Rákoska v dílně lidskosti

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Vyhlášení všeobecné školní povinnosti v čes- kých zemích v roce 1774 v rámci habsburské monarchie bylo prvním krokem na cestě školy k všeobecně respektované instituci. O charakteru a poslání školy rozhodoval stát i církev. Během 19. století nastolily české národně emancipační snahy témata jako otázka vyučovacího jazyka a interpretace národních dějin, literatury, umění, vědy, hospodářské prosperity apod. V oblasti socializace dětí a mládeže integrační roli škola plnila, její návštěva se stala v průběhu 19. a 20. století pro většinu obyvatel samo- zřejmostí. Postupně se objevilo mnoho po- kusů zdokonalovat ji. Vždy však platilo, že škola působila současně jako nástroj, zrcadlo i součást proměnlivého životního stylu, a toto různorodé poslání plní i nadále....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/28_/287490/rakoska-v-dilne-lidskosti-CCR-287490.jpg 4.84
Žánr
Literatura faktu, Historie, Psychologie a pedagogika
Vydáno, Academia
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (3)

Kniha Rákoska v dílně lidskosti

Přidat komentář
malysek
30.12.2019

Obšírné, dobře zpracované téma. Autorka je opatrná v hodnocení, s odkazy na zveřejněné umožňuje bližší studium. S odstupem hodnotím, jako ta lepší volba, než podsouvat vlastní závěry. Kniha je navíc čtivá. Díky

JulianaH.
28.09.2019

Knížku jsem četla v rámci pedagogického kurzu pro studenty nepedagogických oborů. Vybrala jsem si ji sama mezi množstvím jiné literatury a nelituji.
Přehledně a podrobně, ale ne únavně seznamuje se vztahem společnosti ke školství (počínaje tereziánskými reformami a konče I. sv. válkou), osvícenskými idejemi, které reformy podnítily, statutem učitele, vztahem mezi žáky a učiteli (včetně odměn/trestů na jedné straně a týráním učitele na druhé), účelem školství z hlediska státu (propaganda, osvěta, výchova k hygieně, zbožnosti a občanským ctnostem atd.), boj sekulárních a církevních vlivů na školství (zejména v otázce klasického vzdělání) nebo roli škol v národním obrození.
Celkový obrázek, který si čtenář může udělat, je skutečně barvitý díky četným citacím z pramenů (Jiráskovy traumatizující vzpomínky na tresty za to, že hoši mluvili česky). Zaujaly mě drobnosti jako třeba trest spočívající v tom, že se žákovi přišpendlila jeho špatná práce na záda a byl s ní voděn ze třídy do třídy - nebo všeobecný strach mládeže před souchotinami, za jejichž prevenci byl pokládán alkohol. Mimořádně mě bavilo všechno, co souviselo s národním obrozením (tenze mezi Němci, Čechy a Židy).
Hodnotím knížku jako příjemně čitelnou a přínosnou. 300 stran je rozsah tak akorát.

PS. Podobné tituly jsou pro mladší období jsou Učitelé a žáci ve středověku a Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnasia.


Lenka4
20.10.2016

Velice obsažný a mnohostranný pohled na vývoj školství. Jen mě napadá, že by bylo škoda podobně nezpracovat i 20. století.