Svoboda učení

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Druhé, zásadně rozšířené vydání knihy, která vznikla překladem klíčových textů z blogu Freedom to Learn. V dvaceti sedmi kapitolách americký profesor psychologie ukazuje, jak nepostradatelná je svoboda učení pro opravdové vzdělávání a harmonický rozvoj lidí a společnosti. Vede nás cestou od vzdělávání v lovecko-sběračských společenstvích, přes vzdělávání malých dětí až po školu v Sudbury Valley, která funguje na dokonale demokratických principech a na které nejsou učitelé. Celou knihou se táhne jako základní motto: Opravdové vzdělávání může fungovat jenom v atmosféře důvěry a svobody. Opravdová reforma vzdělávání nastane jen tehdy, když dostatečné množství lidí opustí tradiční školství. Kniha je ve svých východiscích i závěrech hluboce pravdivá a měl by jí číst každý, kdo se zajímá o vzdělávání dětí a jeho problémy....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/34_/342564/svoboda-uceni-4gT-342564.png 43
Žánr:
Psychologie a pedagogika, Rodina, Vzdělání
Vydáno:, PeopleComm
Orig. název:

Freedom to learn

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (1)

Kniha Svoboda učení

Dáma s hrnstjm
04.08.2017

V té knize všechno zní tak krásně logicky, že se člověk úplně diví, proč společnost uhnula jiným směrem a vymyslela zbytečné složitosti, jako je třeba povinná školní docházka... Autor vše "ideální" vysvětluje na příkladu lovců a sběračů, tedy rovnostářského typu společnosti, kde děti mají svobodu objevovat (to, co chtějí - ne to, co dospělí určí) a hrát si, a kde i dospělí vlastně vedou hravý způsob života (nerozlišují práci a hru). Líbily se mi pasáže o významu věkově smíšených dětských her a o tom, proč je to v moderní společnosti složité (neexistence sousedských vztahů, strach pouštět děti si hrát "na ulici," školní třídy rozdělené podle věku aj.). A pojednání o teorii hry bylo taky poučné - že hrou se dítě připravuje na život, napodobuje, zkouší si v bezpečí různé situace... a proč jsou tedy dětské hry někdy násilné? Protože napodobují, co vidí kolem sebe, že... Kniha vede k mnohému zamyšlení (např. o povinné školní docházce) a otevírá oči, hlavní poselství pro mě zní: Nechte děti objevovat a hrát si, připravte jim prostředí a ony si s tím poradí, nebojte se, že jim tím zničíte budoucnost.
Co mi vadilo:
1. Závěrečná kapitola o dějinách školství byla podivná - přišla mi trochu "ohnutá" podle toho, jak se autorovi hodilo, vypíchl jen něco a neřekl vše, navíc se to vztahovalo hlavně k americkému prostředí s odbočkami do Německa. Cítím z toho trochu manipulaci čtenářem, ale možná je to jen můj pocit, já se dějinami školství v českém prostředí dlouhodobě zabývám, takže to asi souvisí i s tím. Vidím to z jiného úhlu.
2. Tím, že je kniha složená z různě publikovaných autorových textů, dochází k neustálému opakování faktů, pořád dokola v průběhu celé knihy. To je naprosto ubíjející pro pozorného čtenáře, který se chce k tématu dozvědět co nejvíc informací!


Štítky

reformní pedagogika vzdělávání školství rodičovství škola hrou společnost a komunity povinná školní docházka

Autor a jeho další knihy

Peter Gray

Peter Gray
americká, 1944

Podobné knihy

Kniha Svoboda učení je:

v Právě čtených3x
v Přečtených5x
v Knihotéce2x
v Chystám se číst18x
v Chci si koupit6x