Spisovatelem v digitální době? Máme pět tipů, které vám to ulehčí

novinky, PR článek, 12. srpna

Spisovatelem v digitální době? Máme pět tipů, které vám to ulehčí

Nakladatelský byznys se v posledních letech zásadně proměnil, a začínající autoři tak čelí úplně novým výzvám. Ale mají taky spoustu nových možností, jak si autorský sen splnit. Víte, jak se v nich zorientovat?

1. Při psaní využijte technologie


Žádný robot za vás knihu nenapíše, ale při práci na rukopisu vám výdobytky, nad kterými by i Karel Čapek kroutil hlavou, rozhodně pomůžou. Pro začátek: nápady, myšlenky a zápletky si můžete utřídit s pomocí aplikace Mindly. Na rozepsání zkuste appku Story Plot Generator, Nahodí vám námět – a zbytek je na vás.

Doba, po kterou dnešní člověk v průměru udrží pozornost, (8 vteřin) je doslova kratší než u zlaté rybky (9 vteřin). Jestli vás trápí, že se při psaní špatně soustředíte, výborným donucovacím prostředkem je aplikace Write or Die. A užitečných softwarových pomocníků je samozřejmě mnohem, mnohem víc.


2. Nebojte se jít do crowdfundingu

Tradiční nakladatelství vás netáhnou, jenže na samonáklad chybí finance? To neznamená, že je vše ztraceno. Čím dál víc autorů dnes na knihy vybírá v crowdfundingu na serverech, jako je Kickstarter, Indiegogo nebo český Hithit. Najít nadšené literární fanoušky a vybrat od nich peníze v předprodeji je jedna věc, druhá věc jsou samotné přípravy a výroba knihy. Celým procesem vás umí provést Pointa – služba, která vznikla přímo na míru knižnímu trhu.


3. Udělejte ze sebe lovebrand

Spisovatelské řemeslo je staré tisíce let, ale autorská značka dnes znamená něco trochu jiného než za časů Homéra a Konfucia. Nejde jen o kouzlení se slovy, aspirující autor dneska musí dbát na image. Na internetu si vás každý najde během dvou kliknutí a během dalších dvou si na vás udělá názor.

Nepodceňujte sílu osobní značky. Budujte ji na sociálních sítích, při osobních setkáních a třeba i v médiích. Komunikace by měla být promyšlená, konzistentní, ale i zajímavá. Abyste našli svůj styl, zkuste si udělat malý brainstorming. Odpovězte si na otázky, které definují vás, vaši tvorbu i cílovou skupinu – vaše ideální čtenáře. Od toho se v komunikaci odpíchněte.


4. Postavte knižní tým snů

Bez skvělých spolupracovníků to nepůjde. Klíčový je výběr redaktora, společně knize dáte tvář a dotáhnete ji do finální podoby. Když spolupracujete s nakladatelstvím, redaktora vám většinou přidělí. Když jdete po vlastní ose, je to na vás. I tuhle situaci vám umí usnadnit Pointa, která autorům pomáhá postavit celý tým knižních kolegů. Kromě redaktora tam najdou korektora, grafika, sazeče a třeba i ilustrátora nebo marketingového specialistu, který pomůže s propagací knihy.


5. Dobře si ošéfujte distribuci

Rozdáváním autogramů na křtu to nekončí. Jako autor si určitě přejete, aby se vaše dílo dostalo k co největšímu počtu čtenářů. Nastává čas distribuce. Tradiční nakladatelství se o ni postarají, pokud ovšem knihu vydáváte „mimo“, budete se
muset otáčet. Vyjednávat s obchody a knihkupci, možná i založit vlastní e-shop.

Jak je to u Pointy? Nabízí tři různé modely. Buď získá výhradní právo na to, aby vaši knihu distribuovala (což vám ušetří starosti, pokud se na to necítíte), nebo naopak 90 % distribuce nechá na vás. Můžete zvolit i třetí variantu, při které se o distribuci dělíte. Všechno záleží na domluvě, vždy se společným cílem: aby právě vaše kniha dobyla literární trh. A pak že se sny neplní.

Komentáře (18)

ijcro
14. srpna

@Lenka.Vílka: Mýliti se je (někdy) lidské
:-)

Lenka.Vílka
14. srpna

Ijcro: jak se moc, ale přemoc se mýlite...forma je zde podstatně důležitější... :( :( :(

JáJejí
13. srpna

Děkuji za péči o mé zdraví, Lenka.Vílka, vyspala jsem se skvěle!
:-)

ijcro
13. srpna

Já si myslím, že všem jde v tuto chvíli o obsah a ne o formu ;-)

nebo se mýlím?

:-)
;-)

@JáJejí: selfpromo se dá dělat různě - okatě, skrytě, vůbec... ale že by potměšile?

Lenka.Vílka
13. srpna

JáJejí: komentuje můj styl psaní člověka z jeskyně nebo obsah sdělení? Jenom jestli má dnes cenu s vámi diskutovat nebo jste se jako obvykle špatně vyspala a mám si to nechat pro sebe. Dík za info :)

Lenka.Vílka
13. srpna

Ijcro: ale na druhou stranu je pravda, že alespoň další kupka knih, kterými se může člověk prokousat ;) dnes si může napsat každý co chce a to já podporuju. Jenom mi trochu vadí, že se to teď poslední dobou na mě valí ze všech stran. Jako kdyby už tak nebyl trh přehlcený. Jasně, je dost komerčně úspěšných blbostí (titul od titulu, věc názoru čtenáře), ale pokud ona kniha vyšla alespoň nějak normálně tak jí věřím o trochu víc. Vím, jsem naivní.

Teď naposledy se někdo rozčiloval u knihy, že věci z wattpadu, jsou normální knihy a bů na všechny, kteří si to nemyslí (když to upraví dobrý vydavatel, tak ok, ale když si někdo nadšeně řekne, že když se líbilo tam, tak to někam pošlu a oni mi jak to je, vydají ebook, v pořádku není). To je dobrý příklad. Ať si vyjde každá kravina. Ale dobré je, pokud se o tu kravinu s potenciálem vytřískat prachy stará stejný počet lidí jako o ten literárně víc uspokojující klenot, o kterém se ví, že je sice lepší, přestože tolik nevydělá....

Ale potom je blbý, že na úkor myšlenky "já jsem spisovatel" potom nevyjdou knihy, které by si to zasloužily víc :(

(Jinak, můj nejkrásnější čtenářský zážitek je, pokud se mohu rozepsat o tom, jak je kniha hrozná, když je většinově adorována. Něco ve mě přeskočí na šťastnější mód...)

JáJejí
13. srpna

pro ijcro:
No, musím uznat, že selfpromo tu děláte hodně potměšile! :-) Vaši první kapitolu jsem si tuhle stáhla, ale zatím nepřečetla, haňba mi!

Svéráz výrazů a větné stavby Lenka.Vílka: No comment!

ijcro
13. srpna

@Lenka.Vílka: Nikdo autorovi neřekne "vaše dílo je špatné, proto ho nevydáme", tu kritiku napíše jen rozezlený čtenář, třeba tady na DK. Ale naopak ho s gustem byť kulantně nakladatel upozorní, že se cpe někam, "kde ho nikdo nechce".

Jsem si vědom, že vychází spousta blbostí, které jsou ovšem komerčně úspěšné a tím nastaví určitý čtenářský proud. A pak už nikdo neřekne, ze je to blbost.