Smrt v sametu

Smrt v sametu https://www.databazeknih.cz/img/books/13_/138720/smrt-v-sametu-138720.jpg 3 43 9

Vyšlo na výročí Velké říjnové revoluce, tedy 7.11.2012. Někoho jistě tahle kniha nadchne. Jiného vyděsí, anebo dokonce šokuje! Spatříte v ní obraz dnešního světa, Evropy i naší země. S bezpočtem detailů, nečekaných závěrů a předpovědí. A všechno natvrdo! Stránku za stránkou se před vašima očima začnou bořit představy o současných i minulých časech, hájené mnohdy až netušenou silou médií, a realita se objeví nahá. Tak jak ji vnímá spisovatel, novinář a hradní vicekancléř Petr Hájek se svými životními zkušenostmi. A jak že to bylo s útokem na World Trade Center v New Yorku, s naší občanskou společností, po Listopadu vyhlašovanou za alfu a omegu správného bytí, a jak je to s Evropskou unií? Jaké šance má dávný plán na ovládnutí světa? Je pouze v lidských hlavách a rukou, nebo mu vládnou nadlidské síly, které chtějí zničit naši dva tisíce let existující civilizaci, protože je smrtelně ohrožuje? Anebo mají pravdu ti, kteří se tomu usmívají? Autor na všechny tyto otázky nachází odpověď a nalézá v nich i Boha. Snad se to někomu zdá zvláštní, ale bez Boha se, popravdě řečeno, žádný filozofický systém vystavět nedá. A kde je v této knize Bůh, tam musí být i Antikrist - nikoli ďábel, nýbrž člověk z masa a kostí, nositel zla, i když si to třeba ani neuvědomí. Hájek ve Smrti v sametu líčí svět kolem nás po svém, nicméně promyšleně – a může mu někdo něco vyčítat? Ano, samozřejmě, každý má takové právo, ale nejdřív je třeba si jeho knihu přečíst! A že by se neměla vydávat, protože útočí na uznávané mýty? Jenomže pak bychom neměli svobodu slova! A bez ní by vyhasla demokracie. Tedy alespoň to, co z ní u nás zbylo...... celý text

Přidat komentář

DaleCooper
03.05.2017 5 z 5

Mnohem větší legrace než Evelyn Waugh. To byl taky konzervativec jako pan Hájek.

Garik
28.08.2016 4 z 5

Nie som zrovna prívržencom konšpiračných teórií a preto som ani nebol práve nadšený tým, že Petr Hájek so všetkým neustále odbieha do všemožných konšpirácií, v ktorých sa následne nevyhnutne zamotáva do rôznych protirečení (i keď niekedy iba zdanlivých) a takto zbytočne odpútava pozornosť od vecí podstatných a znižuje váhu myšlienok a tvrdení, ktoré sú, aspoň podľa mňa, v tejto knihe a pre túto dobu naozaj dôležité.
Ako Slovák a občan SR, navyše pohybujúci sa mimo ťažko intelektuálne kruhy, nie som vzťahom Václav Havel vs. Václav Klaus nijako zvlášť zaťažený, no viem si predstaviť, že spôsobom, akým svoj postoj k týmto dvom postavám českej politickej scény (a dnes už vlastne aj českých dejín) Petr Hájek neustále prezentuje, k obľube svojej knihy v Českej republike rozhodne neprispieva. I keď chápem, že vzhľadom k tomu, čo túžil týmto svojím dielom povedať, sa mnohému z toho mohol iba ťažko vyhnúť. Vo výsledku je to však kontraproduktívne, pretože ľudia, ktorí ho v zúrivosti budú chcieť kameňovať, pretože si dovolil dotknúť sa ich ikony, sotva budú ochotní dopriať mu sluchu a schopní zamýšľať sa nad tým, čo tu chcel básnik vyjadriť.
Obhajobe kresťanskej viery (nebodaj jej šíreniu!) v českej spoločnosti tým, akou formou tu svoje myšlienky prezentuje, tiež asi moc neprospel.
Podtrhnuté, sčítané – táto kniha sa v autorovej vlasti, ani inde, zrejme veľkého množstva pozitívnych ohlasov nedočká. Škoda, pretože aj ona má čo povedať a má čím prispieť k zamysleniu sa nad tým, o čom je vlastne Európska únia.
Pôvodne som chcel toto dielo Petra Hájka ohodnotiť na tých 60%, až v závere, ktorý pokladám za naozaj dobrý, som sa rozhodol pre 80%. Pretože hodnota tejto knihy nespočíva v nejakom „rozjímaní“ o „svetovládnych“ konšpiráciách, ale v jej duchovnom presahu. Je preto na škodu veci, že autor tie skutočne dobré myšlienky vedúce k zamysleniu sa nad pravdou utopil v prehnanom fantazírovaní (miestami by sa chcelo povedať až blúznení).
Na druhej strane – je dobré vedieť, že sa ešte stále nájdu ľudia, ktorí sa neboja stáť za svojím presvedčením, neváhajú ísť s kožou na trh a prezentovať svoje názory a ísť proti mainstreamu.


de_baques
19.08.2016 5 z 5

Výborná analytická kniha, která s odstupem 20 let mapuje posamatový vývoj v ČR zasazený do kontextu euroamerické konvergence demokracie do staré totality s novou doménou .eu. Autor jednoznačně a věcně bez zbytečných emocí demýtizuje za pomoci desítek důkazů, projevů, dopisů, činů tragickou postavu Václava Havla. Jednoznačně doporučuji.

