zanetkov77

Přečtené 523



Sabriel
květen - červen 2022
Sabriel 2004, Garth Nix


Návrat z hvězd
březen - červen 2022
Návrat z hvězd 1962, Stanisław Lem


Láska jako z pohádky
23. červen 2022
Láska jako z pohádky 2013, Bill Willingham


Z historie evropské knihy
23. červen 2022
Z historie evropské knihy 1989, Pravoslav Kneidl


Sacculina
květen 2022 (17.-24.)
Sacculina 2022, Philip Fracassi


Warren XIII. a Vševidoucí oko
duben - květen 2022
Warren XIII. a Vševidoucí oko 2017, Tania del Rio


Hellblazer: Vzlety a pády
květen 2022 (11.-12.)
Hellblazer: Vzlety a pády 2021, Tom Taylor


Noční tango aneb Román jednoho léta z konce století
duben - květen 2022
Noční tango aneb Román jednoho léta z konce století 1999, Jiří Kratochvil

Kratochvil je prostě mistr české postmoderny. Nechybí tu nic, je to skvělý zakončení jeho postmoderních her z předchozích děl a emblematická manifestace jeho vlastního „programu“, totiž Vyznání postmodernisty. Autor si zde pohrává s bohatými fantaskními dějovými linkami, metamorfózami postav, výrazně se tu uplatňuje Kratochvilův vypravěč lebedící si v metanaraci a neustálé hře se čtenářem. Nechybí ani pro autora charakteristický chronotop – tedy Brno, zde však ne již za normalizace, ale v soudobých událostech léta 1998. Právě četné posměšné a kritické reflexe těsně předvolebního léta konce století se textem prolínají. Pro mnohé tehdejší recenzenty tato aktuálnost byla kamenem úrazu, já ji však ocenila, její sobě vlastní bizarnost konec konců přirozeně doplňuje fantaskní grotesku čistě Kratochvilovu, realizující se třeba v podobě armády ocelových blanických rytířů na dálnici D1 nebo zmrtvýchvstalým dědečkem uneseným na Sibiř. Navíc tu autor zřetelně vyjadřuje pozdně devadesátkovou deziluzi politickou i pozdně kapitalistickou, a přestože ve Vyznání sám píše, že „literatura je jen hra na skutečnost a jen radost ze hry“, nepopírá, že se může objevit i to „něco navíc, co se spontánně přidruží k té radosti, moudrost příběhu, řád a katarze“. No, a podle mě tu je oboje, a navíc vysoce funkční a typicky postmoderně zábavné a hravé. „Velké zplanýrované prostranství, kde ještě nedávno rostla hustá a vysoká smrčina, ale kde teď zůstaly jen rozblácené výkopy, ale také zbytky jakéhosi bednění a rozkradených stavebnin, rozbitý terén a rozrytá pustina. Ale protože kamsi do centra ještě nedorazila informace, že tady žádný hypermarket a žádné společenské středisko nepostavili, poslali sem z Prahy velké billboardy s Klausem a opozičně smluvním Zemanem a ti, co je přivezli, se ani ničemu nepodivili (nebyli placeni za to, aby se divili) a vztyčili klausovské a zemanovské billboardy kolem té prázdné plochy, kolem té zpustošené pustiny. A Miloš se Zlatovláskou klusem vjíždějí na prostranství, kde měla stát Lady Diana, a Miloš okamžitě pokračuje ve svých neomalených námluvách.“


Příběh o baziliškovi
25. duben 2022
Příběh o baziliškovi 2014, Václav Kahuda

Já myslela, že toho snesu dost, ale očividně mám taky svý hranice. Takový Utrpení knížete Sternenhocha je parádní a taky by ho asi neskousl každej, ale tohle bylo na můj vkus až moc fekální, úchylný, nechutný a wtf, a těma 50 stranama jsem se útrpně přebrodila z naprostý nutnosti a co nejrychlejc to šlo. Z toho, jak je to psaný, bych asi nechtěla tvrdit, že je to samoúčelná snaha šokovat ani že to nemá hlubší záměr. Osobně mi ale asi jakákoli myšlenka nestojí za to brodit se něčím takovým. Tož tak.


