Valčík na rozloučenou
Milan Kundera
Do této černé románové frašky svedl autor několik postav: těhotnou svobodnou zdravotní sestru, jejího ženatého milence muzikanta, jeho krásnou a žárlivou ženu, honbu na zatoulané psy, výjev před potratovou komisí, mladou Američanku toužící po dítěti a jejího manžela stiženého strachem ze smrti, dále českého gynekologa, který domněle neplodné pacientky v lázních léčí injektováním svého vlastního semene, zakládá tím sbratření lidstva a za službu prokázanou zmíněným Američanům požádá, aby ho adoptovali a umožnili mu tím výjezd za hranice, a konečně někdejšího politického vězně, z něhož se těsně před legální emigrací stane vrah.... celý text
Přidat komentář


(SPOILER)
Tato kniha je mým prvním krokem do literárního světa Milana Kundery. Ačkoliv jde o autora světového formátu, dostala jsem se k jeho tvorbě až díky Čtenářské výzvě a faktu, že v roce 1994 získal prestižní Cenu Jaroslava Seiferta. A co na to říct? Jsem nadšená!
Příběh se četl nesmírně lehce – dvě odpoledne a bylo hotovo! Každý návrat ke stránkám byl radostí. Kundera předkládá nádherné panoptikum obyvatel a hostů malého lázeňského městečka, přičemž jednotlivé postavy působí živě, komplexně a lidsky. Mezilidské vztahy byly popsány ironicky, a přece opravdově, se všemi touhami, iluzemi a morálními dilematy.
Dramatická zápletka v podobě neplánovaného těhotenství na první pohled naznačuje směr, kterým by se vyprávění mohlo ubírat. Kniha všsk dokáže překvapit, je plná bizarních událostí a nečekaných zvratů, které Kundera mistrně odhaluje a nechává přirozeně gradovat.
Politický podtext je v příběhu přítomný naprosto jasně, a přece skrytě. Symbolika a poselství z textu vyplývá, aniž by muselo být cokoliv řečeno přímo. Filozofická rovina mi však místy připadala náročnější, obzvláště v souvislosti s otázkami Boha. Přesto si nedovedu představit knihu bez těchto hlubokých existenciálních úvah, které velice nenápadně prostupují dialogy i vnitřní monology postav. Klíčovým slovem je zde svoboda jednotlivce i národa a Kundera zkoumá, jaký dopad na ni mají lidská rozhodnutí, a to s hloubkou a citlivostí, které nepochybně vychází z jeho vlastních zkušeností s životem v nesvobodě a následnou emigrací.
Ačkoliv příběh mířil k předvídatelnému konci, Kundera mě dokázal několikrát překvapit. Náhody a souvislosti mě často přiměly se jen uchechtnout nad tím, jak moc si mě autor omotal kolem prstu. Těším se na další knihy, ale už teď jsem si jistá tím, co budu mít na Kunderovi ráda: perfektní kombinaci jemné satiry, filozofické hloubky, humoru a brilantního vykreslení hlavních postav.


Kundera se, alespoň pro mě, dá číst náhodně i od prostředku knihy - filosofická rovina jeho psaní je silná, utáhne to.


Ráz dva tři. Dva dva tři. Tanec figur. Cítíš ty provázky, které drží v ruce romanopisec. Romanopisec loutkář. Fraška. Mrazivá a chvílemi protivná. Kundera.
Vlastně ani nevím, jestli se mi to líbilo...


Asi ne úplně to nejlepší Kunderovo dílo, ovšem i tak velice kvalitní krátký román s absurdním nádechem. Všechny postavy jsou, jak už je u Kundery zvykem, více či méně směšné a dělají věci, které se na první pohled příčí zdravému rozumu. Ovšem právě kombinace těchto nesourodých postav na malém prostoru a krátkém časovém úseku pomáhá rychlému spádu děje a mnoha nečekaným zvratům, které jsou samozřejmě doplněny krásným jazykem a hlubokými myšlenkami.


Valčík na rozloučenou....a zároveň mé rozloučení s knihami Milana Kundery, žádnou další vydanou česky jsem už neobjevil. Hezky vše doma v knihovně. :-) Jednou se k tomu snad ještě vrátím, ale to potrvá. Je to dobré, maximální hodnocení dávám už tak nějak automaticky, krásná čeština, hluboké myšlenky oblečené do komična.... Kdopak asi je dcera popraveného komunisty? ("vyhnali je do hor"). Že by od Rudolfa Slánského? To bude možná jen náhodná symbolika, ale o tom právě knihy Kundery jsou. Z knihy si každý odnese něco jiného, každý v ni něco najde. Propletenec lidských osudů v několika dnech.


