Komplexní jazykové rozbory

Komplexní jazykové rozbory 1992, Marie Čechová
4 z 5

Vhodné jako průvodce pro práci s komplexní analýzou textu.

Křídový panáček 1/7

Křídový panáček 1/7 2022, Vojtěch Matocha
5 z 5

Přidám jeden komentář za všechny díly. Pokračování se mi moc líbilo. Vše bylo nápadité. Komiksy dokázaly navázat na atmosféru samotných knih, veškeré tajemno a napětí jsem zřetelně cítila i tady. Textu bylo opravdu málo, po grafické stránce se mi komiks moc líbil.... celý text

Drahý Aarone

Drahý Aarone 2023, Mariana Zapata
2 z 5

No, dočetla jsem to a většinou takovým knihám dám alespoň tři hvězdy, ale toto bylo opravdu chabé. Totálně nesympatická hlavní hrdinka, neuvěřitelné ohrané dialogy a hlášky, samá klišé, vše předvídatelné. První polovina mě málem unudila k smrti, opravdu mě šíleně nebavilo to číst, ale říkala jsem si, že až se změní forma vyprávění, tak se to snad zlepší. Tak se opravdu stalo, ale už to nemohlo zvrátit moje mínění o celé knize. Ani nápad nebyl originální. Kniha končí v momentě, kdy to mohlo začít být zajímavé. Hrdinové mi bohužel nebyli sympatičtí, ale Aarona jsem si oblíbila o poznání víc, než Ruby. To, jak se pasovala do role utlačované chudinky, mi prostě vadilo.... celý text

Meteorit z Mušlovky

Meteorit z Mušlovky 2022, Veronika Valentová
4 z 5

No, k Prašině bych to tedy nepřirovnávala. Tento příběh nebyl vůbec tak dotažený, ani napínavý, ani promyšlený a propracovaný jako Prašina. Nebyl zde žádný aha moment, žádné překvapení. Na druhou stranu pro šestý ročník celkem pohodová nenáročná četba, v níž lze vše pochopit, aniž by žáci museli složitě přemýšlet, co tím chtěla autorka vlastně říct, či hledat skrytou hlavní myšlenku. Zároveň sledujeme poměrně rozdílné charaktery, v nichž se může nejeden čtenář najít. Moc se mi líbily ilustrace. Ten konec je docela zklamání, ale zároveň velmi racionální a elegantní zakončení, které nepředpokládá pokračování příběhu.... celý text

Ztracený v povětří

Ztracený v povětří 2023, Stanislav Beran
5 z 5

To bylo tak strašně pěkné. Moc se mi líbil příběh i vybrané historické události. Trochu mě zklamalo, že necestovali více. Kniha je určitě super záležitost, hlavně pro zvědavé kluky.... celý text

Písničky bez muziky

Písničky bez muziky 1997, Emanuel Frynta
5 z 5

Toto čtení musí bavit snad všechny generace. Frynta ukazuje, jak je čeština pestrá a nádherná, jak zajímavé hříčky může tvořit a přitom vypadat přirozeně. Básně jsou úsměvné, nenucené a přitom velmi pestré.... celý text

Slovohledě

Slovohledě 2016, Petr Nikl
5 z 5

Snažím se najít cestu k poezii, tak jdu před tu nejméně náročnou. Slovohledě je překrásná sbírka, nejvíce se mi líbila báseň skvrna, ale každá má něco do sebe, některé donutí člověka přemýšlet, nad jejich smyslem a stylem čtení.... celý text

Supro: Hrdinové na dluh

Supro: Hrdinové na dluh 2023, Štěpánka Jislová
2 z 5

Asi nejsem nejlepší adresát knihy, ale nebavilo mě to, nelíbily se mi ilustrace. Nijak to nezačíná, nijak to nekončí, vlastně se tam vesměs nic moc neodehrálo, přišlo mi, že na sebe ani nenavazují po sobě jdoucí stránky.... celý text

Podivný případ se psem

Podivný případ se psem 2014, Mark Haddon
ekniha 5 z 5

Ohromně zajímavé čtení a náhled do světa autistického chlapce. Líbily se mi i kapitoly, které se netýkaly „vyšetřování“ nebo bezprostředně Christopherova života. Škoda jen, že jsem vše odhalila dřív, než autor zamýšlel. Postavy mi byly sympatické až na matku a rozhodně si myslím, že z toho vyšla snadno a skončilo to pro ni příliš dobře. Hodně mě překvapilo, jak sebestředný je život autisty a jak velký tlak kvůli tomu je vyvíjen na osoby kolem. Pro otce byl život s Christopherem nesnadný, ale z jeho chování vidíme, že se to naučil. Opravdu dobře čtení i pro mladší čtenáře.... celý text

