Vířící bludiště

Vířící bludiště https://www.databazeknih.cz/img/books/60_/60322/bmid_virici-bludiste-MkG-60322.jpg 4 38 12

Román Vířící bludiště se pohybuje nejen na pomezí poezie a prózy, ale také historické fikce a čisté lyriky. Ústřední postavou je anglický básník John Clare, lyrik anglického venkova a přírody, jemuž se plného ocenění dostalo až v 2. polovině 20. století. Do jeho skutečného života i do jeho románového příběhu ostře zasáhl Matthew Allen, svého času též provozovatel útulku pro choromyslné, v jehož péči se Clare ocitl. Zvláštním protějškem Clarovy básnické životní dráhy je Alfred Tennyson, v příběhu zachycený na počátku své kariéry. Ten se v blízkosti Allenova útulku ocitne (opět ve shodě se skutečností) díky těžko myslnosti svého bratra Septima a setkání s lékařem-samoukem jej posléze přiměje investovat do jeho smělého podnikatelského plánu. Foulds přechází od příběhu k básni a jeho kniha především ztvárňuje atmosféru, život nitra, nejasná očekávání, protiklad volnosti a sevření. Text je teskným ohlédnutím za onou krajinou kolem nás a v nás, jež byla moderní dobou spoutána a ubita.... celý text

Literatura světová Romány
Vydáno: , Odeon
Originální název:

The Quickening Maze , 2009


více info...

Přidat komentář

ZÓNA
02.08.2023 2 z 5

Skladba příběhu není nikterak složitá. Obtížná je orientace mezi postavami, které nejsou moc dobře prokreslené a sympatizující s dějem. Zarážející je nekonkrétnost, s jakou přistupuje Adam Foulds k tak poutavému prostředí léčebny pro duševně choré. Zosobňuje více méně podstatné záležitosti a staví je na úroveň stěžejnosti románu.
Směle tvrdím, že vyjmout některé pasáže a přetvořit je v povídku, by stálo za velmi rozumné.
Ze svého hlediska jsem nenašel v románu příliš lyričnosti a již vůbec ne básnickost, která je avizována.
Příběhy z 19. století mi přijdou velmi zajímavé, spatřuji v nich vždy naději, protože se tvořilo cosi výjimečného pro pozdější civilizační epochu lidstva ve 20. století.
Tento nepříliš rozsáhlý román, z velké části s velmi nezajímavými dialogy a skutečně nesympatickými postavami, je historicky neatraktivní a jazykově málo poetický. Nicméně několik málo podařených dějových partií, nevyváží celkovou nejistotu sdělovaného a autorovu kolísavost ve vyjádřeních.

BabaJaga11
28.10.2022 4 z 5

(SPOILER) Pomalý příběh, kde se, alespoň zpočátku, zdánlivě nic moc neděje. Běh roku, každodennost ústavu pro duševně nemocné, vše zasazeno do koloběhu přírody. Zvláštností tohoto románu je, že má hned několik hlavních hrdinů. Není to jen básník John Clare, ač je pravdou, že jemu je v knize přece jen věnováno o malinko víc prostoru, než ostatním hlavním postavám a on je i tím, kdo čtenáře dovede provede závěrečnými stránkami. Ale i dr. Mathew Allen, básník Alfred Tennyson, Allenova dcera Hana a pacientka Marie jsou postavy natolik významné, že autor dává čtenáři nahlédnout do jejich vnitřního světa. A pak jsou zde další pacienti, členové rodiny dr. Allena, personál léčebny, lidé žijící v okolí, zkrátka spousta postav, které autor nechává na stránkách knihy promlouvat, pracovat a dokreslovat konání hlavních postav, aniž bychom však měli možnost nahlédnout jim přímo "do hlavy".

Další zvláštností je, že autor jen velmi pozvolna odkrývá charakter jednotlivých postav, takže mně osobně některé postavy (dr. Allen, Alfred Tennyson) na začátku oslnily, načež se mi později naprosto zprotivěly, případně jsem je musela politovat. A naopak, postavy, které mi zpočátku lezly na nervy, případně mi připadaly neslané, nemastné (Hana, Marie, Dora), se později projevily v úplně novém světle. A John alias Jan (mimochodem, nepochopila jsem, proč křestní jména některých postav překladatel přeložil do češtiny, většiny však nikoli) mě střídavě dojímal a střídavě štval, ke konci mi ho ale bylo už jen líto...