Vlažná vlna
duben 2022 (04.-23.)
Vlažná vlna 1966, Alena Vostrá


Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě
duben 2022 (04.-23.)
Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě 2020, Maryanne Wolf

Wolf se v téhle knize věnuje vlivu tištěného a digitálního čtení na mozek a jeho tzv. čtecí dráhy. Základním pojmem je zde tzv. hluboké čtení, které pro Wolf znamená pomalé, soustředěné čtení, při kterém jednotlivec vnímá text jako koherentní celek a chápe jeho hlubší významy a spojitosti. Tento druh čtení je podle ní zásadní pro kvalitní, kritické myšlení, které považuje za základ pro umění empatie, schopnosti zaujetí jiného úhlu pohledu a v posledku za základ samotné demokracie. Spojuje ho právě především s tištěným textem a klade si otázku, zda se vlivem digitálních textů, pro které je charakteristické rychlé přecházení z jednoho na druhé, povrchní přelétávání textu a rozptylující prvky, změní naše současné čtecí dráhy, a zda už nebudeme schopni číst složité texty, například romány (a jestli je budeme schopni takto psát). V druhé části se potom zamýšlí nad tím, jakým způsobem by rodiče a učitelé měli přistupovat k dítěti do 10 let v souvislosti se čtením tištěných knih a digitálními technologiemi (tuhle část jsem informačně oceňovala asi nejvíc). Obecně si myslím, že Wolf prezentuje spoustu podnětných myšlenek, návrhů i oprávněných obav, a přitom oceňuju, že zároveň přijímá i pozitivní vliv digitálních technologií a že s ním dokáže pracovat tak, aby směřoval k eliminaci dopadů negativních. Zároveň mi tu dost věcí ale vadilo nebo otravovalo, předně asi ten americký styl s důrazem na osobní příběhy s cílem „tohle na tebe má emočně zapůsobit“ – pojmenovala jsem si to jako „sentimentální vsuvky“ –, potom taky snad až nadměrné citování jiných výzkumů, kde mi místy scházely důležité informace. S tím souvisí i dle mého zbytečné opakování již řečeného. Forma dopisů mi přišla nevyužitá, protože neplnila účel, ale to je spíš drobnost. Co do obsahu mi nejvíce vadily některé generalizace týkající se mladých čtenářů (zvláště ty ve smyslu, že mladá generace vyrůstající na Twitteru není schopná ocenit Melvilla nebo Eliota, s. 101) a potom některé obavy, které mi přišly snad až příliš přehnané (např. že brzy „nerozeznáme krásu psaného slova“, s. 96), u některých jsem si zase říkala, jestli to nejsou takové ty typické generační obavy, které se historicky stále opakují (Postman se obával negativního vlivu televize a autorka sama zmiňuje obavy, které měl už Sokrates stran zapisování textu a jeho negativního vlivu na paměť). Kniha je však rozhodně zajímavá a podnětná a stojí za pozornost, můj výsledný dojem je sice trochu rozpačitý, přečtení ale určitě nelituju a zvláště k části o dětech se třeba jednou i vrátím.


Noc zrcadel
duben 2022 (07.-16.)
Noc zrcadel 1981, Karel Milota


Merekvice
duben 2022 (07.-15.)
Merekvice 2008, Michal Šanda


Náraz
12. duben 2022
Náraz 2022, Nathan Cowdry


Potíže s mrkví
09. duben 2022
Potíže s mrkví 2020, Katy Hudson


Gustík Smutník a kradač lidí
březen - duben 2022
Gustík Smutník a kradač lidí 2017, Adam-Troy Castro


Destrukce
březen - duben 2022
Destrukce 2021, Stanislav Biler


Frida Kahlo a její animalitos
24. březen 2022
Frida Kahlo a její animalitos 2019, Monica Brown


Cestou špendlíků nebo jehel
březen 2022 (20.-24.)
Cestou špendlíků nebo jehel 2021, Zuzana Říhová


Válka na Ukrajině: kontext
březen 2022 (21.-23.)
Válka na Ukrajině: kontext 2022, Petr Holý