Hezky zamotané klubko několika postav, jejichž životy se v pěti dnech v lázeňském městečku osudově protnou. Kdo z toho vytěží šanci na nový život? Čí plány se podaří nebo naopak vezmou za své? Kdo za toto náhodné setkání zaplatí životem? A koho posune úplně jiným směrem? Okamžiky absurdity prolnuté s železnou zákonitostí zákona akce a reakce. Vtip, lehkost, nadhled, drama. To všechno tahle kniha obsahuje.


Jeden můj kamarád vždy s opovržením v hlase říkal, že kdyby byl Kundera teď mladý, sedával by po večerech v baru někde u fildy a pozérsky balil studentky na francouzskou poezii. Vždycky na to myslím, když čtu další jeho knihu a vždycky mu musím dát nedobrovolně za pravdu. Kundera a jeho mužská nabubřelost a chorobný vztah k ženám skutečně představuje spoustu z toho, čím hlasitě opovrhuju. Ale když čtu jeho umělecké popisy a přirovnání nebo surové rozhovory, znovu a znovu si mě získává. Valčík na rozloučenou geniálně zobrazuje banalitu lidství, a to Kunderovsky úsporným způsobem.


Tragikomický román – jedno malé lázeňské městečko - 5 dní – 8 románových postav - žádná zbytečná slova navíc - mnoho podnětů k zamyšlení.
„Smutný společník není dobrý společník.“
„Stejně jako zamilovanost činí milovanou ženu krásnější, tak úzkost z obávané ženy dává vystoupit každému jejímu vadnému rysu do nepřiměřené velikosti.“
„Tím, že uděláte vrahy ze všech lidí, vaše vlastní vraždy přestávají být zločinem a jsou pouze nezbytným znakem lidského rodu.“
„Strom přece není doma tam, kde nemůže růst. Strom je doma tam, kde je pro něho vláha.“
„Politika je na životě to nejméně podstatné a nejméně hodnotné. Politika je špinavá pěna na řece, zatímco vlastní život řeky se odehrává mnohem hlouběji.“
„Žárlení vyplňuje mysl ještě úplněji než vášnivá duševní práce. V mysli nezbude ani vteřina volné chvíle. Kdo žárlí, neví, co je nuda.“


Ještě že jsem si nepřečetla anotaci předem... užila jsem si nejen Kunderův nezaměnitelný styl, ale i příběh-frašku a dějové linky. V průběhu tří dnů se zde proplétají osudy, pro některé blaze, pro některé neblaze. Typičtí kunderovští muži milující ženy (ano, plurál je na místě) a mnohoslovně filozofující, v kulisách československé totality. Velice doporučuji.


Kunderovy postavy tančí valčík na rozloučenou .... i když každý z nich po svém....
Kniha je plná ironie - ale i smutku...
V místě.kde se léčí ženská neplodnost dochází k nechtěnému otcovství ..... i toto je životní osud....
Zaujaly mne pasáže o životě v pojetí Heroda oproti postavě Ježíše :
" je třeba jen jednoho jediného, aby stálo za to žít : milovat se navzájem.... "
Líbila se mi postava i názory Bertlefa ....ovšem poněkud zvláštní bylo jednání dr.Škréty ....a jeho role stvořitele....
A postava Jakuba se záhadnou tabletou a odjezdem....
....v této chvíli věděl ,že odjíždí ze své jediné vlasti a že žádná jiná není....
Za přečtení určitě stojí i doslov Elisabeth Pochoda ....i závěrečné slovo autora :
....román jsem dopsal v době,kdy se mi o emigraci ani nesnilo....
....byl j sem naopak hluboce přesvědčen, že patřím k těm, co by nebyli nikdy s to žít mimo svou vlast ....
Ráda jsem se opět setkala s myšlenkami svého oblíbeného autora .... ale rozhodně netančím valčík na rozloučenou....k jeho dílům se budu vracet....
.....


Hra s jazykem i postavami je zajimavá. Záchrana žen doktorem Škrétou by mohla být ispirací.
Žárlivé počínání paní Klimové a myšlenkové pochody jejího manžela jsou varováním.
Groteska, provokativně si prohrávající s myšlenkami čtenáře.


Valčík je napsán skvěle, co se týče stylu, obsahuje taky spoustu zajímavých myšlenek, ale některé pasáže mě trochu nadzvedávaly ze židle :-)
Co se mi hodně líbilo, byl naprosto neuvěřitelný (až děsivý) popis toho, co se odehrává v hlavě žárlivého člověka - v tomto případě u manželů Klímových (co ona si myslí/ co on si myslí/ co ona si myslí, že on si myslí/ co on si myslí, že ona si myslí, že on si myslí atd.) Založila jsem si taky spoustu lepíků se zajímavými myšlenkami. Líbila se mi i tajemná postava Bertlefa a vykreslení Klímovy manželky.
Co mi naopak nevyhovovalo, byla právě ta fraškovitost (i když to bylo záměrem) a moc jsem nepochopila prapodivný vztah Růženy a Františka. Růžena byla navíc vykreslená dost jako nána.
Ráda si od autora přečtu další knížky, protože ta poetičnost textu, dar pojmenovávat určité myšlenkové pochody a celkově styl se mi líbí, ale asi se musíme potkat u jiného příběhu :-)


