Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu podobné

Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu https://www.databazeknih.cz/img/books/42_/428248/bmid_jak-obehrat-zeleznou-oponu-pocitaco-63fc73aa0943a.png 5 9 1

Historie počítačových her v Československu 80. let byla donedávna považována za pouhou poznámku na okraj velkých dějin tohoto média, které se odehrávaly v USA a v Japonsku. Kniha Jak obehrát železnou oponu však ukazuje, že u nás za normalizace vznikla jedinečná herní scéna, jejíž analýza může obohatit studium počítačových her i populární kultury. Místní programátoři totiž patřili k prvním na světě, kdo hry soustavně používali k vyprávění osobních příběhů i k politickému aktivismu. Kniha Jaroslava Švelcha, původně vydaná na sklonku roku 2018 u MIT Press, je postavena na více než čtyřiceti rozhovorech a studiu archivního materiálu, a to včetně dochovaných her. Na příbězích místních amatérských programátorů mapuje počátky hraní a tvorby her pro osmibitové mikropočítače na československém území. Vychází při tom z přesvědčení, že počítačoví amatéři jsou prototypickým příkladem aktivního publika a svébytnou fanouškovskou komunitou. Jedná se tedy o práci, jež kombinuje prvky historiografie s kulturálními a mediálními studii. První část knihy se zabývá obecně kontextem počítačového hobby. Sleduje marné pokusy o výrobu domácích modelů mikropočítačů a debaty o (ne)dostupnosti počítačové techniky. Přináší příběhy vytrvalých nadšenců, kteří své počítače dováželi či pašovali ze Západu a ukazuje, jakým způsobem tyto západní stroje zapadly do československých domácností. Kniha rovněž popisuje způsoby, jimiž lokální komunity využívaly existujících infrastruktur organizací, jako byly Svazarm nebo Pionýr, a pátrá po cestách, jimiž se západní software dostával k místním uživatelům. Závěrečné dvě kapitoly pak dokumentují domácí herní tvorbu, jež kreativně přetvářela západní vzory a postupně se posouvala k osobité původní tvorbě. Kniha například podrobně analyzuje hru Dobrodružství Indiana Jonese na Václavském náměstí v Praze 16. 1. 1989, v níž ikonický západní hrdina bojuje proti příslušníkům Veřejné bezpečnosti a Lidových milic během Palachova týdne. Ukazuje, že českoslovenští amatéři patřili k prvním herním tvůrcům, kteří považovali hry za flexibilní vyjadřovací prostředek schopný zpracovávat celou šíři témat a postojů.... celý text

Žánr:
Literatura naučná , Historie , PC literatura

Vydáno: , Akropolis
Originální název:

Gaming the Iron Curtain : how teenagers and amateurs in communist Czechoslovakia claimed the medium of computer games , 2018


více info...

Podobné knihy (0)

Zatím zde není žádná podobná kniha.

Štítky knihy

počítače normalizace (1969-1989) společnost počítačové hry

Autorovy další knížky

2023  98%Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu
2017  82%Křičím: „To jsem já.“
2024  0%Hráč versus příšery: K čemu slouží monstra v počítačových hrách

Kniha Jak obehrát železnou oponu: Počítačové hry a participativní kultura v normalizačním Československu je v

Právě čtených2x
Přečtených12x
Čtenářské výzvě1x
Knihotéce15x
Chystám se číst19x
Chci si koupit17x