HCh HCh přečtené 46

☰ menu

Reportáž, psaná na oprátce

Reportáž, psaná na oprátce 2008, Julius Fučík
2 z 5

V dobách mé povinné školní docházky byla tato bible komunismu povinnou četbou. Tehdy jsem to fakt nečetl a až dnes jsem jsem to zkusil. Věc kterou na této knize musím fakt ocenit jsou pasáže popisující jednotlivé osoby v Pankrácké věžnici ať se jedená o vězně, nebo o dozorce. Tyto pasáže a dále pasáž kdy se Fučík probírá po prvním výslechu, to jsou pasáže bezpochyby velmi čtivé a jsou to nejlepší z celé knihy. Bohužel největší problém této knihy je v tom jak oddělit pravdu od propagandy a tedy pověstné zrno od plev. Celou knihou se vine motiv, že komunisté byly jediný a výkonný odboj (což úplně neodpovídá pravdě neboť od vzniku 15. března 1939 do napadení Ruska 22. června 1941 byl komunistický odboj málo činný). Asi nejvíc mi přišla pokrytecká následující pasáž: ...."Honza Černý byl zatčen v létě 1942. V tom už nebyla náhoda, nýbrž hrubá nedisciplinovanost Jana Pokorného, který s ním byl ve spojení. Pokorný se nechoval jak bylo povinností vedoucího funkcionáře. Po několika hodinách výslechu - pravda, dosti tvrdého, ale jaký mohl očekávat? - po několika hodinách podlehl panice a prozradil byt...." Proč pokrytecká? Protože už je známo že Fučíkovo zatčení proběhlo trošku jinak než jak je uváděno v různých verzích reportáže a že Fučík při zatčení totálně selhal (viz dokument H. Třeštíkové z roku 1998 Lidé mám Vás rád). Gestapo, které vtrhlo do bytu Jelínkových si Fučíka zprvu nevšimlo měl chvíli čas, aby něco udělal. Gestapáci stáli v tu chvíli zády k němu. Jediné co udělal, bylo to že, zastlal své pistole do postele, (kde je vzápětí nalezlo Gestapo) a vzdal se. Tehdy mu bylo 39 let a jeho zdůvodnění:Vystřelím-li, padnou dříve oni než já. I kdybych chtěl zastřelit jen sebe, začne přestřelka a oni se stanou její obětí. Nebudu-li střílet, posedí si snad půl roku, snad rok a revoluce je vysvobodí živé. Jen Klecan a já z toho nemůžeme vyjít, budou nás mučit – ze mě nic nedostanou, a z Klecana? Člověk, který bojoval ve Španělsku, člověk, který prožil dva roky v koncentračním táboře ve Francii a který se ilegálně uprostřed války dostal z Francie až do Prahy, – ne, ten přece nezradí. Mám dvě vteřiny na rozmyšlenou. Nebo jsou to snad tři vteřiny? Vystřelím-li,    nic    nezachráním,    jen    sebe    uchráním    muk,    ale    zato obětuji zbytečně životy čtyř soudruhů. Je to tak? Ano! Rozhodnuto. Vystupuji z úkrytu. PROBOHA TOHLE MÁ BÝT HRDINA ODBOJE. Tehdy mu bylo 39 let. Jaký rozdíl mezi ním a Oldřichem Frolíkem (mimochodem byl to dělník) Tehdy 33 let. Když si pro něj přišlo v září 1942 gestapo prohlásil něco v tom smyslu Pánové nebudu klást odpor, jen si vezmu kabát a půjdu s vámi. Během následujících 30 vteřin dva těžce postřelení gestapáci a jeden lehce a ještě odjel v jejich autě. Nebo jiný příklad z 3. ledna 1945 v Ostravě. Gestapo přišlo zatknout jednoho člena výsadku Silver B, který byl v tu dobu po těžké nemoci a tudíž gestapem velmi rychle přemožen. Jeho ukryvatelka Antonie Bohatcová (tehdy 45) let využila situace a zmocnila se Zemkovy pistole a postřelila 3 gestapáky (tehdy údajně držela zbraň poprvé v ruce). Na druhou stranu je opravdu pozoruhodné že vydržel nemluvit 7 týdnů což je dokázáno Ústavem pro studium totalitních režimů. Pokud je pravdou zmiňovaná "vysoká hra" (není doloženo ÚSTR), kterou se mu údajně podařilo zachránit několik lidí, tak je to samozřejmě dobrá věc. Jsem rád, že jsem si toto dílo přečetl a autora mohu s klidným srdcem poslat na smetiště dějin někam trochu výše než Viliama Gerika.... celý text

Jičínské pole mrtvých

Jičínské pole mrtvých 2018, Vlastimil Vondruška
5 z 5

Po dlouhé době jsem si s chutí přečetl knihu Od Vlastimila Vondrušky. Oproti některým posledníém knihám s Oldřichem z Chlumu, které mi přišly na jedno brdo, mě tato kniha přišla jako vzpruha a přečet jsem jí takřka jedním dechem.... celý text

Máj

Máj 2002, Karel Hynek Mácha
2 z 5

Tak jsem to přečet díky čtenářské výzvě, ale asi nejsem ten správný cílový čtenář. Archaický jazyk, kdy při čtení člověk musí bádat, co tím chtěl básník asi říci, to prostě pro mě není. Dát jen jednu hvězdu a zařadit to mezi odpad to rozhodně není správné, ale víc jak dvě hvězdy tomu dát prostě nejde.... celý text