A do třetice, velmi naturalistické a syrové popisy (některé léčebné metody, zpracování uloveného jelena, děje probíhající v myslích některých pacientů atd.), působící někdy až odpudivě, se mísí s líčením čehosi, co by se dalo nazvat "viktoriánskou nudou" (dobová atmosféra s jejími čaji, večírky, společenskými konverzacemi a modlitbami). Kniha je zkrátka plná kontrastů.

Závěr byl pro mě dost překvapivý – zejména to, jak dopadl dr. Allen, působící zpočátku seriózním dojmem. To, co vybublalo na povrch ohledně léčebny, na kterou měl její šéf méně a méně času, se ovšem dalo čekat.

P.S. Pro mě osobně byly velmi zajímavé zmínky o tzv. občinách – pozemcích, které zahrnovaly společné pastviny, lesy a další části krajiny, které mohli využívat i ti nejchudší. To se ovšem právě v době, do které je zasazen děj románu, tedy ke konci první poloviny 19. století, začalo měnit, půdu pro sebe zabíraly např. společnosti budující železnice, průmyslníci a velkostatkáři. Jak poznamenává ve svých knihách Gary Snyder, existence či neexistence občin poznamenala i vztah člověka k okolní přírodě.


jiri77
04.09.2020 2 z 5

No já nevím ? Přišlo mi to jako taková natáhlá a přesto nedotažená novela,která začala z ničeho. Špatně se mi orientovalo i v postavách. Pro mě velké zklamání.

zanetkov77
06.08.2019 5 z 5

„Byl to kluk z vesnice a věděl své. Myslel, že kraj světa je jen den cesty odtud, tam, kde se obloha, jež rodí mraky, na obzoru dotýká země. Myslel, že až tam dojde, najde hlubokou jámu, do které se zadívá a spatří všechna tajemství světa.“

Náhodně nalezený skvost. Foulds dechberoucně vmíchává básnický jazyk do prózy, která tím ale neztrácí na čtivosti nebo na ději. Propojuje historická fakta s vlastní fantazií a rozmazává hranice mezi duševní střízlivostí a šílenstvím. Líbí se mi pojetí kapitol jako ročních dob, ve kterých skvěle pracuje s popisem přírody. Autor vystihuje některé znaky tehdejší raně viktoriánské Anglie, například na začínajícím velkém přesunu anglické literatury od poezie k románu; a to především na odmítaném vesnickém, pozdně-romantickém básníkovi Johnu Clareovi, té doby chovancem ústavu, kde se celý příběh odehrává; nebo na viktoriánském poetovi Alfredu Tennysonovi, který sem dovezl svého bratra a sám ještě sklízí ostré hodnocení kritiků, protože jeho doba slávy má teprve přijít. Nejvíc mě na tom baví – možná je to jen tím, že obvykle nečtu historické romány současných autorů – ten způsob psaní, ze kterého jsem měla pocit, že čtu prózu, která snad nemohla vzniknout příliš dlouho po tom, co se vše událo, že čtu autora maximálně raného 20. století a vůbec ne prózu poprvé publikovanou až v roce 2009.

„Jak sám víte, vkus publika se přesunul k praktickým příručkám a k románům. Ale poezie přežije. Civilizace se bez poezie nikdy neobešla. Nebude přinášet zisky, ale přežije.“

petrarka72
27.03.2019 4 z 5

Přemalovat do obrazů, nejlépe různobarevnou tuší s převahou zelené a černé... Má to děj, dokonce historicky podložený - ale fakta znát netřeba (byť pomohou v orientaci, která je komplikovanější, když člověk zapojí jen rozum) a ztotožnit se s básníkem, který končí a zároveň rozpouští svou identitu v několika postavách, je nakonec tak snadné...

Taťka Hraboš
03.02.2018 5 z 5

Velmi příjemné překvapení. Krásným jazykem psaná kniha o šílenství a nejasné hranici mezi šílenstvím a normalitou, ale také o poezii a básnících, přírodě, svobodě či lásce. Nic, co by vám zvedlo tep vzrušením, její četba vás naopak příjemně zklidní a bezmála přivede do meditativní nálady. Nečekané (alespoň pro mne) bylo i to, co se člověk dozví v doslovu - že je možná až z 90% postavena na reálných historických faktech a postavách.

