Spisovatel a jeho přízraky

kniha od:

Spisovatel a jeho přízraky obálka knihy
Mé hodnocení:

KoupitKoupit eknihu

Esejistický protějšek románů argentinského spisovatele a svérázného filozofa. Sám autor říká: „Tato kniha je celá variacemi na jediné téma, téma, které je mou posedlostí od chvíle, kdy jsem začal psát: proč, jak a nač se píše beletrie?“ Odpověď není formulována ve formě ucelené teorie, knihu tvoří střípky, úvahy, komentáře k citátům, podobné spisovatelskému deníku. Na rozdíl od některých jiných Sabatových esejů, reagujících na dobové společenské problémy, tato sbírka nijak nezastarává, neboť odráží základní problémy spisovatelského řemesla a lidského osudu vůbec....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/20_/20853/spisovatel-a-jeho-prizraky-88E-20853.jpg 4.715
Žánr
Literatura naučná, O literatuře
Vydáno, Mladá fronta
Orig. název

El escritor y sus fantasmas, 1963

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (5)

Kniha Spisovatel a jeho přízraky

Přidat komentář
Knišíl
07.08.2020

Myslím, že existuje málo lepších esejů o literatuře, než které obsahuje právě Sabatova knížka. Co je literární fikce? Proč ji čteme? Je v ní obsažena pravda? Jen malá ukázka:
Jeden z paradoxů fikce
"Pro dobrý román je příznačné, že nás strhne do svého světa, že se do něho ponoříme a izolujeme se od skutečnosti do té míry, že na ni zapomeneme. A přitom nám odhaluje právě skutečnost, jež nás obklopuje!" (s. 156)

zanetkov77
30.01.2020

„Lidé píší fikce, protože jsou tělesní, protože jsou nedokonalí. Bůh romány nepíše.“

Argentinský spisovatel Ernesto Sabato sestavil krátké fragmenty, ve kterých se zabývá zajímavými otázkami a úvahami, souvisejícími především s literaturou, a to argentinskou i jinou, románem, spisovatelem a jeho postavami, fikční realitou, literárními přístupy i filozofickými úvahami. Soustředí se vpravdě hlavně na román, jeho proměnlivost a nemožnost přesné definice, jeho pojetí pravdivosti a proměny jeho vnímání. Pokud rádi rozjímáte nad literaturou trochu metafyzicky, určitě tu, tak jako já, najdete spoustu myšlenek a materiálu k přemýšlení. A taky se třeba začnete více zajímat o argentinskou literaturu, pokud jste tak ještě neučinili.


AnjaVCL
16.09.2017

Fascinující postřehy střídmého a originálního spisovatele. Kdykoli si knihu přečtu znova.

lord-artoo
28.03.2017

Po založení třicáté záložky jsem se rozhodl, že to nemá smysl. Tohle se dá číst znovu celé.

zarivybagr
22.10.2015

Vynikající a pro mě zcela zásadní sbírka esejů o psaní, především románů. Sabato vidí literatury, tedy tu její část, která jej zajímá jako objevování, nahlížení do známého neznámým, detailním způsobem. Román pak vidí opakovaně jako formu, v níž probíhá syntéza objektivního a subjektivního, abstrakce a konkrétního, dobra a zla, a která ve své polyfoničnosti, zásadní nedokonalosti je nejvýstižnějším způsobem zachycení „špinavého a nejednoznačného“ světa. Filosoficky pojmenovává onen typ psaní, který jej zajímá jako romantickou fenomenologii, tedy fenomenologické zaměření, výsek, s romantickým zápalem a vírou ve spisovatelovu volenost, kdy téma si nevolí on, ale sám je tématem svého díla volen, sám je vláčen touhou vyslovit „své“. Důležitým tématem je také rozpor mezi vědeckým, abstraktním poznáním v „čistých idejích“ a poznáním existenciálním, nečistým, ale bližším konkrétní existenci.