Zakázaný obraz
Alain Besançon
Unikátní a rozsáhlá mezioborová práce nabízí první ucelené dějiny obrazoborectví (ikonoklasmu) - jevu, který provází a spoluvytváří evropské kulturní dědictví. S hlubokým porozuměním všem aspektům dané problematiky nás autor provází spory mezi zastánci obrazů (ikonofily) a jejich odpůrci (ikonoklasty). Jeho erudovaný výklad nespočívá pouze ve sledování vývoje filosofické argumentace od předsokratiků, Platóna, Aristotela a jiných významných myslitelů až ke Kantově a Hegelově estetice. Pozornost věnuje také tomu, jak odůvodňovala či odsuzovala zobrazování Boha nebo božského různá náboženství a duchovní směry, a poukazuje na nejednotný postoj různých křesťanských denominací. Jednotlivé myšlenkové proudy představuje na pozadí společenských souvislostí daného období a všímá si, jak ovlivnily evropské umění. Své bádání autor zakončuje mimořádně podnětnou analýzou moderního abstraktního umění (Malevič, Kandinskij, Mondrian), které považuje za poslední výboj starého ikonoklasmu.... celý text
Literatura naučná , Umění
Vydáno: 2013 , Lukáš a syn (Barrister & Principal)
Originální název:
L´image interdite. Une histoire intellectuelle de l´iconoclasme
více info...
Přidat komentář
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2015 | Svatá Rus |
2000 | Nemoc století - komunismus, nacismus a holocaust |
2013 | Zakázaný obraz |
2002 | Komunismus a fašismus |
2013 | Svoboda a pravda |
Kniha Zakázaný obraz je v
Přečtených | 3x |
Doporučených | 1x |
Knihotéce | 5x |
Chystám se číst | 1x |
Pro mě osobně byl text nejsilnější v tom, že jsem pochopil cestu k abstraktní malbě. Ta, v tomto světle, byla antimimésis, popření dlouhého vývoje umění, jak bylo započato v pravěkých jeskyních. A v tom diskurzu znamenala konec umění, protože dál cesta mohla vést už jen k prázdným plátnům (deskám, sololitům...)... Ovšem nezaměňovat s koncem umění, který ve svých textech hlásají Danto nebo Belting.