AdamMez
31.01.2017 4 z 5

Velmi precizně vytvořený literární exkurz do literatury přelomu minulých století. Jazyk a styl nikdy nevybočující z historizujícího rámce, který si autor sám stanovil, je bezesporu hlavní předností knihy. Přitažlivý děj je už jen takovým milým bonusem. Jde o jedinou knihu, kterou jsem od autora četl, avšak i bez komparace jsem přesvědčený, že je skvělou ukázkou technicky dokonalého systematického přístupu k tvorbě. U takového přístupu v závěru ustupuje do pozadí potřeba existence přirozeného talentu autora, která je nahrazena právě zmíněnou technickou dokonalostí.

Sparkling
08.01.2017 4 z 5

Uchvátilo mě úžasné propojení prožívání jednotlivých postav s přírodními jevy, to velmi oceňuju a ne každý to umí. Stejně tak už jen samotný jemný a přitom velice propracovaný popis jednotlivých duševních stavů, což se pro psaní knihy, jejíž středobodem je ústav pro duševně choré, hodí. Autor očividně umí velmi dobře psát, líbily se mi pasáže podobné volnému proudu vědomí.
Jediné, co mi chybělo, byl nějaký lépe uzavřený konec. A trochu mě mrzí, že je kniha založená na reálných postavách, trochu mám pak vždycky pocit, že si to autor zjednodušil.

v.july
27.09.2016 4 z 5

Děj je barvitý, konec trochu nedotažený a zdlouhavý. Styl psaní se mi velice líbil, klasika ale v lehce moderním podání. Chvíli mi trvalo než jsem si zvykla na skákání z vyprávění jedné osoby k druhé.

Domuly
10.09.2015 3 z 5

Na to jak je kniha tenká, tak mi trvalo docela dlouho se začíst. V druhé půlce už to pro mě bylo lepší a i jsem se zorientovala v postavách. Asi to není úplně můj šálek kávy, ale kniha je rozhodně zajímavá a poučná. Před knihou jsem ani o jednom básníkovi neměla nejmenší tušení (J. Clare, A. Tennyson), ale román o nich mě bavil. Rozhodně nejvíce zajímavou postavou se pro mě stal psychiatr Dr. Allen. Knihu si již asi nepřečtu, ale nelituji. Trochu je mi smutno, že jsem ji pořídila za 19,-, to je podle mě výsměch.

puml
11.07.2015 4 z 5

Zajímavý příspěvek ke stále velmi oblíbenému tématu romantismu a životu v Anglii v 19. století. Foulds určitě načetl spoustu knih, je to vidět především v detailech a popisech krajiny. Ale celkově to zas tak výrazný román není. Děj mě nijak zvlášť nepřekvapil (takovej standart z blázince) a je celkem snadno předvídatelný. Po zájemce o anglickou literaturu 19. století ale román nabízí zajímavou charakteristiku a pohled na básníky Johna Clara a Alfreda Tennysona.

nicandra
20.11.2011 5 z 5

Kde jsou hranice mezi šílenstvím a normálem? Stačí talent k prosazení se? Stačí odhodlání a víra v úspěch, že se úspěch skutečně dostaví? To vše v kulisách 19. století a ústavu pro duševně choré. Hrdiny jsou skutečné historické osobnosti - lékař Matthew Allen, který zkrachoval s firmou na výrobu nábytku, kde chtěl používat mechanické stroje, "venkovský" básník John Clare, zemědělec, který první básnickou sbírkou prorazil, ale ty další už postihl odklon literárního vkusu jiným směrem, básník Alfred Tennyson, který přijel do ústavu společně se svým bratrem trpícím melancholií. Autor rozvíjí osudy nejen těchto lidí, ale také několika dalších "bláznů" a Allenových dětí. Nejvíce místa věnuje Johnu Clareovi, který trpí touhou po ztracené svobodě, po uznání, jeho stav se zhoršuje (ale je otázka, do jaké míry je to dáno použitými léčebnými metodami...), ale nakonec v sobě najde sílu z ústavu utéct a vrátit se domů (asi 120 km takřka bez jídla a pití).
Vynikající. Dávám celých pět hvězd.

Štítky knihy

anglická literatura

Autorovy knížky

Adam Foulds
anglická, 1974
2011  74%Vířící bludiště

Kniha Vířící bludiště je v

Přečtených50x
Čtenářské výzvě2x
Doporučených3x
Knihotéce105x
Chystám se číst31x
Chci si koupit3x