Osm smrtelných hříchů

Osm smrtelných hříchů https://www.databazeknih.cz/img/books/14_/144108/osm-smrtelnych-hrich-144108.jpg 4 133 27

Populárně vědecká knížka, v níž autor, nositel Nobelovy ceny za lékařství a fyziologii, důrazně varuje před dosavadním jednáním současného člověka, které může znamenat bezprostřední ohrožení existence lidstva. Ekologické vandalství současné průmyslové civilizace podle něj vede k jejímu narůstajícímu estetickému i etickému úpadku. Za osm smrtelných hříchů, kterých se moderní člověk dopouští a které budou jednou příčinou jeho pádu, považuje autor: Přelidnění země, ničení životního prostředí, závod člověka se sebou samým, ztrátu schopnosti prožívat city, genetický úpadek, rozchod s tradicí, rostoucí poddajnost lidstva k doktrínám a zbrojení atomovými zbraněmi.... celý text

Literatura světová Filozofie Ekologie, živ. prostředí
Vydáno: , Panorama
Originální název:

Die acht Todsünden der zivilisierten Menschheit , 1973


více info...

Přidat komentář

jiri1089
04.04.2024 1 z 5

Pro jednou mě překvapuje zdejší vysoké hodnocení. Obsah nemůžu tolik soudit, protoze mi absolutně neseděla autorova forma. Jestli máte rádi vyjadřování Tomáše Sedláčka (R. 2024), tak vám asi sedne i Lorenz. Já se ztrácel nad shlukem nesourodých myšlenek.

Vzadu na obálce mého výtisku knihy je odkaz na Sapiens od Harariho. To je asi nejlepší sdělení této knihy.

Byl to dárek, jinak bych to zabalil už po 10 stranách... nakonec jsem i tak hodně přeskakoval, až jsem doskákal na konec knihy. Vlastně mě dost mrzí, že jsem v knize nenašel, to co čtu ve zdejších komentářích. Trápit se ale nebudu. To radši vemu jinou, ctivejsi knihu.

Adigiotto
01.10.2023 3 z 5

Keď biológ, ako je Dawkins, obhajuje ateizmus alebo astrofyzik, ako Hawking, interpretuje pôvod vesmíru bez božského zásahu, môže to priniesť nové myšlienky do diskusie. Preto ma zaujalo prečítať si knihu od etológa Lorenza o problémoch modernej ľudskej spoločnosti.
Po prečítaní textu som bol však sklamaný. Zatiaľ čo Lorenz mohol byť skvelým pozorovateľom husí, ako k pozorovateľovi ľudí mám výhrady. Niežeby človek nebol nahou opicou (Morris) alebo tretím šimpanzom (Diamond). Zložitosť človeka je však natoľko komplexná, že vyvodzovanie definitívnych záverov len na základe pozorovania ma vôbec nepresvedčilo.
Lorenz napríklad spomína prechádzku v lese s manželkou, kde stretli mladého muža, ktorý bicykloval so zapnutým rádiom. Lorenz z toho bez akýchkoľvek pochybností usudzuje, že mladý muž mal strach so stretnutia so samým sebou. Inými slovami autora, cyklista s rádiom trpí neurasténiou...
A čo na to mladík? Čo keď si zapol rádio len preto, že túžobne čakal na ohlásený rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny Konradom Lorenzom?


vslc66
12.09.2023 4 z 5

O Konradovi Lorenzovi sa vie, že bol sympatizantom nacistickej strany NSDAP (za svoje prečin sa ospravedlnil, taký Heidegger to napríklad nikdy neoľutoval - to už je ale iný príbeh), úprimne som sa bál, že to ovplyvní výpovednú hodnotu knihy, moja domnienka bola zbytočná, bolo to famózne čítanie; späť k veci.
Kniha bola vydaná presne pred 50 rokmi, no na svojej aktuálnosti ani kúsok nestratila - práve naopak, bohužiaľ pre našu generáciu a tie nadchádzajúce, to príjemným zistením nie je. Problémy minulosti, sa stali problémami prítomnosti, dokonca vo väčšom a naberajú na gradácii - minimálne čo sa týka zaľudnenosti a v podstate skoro všetkého, čo je spomenuté v knihe. Otázka znie, či sa ako ľudstvo niekedy poučíme zo svojich chýb, či hriechy, ktoré sú predstavené v knihe, budú skazou nás všetkých.

