Veselice aneb Kostlivec ve skříni

Veselice aneb Kostlivec ve skříni https://www.databazeknih.cz/img/books/76_/76536/bmid_veselice-aneb-kostlivec-ve-skrini-p4p-76536.jpg 4 37 10

Literární hvězdy nepadají z nebe – k jejich zrození je třeba složitého aparátu, peněz, společenských styků a ještě mnoho legend, jež se umně opřádají kolem osoby slavného autora. Příběh takové legendy si vybral autor za tému tohoto románu. Ten se odehává v prostředí literátů a umělců ve 30. letech 20.století. Humorný a duchaplný román z prostředí londýnské bohémy na sklonku minulého a zejména z třicátých let tohoto století s vtipem a ironií vypráví o tom, jak se rodí literární hvězda. Příběh těží z rozporu mezi oficiální legendou, jež se vytváří nad dílem posledního viktoriánského spisovatele, a mezi skutečnou historií, v níž má místo půvabná a před veřejností zatajovaná milenka.... celý text

Žánr:
Literatura světová , Romány

Vydáno: , Práce
Originální název:

Cakes and Ale or The Skeleton in the Cupboard , 1930


více info...

Přidat komentář

Pawlisman
23.05.2021 3 z 5

3 hvězdy z 5, to je nadprůměrné hodnocení, bohužel bych knihu nedoporučil a nadprůměrná není. Maugham mě trošku nalákal dílem Na ostří nože, což je dvojnásob lepší kniha. Zde jde o změť děje a vzpomínek, jakoby se potřeboval autor vypsat sám spíše než pro čtenáře. Mimochodem, není nic horšího když spisovatel vážně popisuje spisovatelské prostředí s jejími vrtochy, kritikami, sociálními vazbami i dalším přesahem atd. Velice snadno končí pro čtenáře nudou, což je i toto dílo. Chvílemi se dílo probouzí do plynulé narativní polohy, kde je autor silný, přirozený a ve jede jako plynulý rovný tok horské bystřiny. Zde však. Změť bez koření a skutečně lze dílo stěží odporučit.

Danka22
15.10.2020 3 z 5

Na začátku to nebylo špatné. V něčem mi autorův styl pripominal Zweiga ale ten se daleko lépe čte. Zkusím si od Maughane přečíst něco jiného, tohle mě nezaujalo.


Znedla
03.08.2020 4 z 5

Jednoho dne pozve Roy Kear - spisovatel Vilíka Ashendena - spisovatele na oběd. Ač se zdá, že pozvání je bez postranních úmyslů, přece jen Roy od Vilíka něco potřebuje. Nedávno zemřel vážený spisovatel Ted Diffield a Vilík je jediný, kdo ho znal už od útlého mládí a věděl o něm a jeho první ženě Růžence spoustu věcí, které na veřejnost nikdy nepronikly a tak by mohl Vilík zapátrat ve své paměti a některé zajímavé věci poodhalit....

Přečteno jako Výzva 2020: Kniha, která má v názvu slovo “aneb“. Kniha se četla lehce, konec překvapil.

Knihu jsem našla v knihovničce s knihami zdarma. Jen nevím, zda si jí nemám ponechat, aby za pár let už nebyla raritou až vyjde nové vydání, mohla by tam klidně chybět tato pasáž: Černošský vrátný v uniformě ohlásil mé jméno telefonicky nahoru a jiný černoch mě tam odvezl výtahem. Cítil jsem se neobvykle nervózní. Dveře mi otevřela černošská služebná...

Hanka_Bohmova
20.05.2019 4 z 5

Na obálce stojí citováno z kritik, že jde o román duchaplný, a mně to slůvko připadá výstižné. Duchaplný a příjemně lehce a umně napsaný (i přeložený), vyprávění plyne bez zadrhnutí, postavy mě zajímají a mám k nim vztah, pocity se střídají: pobavení, shovívavost, pohoršení, netrpělivost, soucit, sympatie, pochopení.

zdennyrakky
09.01.2019 5 z 5

Kolega Marvan00 píše, že Driffildovým předobrazem byl evidentně Thomas Hardy. Myslela si to asi už spousta lidí dřív, protože autor to v předmluvě dosti výmluvně vyvrací. Což samozřejmě neznamená, že to tak není :-D Nicméně pro mě ta kniha není ani tak o nějakém mrtvém spisovateli, jako hlavně o živoucích lidech kolem něj a nejvíc o Růžence. Ostatně komu jinému patří závěr knihy než právě jí? Našel jsem tuhle věcičku ve sběru a vzal si ji s sebou do tramvaje, protože jsem neměl zrovna nic jiného ke čtení. Nesympatická předmluva, nic moc začátek knihy a její nízké hodnocení zde mě pak nijak memotivovaly, abych ve čtení pokračoval, leč učinil jsem a dobře jsem udělal, od prázdnin v Blackstablu mě to začalo obrovsky bavit (chytla mě atmosféra anglického pobřeží) a bavilo mě to pak čím dál víc až do konce. Absolutně jsem neměl v úmyslu dát tomu 5 hvězd, protože nejvyšší hodnocení si šetřím na ty úplně top knihy, ale prostě nemůžu jinak, i tahle si je zaslouží - je neuvěřitelně poanglicku zábavná (kdo to tu psal, že autor humorem šetřil??), inteligentní, moudrá, hřejivě lidská... A dalších 5 * za vynikající češtinu, do níž byla převedena!

iška
07.11.2018 4 z 5

Vlastně bych opisovala, co tu bylo již napsáno. Ale přiznávám, že tento titul nehodnotím jako autorův nejlepší.

jackiebobcek
01.10.2017 5 z 5

Až prekvapivo ľahko sa mi to čítalo. Pekne vystavaná kompozícia. Jemný nenásilný a inteligentný humor. Zaujímavé literárne pozadie.

Lili2
20.07.2017

Líbilo se mně to. Složité intelektuální pasáže o spisovatelském prostředí Anglie jsem se snažila pochopit, takže zde moje mozkové závity pracovaly naplno, u pasáží ohledně událostí okolo Růženky a Drifilda jsem naopak mohla polevit, ty jako žena jsem chápala velice dobře. Nejvíce se mně líbilo, když si Ashenden dobíral svého spisovatelského kolegu Royie:
Royi: "Pojď a pojíme spolu".
Ashenden: "Mám tě moc rád Royi, ale nemyslím, že bys byl přesně ten typ, s kterým bych chtěl snídat. A kromě toho jsem už snídal."

Děkuji Marvanovi00 za upřesnění, kterého spisovatele si máme pod Drifildem představit, nejsem takový znalec, ale tohle mě pomohlo k hlubšímu pochopení díla.

marvan00
03.11.2014 5 z 5

Maughaumova nemilosrdná satira konfrontuje oficiální legendu o váženém spisovateli s méně úctyhodnými fakty, na kterých tato legenda spočívá. Ta satirická poloha Maughamovi opravdu svědčí, dává vyniknout jeho největší přednosti, ironií prodchnuté psychologické drobnokresbě. Předobrazem klasika, kterého s takovou chutí dehonestuje byl evidentně Thomas Hardy. Kdopak by si pomyslel, že klasik byl takový mamlas :)

Madluska
18.10.2011 4 z 5

Maugham zde s typickým britským humorem bohužel docela šetří a užívá jej zejména při charakteristice literárního prostředí. Právě v této obžalobě (nejen) spisovatelské společnosti dle mého soudu spočívá jádro knihy. Samotná zápletka kolem Růženky už tak zajímavá není.