Němečtí korzáři: Pomocné křižníky první a druhé světové války

Němečtí korzáři: Pomocné křižníky první a druhé světové války https://www.databazeknih.cz/img/books/19_/19748/bmid_nemecti-korzari-pomocne-krizniky-pr-UXB-19748.jpg 5 11 2

Tzv. pomocné křižníky vznikaly poměrně lacinou úpravou nebo přestavbou osobních či obchodních parníků a lodí. Vypomáhaly řadovému německému loďstvu při hlídkování, průzkumu, zásobování, doprovodu vlastních, ale i přepadech cizích nákladních lodí. Přestože nesly pomocné křižníky jen poměrně slabou výzbroj, pro téměř zcela neozbrojené civilní lodě protivníka představovaly značné nebezpečí v Atlantiku, Tichém i Indickém oceánu. Zatímco v první světové válce se na moři víceméně dodržovala pravidla mezinárodního práva, korzárské výpravy za 2. světové války byly mnohem bezohlednější. V obou částech knihy nalezneme nejvýznamnější německé pomocné křižníky daného období, autor nám představí jejich posádky a kapitány, výzbroj, úkoly a oblasti působení. Fotografie, tabulky, mapky, bokorysy.... celý text

Přidat komentář

Kamba
22.03.2023 4 z 5

doplnění předchozího komentáře:

Po roce ve mně vzbudila zájem velká válka na moři a tak jsem se po přečtení Hrbkovy série knih vrátil i ke Korzárům.

Celkový dojem z popisu korzárů první světové války je méně výrazný, lodě byly mnohem slaběji vyzbrojeny, takže setkání s nepřátelskou válečnou lodí většinou skončila velice rychle. Palivem většiny lodí té doby bylo stále ještě uhlí, takže německé námořnictvo muselo při výběru vhodné lodi pro korzárskou službu volit mezi rychlými pasažerskými loděmi s velkou spotřebou nebo pomalými nákladními loděmi s delším rádiusem. V obou případech však korzárská výprava často sklouzla do lovu lodí kvůli uhlí.

Celkový lehce statistický dojem je naštěstí narušen pozoruhodnými výkony některými z nich. Tak například Mowe během svých dvou plaveb potopil nejvíce lodí ze všech německých korzárů obou válek. Neuvěřitelná je taky příhoda o jiném korzárovi, který si v rámci kamufláže změnil vzhled na jednu nepřátelskou loď, kterou shodou okolností během své plavby potkal a svedl s ní dělostřelecký souboj.

Naprosto neuvěřitelný je pak příběh korzára jménem Saadler. Jednalo se totiž o trojstěžňovou plachetnici! A protože najít důstojníka válečného námořnictva, který by měl znalosti s plachetnicemi, padl výběr na světoběžníka von Lucknera, smělého muže se smyslem pro detail. Během plavby sledujeme, jak se za pomoci svého důmyslu dokázal dostat i z těch nejhůře vypadajících situací, a proto líčení výpravy plachetnice Saadler bezesporu patří k vrcholům celé knihy.

Kamba
14.01.2022 4 z 5

Parádní kniha popisující historii pomocných křižníků.

(Recenzuji pouze druhou půlku knihy, první světové válce se nevěnuju, takže jsem prozatím přeskočil).

Většinu literatury, kterou jsem na toto téma četl, probírá celou problematiku války na moři rozdělenou podle časových období a to vždy pojednání o pomocných křižnících dost nepříjemně kouskuje, proto jsem ocenil tuto knihu, která líčí osudy každého pomocného křižníku zvlášť. Hned první příběh (pomocný křižník Atlantis) je velmi čtivý, živé detailní popisy bojových akcí jsou prokládány zajímavostmi ze života posádky, prostě paráda. Nicméně jsem byl mírně zklamaný, když některé jiné pomocné křižníky takto dobře rozepsány nejsou a jejich vyznění je lehce statisticky popisné.
Jednu hvězdu dávám dolů za nedostatečné mapové podklady, např. trasa Atlantisu, který strávil na moři 622 dní a přeplul 3 oceány, je zaznamenána na mapce 8 x 15 cm a sledovat jeho trasu mi připomnělo dětské hry Pomož myšce projít bludištěm :-)

Celkově jsem však spokojený, jedná se o dobře čitelnou ucelenou historii pomocných křižníků, informací o pomocných křižnících je zde přesně tak akorát, aby se čtenář nepřehltil a přitom dozvěděl vše potřebné.