Sybelle
06.09.2023 5 z 5

Na to, že kniha vznikla zhruba před 60 lety je stále hodně aktuální. Kdyby autor znal sociální sítě, určitě by vznikly další zajímavé úvahy. K popisu problémů lidstva používá zkušenosti ze svého oboru a trochu psychologie. Vysvětluje pěkně tzv. odlidštění a celkovou otupělost lidské populace. A to i z pohledu, který jsem četla poprvé. Určitě doporučuji knihu k přečtení. Není dlouhá a ani složitě napsaná. A nabízí hodně podnětů k zamyšlení.

radimch
08.08.2022 4 z 5

(SPOILER) První dva body Přelidnění Země a Ničení životního prostředí jsou prorocké před padesáti lety a naprosto akutní dneska, zbytek je filosofování - ale v pár bodech velmi podnětné a vedoucí k zamyšlení.

HanzKaufmann
05.05.2021 5 z 5

(SPOILER) Kniha nemela chybu, byly v ni shrnuty vsechny hlavni problemy civilizce.
Problem teto knihy je ze vysla 50let pred tim nez ji lide zacnou brat vazne.
Mozna se pletu a lide ji zacnou hrat vazne az za 100 let od jejiho vydani.
Kouzlo teto knihy je v tom, ze kdyz budete chtit naskocit do politiky a budete veci z knihy opakovat dost casto a dost nahlas, zcela jiste se dostanete az do parlamentu.
Obsahu knihy nejde oponovat, ani nijak vyvracet jeji obsah.
Tem kterym se kniha zdala strucna, nebo nesrozumitelna, doporucji od stejneho autora knihu: Takzvane Zlo, prirodni zakonitosti agrese.
Tam vsechno co tady zjednodusil, rozebral na atomy.
Jsem rad ze tuto knihu jsem cetl az jako druhou v poradi, protoze bych asi vsemu taky nerozumel.
Ke Konradovi chovam velkou uctu, tohoto cloveka vidim spis jako vladce na trune, nez jako biologa.
10/10!
PS: u vydani teto knihy neni zadny vlezdoprdelkovsky prozapadni zaver jako u :Takzvane zlo.
Asi Konrado malinko prozrel po tom co tam 10let zil a videl realitu zapadu z prvni ruky.

Covid2020
02.05.2021

O co inteligentnější a životaschopnější jsou zvířata oproti člověku. Žádný z popisovaných sebedestrukčních hříchů jim nehrozí. Člověk se programátorovi nějak nepovedl.

hana5094
24.10.2020 5 z 5

Nadčasová kniha, jejíž obsah je stále aktuální. Všechny myšlenky mi dokonale dávají smysl. Velmi důležitá kniha, kterou by si měl každý přečíst.

Khamul1
12.07.2020 4 z 5

Velmi rozporuplné dílo, jež čtenáře donutí zamyslet se nad tím, kam spěje naše civilizace. Ačkoli je kniha prezentována jako populárně vědecká, leckde pro laika ztrácí na srozumitelnosti.

U kapitoly Přelidnění jsem očekával uvedení problému životního prostoru a zdrojů obživy, k mému překvapení zde Lorenz však probírá spíše problematiku odlidštění velkých měst, což ale určitě není na škodu. Zaujaly mě především kapitoly Běh o závod se sebou samým, Vyhasnutí citů a Genetický úpadek, v nichž autor často využívá vynikající přirovnání a má výborné postřehy. Jinde byl bohužel značně ovlivněn soudobým hnutím Hippies, které mu zjevně hodně lezlo na nervy, takže tyto pasáže dnes nejsou příliš aktuální. Zdálo se mi, že Lorenz některé otázky zjednodušuje nebo přehání. Řešení řady jím uvedených hříchů civilizace je dnes naneštěstí mnohem naléhavější než v době, kdy knihu psal. Domnívám se, že těch hrozeb pro dnešní civilizaci navíc dost přibylo.

