Zaslepení

Zaslepení https://www.databazeknih.cz/img/books/78_/78795/mid_zaslepeni-LxS-78795.jpg 4 53 12

Román o zániku „knižního člověka“, slepého vůči reálnému světu, vyšel prvně v roce 1935, ale k širšímu čtenářskému povědomí se dostal až po druhé světové válce. Autor se psychologicky soustřeďuje na několik jedinců, učence Petra Liiena a jeho bratra lékaře, chamtivou a chlípnou hospodyni, brutálního domovníka a velikášského trpaslíka. Na tomto modelu sleduje, jak v průběhu děje postupně vytvářejí destruktivní „masu“, případně jak se s ní ztotožní.... celý text

Žánr:
Literatura světová , Romány

Vydáno: , Odeon
Originální název:

Die Blendung , 1935


více info...

Přidat komentář

Taťka Hraboš
27.11.2023 4 z 5

Jedna z nejzvláštnějších knih, které se mi dostaly do rukou. Zásluhu na tom nesou hlavně svérázné až obskurní postavy. Zaslepení je velmi příhodný název – každá postava si žije ve svém světě, svých představách, ostatní lidi a celkově okolní realitu vnímá jen okrajově a chápe obvykle nesprávně, což vede k řadě absurdních situací až komediálního charakteru. Přesto jsem knihu jako komedii vnímat nedokázal – možná proto, že každá z těch postaviček, především pak sám hlavní hrdina, je vlastně postava tragická, která žije svůj ubohý, chudý život, jehož směr určuje nějaká obsese – v jednom případě knihami, v jiných penězi, ženami, jiným člověkem a podobně. Nebylo to jednoduché čtení, možná i proto, že kromě Georga Kiena, bratra hlavního hrdiny, který je jakýmsi alter egem autora samotného, jehož ústy vyslovuje své myšlenky a názory, nelze v podstatě k žádné postavě „navázat vztah“, což třeba pro mě je při četbě docela důležité.

milan.valden
08.02.2023 3 z 5

(SPOILER) Zaslepení (Die Blendung, 1935), jediný román Eliase Canettiho (1905–1994), nositele Nobelovy ceny za literaturu (1981), jsem četl poprvé v roce 1997 a velmi se mi tenkrát líbil, ostatně Canetti se zařadil mezi mé oblíbené spisovatele. Teď jsem se k románu po 25 letech vrátil a bohužel podobně jako v případě nedávného návratu k Hesseho Stepnímu vlkovi to bylo zklamání...
Canetti se narodil v židovsko-španělské rodině v bulharském Ruse, vyrůstal a žil ve Vídni, psal německy, před Hitlerem utekl do Anglie a od 70. let žil v Curychu; měl britské občanství. Kromě Zaslepení a několika divadelních her psal především eseje, např. rozsáhlý výtečný esej Masa a moc, esej o Kafkovi Druhý proces nebo soubor esejů Svědomí slov, dále zápisky a aforismy. Vydal také skvělou autobiografickou trilogii Zachráněný jazyk, Pochodeň v uchu a Hra očí.
Zaslepení je románem o zániku "knižního člověka", slepého vůči reálnému světu. Význačný sinolog a soukromý učenec Petr Kien vlastní obrovskou knihovnu ve čtyřech pokojích bez oken (ty jsou jen ve stropě), aby na knihy bylo více místa. Žije z dědictví a vnější svět pro něj znamená jen vyrušení z vědecké práce a četby. Nicméně tento nepraktický učenec ve své zaslepenosti podlehne postupně třem individuím, které do jeho hlavy pronikají jako symbol agresivního světa venku. S chamtivou a chlípnou hospodyní Terezou se ožení v domnění, že bude pečovat o jeho knihy. Když opustí svůj byt, dostane se do spárů velikášského hrbatého trpaslíka Fischerleho. A brutální domovník Pfaff je jen zdánlivě Kienovým spojencem... (POZOR, SPOILER) Ani bratr, psychiatr Georges Kien, žijící v Paříži, Petrovi nepomůže v jeho bludech a masochismu; učenec nakonec založí požár a upálí se ve své knihovně.
S nadšením jsem přečetl I. díl Hlava bez světa, kdy se Kien ožení s Terezou a brzy se v ní zklame. Dlouhým II. dílem Bezhlavý svět, v němž Kien přenáší s trpaslíkem z hotelu do hotelu imaginární knihovnu a do děje zasahují opět Tereza a domovník, jsem se ale už prokousával, té grotesknosti a absurdity na mě bylo moc a Kien mi přišel nesmírně hloupý a naivní, což vyvrcholilo ve III. díle Svět v hlavě. Trápil jsem se s knihou skoro dva týdny.
Román je však bezesporu důležitým varováním, aby se člověk neuzavíral před světem ve věži ze slonoviny, protože o to agresivněji pak mohou vnější síly zaútočit a takového člověka zničit; a v knihách opravdu není vše – život je jinde.


