Mýtus o věčném návratu přehled
V této knize si Eliade klade otázky po smyslu historické existence člověka. Jak sám uvádí v předmluvě, vhodným podtitulem knihy by mohl být „Úvod do filosofie dějin“. Není to však spekulativní analýza pojmu dějin, ale zkoumání základních představ o světě v tzv. archaických společnostech, které sice žijí své dějiny, ale snaží se od nich odhlížet, dokonce je popírat. Archaický člověk, který je pro Eliadeho šifrou pro náboženského člověka vůbec, věří, že profánní svět konkrétních lidských dějin je úpadkovým způsobem existence. Skutečný a smysluplný je pouze mytický čas absolutního počátku, kdy všechno bylo „nové“. Pouze účastí na posvátném světě bohů a héroů, který zde byl „v onom čase“ (in illo tempore), člověk skutečně jest, a pouze opakováním počátečních vzorů jejich jednání nabývá smyslu i jeho jednání. Dějinný pobyt člověka se stává snesitelným jen periodickým obnovováním světa, tedy „věčným návratem“ k prvotním paradigmatům, archetypům, a jejich reaktualizací. ISBN 978-80-86685-09-0 je chybné... celý text
Originální název: Le Mythe de l'éternel retour, 1949
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Mýtus o věčném návratu. Přidejte ho na této stránce. Přihlašte se a napište ho.
Nový komentář
všech 15 komentářůSouvisející novinky - Mýtus o věčném návratu (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Mýtus o věčném návratu v seznamech
(aktualizováno 1x za hodinu)
| v Právě čtených | 2x |
| v Přečtených | 182x |
| ve Čtenářské výzvě | 6x |
| v Doporučených | 8x |
| v Mé knihovně | 73x |
| v Chystám se číst | 88x |
| v Chci si koupit | 39x |
| v dalších seznamech | 2x |
Čtenáři před vámi navštívili ještě tyto knihy:
Štítky knihy
mýty a legendy kulturní antropologie etnologie religionistika dějiny lidstva čas filozofie dějin archaická filozofie cyklický časMircea Eliade také napsal(a)
| 1993 | Mýtus o věčném návratu |
| 1997 | Šamanismus a nejstarší techniky extáze |
| 2000 | Kováři a alchymisté |
| 2004 | Iniciace, rituály, tajné společnosti: Mystická zrození |
| 1995 | Dějiny náboženského myšlení. I, (Od doby kamenné po eleusinská mystéria) |

91 %
78 %
Mýtus o věčném návratu
Vím, že to s knihou přímo nesouvisí, ale jedná se rovněž o téma, kterým se autor zabývá – fascinuje mě, že se v průběhu historie na různých místech světa vyvinuly zhruba stejné náboženské systémy
Jasně, tohle říkám s plným vědomím toho, že nejen v minulosti, ale i dnes, jsou zastánci různých náboženských směrů připraveni se bít za svoji pravdu a správnost té jejich víry.
Ale přece, v hrubých rysech jde o totéž. Tím spíš, když se člověk zamyslí nad účelem, který taková víra plní.
Smysl víry
Mircea Eliade poskytuje velice zajímavý pohled, a sice, že
„jedině z předpokladu existence Boha získává [člověk] na jedné straně svobodu, a na druhé straně jistotu, že historické tragédie mají transhistorický význam […].“
Z pohledu zvenčí se pak stírají podružné rozdíly mezi jednotlivými náboženstvími, když se v tomto bodě shodují. Nebo alespoň křesťanství a židovství, o nichž autor v tomto kontextu hovoří.
Je to zajímavé už jen z toho důvodu, že toto je podle mě konečně důvod, který dává víře smysl.
A dost možná jde rovněž (alespoň částečně) o odpověď na otázku, jak je možné, že náboženství, která kolem sebe máme dnes přežila stovky let. Že by skutečně šlo jednoduše o nástroj, jak se vyrovnat s „hrůzou z dějin“?
Jak na jedné straně připustit, že věci se prostě dějí a že lidé utváří dějiny, ale zároveň, bez ohledu na to, jaké hrůzy se děly (dějí), že mohou přesto mít svůj smysl.
Hrůza dějin
Ostatně kolem „hrůzy z dějin“ se točí tento celý esej (Mýtus o věčném návratu).
Autor v něm předně popisuje, jakým způsobem přistupují a vyrovnávají se s tokem dějin primitivní kultury, které v první řadě dějiny skrze rituály a své mýty věčného návratu v cyklických periodách v podstatě ignorují.
Dále pak líčí kontrast, respektive změnu paradigmatu ve vnímání dějin v kulturách „moderního člověka“, který se byl schopen (alespoň částečně) vymanit z archetypů a rituálů periodického opakování (z kruhu natáhnout přímku).
Důsledkem je odpoutání se od cyklického vnímání času, nebo alespoň významné prodloužení těchto cyklů od stvoření k zániku (miliony let v případě východních náboženství, nebo absolutně nespecifikované období v případě křesťanství a židovství).
Je to těžký text a skutečně nabízí mnoho k zamyšlení a diskusi. Rád bych se k němu ještě někdy v budoucnu vrátil.