Ač se s mnoha Lorenzovými stanovisky neztotožňuji, kniha je to bezesporu úžasná. Jistě se k ní ještě vrátím a znovu nad ní popřemýšlím. Dávám 85 %

vmatusko
14.01.2019 4 z 5

Výborná kniha.

Mimir
13.07.2018 4 z 5

Na začiatok 2 uhly pohľadu na adekvátnosť etológie k sociológií. A. Maslow : ...štúdium zvierat, môže objasniť len tie aspekty ľudského fungovania, ktoré s nimi zdieľame. Nemá žiadnu hodnotu pre porozumenie vyšších, špecificky ľudských vlastností, ktoré sú ľudskému druhu vlastné, ako je láska, vedomie vlastného JA, sebaurčenie, osobná sloboda, morálka, umenie, filozofia, veda. Do veľkej miery je takéto štúdium neužitočné tiež s ohľadom na niektoré špecificky ľudské negatívne vlastnosti, ako je chamtivosť, túžba po moci, krutosť a tendencie k zhubnej agresivite. Druhý pohľad je, že Darwin, Freud či Lorenz dokonale otriasli ľudským narcismom a analógie niektorých behaviorálnych prejavov medzi človekom a zvieratami sú pozoruhodné. Môj dojem je, že etológ bude mať svoju pravdu, ktorá bude vychádzať zo správania živočíchov, sociológ ju skritizuje a poukáže na absenciu sociálnych vzťahov. Psychológ sa ohlási so špecifickým dôrazom na individualitu a antropológ na vývin ľudského druhu ako takého. Možno konsenzus všetkých, bol by konštruktívnou cestou. Každopádne kniha samotná prináša mnoho premýšľania chtivých myšlienok a ja ju vidím oveľa prínosnejšou než úzkoprsé Takzvané zlo. Doporučujem!

Akana
12.03.2018 4 z 5

Pro mě je kniha cenná z toho důvodu, že je psaná z pohledu odborníka na chování živočichů. On totiž člověk je živočich jako každý druhý, i když se už od časů krále Klacka snaží sám sebe přesvědčit, že je něco "spešl", což je zbytku vesmíru samozřejmě zcela ukradené. (Moje alter ego Věčný Rejpal by namítl, že takhle sám sebe patrně vnímá každý druh, jen nemá ten "dar" se za to stydět, ale tímhle směrem to nebudu pitvat). Každopádně etolog proto má, ať už se to někomu líbí nebo ne, plné právo se k otázkám perspektiv civilizace vyjadřovat. Podoba hrozeb, kterým se tu Lorenz věnuje, se sice za to téměř půlstoletí trochu změnila (a další přibyly), ale ne natolik, aby jeho dílko přestalo být aktuální.

medvedice3
11.03.2018 5 z 5

Ač ta kniha vyšla před pětačyřiceti lety, je nanejvýš aktuální! Jak by to autor napsal teď, po těch letech, kdy se naprosto všechno, o čem píše, prohloubilo a znásobilo!

Jacck
30.07.2017 5 z 5

jasné doporučení všem, kdo se zajímají o to, kam kráčí naše moderní civilizace. 8 smrtelných hříchů je popsáno v záhlaví.

Lenka_83
24.07.2017 4 z 5

Kniha je krátká, ale úderná. Je třeba ji číst pomalu, ale velmi pečlivě. Je to pohled do nitra sebe sama...tedy pokud to dovolíte ;)

Guepp
04.04.2017 5 z 5

Prosím, čtěte.

Sourire
09.12.2016 4 z 5

Pohľad etológa (a nositeľa Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu) na západnú civilizáciu a modernú spoločnosť. Veľmi pesimistický a kritický pohľad. Aj keď čitateľ nemusí súhlasiť so všetkými myšlienkami, ktoré autor napísal v roku 1973, určite ho ale prinútia zamyslieť sa. A to by malo byť podľa mňa cieľom každej dobrej knihy.

