Proč to je umění
Susie Hodge
100 moderních děl od Muncha po street art. Když se někdy díváme na některé dílo abstraktního uměni, utrousíme: Tohle by přece zvládlo pětileté dítě. Autorka odhaluje pomýlenost takového pocitu a vysvětluje, že nejlepší díla moderního umění jsou ve skutečnosti výsledkem složitých úvah a výjimečného uměleckého talentu. Od proslulé Duchampovy Fontány přes čmáranice Cyho Twomblyho po Marka Rothka a minimalismus se Susie Hodge obrací na rozhořčené kritiky a přináší jim důkazy o řemeslné zručnosti, promyšlené ideji a inspiraci, která stojí za každým dílem.... celý text
Literatura světová , Literatura naučná , Umění
Vydáno: 2014 , Slovart (ČR)
Originální název:
Why Your Five Year Old Could Not Have Done That , 2012
více info...
Na populárně naučnou literaturu buď nemám štěstí, nebo je prostě povrchní. Kniha obsahuje krásnou sbírku moderního umění, ale ty texty… Na otázku „proč je to umění“ zní obvyklá odpověď nějak takhle: „sice by to mohlo vytvořit i dítě, ale umělec do díla vložil vyšší koncepty, principy, názory, hodnoty a metafory“. Ale abychom se konkrétně a podrobně dozvěděli, jaké koncepty, principy, názory, hodnoty a metafory, proč tvořil právě zvoleným způsobem, a jestli si téma i zpracování nějak obhájil v rozhovorech, tak daleko se nejde. (Čteno v překladu Renáty Sobolevičové.)
Zklamání. Snad jedinou pochvalu bych vznesl stran výběru děl, i když jistě s výhradami, na rozdíl od cílů či celkového pojetí knihy. V podstatě se jedná o jakýsi rozsahem (a tudíž automaticky i) obsahem slovníkový téměř-nic-neříkající styl a to ani o umělci, dílu samotném či kontextu. Kniha je rozdělena do pěti kapitol s odpovídajícími názvy vztahující se na vybraná díla. I tak čtenáře překvapí, že v kapitole "Lidé/stvůry" objeví dílo Kiki Smithové "Bez názvu", kteréžto neztvárňuje ani člověka ani stvůru, nýbrž 12 lahví na vodu. Ke každému z celkových 100 děl je připojena informace o jeho umístnění a zmínka o dalších dílech umělce, ježto se v 90 % případů nacházejí v londýnské Tate nebo newyorkém Metropolitním muzeu či londýnských či newyorských muzeích/galeriích. I ten Gombrich ve své době uvádí ve svém "Příběhu umění" přepestrou paletu děl z různých končin světa, kterážto osobně viděl... Pak tu máme (čest výjimkám) zcela nic neříkající odstavec o vlivu umělce na jiné či dalších umělců na něj samotného. I další odstavec "informace" obsahuje dvě až tři krátkověty "doprovodných informací" (sic!). Ovšem korunu všemu autorka nasadila oddílem "proč by dílo nemohlo stvořit malé (pětileté) dítě", které je zřejmě klíčovým, neboť v originále se kniha právě takto jmenuje. Uvedené argumenty jsou povětšinou směšné, ba trapné, vykonstruované, šroubovité... podobně dopadl i český překlad knihy. V poslední řadě se v knize nachází řada faktografických chyb a mylných údajů. Každopádně jsem s knihou strávil 100 sezení na záchodě, takže jsem s ní neztratil žádný čas... a při pročítání díla páně Manzoniho, kterak vměstnal do téměř jednoho sta plechovek svá hovna, jsem si uvědomil, že umělcem jsem do jisté míry i já sám... stejně tak může být i pětileté dítě.
Skvěle vysvětlené, výborně a jednoduše zpracované. I když vím, jaká práce stojí za kterými výtvarnými pracemi (coby umělec výtvarník), tak mi to přineslo spoustu nového k doplnění a mému milému, který je uměním nepolíben, to dokázalo mnohé objasnit, popřípadě nasměrovat k zamyšlení a následné konverzaci na dané téma. Perfektní a smekám. Snad bych jen uvítala více děl a autorů, ale chápu, že to by byla potom poněkud tlustší kniha. Každopádně doplnění/pokračování knihy bych určitě uvítala.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2017 | Proč je v umění tolik nahých lidí a další zásadní otázky o umění |
2020 | Stručný příběh architektury |
2018 | Stručný příběh umění |
2014 | Proč to je umění |
2011 | Velikáni umění |
Kniha Proč to je umění je v
Právě čtených | 3x |
Přečtených | 18x |
Čtenářské výzvě | 3x |
Doporučených | 1x |
Knihotéce | 17x |
Chystám se číst | 23x |
Chci si koupit | 5x |
dalších seznamech | 2x |