Praha noir

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Autoři povídek: Cigan, Goffa, Hejdová, Klevisová, Kopřiva, Neff, Procházka, Pilátová, Soukupová, Sýkora, Stančík, Šabach, Tučková, Urban. Kolik tváří můžou mít pražské zločiny, záhady a tajemství? Čtrnáct předních českých autorů přijalo výzvu nabídnout na tuto otázku odpověď a navázat tak na bohatou tradici kriminálních a tajemných příběhů s pražskými náměty. Výsledkem je ojedinělý a stylově pestře laděný soubor, který nabízí setkání se zavedenými jmény české literární scény i budoucími hvězdami a je současně svérazným průvodcem po tradičních i méně známých pražských lokalitách. S Michaelou Klevisovou se vydáme na žižkovské nákladové nádraží, s Milošem Urbanem na Karlův most, v akčních příbězích Štěpána Kopřivy a Martina Goffy navštívíme Hostivař a Vyšehrad, Michal Sýkora se vydává na pražský Pohořelec, Petr Stančík nahlíží do tajemného světa zaniklého židovského ghetta, Petra Soukupová líčí nevysvětlitelné zmizení ve Stromovce, Kateřina Tučková zkoumá temnou minulost starého domu na vltavském nábřeží… Objevný svazek, uspořádaný literárním kritikem Pavlem Mandysem, vychází souběžně v české a americké verzi, kterou newyorské nakladatelství Akashic Books zařadilo do své prestižní řady Noir....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/30_/309662/praha-noir-sYQ-309662.jpg 3.7305
Žánr
Detektivky, krimi, Povídky, Literatura česká
Vydáno, Paseka
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (89)

Kniha Praha noir

Přidat komentář
Šebestová3
20. ledna

Do hodnocení co je a není žánr noir se nepouštim, já to brala spíš jen jako součást názvu knihy. Povídky za mě dobrý!!! Samozřejmě některá víc, některá míň oslovila, ale jako komplexní dílko to potěšilo.

Lenka.Vílka
31.08.2020

Ano, jako první se musí zdůraznit, že to není sbírka. Je to kniha, kam psali autoři tématově jaksi "na zakázku", v dobrém slova smyslu. Ale zároveň je to hlavní problém. Nejedná se o aurory, kteří jsou s tím žánrem spojení.

Když mi někdo řekne "noir", představím si jako první věc detektiva. Soukromé očko. V zakouřené kanceláři, v baloňáku, s klouboukem, za kterým přijde fame fatale, kloubouček, sexy kostímek cigareta na špičce a zásadně bez sirek, od toho má lidí kolem sebe, že má problém. A chudák detektiv to sice vyšetří za zvuku trubky a mlhy na ulici skoro zadarmo, protože ona je tak nešťastná, ale že to bude epické. Takže jo, žánr noir je pro mě strašně krátký úsek historie tvorby, až mi přijde zvláštní, že zrovna u nás si řekli: "To by šlo, o tom k$@#a napíšeme povídky!".

Možná kdyby si ty keci odpustili a nazvali knihu "Temná Praha", tak by to víc odpovídalo obsahu. Tady se naprosto zbytečně zabředává do kolonky, aby to znělo zajímavě. Čili je po problému v moment, kdy se čtenář na tohle vybodne, jako jsem se rozhodla já, že budu hodnotit jednotlivé povídky, ne jak to jako celek bylo pojmenováno...

Je zde jeden auror na kterého jsem se těšila. Goffa.
Jeden na kterého jsem se těšila, protože jsem si od něj chtěla v nejbližší době přečíst nějakou knihu. Urban.
A potom dost s dodatkem " jsem ostuda, já vím, ale dělám na tom". Procházka, Neff.
A sedl mi styl Markéty Pilátové.

Kniha je rozdělená na čtyři části:
Ostří hoši, top Tři mušketýři a Mrtvá holka z čerťáku.
Praha magická, zde jsem moc nadšená nebyla, ale paradoxně se mi nejvíc líbila Zázračný amulet.
Stíny minulosti, top Všechny starý převleky.
V ohrožení, top Olda č. 3.

Moje hodnocení a komentář vždy u jednotlivé povídky.

Co ale musím hodně pochválit, je vzhled knihy. A jak je zpracovaná vevnitř. To se moc povedlo.


Babouš
12.07.2020

Nejlepší povídka je ta o pěstování trávy a marihuanových gangech - o tom bych si klidně přečetl celou knihu. Ještě mi v hlavě utkvěla dojemná povídka Kateřiny Tučkové o domě na nábřeží. Jinak ale většina povídek spíš nuda, deset dní po dočtení už si nepamatuju prakticky žádnou, některé pointy jsem uhodl, jiné naprosto nepochopil. Vím ale, že několik povídek mělo skvělou atmosféru. Tempo, švih a čtivost ale značně pokulhávají. Jak už tady někdo psal, s přízviskem noir bych byl opatrnější - ani ta Tučková to vlastně nesplnila, i když je její povídka dobrá.

