
Příspěvky

Jeden z dezinformační stáje Petra Hájka. Otřesné, netřeba číst.

Stejný případ jako Filmfárum: odbyté autorsky i redakčně, v tomto případě navíc dramaturgicky značně zflikováno...


Ještěže jsem tuhle knihu koupil ve slevě. Redakčně neskutečně odbytá práce: překlepy, dublované informace (naprosto stejná citace Jiřího Voskovce na s. 31 a 40), pokud se objeví něco zajímavého či neznámého, je to špatně či vůbec neozdrojované. Odbytá kniha.


Veršů tepání (či spíše štrikování) v nejhorší možné podobě.

Obsáhlá kniha je plná dobře zpracovaných faktografických údajů, přičemž si čtenář často uvědomuje, jak nelehké bylo dopátrat se informací ze soukromého Pospíšilova života (nikoli z touhy po senzaci, ale z potřeby pochopit jeho životní dráhu a především její tragické zakončení). Autorka tak probádala dosud nezpracovanou část režisérovy pozůstalosti, kterou opatruje jeho poslední partnerka, herečka Lenka Loubalová, nebo dokumenty k jeho švýcarské exilové epizodě (ty uchovává herečka Catherine Pauchard). Zároveň probádala archív všech divadel, v nichž Pospíšil působil, prostudovala dochované recenze, fotografie, režijní knihy, vyslechla žijící svědky Pospíšilovy tvůrčí cesty.
Kniha je složena z osmi základních kapitol, v nichž poznáme Pospíšilovo dětství, učednická léta na JAMU, první profesionální zkušenost ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, zásadní inscenace v Divadle na provázku. Překvapí nelehce rekonstruovaná spolupráce s amatérskými divadelními soubory či zpráva o dvou režiích u profesionálních divadel v Brně (Státní divadlo) a Karlových Varech (Divadlo Vítězslav Nezvala).
Hanáková ve své práci uplatňuje již výše uvedenou schopnost přesné rekonstrukce divadelní inscenace a na relativně malých plochách dokáže vystavět věrohodný obraz práce Pospíšila i jeho divadelních kolegů.
Nejsilnější je samozřejmě v popisu Pospíšilovy nejslavnější éry v Divadle (Husa) na provázku a jeho Dětského studia, už proto, že je k ní nejvíce dochovaného materiálu (archív divadla je relativně bohatý na relevantní dokumentaci). Tady Hanáková doslova okouzlí oživením jednotlivých inscenací na základě dochovaných scénářů, režijních knih, fotografií, recenzí, vzpomínek tvůrců a občas i audiovizuálních záznamů. (Jako vedlejší efekt této práce si může čtenář překvapeně uvědomit nezvykle vysokou úroveň i regionální divadelní kritiky normalizačních let!) Pospíšilovy inscenace před námi vyvstávají jakoby v živých barvách, přesně vzpomenutých odstínech, do detailu znovu oživené. Nejvíce je to vidět na oddílu věnovaném Dětskému studiu; kapitoly věnované Nikolkovi (dětské odpovědi na Baladu pro banditu), Lišce Bystroušce, Erbenově Kytici nebo Bramborovému dni patří k nejlepším pasážím knihy.
Objevný je oddíl věnovaný Pospíšilově režijní činnosti po emigraci do Švýcarska. Autorka tu cílevědomě a důkladně doplňuje bílé místo v jeho životopise a odhaluje tak smutnou konfrontaci vznětlivého a v lecčems stále ještě dětsky uvažujícího Pospíšila s realitou švýcarského divadelního provozu. Stále častěji se tu setkáváme s uměleckými rozchody s talentovanými i amatérskými herci kvůli Pospíšilově nesnášenlivosti či nedostatku financí.
Nejtragičtější je však kapitola závěrečná, v níž se Pospíšil po návratu do Československa stává ředitelem Hudebního divadla v Karlíně. Dostává se mezi množství mlýnských kamenů: napadá ho část souboru, s níž se chce rozloučit, někteří představitelé města, kteří by se nejraději zbavili
dotovaného divadla, zájemci o budovu, kteří by v ní rádi provozovali komerční muzikály... Pokud se tento koktejl spojil navíc s neklidnou Pospíšilovou povahou, anonymními útoky a neustálými finančními kotrolami, tragédie na sebe nedá dlouho čekat. Autorka tuto temnou kapitolu porevolučních dějin českého divadla pojímá velmi střízlivě a na základě dochovaných materiálů, v jejichž houštině nebylo jistě jednoduché se vyznat.


(+ SPOILER) Řezník vzal do ruky tužku a stvořil zbraň hromadného ničení.

K nerozeznání od originálu, autor má perfektně načteno a rozvádí staré dobré motivy, splétá notoricky známé postavy do nových příběhů... a až na přílišnou frekvenci Rychlonožkových frků a úvahu o tom, zda Rychlé Šípy mohou Netopýry podvést (fakt?) je to dokonalé.