ravenrain
11.02.2021 1 z 5

Pre mňa veľké rozčarovanie.

stagno
18.10.2020 5 z 5

Profesor Kien miluje nadevše své knihy,svou knihovnu a síla této vášně mu brání
vytvořit normální lidské vztahy a vazby/o které ani nestojí/.Tato bublina samolibé
a vlastně egoistické izolované učenosti nemůže ale trvat věčně-je brutálně zničena
omezenou,ordinérní,ale jakousi pudovou vychytralostí vybavenou Theresou.
Román dopsaný v roce 1931 a vydaný v roce 1935 tak umělecky předznamenává
drtivý nástup nového historického zla,umožněného i kienovským sebezahleděním
a zaslepením okolního světa.Některé filozofující úseky se čtou sice obtížněji,nicméně
nejvyšší hodnocení si tento jediný Canettiho román určitě zaslouží.

sika444
20.05.2020 5 z 5

Číst tuto knihu bolí. A člověk si říká, kam až se dá zajít při domýšlení toho, kdo jsou ti lidé, kteří volí Hitlery. Knižní profesoři nemají proti nim šanci.

Abroš
17.02.2020 5 z 5

Kniha o tom kam může vést izolovanost jednotlivce přesvědčeném o své vyjímečnosti.A který narazí na ještě horší existence.Román s velkým poselstvím.Určitě jedna s přelomových knih 20.století.

hammond
14.05.2017 3 z 5

Musím priznať, že toto je pravdepodobne prvá kniha, ktorá bola evidentne kvalitná so zaujímavou témou aj posolstvom, ale bohužiaľ bola nad moje sily. Do čítania som sa väčšinou skôr nútil a aj keď niektoré pasáže boli výborne, striedalo ich viac častí, pri ktorých som mal problém udržať pozornosť.

Plánujem sa k "Zaslepení" v budúcnosti ešte vrátiť, momentálne som však plnohodnotne docenil aspoň doslov, ktorý podtrhol vysokú aktuálnosť Canettiho výpovede o mase a moci:

SPOILER
"Pro pochopení románu je ovšem třeba si uvědomit, že pojmů masa a moc používa autor ve velmi osobitém smyslu. "Masou" nerozumí primárně velkou skupinu lidí, nýbrž - zhruba - mimoracionální mentální stav, projevujíci se jak u skupin tak u jednotlivců, popř. latentní, převážně destruktívně zaměřenou energii, která sa uvolňuje zrušením individuality. Hybnou silou tohoto "stavu masovosti" je pud k moci: v mase jedinec participuje (nebo se domníva, že participuje) na moc, jíž by sám nedosáhl. Úměrně s ponořením do masy se vyřazuje rozumová a mravní kontrola a současně i pocit a potřeba svobody. Kdybychom to chtěli shrnout v aforistické zkratce, pak je masa v tomto pojetí chaotickou energií s touhou po vůdci, který by jí rozkazem dal řád a směr."

*Čitateľská výzva 2017 - kniha, ktorej prvá veta je otázkou

Podpovrchem
30.04.2016 5 z 5

Bizarní koláž předsudků, klišé a snů. Okázalost ega a očekávání automatického pochopení, respektování až nadšení pro " mé" působí jako infekční vyrážka na přítomné.

Akana
17.10.2015 4 z 5

Přiznám se, že mi teprve doslov plně objasnil, co chtěl Canetti svým groteskním panoptikem vyjádřit. Tak by to být samozřejmě nemělo, ale autorova myšlenková konstrukce je podle mě natolik rafinovaná, že se snad nemám za co stydět. Ale i když jsem při čtení tak úplně neviděl les, i stromy samotné byly hodně zajímavé. Trochu zdlouhavá, intelektuálně náročná, ale zdaleka ne nudná a hlavně naprosto originální kniha.

Saharka
17.03.2014 4 z 5

Znepokojující román, kde každá postava realitu překrucuje podle svých snů a představ, čímž jen ubližuje svému okolí, způsobuje zlo, aniž by si toho byla vědoma. V takovém světě žít...

mishulda
29.10.2013 3 z 5

S pohledu anotace nesmírně zajímavá kniha, ovšem velmi zdlouhavá a místy opravdu velmi nudná, že se jen tak tak prokoušete ke konci. Kniha je rozdělena na 3 části a jak už to tak bývá, třetí část je nejlepší. Ne že bych knihu nepochopila, ale opravdu mě nebavila. Ale uznávám, že některé pasáže (většinou s Fischerlem) byly opravdu skvělé. Jen ten osud :(

Bolkonská
22.07.2013 5 z 5

Naprosto úchvatná knížka, obzvlášť působivá pro zaryté milovníky knih. Ačkoli už je to dávno, co jsem ji četla, spousta věcí se mnou zůstává, Fischerle, špehýrka, modrá sukně, a skladiště knih v jedné hlavě. Je málo tak skvělých románů na světě. Anglický překlad byl nesmyslně přejmenován, to mě opravdu zvedlo ze židle.