Skeeve
17.05.2020

Asi jsem od sborníku povídek s detektivní - a ještě navíc NOIR (dvakrát podtrženo!) tématikou - čekal více. A ještě aby ne! Autoři povídek ve sbírce jsou větší, známější, či slavní spisovatelé domácí scény a to nejen v oboru detektivek a thrillerů. ...
Nevím, zda-li chyba byla na mé straně. Ale pod hlavičkou NOIR člověk čeká trochu typický odstín literární tvorby na daném poli, či v žánru. NOIR... Ono právě "noir" se daný žánr jmenuje ne jen tak z nějakého důvodu (nebudu zde citovat nekonečné řádky, ale toto označení přišlo s jistým filmovým žánrem!), který spadá pod mé velmi oblíbené a zde, v této knize, jsem nic moc takového nenalézal. Spíše se jednalo o řadový sborník detektivních povídek (a opět - ne zcela vždy), byť s autory věhlasnějšími. Nepomohla ani předmluva, kde Pavel Mandys se snaží vysvětlit, kde se v Praze takový "noir" vzal (o to nic), ale pak tento sborník srovnávat s prý bestsellery "Brooklyn Noir", "Boston Noir", "D. C. Noir", "Manhattan Noir", "New Jersey Noir", či evropskými "London Noir", "Dublin Noir", "Helsinki Noir"... a další města s přívlastkem románského slova, zde konkrétně francouzského - "noir".
Noir v Praze? Proč ne. Naopak, jistěže ano! Ale toto s žánrem NOIR jako takovým mělo pramálo společného, spíše téměř nic, než-li něco. Krimi, či detektivní povídkový sborník, to ano. A to povídek někdy lepších, někdy spíše něčeho, co autoři měli asi nechat v šuplíku. Spojovalo ale všechny jedno - zločin. Jenže to nestačí, rozhodně ne na to, aby byly povídky, či příběhy jen proto značeny noir, nehledě na to, jak temnou podstatu mohly míti. Protože pokud jen dle toho byly povídky přiřazeny tomuto žánru, někomu tu něco velmi, ale velmi uniká.... NOIR už možná není jen tak ledajaký žánr, mnohdy mám pocit, že z něho se stává i jistý kult.

kap66
12.05.2020

Musela jsem si chvíli zvykat na rozvolněné použití pojmu noir (asi jako dramatem taky často nemyslíme divadelní hru). Jsou to tedy povídky černé, temné, napínavé, někdy přesně žánru noir odpovídající, někdy ne. Zase jsem si uvědomila kouzlo ich-formy – schválně, jestli to tam uvidíte taky.
Rozdělení do čtyř částí napovídá téma.
V „Ostrých hoších“ je nejlepší Procházkova Mrtvá holka z čerťáku, výborní jsou Kopřiva i Goffa. Moje současná žijící nedotknutelná detektivkářská trojice spojená schopností psát svižně a vtipně, mistři dialogů.
V „Praze magické“ obstál u mě snad jen Neff, ale jako celek - nejslabší část.
U „Stínů minulosti“ jsem přestala vidět Pilátovou jako pro mě stylisticky nepřijatelnou autorku, její povídka byla dobrá. Sýkora mě hudební detektivkou vlastně dost navnadil.
„V ohrožení“ nesplňuje zcela rčení o tom nejlepším na konec. Klevisová mi potvrdila, že není a nebude mou favoritkou, obsahově i formálně. Hejdová mě pobavila a Soukupová mi vyvolala vzpomínku na svoje Zmizet, které mám ráda.
Mezi zbylými pěti jsou i moji oblíbení, kteří mě tentokrát nezaujali (Šabach, Tučková), ten, ke kterému jsem nezaujala zatím jednoznačný postoj a nic na tom nezměnil (Urban), a ti, jejichž knížky zatím neznám, ale možná si přečtu (Stančík), nebo spíš ne (Cigan-Sidon).
Praha noir je velmi dobrá sbírka s několika výbornými povídkami.

chaera
22.03.2020

Sbírky povídek moc nemám ráda, protože mi většinou trvá celou věčnost, než je přečtu. Do téhle jsem se ovšem pustila z dlouhé chvíle, protože už mi karanténa a nekonečné vypracovávání maturitních otázek lezlo krkem a já potřebovala nějaký oddych. Vesměs se jedná o průměrné dílo. Některé povídky jsem si po přečtení okamžitě zamilovala a u některých jsem se zase nemohla dočkat konce. Když už člověk neví co číst, asi je toto vhodná volba. Já už bych ji ovšem znovu nečetla - zkrátka nenadchne, neurazí. 3/5

vlkcz
04.03.2020

Velice příjemné čtení. I když bych osobně k noir žánru řadil jen asi polovinu uvedených povídek, tak snad až na Stančíka (jestli tohle není parodie, na jejíž absenci si editor výboru v úvodním slově stěžuje, tak už fakt nevím) a Cigana se všechny četly samy. Výborné - a žánrově čisté - jsou povídky od Goffy, Procházky a Pilátové.

Vilma232
27.02.2020

Naposloucháno. Každá povídka má jiného autora, jiného interpreta a dotýká se jiného místa v Praze. Některé příběhy by se však mohly odehrávat kdekoliv.

1