Moje dětství. Kniha plná krásných barevných fotografií a krátce převyprávěný Andersenův příběh. Byl jsem velmi nepříjemně překvapený, když jsem později zjistil, že ta televizní pohádka je černobílá...


Co se týče investigace a rešeršní práce je Rudý Zeman bez chyby, všecka čest.
Literatura tu ovšem pokulhává za investigací, Kmenta se pokouší napodobovat americký reportážní styl, ale moc to nefunguje.


Vynikající studie s množstvím konkrétních příkladů. Zajímavá i tím, že popisuje a zkoumá fámu ještě před nástupem internetu.


Výtečný generační román, v němž si nikdo nemůže být jist ani jiskřičkou prchavého štěstí. Napsáno od začátku do konce tak, že se nelze odtrhnout.


Strašlivá, ale strašlivá sračka o tom, jak ohavní osmašedesátníci útočí na nešťastného a poctivého lékaře, který asistoval výslechům "sprostých obviněných" v padesátých letech. Naštěstí se tohoto lidumila zastane ministrův sekretář Zeman (no jasně, Zeman, jak jinak) a vyšetří, jak to bylo. Ejch. Podle této slátaniny vznikla rozhlasová dramatizace Obroditelé (1978, dramatizace Jiří Souček, v hlavní roli Josef Mixa).
Blábol, kterým se zaštiťují všichni konspirátoři téhle republiky.

Kniha napsaná v nejlepší tradici Kožíškově, Krychtálkově či Jana Rozsévače. Vlhké sny maličkého gojimka o židovské nadvládě, košeráckých nožích a hořících synagogách. Prostě sračka.

Amicisovo Srdce mi v dětství "podstrčil" můj otec. Příběhy jedné italské třídy, jejich učitele a jeho povídky o hrdinných chlapcích mi utkvěly v paměti dodnes. Nad všemi těmi hochy, co někam utíkali s vlajkou a koupili to do zad ale vítězil chlapec, který v noci vstával, aby za svého otce nadepisoval obálky a získal tak pro rodinu více peněz; ve dne však usínal ve škole a otec ho za to plísnil a odpíral mu otcovskou přízeň.... Jak to dopadlo? Přečtěte si sami, pokud to ovšem pro vás nebude moc zavánět literární veteší.


Duševní ubožák s rozhledem prvoka se pokouší o humor. Nebrat.
Zajímavá kniha plná přesných popisů cesty od demokracie do pekel včetně příkladů z historie. Zde je však zakopáno psisko: autoři se netají sympatiemi k levici, a tak se tváří, jakoby neexistovalo bolševické totalitní peklo a ilustrují své these jen na příkladech nacistické a fašistické krutovlády.


Výtečně odposloucháno a napsáno, dobře vytvořené charaktery postav. Jediné, co opravdu chybělo, bylo nějaké dramaturgické sevření jednotlivých epizod, dotvoření některých osudů. Škoda, jinak to bylo moc dobré.


Pozoruhodný knižní rozbor vlastní Rychlíkovy režijní práce na Gazdině robě pro scénu Mahenova divadla v Brně - včetně DVD záznamu.

Výborný portrét, ba živočichopis totalitní společnosti, která se rozhodla expandovat a ovládnout své okolí jakýmkoli způsobem.

Kniha sice nadšenecká a postrádající vědeckou profesionalitu, ale za to plná primárních pramenů a zcela nových zjištění k tématu. Za mne objev roku.


Tak tohle je skutečný bizár. Pět bývalých bolševických kádrů a pět listopadových revolucionářů v rozhovorech, které vedou buď staré struktury a bolšáni jako Karel Sýs nebo novicové žurnalistiky, kteří jsou rádi, že jim vyjde kniha a neřeší, že ji vydává komunistické nakladatelství..


Neskutečně odbyté české vydání plné překlepů, překladatelských omylů a editorské lobotomie. Nebrat!

Vrchní socialistický terorista vám píše o zlých kapitalistických demokratických teroristech. Jo jo, moc podnětné.

Oba díly zakoupeny dohromady za dvacku vyřazené z Knihovny Jiřího Mahena. Nedivím se, byly od roku 1995, kdy vyšel první z nich, v podstatě netknuté. Vím, že je to zastaralý slovník, ale přece ho nenechám skartovat.


Nepůvodní, ale velmi solidní thriller, inspirovaný Hitchcockovými filmy (hlavně tím, který nepřiznává - Oknem do dvora). Párkrát velmi pěkné problematizování věrohodnosti hlavní hrdinky. Mohl bych psát víc, ale nechci spoilerovat.


Velmi odpudivá propagandistická brožurka, stavějící vedle sebe lidickou tragédii a válečné akce Američanů.

Odpudivý pamflet proti Chartě 77 obsahuje dokonce i zkrácené scénáře rozhlasových pořadů Kdo je Václav Havel / Pavel Kohout / Václav Černý a výňatky z dehonestujících článků Rudého práva a jiných novinářských šmoků. To je nakonec jediná hodnota té knihy: dokumentární.

Orwell pro starší děti. Také jsem zkonzumoval ušima přes pětidílný vynikající rozhlasový seriál.
