Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků přehled
Devět esejů třeba o tom, proč je fantastická literatura důležitá nejen pro dospívající, proč do lidského světa patří zvířata, který čaroděj chodil do školy dřív než Harry Potter a jak vznikaly knížky z proslulého cyklu Zeměmoří. Překlad sbírky přednášek "Cheek by Jowl" z roku 2009, doplněný o často citovaný esej ze sedmdesátých let "Proč se Američané bojí draků?... celý text
Originální název: Cheek by Jowl: Talks and Essays on How and Why Fantasy Matters / Why Are Americans Afraid of Dragons?, 2009
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků. Přidejte ho na této stránce. Přihlašte se a napište ho.
Nový komentář
všech 36 komentářůSouvisející novinky - Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Ocenění knihy (1)
2010 -
Locus Awards
(Best Non-Fiction/Art Book)
Kniha Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků v seznamech
(aktualizováno 1x za hodinu)
| v Právě čtených | 3x |
| v Přečtených | 165x |
| ve Čtenářské výzvě | 26x |
| v Doporučených | 10x |
| v Mé knihovně | 94x |
| v Chystám se číst | 122x |
| v Chci si koupit | 36x |
| v dalších seznamech | 5x |
Čtenáři před vámi navštívili ještě tyto knihy:
Ursula K. Le Guin také napsal(a)
| 2003 | Čaroděj Zeměmoří |
| 2022 | Velká kniha Zeměmoří. Svazek první |
| 1995 | Levá ruka tmy |
| 2003 | Atuánské hrobky |
| 2019 | Proč číst fantasy, jak to, že zvířata v knížkách mluví, a odkdy se Američané bojí draků |

84 %
79 %

,,Literatura je významným nástrojem k pochopení světa a života, který zde máme k žití, a my se ten nástroj učíme používat tím, že ho používáme."
Tieto prednášky a eseje by som odporúčala nielen fanúšikom fantasy, ale všeobecne tým, ktorí hľadajú kvalitnú literatúru.
Autorka odsudzuje prístup kritikov a pedagógov, ktorí opovrhujú žánrom fantasy alebo okliešťujú jeho význam a hĺbku. Zároveň nám ukazuje krásu a kvalitu fantasy, avšak s varovaním, že nie je fantasy ako fantasy, nie je kniha ako kniha. Oddeľuje rýchlokvasenú komerčnú literatúru od tej, ktorá v sebe nesie hodnotu a umenie.
Vraví o nekoherentnosti deja v niektorých fantasy knihách (,,Jestliže ve fantasy měníte nebo porušujete svá vlastní pravidla, příbeh zákonitě začne postrádat logiku a soudržnost."), vraví o problematickej spoločenskej hierarchii, nebojí sa kritizovať druhovú nadradenosť, načať tému sexizmu a šovinizmu v oceňovanej detskej literatúre.
Eseje nám však dajú aj mnohé tipy na krásnu cennú literatúru, prípadne nás vrátia k detským knihám, ktoré sme už dávno odložili a pripomína nám, že by mali mať miesto v našich životoch a knižniciach aj v dospelosti.