Typicky kunderovsky skvěle rozehraná hra s jazykem i postavami, kde není jediného zbytečného slova. Groteska protkaná řadou originálních úvah, byť si o řadě z nich myslím, že autorovi nejdou z duše, ale je to zase jen jakési provokativní pohrávání s myšlenkami a čtenářem. Kupodivu mi kniha prostředím, některými postavami a myšlenkovými konfrontacemi hlavně mezi Jakubem a Bertlefem připomněla Mannův Kouzelný vrch. V každém případě je to velice poutavé čtení, příběh, který si dokážu snadno představit i na divadelním jevišti (styl podání mi ostatně dojem divadelní hry navozoval docela dost).


Koktejl osudů lidí, který se propojí v zajímavou románovou frašku. Kundera dokáže skvěle popsat způsob uvažování jednotlivých osob, a zároveň jednoduše vede čtenáře celkem složitým příběhem. Navýsost povedené dílko, které překračuje hranici v čase, u něhož je úplně jedno, zda bude vydáno zítra či před třiceti lety.


Jsem o jednu generaci mladší než autor, ale i tak mohu posoudit důvody které ho vedly k napsání této novely. Počátek normalizace bylo těžké období a lidé nevěděli, co je čeká. A tak nemohli učinit svá rozhodnutí a tápali v tom, co udělají se svými životy. Nerozhodnost jimi nezaviněná je velice dobře vykreslena v jednání většiny postav. Pro současné čtenáře to bude mnohdy nepochopitelné. Naštěstí je v knize ještě spousta jiných myšlenek a tak jim přečtení dílka neuškodí.


Kundera je mistr slova o tom není pochyb. Moje první, ale nejspíš ne poslední kniha od něho. Líbila, zaujala, šokovala, zanechala přemýšlivý pocit a přesně to dobré knihy mají.


Jednoduché lineární vyprávění, na "Život je jinde" zapomeňte.
Jinak se tu M. Kunderovi podařilo vytvořit několik téměř ďábelských postav: když jde o to prosadit svou (třeba zabít dítě nebo eugenicky rozmnožit sám sebe), pak před sebevětší lží, podrazem nebo manipulací ani trochu nezaváhají, ba snad z nich mají i cosi jako radost; pro mateřství, otcovství a pro tělesnost vůbec, ba málem pro všechno normální, mají buď zhnusení nebo pobavený škleb...
I vypravěč románu je jednou z takových postav: do aktérů příběhu vidí až do té nejhlubší intimity, ale ani náznak pochopení, natož soucítění (leda že v nich objeví tu radost ze špatnosti). Jestli měl Kundera při psaní tohohle románu všechny postavy rád, jak napsal v závěrečné poznámce, nechtěl bych vidět postavu, kterou rád neměl.
A pak je tu ještě jedna prazvláštní figura: slavný spisovatel, kterému ještě kolem r. 1970 co chvíli ujede nějaké „kráčeje“, „jest“, „byli klidni“, „pln“, „není důvodů“, „má započít směnu“, „vyřkl“... Padesát let po Čapkovi!
Jo a vlastně ještě jedna: člověk, který hraje na bicí (a asi ne špatně) a vytrvale jim říká "buben".
Hvězdičku za postavu rytíře Bertleffa, za metaforu pěšce na posledním políčku a vůbec za ty psychologické vhledy, které jsou navzdory té křivé optice skvělé.
Štítky knihy
česká literaturaAutorovy další knížky
2006 | ![]() |
1969 | ![]() |
1970 | ![]() |
1979 | ![]() |
1993 | ![]() |
Není to věc triviální, a přece na mě dýchla laciností nevídanou u kdejakého braku. Předjímavé noření se do postav působí zábavně, ale při třetím, šestém, patnáctém opakování ubírá textu příliš mnoho kyslíku. Celková kompozice si dle mého na hluboce promyšlenou pouze hraje, jinak si nedovedu vysvětlit, že dobrá polovina zásadních postav přichází na scénu až po prvním aktu a motivy se vrší, jako kdyby autor potřeboval k dokončení knihy modrou piluli (víme jakou). Vynášet filozofii, opřít o ni děj, by mohlo být smělé, pokud by nešlo o pitvořivé karikování těch nejméně podstatných myšlenek, s nimiž jsou zmínění myslitelé spojováni (chudák Nietzsche), i když nejmenovaného, přesto však silně přítomného Kanta ve finálním uvědomění postavy Jakuba oceňuji. Co dodat? Češi dali světu Jágra, pivo a Kunderu. Buďme tedy po právu zapomenuti.