"Rostoucí neochota snášet strasti spolu se sníženou lákavostí slasti má za na následek, že lidé ztrácejí schopnosti vkládat nepříjemnou práci do díla, které slibuje slast až někdy v budoucnosti. Proto se setkáváme s netrpělivým požadavkem okamžitého uspokojení všech klíčících přání. Naneštěstí je tato touha všemi způsoby podporovávana výrobci a obchodními podniky..."

Psax
25.03.2016 5 z 5

Kniha pro neustálé zamýšlení se nad větami právě přečtenými. Nepříliš optimistický obraz naší společnosti pohledem etologa. Doporučuji!

maple34
18.01.2016 4 z 5

8 věcí, které ohrožují civilizaci. Psáno za studené války, aktuální i dnes. Laického čtenáře odradí, že všechny hříchy popisuje vzhledem k etologii. Já jsem měl ke knize z počátku ambivalentní vztah, přečetl jsem ji však jedním dechem, takže určitě můžu doporučit. Jde o vědecko-filozofické zamyšlení nad moderním světem a katastrofální úlohou člověka v něm.

yenda1
30.12.2015 5 z 5

Osm hvězd by této knize slušelo. V době četby mé nadšení neznalo mezí. Pokud se do ní začtu znovu po letech, přílišná revize není nutná. A není žádoucí se vším v knize souhlasit. Pokud píši, že jsem nadšený, tak především z toho, že Lorenz předkládá dílko se kterým lze dobře polemizovat, lze ho dále promýšlet, zkrátka vyzývá k myšlení.

Kniha začíná problémem přelidnění, ne náhodou. Z tohoto "hříchu" vycházejí všechny ostatní. Čím větší přelidnění, tím větší je třeba se stranit citové účasti, jsme vyčerpáni, tváře nám splývají. Nahuštění lidí na jednom místě vede k agresi.
Nechci zde vyjmenovávat všechny hříchy, spíše pár myšlenek, které mnou rezonují. Že zdroje této planety nejsou nevyčerpatelné netřeba zdůrazňovat, byť stojí za to stále opakovat. Lidstvo si začne uvědomovat své chyby, až když je pocítí ekonomicky. Vše nivelizující móda ničí lidskou individualitu paradoxně tím, že ji podporuje. Buďte jedineční, jako všichni ostatní. Ačkoliv si z většiny žijeme jako králové, stres, depky a duševní vyprahlost nezná mezí. Proč? Ceníme si především toho co přináší zisk, okamžitý zisk. Bezuzdně soutěžíme jeden s druhým o lepší auto, barák, práci,myšlenku případně inteligenci. Hlavně druhého přetrumfnout. Záměna prostředků za cíl znamená zničující spěch. Zničující spěch znamená ztrátu reflexe. Ztráta reflexe značí rozpad umění věci pojmenovat, zamýšlet se do hloubky a především značí ztrátu svědomí založené na odpovědnosti.
Chceme slast, žádnou strast. "Neochota snášet strast dělá z kopců roviny, ze světla a stínu jednotvárnou šeď a plodí smrtelnou nudu." Stále silnější a silnější podněty vedou k otupělosti. Co je nové je přitažlivé, avšak příliš brzy omrzí. Honba za stále novým hypertrofovala.

"Pro člověka nakaženého touto civilizační chorobou ztrácí přitažlivost vše co chvíli vlastnil ať už se jedná o boty, oblek, auto, přítele, partnera i vlast."

Nekritická poddajnost. Té se bojím velmi. Naše vědomosti, všechny informace o vnějším světě zprostředkované vnímáním jsou velmi zjednodušeným obrazem. Stává se, že čas od času přijde někdo tvrdíc, že prohlédnul, vidí vše a vidí správně, vidí daleko. A vytvoří kolem sebe masu, která názor bere za výchozí, za dogma. Kdo se s názorem neztotožní je ocejchován za kacíře, je očerněn a pokud možno zdiskreditován. Stává se terčem davové nenávisti.

Už jen při psaní komentáře vím, že si jdu knihu ihned přečíst. Možná v ní objevím, co jsem minul. Úžasná knížečka.

"Vždy při slavnostech satanových zášť stranická je právě tím, co vede k hrůzám nejzazším."