Myslitel a bojovník II

Myslitel a bojovník II https://www.databazeknih.cz/img/books/16_/161682/bmid_myslitel-a-bojovnik-ii-yFR-161682.jpg 4 4 2

Druhý díl výboru obsahuje díla brojící proti náboženskému fašismu a justičním vraždám (Pojednání o snášenlivosti, Zpráva o smrti rytíře de la Barre, Omyl arraský, Cena spravedlnosti a lidskosti), některé práce historické (Republikánské myšlenky ženevského občana, Poznámky, jež doplňují Essay o mravech a duchu národů), díla národohospodářská (Rozmluva filosofa s ministrem financí), díla zamýšlející se nad vývojem církve a jejím vztahem ke státu (hesla z Filosofického slovníku) i nad společenským významem umění (Rozmluva pana intendanta drobných zábav královských s abbé Grizelem). - Výbor ukazuje Voltaira jako předbojovníka francouzské revoluce, který se postavil proti hlavním překážkám, jež stály v cestě kritickému rozumu: proti dogmatismu v myšlení a proti despocii v politice.... celý text

Literatura naučná Biografie a memoáry
Vydáno: , SNPL - Státní nakladatelství politické literatury
Originální název:

Oeuvres Completes de Voltaire , 1869


více info...

Přidat komentář

Andre2609
27.12.2020 5 z 5

,, Nořil jsem se s Thaletem do vody, z níž si udělal svůj první princip, opékal jsem se u ohně Empedoklova, létal jsem v přímé linii prázdným prostorem s atomy Epikurovými, meditoval jsem o číslech s Pythagorou a naslouchal jeho hudbě, složil jsem svou poklonu androgynům Platonovým a proháněl se všemi oblastmi metafysiky a bláznovství... "

~~~

,, Poněti čehosi spravedlivého se mi zdá tak přirozené, tak obecně získané všemi lidmi, že je nezávislé na jakémkoliv zákonu, smlouvě a náboženství...

Pokládám za fakt, že není národa,
u něhož by bylo spravedlivé, krásné, slušné a čestné odepřít otci a matce potravu, když je možno jim ji dát...

Idea spravedlnosti je do té miry pravdou prvniho řádu, s níž celý svět souhlasí, že i nejhorších zločinů, jež trýzní lidskou společnost, se lidé vesměs dopouštějí pod falešnou záminkou spravedlnosti...
Nejhorší ze zločinů, který je nejničivější ze všech, a proto se nejvíce příčí přírodě, je válka; ale není útočníka, který by tu ohavnost nezakryl něčím, co vypadá jako spravedlnost...

Nejvyšší inteligence, která nás vytvořila, chtěla tedy, aby byla spravedlnost na zemi, abychom zde nějaký čas mohli žít..."

~~~


,, Čím více jsem pozoroval lidi z různých podnebí, různých obyčejů, jazyka, zákonů, kultu a různého stupně inteligence, tím více jsem si uvědomoval, že mají všichni týž základ morálky...

Všichni mají povrchní ponětí o spravedlivém a nespravedlivém,
ač nevědí ani slova z theologie; došli Všichni k témuž ponětí ve věku, kdy se rozum rozvíjí, tak jako si všichni osvojili přirozeně zručnost ve zvedání břemen pomocí holí a v přecházení potoků po kusu dřeva bez znalosti matematiky...

A tak se mi zdálo, že představa spravedlivého a nespravedlivého je jim nutná, protože se všichni v tom shoduji od doby, kdy dovedou jednat a přemýšlet..."

,, Účtoval jsem s Lockem i se sebou samým-a poznal jsem, že jsem majetnikem čtyř nebo pěti pravd,
prost stovky omylů a zatížen nesmírným množstvím pochybností...

Na to jsem si řekl: Těch pár pravd, jež jsem získal, bude v mých rukou neplodným nenaj du-li žádný princip morálního chování...

Je to krásné, když se nicotný tvor jako člověk povznese až k poznání pána přírody, ale to mi neposlouží ni víc než algebra, nezískam-li z toho nějaké pravidlo, jak se mám chovat... "

