Umění, kterému nikdo nerozumí: Historky z podsvětí výtvarné kultury

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Hrdinové této knihy jsou uklízečky, policisté a prostitutky. Prezidenti, diktátoři i revolucionáři. A samozřejmě také umělci. Setkávají se tu artefakty, které někdo spálil, rozřezal, utopil či snědl. Obrazy, které namaloval osel, bagr nebo motocykl. Výtvarný kritik Jan H. Vitar zve čtenáře na zábavnou a dobrodružnou cestu po dějinách vizuální kultury, která ukazuje, že naše chápání umění mnohdy vede přes fatální nepochopení. Sponzor londýnské Tate Britain se nevydržel dívat na rozházenou postel na přehlídce finalistů Turner Prize a raději ji ustlal. Ve skutečnosti šlo o konceptuální dílo Tracey Eminové. Když umělkyně své lože s odhozenými kalhotkami a použitým kondomem znovu rozestlala, soutěž vyhrála. Člen české skupiny Ztohoven Roman Týc šel zase na měsíc do vězení, protože trval na tom, že panáčci v nezvyklých pozicích na semaforech jsou umění. Historie zná nepočitatelně případů, kdy se naše navyklé vnímání ostře střetlo s uměleckou výpovědí. Jenže kuriózní situace, k nimž v takových případech zpravidla dochází, mají obrovskou výpovědní hodnotu. Nabízejí trhlinu v oponě smyslu, jíž se lze nově podívat nejen na umění, ale i na nás samotné....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/47_/479881/big_umeni-kteremu-nikdo-nerozumi-histor-ob9-479881.png 4.330
Nahrávám...

Komentáře (7)

Kniha Umění, kterému nikdo nerozumí: Historky z podsvětí výtvarné kultury

josefina_silena
01. srpna

Velmi čtivá kniha o výtvarném umění, která čtenáři poskytne mnoho zajímavých informací a faktů. Obsahuje 7 kapitol, které jsou velmi dobře uspořádané. Porozumět výtvarnému umění není snadná disciplína a současné moderní umění je opravdu velký oříšek. Pokud má ale člověk zájem umění alespoň trochu porozumět, tato publikace je skvělý začátek. Nemusíte o umění vědět mnoho (vlastně o něm nemusíte vědět vůbec nic), abyste si čtení užili a zároveň se něco dozvěděli.
Opravdu skvělá kniha, které by se mělo dostat větší pozornosti.

p0stm0derna
28. května

Kniha tak čtivá že jsem kvůli ní odložil detektivku. Je tu popsána spousta uměleckých událostí a to velmi erudovaně, v souvislostech a přitom i korektně. Není to četba jen pro milovníky umění ale i pro každého, kdo tu a tam zavadí o kulturu, sociologii a všelijaké společenské stereotypy. Je to dobrodružství. Klobouk smekám za příkladné a inspirativní přiblížení umění českého.
Autor o knize hovoří i jako host Lucie Výborné, je to na jutjup (díky tomu jsem asi na dva večery zcela propadl Milanu Grygarovi)
Nelíbí se mi všechno, co se v moderním umění děje, ale tyto souvislosti mu dávají smysl a opodstatnění.
Jo a víte co se tam píše o milovnících Ivy Hüttnerové a o víkendových krajinkářích? Vůbec nic (smích z publika)
P.S. kdybych měl na výběr schopnost odvážit se úplně otevřít svoje nitro i za cenu posměchu, nebo schopnost prodat sběrateli pytlík elektroodpadu za děsnou raketu, nebo schopnost namalovat hezky sedící dívku, tak bych si to třetí nevybral.


CervenaVeronika
14. března

Mě kniha velmi zaujala. Bavilo mě podívat se pod pokličku českému výtvarnému umění i celé scéně.

radim777
14. února

Kdo by od autora čekal vysvětlení, proč rozestlaná postel v galerii je umění, nedočká se. Autor zastává institucionální pojetí umění a chápe tak každý předmet (či akci) vystavený (nejen) v galerii (respektive za takový označený tvůrcem, kurátorem či galeristou) automaticky za umění. Myslím však, že jistá dávka skepse k takovým projevům je na místě. Kniha se kromě popisu skutečných kuriozit, věnuje také umění (namátkou Kubišta, Gebauer, Nepraš), které nebylo ve své době akceptováno - geneze jejich vzniku, znovuobjevení, či zničení (někdy i samotným tvůrcem).

roso.mak
19. ledna

Tohle mě přišlo jako vážně vážně hodně dobrá kniha. Přečteno s chutí od začátku do konce.

Nejen, že viditelně splnila svůj účel, protože mě dokázala smířit se současným uměním, pro které mám většinou slova pohrdání. Ale odhalila strašnou spoustu zajímavých informací o umění vůbec a to nejen o tom současném.

Kniha zdaleka není jenom o tom, proč i rozházená postel může být uměním (a nemá se uklízet), ale také o všech peripetiích, které umění během historie prožívalo a příbězích, které stály za díly která nám připadaly nebo i připadají kontroverzní.

Takže až půjdu příště do galerie a uvidím tam kupu štěrku, nebudu si říkat cosi o nafrněný uměleckých idiotech, ale budu spíš přemýšlet, co tím chtěl autor říct.

pan_gazpacho
14. ledna

Velmi hutná, ale zároveň velmi čtivá kniha. Každá stránka vás něčím inspiruje a obohatí. Střídají se pasáže nasírací (Knížák) až dojemné (Kateřina Šedá). Můžu dát 6 hvězdiček?

purie
21.11.2021

Zajímavá a inspirativní kniha, která určitě pomáhá (nejen) současnému a (nejen) výtvarnému umění lépe rozumět. Autor se v knize hodně zaměřuje na společenskou roli umění, kterou, jak z knihy vyplývá, považuje za velmi důležitou a nezastupitelnou. A to jak neústupností vůči falešným a pokřiveným nárokům, pravidlům a omezením, tak také díky otevírání, zdůrazňování, formulování, vyslovování a ztvárňování témat a traumat, která skryta a neřešena mohou společnost poškozovat a bránit jejímu zdravému vývoji.