Romulus Veliký

Friedrich Dürrenmatt

Ústřední postavou „nehistorické historie“ je poslední císař rozpadající se Římské říše. Tragickou situaci bývalé mocnosti Dürrenmatt ve své hře traktuje jako absurdní komedii. Vladař země ohrožené nájezdem Germánů a zcela zpustošené se věnuje především chovu slepic, neboť „světu nerozumí“ a v politice nenachází východisko. Toto působivé podobenství vychází v překladu J. Stacha jako 159. svazek edice D.... celý text

Literatura světová Divadelní hry
Vydáno: 2021 , Artur
Originální název: Romulus der Große, 1958
více info...

Komentáře knihy Romulus Veliký

Přidat komentář

tomas6658
17.04.2025

Aneb nehistorická hra o čtyřech dějstvích. Dürrenmatovo divadelní hra z období raného tvůrčího období – drama s nádechem grotesky, pojednávající o pádu Západořímské říše roku 476.

Romulus Augustus je poslední císař Západořímské říše, čelící čím dál většímu ohrožení svého rozpadajícícho se impéria ze strany Germánů. Množícím se zprávám o porážkách a kapitulacích římských vojsk a postupu nepřítele však čelí velmi paradoxně se stoickým klidem a svůj čas tráví nečinností a odpočinkem na svém venkovském sídle, kde se věnuje chovu slepic, které pojmenoval jmény předešlých římských císařů a barbarských vojevůdců. Tato nečinnost je ovšem mnoha jeho poddanými i vlastní ženou a dcerou vnímána jako morálně zavrženíhodná a defétistická a Romulův zdánlivý klid je vnímán jako zrada Říma. Tuto myšlenku poprvé vyřkne Aemilianus, snoubenec Romulovy dcery, kterému se podaří uniknout z Germánského zajetí. Záchranu říše nabízí jistý bohatý kupec Caesar Rupf, který jakožto Germán usazený v Římě požaduje sňatek s Romulovou dcerou Reo. Rea i její snoubenec, mučením a strádáním zlomený Aemilianus se sňatkem souhlasí, celá záležitost ovšem naráží na Romulův odpor. Situace graduje – Romulova žena a císařský dvůr zahynou při plavbě na Sicílii, kde hledají útočiště pro vybudování nového zázemí pro konsolidaci říše. Romulus sám je nucen čelit pokusu o atentát, zosnovaný nešťastným Aemilianem, jeho antipodem a proponentem záchrany Říma za každou cenu. V závěrečné, paradoxně vypointované scéně, se střetává Romulus s Odoakarem, vojevůdcem Germánů vtrhnuvších do Říma a předává mu svoji moc s tím, že konstatuje své i Odoakerovo historické selhání a jejich tragiku, kterou jim jednou přiřkne historie...

Formou dramatické grotesky je ústředním motivem díla humanismus a schopnost Romula vidět (a soudit) svět bez patosu a zaslepenosti. Jeho zdánlivé bláznovství, pasivita a stoicismus jsou postojem člověka, který vnímá neodvratitelnou zkázu jako skutečnost a jistou odpověď na principy, na kterých byla vybudována dřívější sláva a velikost Říma. Při konfrontaci s Aeimiliánem, při jeho pokusu o atentát na Romula, Romulus kontruje: „Říši jsem nezradil já, Řím se zradil sám. Znal pravdu a zvolil násilí, znal lidskost, ale zvolil tyranii. Dvojnásob se ponížil: před sebou samým a před národy, které si podrobil“. Romulus dokáže pochopit a vnímat postoje Aeimiliána, své ženy i dcery, a všech těch, kteří se za každou cenu snaží zachránit říši před zkázou, je však přesvědčený, že není dále možno udržovat daný stav věcí, který těžil především z podrobování cizích národů a jejich vykořisťování, v zaslepené nadřazenosti římských patriciů a v morálním úpadku celé společnosti. Toto je výsostně humanistický postoj a způsob jednání, tváří v tvář možné osobní tragédii i možnosti smrti, v tom je možno spatřovat Romulovu velikost. Stejný postoj uplatňuje Romulus i vůči Odoakerovi, který se mu paradoxně chce podrobit a zachovat status quo tím, že by jej ponechal v úřadu a Germáni by se asimilovali do římské společnosti. Toto Romulus, stejně jako i předešlé nabídky na „spásu“ Říma odmítá: „Já jsem zničil Řím, protože jsem se bál jeho minulosti, tys odsoudil Germánii, protože ses zhrozil její budoucnosti. Nad tím, co bylo a co bude, moc nemáme. Máme moc pouze nad přítomností na kterou jsme nemysleli a na které jsme oba ztroskotali“. To vše zapadá do autorova rejstříku a jeho tvůrčí metody, blízké brechtovské poetice, epickému divadlu a modelovému drama. Výrazný motiv je kritický postoj k světu a nevíra k jeho nápravě, v jejichž intencích jedná Romulus, užívání prvků grotesky a jejího mísení s dramatickou formou. Pro mě jde o působivý, velmi stimulující a zdaleka ne poslední exkurz do Dürrenmattovy tvorby.

Odehnalka
13.11.2015

Nejdříve jsem viděla v divadle ABC a představení mě tak nadchlo, že jsem si musela půjčit knihu a za jeden den ji přečetla. Mohu doporučit oboje - jak divadlo, tak knihu.




Čtenáři před vámi navštívili ještě tyto knihy:

Friedrich Dürrenmatt také napsal(a)

Friedrich Dürrenmatt
švýcarská, 1921 - 1990
2001  85%Soudce a jeho kat
2018  85%Návštěva staré dámy
1964  90%Slib
1989  88%Soudce a jeho kat / Podezření / Slib
1963  84%Fyzikové