Geniální přítelkyně

Geniální přítelkyně 2019, Elena Ferrante
5 z 5

Tohle se mi opravdu moc líbilo, zhltla jsem to najednou. Román je psán neuvěřitelně čtivou formou, takhle dobře čtivý narativ jsem už dlouho nedržela v rukou. Chápu název a velmi s ním souhlasím. Hrozně moc si celý život přeju být jako Lila, i když jsem spíš jako Elena, ve všem, až je to děsivé. Ta její neustávající cesta za úspěchem, který prostě nikdy nepřišel natrvalo, ani pocit vlastního naplnění, což je ovšem typické pro obě hrdinky. Ať dělají, co dělají nikdy to není dost, ať už v porovnání se sebou samou, nebo se svou geniální přítelkyní. Rozhodně potřebuji pokračování ať už ve formě druhého dílu, nebo shlédnutí seriálu. Autorka opravdu umí. Fascinovalo mě, jak uměla s odstupem vše popsat, slovy přesně vystihnout, ale stejně z textu čišela ta dětská, později mladická, naivita a nerozvážnost. I když bychom mohli říct, že se toho v knize zase tolik neděje, čtenář se rozhodně nenudí a já knihu nechtěla za žádnou cenu odložit. Nejde o nějaké přesně vykalkulované napětí, ale čtení této knihy je zkrátka od začátku do konce velmi příjemný zážitek.... celý text

Na Chesilské pláži

Na Chesilské pláži 2007, Ian McEwan
4 z 5

Rozhodně nesouhlasím s tím, že to byla velká láska. Nic o sobě nevěděli a řekla bych, že Florence jej neměla ani ráda. S takto moc protivnou hrdinkou jsem už dlouho nesetkala. Opravdu mi nesedla. Vím, že celá ta nešťastná událost byla dána společenskými konvencemi a velmi do toho zasahovaly i jejich povahy, ale mně to čtení nebavilo a Flo mi byla strašně protivná, přitom vůbec nemohla za to, že nebyla zvyklá mluvit o tom, co cítí, co ji děsí, co chce. Nemůžu se zbavit dojmu, že její zhnusení bylo způsobeno velmi traumatizující vzpomínkou z dětství. Nechci nadinterpretovávat, ale mám z toho takový pocit, v souvislosti s plavbou, na niž se ve 12 letech vydala s otcem. Ještě se to párkrát pročtu, abych se dostala k jasnému výsledku. Rozebrala jsem to s dalšími čtenáři a moje teze se bohužel vyplnila, ale zároveň to opravdu šíleně proměnilo moje přemýšlení o té knize. Dostalo se mi pochopení pro Florence, ale pořád chápu i Edwarda. Kniha je šokující a toto zjištění mi úplně převrátilo pohled na celý příběh.... celý text

Cesta

Cesta 2008, Cormac McCarthy
5 z 5

Jak mně se do této knihy nechtělo.... Kniha nese jasné poselství toho, že se nikdy nesmíme vzdát a že naši nejbližší jsou nejlepším důvodem, proč hledat naději i v tom nejšedivějším dni. Protagonisté byli opravdu „ti dobří“. Celou knihu jsem trnula, jak to dopadne, a pak to obrečela. Opravdu skvěle napsáno, hodně mě to dostalo. I ta zrůdnost, kterou moc dobře autor vykreslil, aby tak dokázal, že největším zlem na světě je člověk.... celý text

Pán much

Pán much 1993, William Golding
5 z 5

Tato kniha mě dostala. Moc se mi líbilo, jak v sobě mísila spoustu různých žánrů a prvků. Ta symbolika byla úchvatná a děj tak akorát šokující, aby se čtenář začetl a už nechtěl přestat. Nejzásadnější pro mě ale byly proměny charakterů postav. Moc se mi líbilo, že si Ralph našel cestu k Čuňasovi. Žádná z postav zde nebyla křišťálově čistá, každá někdy pochybila. A tak to je i v našich životech, nikdo není jenom dobrý a zlý, i když teda musím říct, že na Jackovi toho moc dobrého nebylo. Ta jeho krvelačnost mě děsila. Bylo tam tak akorát nezodpovězených otázek. Rozhodně chápu, proč je tato kniha součástí kánonu nejen angloamerické literatury.... celý text

Hlemýžď Čilišnek

Hlemýžď Čilišnek 1983, Pavel Šrut
4 z 5

Povedené a vtipné básničky, ale bohužel se mi zdá, že ne všechny vykazují stejnou kvalitu. Název vypovídá o zaměření sbírky a také o tom, že se bude jednat o nonsensovou poezii, ale Čilišnek nás provází i mnohými číslovanými básněmi bez názvů.... celý text