VladimirTetur
16.12.2015 1 z 5

Nic moc. Doporučuju spíš přečíst Smrt Západu od Patricka Buchanana.

nechapacka84
09.12.2013 3 z 5

Zmes konín, poloprávd, mýtov, a náboženských hesiel, kde uznávám, dá sa nájsť i pár (možno i viac než pár) vecí, s ktorými sa dá stotožniť, poprípade vedú minimálne k zamysleniu.
Kniha v podstate patrí asi medzi to najlepšie zo žánru, ktorý predstavuje, a paradoxne jej najviac na kvalite uberá sám autor. Pán Hájek je bohužiaľ fundamentalista, náboženský fanatik a sám seba považuje i za veľkého filmového a literárneho kritika, biológa, antropológa a fyzika.
Jeho adorácia pána budovateľa... ehm pardón... pána rozkradateľa... ale sakra, ešte raz... pána zakladateľa ČR, hraničí s latentnou homosexualitou.
Mimo to, v celej knihe sa môžeme na každej stránke presvedčiť, čo pravica NIEJE, ale akosi tam nikde nieje to, čo pravica predstavuje. Ale to je pochopiteľné, kedže to vie len ON a pán KLAUS.
Btw1, tvrdiť, že s myšlienkou EÚ prišiel nacistický režim, je ozaj na žalobu obzvlášť od Čecha, keďže ako prvý v Europe sa v podobnom duchu vyjadrujú práve českí králi (Jiří z Poděbrad určite, a myslím, že dávno pred ním snáď Přemysl Otakar I.).
Btw2, i po stránke slohovej je to prazvláštné dielo. Dovolím si tvrdiť, že rozvinutejšie vety žiadna iná kniha neobsahuje. A pán autor... „Hloupí lidé potřebují cizí slova k pocitu své velikosti.“

Norimberk
07.09.2013 5 z 5

Důležitá kniha. Každý kdo konzumuje mainstreamová média by si ji měl přečíst. Donutí se zamyslet nad světem kolem nás.

Neby
26.07.2013 odpad!

Dnes muže psát kdo chce jak chce, a pak to dopadá jak to dopadá.

ajaworld
29.04.2013 3 z 5

Mnoho lidí tuhle zajímavou knížku odsuzuje, aniž by ji četlo. Já ji považuji za velmi zajímavou, za nejsilnější pasáže považuji ty o mediokracii, která totálně manipuluje míněním veřejnosti (tupého stáda). Hájek se dívá na svět širokospektrálně, v překvapivých souvislostech. Knihu rozhodně doporučuji každému, kdo rád přemýšlí. Tato kniha minimálně dává dost podnětů, jak o věcech uvažovat jinak.
Dle mého názoru je však kniha poněkud více než zdrávo poznamenána úvahami o Apokalypse, čemuž jsem tak úplně neporozuměla. Což je možná spíše můj problém.
Kniha není pro hloupé, ale pro chytré čtenáře.

3497299
10.12.2012 odpad!

Je celkem paradoxní, jakým způsobem je nová kontroverzní kniha Petra Hájka provázaná s kritikou osvícenského programu významného představitele frankfurtské školy Theodora Adorna, jíž filosof rozvádí ve svém spise Dialektika osvícenství. Když nyní pomineme odlišné pozice (Hájek vychází z apokalyptického proroctví sv. Jana) Adorno, stejně jako Hájek, kritizuje osvícenský program jako zdánlivé osvobozování člověka z pout hierarchizované moci náboženství a feudalismu, jež ústí do zmatené doby rozmělněných hodnot spotřební kultury provázené ztrátou smyslu a vznikem nového panství kapitálu a manipulací mediální zábavou. V závěrečné části nazvané Prvky antisemitismu - Meze osvícenství však Adorno předvádí brilantní analýzu paranoidního myšlení ukotvujícího se ve sdíleném šílenství (myšlenka je pravdivá, pakliže s ní souhlasí i další jedinci, kteří tak tvoří "osvícenou" elitu těch, kdo prohlédli). Ztrátou reflexe Adorno vysvětluje blouznění, jehož obětí se může stát každá skupina lidí, vůči níž nereflektující elita pociťuje idiosynkrazii. Stejně jako dle autora Smrti v sametu Solovjovova Legenda o antikristovi překvapivě přesně popisuje osud Václava Havla, slova Theodora Adorna zase překvapivě přesně popisují Petra Hájka:

" Fyziologická teorie vnímání, kterou filosofové od Kantových dob opovrhovali jako teorií naivně realistickou a jako bludným kruhem, vysvětluje svět vjemů jako intelektem řízené zpětné zrcadlení dat, které mozek přijímá od skutečných předmětů. Podle tohoto názoru uspořádává přijaté bodové vjemy chápavost (Verstand). (...) Mezi skutečným předmětem a nezpochybnitelným smyslovým datem, mezi vnitřkem a vnějškem zeje propast, kterou musí subjekt na vlastní nebezpečí přemostit. Aby subjekt zrcadlil věc tak, jak je, musí jí dát víc, než co od ní získává. Subjekt znovu vytváří vnější svět ze stop, které svět zanechal v jeho smyslech: jednotu věci v jejích rozmanitých vlastnostech a stavech.
(...)
Patologickým rysem antisemitismu není projektivní chování jako takové, nýbrž výpadek jeho reflexe. protože subjekt už není schopen vracet objektu, co od něj přijal, nebohatne, nýbrž chudne. Ztrácí reflexi v obou směrech: jelikož už nereflektuje předmět, nereflektuje ani sám sebe, a ztrácí tak schopnost diference. Místo hlasu svědomí slyší jiné hlasy, místo aby zkoumal sám sebe a přečetl si protokoly o vlastní mocichtivosti, připisuje protokoly sionských mudrců jiným. Nadouvá se a zakrňuje zároveň. Vnějšímu světu neomezeně uděluje to, co je v něm, ale to, co mu uděluje, je naprosto nicotné, pouhý nafouknutý prostředek, vztahy, machinace, temná praxe bez průhledu na myšlenku." (Dialektika osvícenství; Theodor W. Adorno, Max Horkheimer, OIKOYMENH, 2009)

Na základě analogií ze Smrti v sametu se lze domnívat, že Hájek by tento text patrně označil za pseudofilozofické blábolení zakomplexovaného intelektuála. Inu, Thomas Szasz v knize Ceremoniální chemie uvádí, že každá společnost potřebuje svoji zástupnou oběť (pharmakós), aby se jí symbolicky očistila od hříchů a zla. Kdo je Hájkovou pharmakós je z jeho textu dostatečně zřejmé.

Jinak co se týče samotné knihy, svým extremismem a psychopatologií ji lze směle zařadit po bok šílených pamfletů, jako je např. SCUM manifest radikální feministky Valerie Solanas. V tomto případě jde o nezastíranou agitku za "nevídaně vzdělaného, moudrého a schopného Václava Klause" proti "mocichtivému, nevzdělanému a zakomplexovanému Václavu Havlovi". Připadá mi celkem příznačné, že autor sice používá poznámkový aparát, ovšem především k dokládání svých všeobecných znalostí. Tak se sice dozvíme málo nebo nic o zdrojích autorových kontroverzních informací, zato nás například poznámka na straně 159 za odstavcem končícím větou: "Dramatický nástup tajných služeb, policie a justice, jimž veřejnost s mediálně vymytými mozky freneticky tleská a velebí otrokáře, že ji zavírají do žaláže nejtemnějšího.", překvapivě informuje o tom, že Žalář nejtemnější je román Ivana Olbrachta. Ostatně proč používat poznámkový aparát smysluplně u textu, který vychází ze stokrát omílaných klišé z bezpočtu konspiračních webových stránek, k nimž si autor přidává ještě vlastní paranoidní blábol (viz předchozí citáty z Adorna).

Hájkův náhled na všechny pole lidské činnosti je úsměvně odzbrojující: jsi-li křesťan dle mého gusta, tvoje práce a myšlenky mají hodnotu, nejsi-li, pak věz, že tvé dílo je beze smyslu, bez hodnoty a nechce nic říct. Tak se dozvíme například to, že "fenomenologie byla slepým ramenem filosofie již ve chvíli, kdy se jí Patočka začal zabývat", či že Trierův snímek Melancholie je "umělecky bezcenná\" a že "o světě a lidské existenci nic říci nechce", nebo že Stephen Hawking není opravdový vědec, nýbrž jen pomýlený popularizátor, jenž mediálně využívá svého postižení. O schopnosti Petra Hájka pronášet smysluplné věty ostatně dostatečně svědčí jeho definice konformity jako radikality: "Trierův film je ve skutečnosti dokonale konformní: Důsledné odmítnutí základny - zprávy o Apokalypse podle evangelií a svatého Jana." Vzhledem k tomu, že často "chytře" promlouvá o tom, jak se v určitých kontextech některé pojmy špatně používají, je překvapivé, jak často si sám plete pojmy s dojmy. Ostatně pokud si chcete vytvořit přesvědčivý úsudek o tom, jak hluboce autor rozumí filosofii a umění, přečtěte si ji sami - místy je to kniha skutečně zábavná.