Jméno růže

Jméno růže 2005, Umberto Eco
4 z 5

Bylo to náročné čtení, knihu znám ve třech podobách, jako film, audioknihu i jako klasickou, papírovou. Každá podoba má něco do sebe. I když je to hodně náročné čtení, nakonec jsem to dal, líbilo se mi, že kniha měla několik "vrstev". Za mě paráda.... celý text

Rudý kapitán

Rudý kapitán 2016, Dominik Dán
5 z 5

Včera jsem se koukal na film a docela se mi líbil. I když se mi film líbil, na databázi filmů je hodnocení spíš rozporuplné. Pak jsem zjistil, že autorem je Dominik Dán a že kniha byla načtena ve dvou verzích jednou od Martina Stránského a podruhé od slovenského herce Jozefa Vajdy. Pro poslech jsem zvolil druhou variantu a nelituji. Námět detektivky je hodně zajímavý, děj podle mě nemá hluchá místa. Protože toto je moje první setkání s tímto autorem a líbí se mi jeho styl, určitě si ještě nějakou Dánovku přečtu/poslechnu.... celý text

Postřižiny

Postřižiny 1976, Bohumil Hrabal
5 z 5

Film znám a tak jsem se odhodlal přečíst si i literární předlohu. Nelituji. Příjemné poetické čtení. Vlastně to byl můj první přečtený Hrabal.

Rozmarné léto

Rozmarné léto 1926, Vladislav Vančura
3 z 5

Rozmarné léto jsem viděl jako film, který nebyl špatný. Díky výzvě jsem si ho přečetl jako E-book. Přiznám se že dějově mě to moc neuchvátilo, ale jazyk jakým to je psaný mě celekm zaujal.... celý text

Tři vánoční povídky

Tři vánoční povídky 2007, Petr Šabach
5 z 5

Příjemné krátké povídky s nečekaným rozuzlením. doporučuji

Osud byl mým přítelem

Osud byl mým přítelem 1988, Miroslav Vild
5 z 5

Před revolucí to bylo moje první setkání se vzpomínkami letce z 311 bombardovací perutě. Dodneska se k této knize občas vracím. Je o hrdinech jakých už moc není.

Četník Josef Bojas

Četník Josef Bojas 2009, Michal Dlouhý
4 z 5

Příjemná útlá knížečka.

Lovec králíků

Lovec králíků 2017, Lars Kepler
ekniha 1 z 5

Myslím, že toto byl můj poslední Kepler. Námět zajímavý, ale zabalený do spousty balastu. Zdlouhavé nudné popisy, krev a mozky tam tečou proudem, příliš mnoho osob, které se dějem mihnou a poté do něj dále nezasahují atd. Jsem rád, že jsem to nekupoval,ale měl to jen půjčené. Nebýt výzvy, ani jsem to nedočetl.... celý text

Prokletí brněnských řeholníků

Prokletí brněnských řeholníků 2011, Vlastimil Vondruška
5 z 5

Opět příjemná Vondruškova detektivka. Zajímavý námět a zajímavé rozluštění.

Sestřelen

Sestřelen 1991, František Fajtl
5 z 5

Tuto knihu jsem poprvé hltal jako malý kluk ještě před sametem. Díky spisovatelským pracem generála Fajtla jsem jsem se začal seznamovat s osudy našich západních letců. Tato kniha na mě už tehdy působila zvláštně a vybočovala z řad pamětí letců. Popis napínavý popis útěku před zajetím, kaleidoskop drobných osudů neznámých lidí kteří mu pomohli a které autor popisuje vytváří velmi silný příběh. Rád se k němu vracím i po nějakých 26-ti letech od doby, kdy jsem jej četl poprvé. na knize vubec není znám že vznikla jič před 69 lety.... celý text

Povídky nejen o psech

Povídky nejen o psech 1990, Jan Werich
4 z 5

Včera když jsem nemohl spát, jsem se pustil do četby této útlé knížky. Povídky byli zajímavé a čtivé. Ale asi to ení fakt četba pro každého.

Deník

Deník 2006, Anne Frank
5 z 5

Knihu mám jako audioknihu a je to možná lepší, než kdybych jí četl sám. Velmi silný příběh mladého děvčete. Měl by si přečíst každý.

Kafe @ cigárko

Kafe @ cigárko 2015, Marie Doležalová
ekniha 4 z 5

Svěží dílko,dobře se čte. líbily se mi postřehy autorky, její sebeironie a občas vtipně popsané příhody.

Válčil jsem v poušti

Válčil jsem v poušti 1990, Richard Zdráhala
5 z 5

K této knize jsem se vrátil po nějakých 20-ti letech. Jak psali jiní přede mnou, kniha je zajímavá, že se jedná o vzpomínky dělostřelce, nikoliv letce. Pokud vím, tak jsem nikde jinde nečetl vzpomínky na studium ve vojenské akademii v Hranicích, což je určitě veliké plus této knížky. Za mě ani po těch dvaceti letech neztratila knížka svůj půvab.... celý text

Podmořský lovec

Podmořský lovec 2012, Hans Göbeler
5 z 5

Jedna ze dvou knih, jejichž autoři jsou bývalí příslušníci Kriegsmarine. Pěkná čtivá kniha popisující bez příkras jednak život na válečné ponorce během bojových akcí za druhé světové války, tak i zážitky odehrávající se na pevnině v době odpočinku mezi jednotlivými plavbami. Určitě se k této knize ještě vrátím.... celý text