JOB-BOJ
22. březen 2022
JOB-BOJ 1968, Josef Hiršal


Rozprava o zdviži
březen 2022 (20.-22.)
Rozprava o zdviži 1965, Věra Linhartová


Heidi, děvčátko z hor
únor - březen 2022
Heidi, děvčátko z hor 1989, Johanna Spyri


Největší lekce dona Quijota
březen 2022 (18.-20.)
Největší lekce dona Quijota 2021, Štěpán Kučera


Ukřižovaná
18. březen 2022
Ukřižovaná 2011, Jakub Arbes


Výminkáři
březen 2022 (15.-17.)
Výminkáři 1924, Karel Václav Rais


Utrpení knížete Sternenhocha
březen 2022 (07.-13.)
Utrpení knížete Sternenhocha 1990, Ladislav Klíma


Na lovu kvizonů
únor - březen 2022
Na lovu kvizonů 2022, Jakub Němeček


Šmrncem a magií
02. březen 2022
Šmrncem a magií 2018, Kurtis Wiebe


Druhé město
únor 2022 (26.-28.)
Druhé město 2020, Michal Ajvaz

Na tohle dílko jsem se chystala už dlouho, ale pořád jsem ho odkládala, protože jsem si chtěla nejdřív pořídit (těžko sehnatelnou) fyzickou knihu. No, osud tomu chtěl jinak a já potřebovala přečíst knihu na seminář, takže mi nezbývalo, než sáhnout po čtečce. Po přečtení tohohle skvostu jsem se teda jen utvrdila v tom, že potřebuju mít tuhle knížku v knihovně. Ajvaz stvořil neskutečně podmanivý příběh plný magického realismu (co si budem, na to já slyším) zasazený do pražských reálií, čímž vytvořil naprosto nový koncept tzv. Prahy magické. Nečekejte legendy o Golemovi a alchymii, čekejte neskutečnou jízdu po okrajových, zapomenutých částech našeho světa. Co se skrývá za knihami v naší knihovně, jaký tajný průchod se nachází za stěnou staré skříně, kdo žije v prázdném kufru a co se v noci vysílá na vypnutých obrazovkách televizorů? Druhé město, které obývá okraje toho našeho, je tak trochu Říše divů, absurdnost, nonsens... anebo je to právě prasmysl všeho, kdo ví...


Rozprávky spod černičia
únor 2022 (23.-27.)
Rozprávky spod černičia 2021, Jill Barklem


Její pastorkyňa (román)
únor 2022 (23.-26.)
Její pastorkyňa (román) 2017, Gabriela Preissová


Nový svět
23. únor 2022
Nový svět 2012, Shaun Tan


Matylda
leden - únor 2022
Matylda 2018, Roald Dahl


Feminizmus do vrecka
únor 2022 (16.-22.)
Feminizmus do vrecka 2013, b. hooks (pseudonym)


Legenda o Bocianovi
únor 2022 (18.-19.)
Legenda o Bocianovi 2021, B. Rejdiš (pseudonym)


Naprostá šílenost: Anna na cestě z úzkosti
16. únor 2022
Naprostá šílenost: Anna na cestě z úzkosti 2021, Tereza Kopecká


Frankenstein čiže Moderný Prometeus
únor 2022 (09.-14.)
Frankenstein čiže Moderný Prometeus 1969, Mary Wollstonecraft Shelley


Sunstone 2
únor 2022 (02.-04.)
Sunstone 2 2019, Stjepan Šejić


Prapsi
29. leden 2022
Prapsi 2012, Lenka Wimmerová

Začínalo to slibně, ale... v podstatě je to patriarchální příběh, ve kterém jsou ženy jen skupina hysterických a nenaslouchajících předmětů, díky nimž jen ještě víc vynikne ten mužský, nebo dokonce i chlapecký rozum a vůdcovství (na tom se mi líbila jen ta poznámka k tomu, že jsou děti co do jejich rozumu a schopností dospělými podceňovány). Navíc očekávaný vztah člověka se psem na stejné úrovni se ihned změnil na antropocentrický přístup, kde z psa je nakonec jen služebník člověka poslouchající jeho povely. Dvě hvězdičky za slibný a zajímavý námět a krásné ilustrace, ale tam to pro mě končí.


1 ...