Rákoska v dílně lidskosti

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Vyhlášení všeobecné školní povinnosti v čes- kých zemích v roce 1774 v rámci habsburské monarchie bylo prvním krokem na cestě školy k všeobecně respektované instituci. O charakteru a poslání školy rozhodoval stát i církev. Během 19. století nastolily české národně emancipační snahy témata jako otázka vyučovacího jazyka a interpretace národních dějin, literatury, umění, vědy, hospodářské prosperity apod. V oblasti socializace dětí a mládeže integrační roli škola plnila, její návštěva se stala v průběhu 19. a 20. století pro většinu obyvatel samo- zřejmostí. Postupně se objevilo mnoho po- kusů zdokonalovat ji. Vždy však platilo, že škola působila současně jako nástroj, zrcadlo i součást proměnlivého životního stylu, a toto různorodé poslání plní i nadále....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/28_/287490/rakoska-v-dilne-lidskosti-CCR-287490.jpg 4.85
Žánr
Literatura faktu, Historie, Psychologie a pedagogika
Vydáno, Academia
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (3)

Kniha Rákoska v dílně lidskosti

Přidat komentář
malysek
30.12.2019

Obšírné, dobře zpracované téma. Autorka je opatrná v hodnocení, s odkazy na zveřejněné umožňuje bližší studium. S odstupem hodnotím, jako ta lepší volba, než podsouvat vlastní závěry. Kniha je navíc čtivá. Díky

JulianaH.
28.09.2019

„Hat eine Löwenmähne,
die Augen wie ein Tieger,
das ist der Tschechen König,
das ist Herr Doktor Rieger.“
(popěvek, jímž židovský spolužák provokoval českého nacionalistu a budoucího historika Adolfa Srba)

Knížku jsem četla v rámci pedagogického kurzu pro studenty nepedagogických oborů. Vybrala jsem si ji sama mezi množstvím jiné literatury a nelituji.
Přehledně a podrobně, ale ne únavně seznamuje se vztahem společnosti ke školství (počínaje tereziánskými reformami a konče I. sv. válkou), osvícenskými idejemi, které reformy podnítily, statutem učitele, vztahem mezi žáky a učiteli (včetně odměn/trestů na jedné straně a týráním učitele na druhé), účelem školství z hlediska státu (propaganda, osvěta, výchova k hygieně, zbožnosti a občanským ctnostem atd.), boj sekulárních a církevních vlivů na školství (zejména v otázce klasického vzdělání) nebo roli škol v národním obrození.

Celkový obrázek, který si čtenář může udělat, je skutečně barvitý díky četným citacím z pramenů (Jiráskovy traumatizující vzpomínky na tresty za to, že hoši mluvili česky). Zaujaly mě drobnosti jako třeba trest spočívající v tom, že se žákovi přišpendlila jeho špatná práce na záda a byl s ní voděn ze třídy do třídy - nebo všeobecný strach mládeže před souchotinami, za jejichž prevenci byl pokládán alkohol. Mimořádně mě bavilo všechno, co souviselo s národním obrozením (tenze mezi Němci, Čechy a Židy).
Hodnotím knížku jako příjemně čitelnou a přínosnou. 300 stran je rozsah tak akorát.


Lenka4
20.10.2016

Velice obsažný a mnohostranný pohled na vývoj školství. Jen mě napadá, že by bylo škoda podobně nezpracovat i 20. století.