zipporah
21.06.2013 3 z 5

Rousseau obšírne a veľmi správne odôvodnil v Emilovi, prečo by sme sa mali vyhnúť náboženskej otázky vo výchove. Deti nie sú tak duševne a psychicky vyspelé, aby chápali náboženstvo, ktoré je zrkadlom dospelých ľudí. Deti nie sú pripravené žiť v civilizácii, v ktorej prevláda pohodlie, konzum, absencia odvahy žiť/pomáhať a byť za seba zodpovedný. Náboženstvo je potrebné, vraví Voltaire, na skryté zločiny dospelých ľudí, ktorí už žijú v spoločnosti. Vo svete, kde sa v najčítanejšej knihe kníh píše hromadne o vojnách a majetku, žijú ľudia, ktorí navrhujú podávať drogy, pripravovať masakre a vraždy, pobiť ľudí, a keby autor dopisu pre istého jezuitu nepoužíval náboženskú terminológiu, povedala by som, že autorom je ten, ktorému sa neskôr poskytlo oslovenie mafián. Prípad Jeana Calasa pôsobí ako otras tej časti mozgu, ktorá má na starosti psychické riadenie, no pri procese 16ročného rytiera de la Barrea sa človek ani nedokáže zdržať a vyroní nejednu slzu. Veľmi ťažko sa čítajú dejiny cirkvi. Veľmi ťažko človeku, pri ktorom sa nedodržala Rousseauova prosba o vynechanie náboženskej výchovy v detstve. Áno, vieru treba, či ľuďom, ktorí nemajú odvahu, ľuďom, ktorí sa boja, alebo tým, ktorým hlava zostáva v tieni aj po osvetlení, to je jedno. No poviem, že by som sa hanbila byť súčasťou cirkvi s takouto s ničím vo svete porovnateľnou povesťou. A ja viem, že to, o čom písal Voltaire ma často pramálo spoločného s tým, s čím začínali Ježiš a ďalší apoštoli, proroci a svätci. Starý zákon je pre mňa rovnakým sklamaním a nemusím poznať ani tisíc významov a chápaní slov a výrokov, aby mi bolo v hrubom zrejmé, o čom sa svätá kniha zaoberá, kedy a kto. A prečo. Pretože na jednu vec je hriech sa pozerať jedným pohľadom. Voltaire trochu inak podotkol poznámku o Nerových útokov na kresťanov ako Sienkewicz, tu však poviem, že Quo vadis mi dal viac nie priamo podaných informácií... Ľudia v tej dobe žili ako veľké a zvrátené hovädá, zbytočne sa Voltaire oháňa rímskymi cnosťami, Rím potreboval nutne v tej dobe výprask a kresťania boli na správnom mieste a v správnom čase. Dejiny majú zrak ako orol, ale aj ako had v tom istom bode a priestore, a preto dochádza k nedorozumeniam a nepochopeniu, ak sa snažíme z dejín niečo získať. Zatiaľ čo podlieham smútku a nešťastným dojmom, v istom bode vo mne svieti radosť, že sú tu ľudia, ktorí sa tešia obľube ako paprade vo viktoriánskom Anglicku. O františkánoch som nečítala jediné krivé slovo. Sv. František so svojou dogmou zostáva pre mňa vzorom a neverím, že sa to v budúcnosti zmení, on je istota dobra, viery, nádejí a všetkého dobrého ducha. S Kantom. Viem, že to, čo chce byť, alebo chce spieť k dokonalosti a dobrote, nemôže mať čistý register, sú však vzormi znášanlivosti, spravodlivosti a lásky v civilizácii, bohužiaľ nie ľudí žijúcich prírodnými zákonmi. Voltaire správne hovorí, z prírodného zákona ľudia zavretí kláštoroch sú neužitoční a nespĺňajú to, čo príroda káže. Lenže žijeme v civilizácii a možno sme sa v dejinách uchránili od ešte širšieho fanatického genómu.
To, že sú ľudia ľahko manipulovateľní a jedna idea ich vie dobre pripraviť na činy, je absurdné spochybňovať. V našej dobe sme buď málo odvážni a ťažko sa dokážeme do niečoho tlačiť, Slováci, buď veľmi odvážni a za to získavajú všeobecný posmech, Američania, ale každý kto by rád prišiel s ideou, ktorá by páchala zločiny, má viac prekážok než v minulosti. Zákonov, ktoré chránia zločiny všeobecné (Voltaire) je už na svete dosť, čo však záleží aj od krajiny, z ktorej by opovážlivec pochádzal. Svet by si preto mal dávať pozor na týchto opovážlivcov. Nie je to vtip, ale nebezpečenstvo. Nemáme pranier, ani lámacie koleso, gilotínu, ale niečo, čo by predstihlo aféru Jeana Calasa, a týkala by sa štvrtiny, či polovice ľudstva na Zemi. Vojna však patrí k podnikaniu, toto krásne umenie (Voltaire) je nutnosťou a preto niet miesta na vtip. S francúzskou, európskou hrôzou si uvedomujem, že nezmyselná smrť šľachtického dieťaťa de la Barrea, ešte z nezmyselnejších dôvodov, slúži ako materský prípad tisícok ďalších a my, ktorý v sebe nosíme súcit, by sme spoločne nevyronili počet sĺz, v ktorom sú obsiahnutí zavraždení v celej histórii ľudstva pre náboženské spory.


Štítky knihy

církev stát

Autorovy další knížky

Voltaire (p)
francouzská, 1694 - 1778
2007  76%Candide
1997  81%Filosofický slovník
1963  90%Panna
1925  100%Karel XII. král švédský - díl I.
1951  78%Babylonská princezna

Kniha Myslitel a bojovník II je v

Přečtených3x
Knihotéce5x
Chystám se číst5x