Mysl v jeskyni: Vědomí a původ umění

Mysl v jeskyni: Vědomí a původ umění https://www.databazeknih.cz/img/books/44_/44074/bmid_mysl-v-jeskyni-vedomi-a-puvod-umeni-2HN-44074.jpg 4 21 5

Jeskynní malby ve španělské Altamiře byly objeveny na konci 19. století, ale diskuze o jejich významu pokračují dodnes. Proč pravěcí umělci pronikali do podzemí, aby ve skrytu temných zákoutí vytvářeli úchvatná díla? Proč si ke zobrazování vybírali jen některá zvířata, a jiná nikoli? Proč nacházíme tak málo obrazů člověka a proč bývaly lidské bytosti zobrazovány se zvířecími rysy nebo protknuty šípy? Proč vznikalo jeskynní umění a co může říci o stavu mysli našich pravěkých předků? Na tyto a podobné otázky nalézá autor překvapivé odpovědi. Dovedně spojuje svůj celoživotní antropologický výzkum s nejnovějšími vědeckými poznatky a nabízí přesvědčivé vysvětlení, jak jsme se stali moderními lidmi a jak jsme začali tvořit umění.... celý text

Literatura naučná Věda
Vydáno: , Academia
Originální název:

The Mind in the Cave. Consciousness and the Origins of Art , 2002


více info...

Přidat komentář

David81
24.01.2024 2 z 5

David Lewis-Williams v této knížce představuje svoji teorii vzniku paleolitických jeskynních maleb prostřednictvím originálního pohledu tzv. paleopsychologie. Tato teorie stojí na dvou základech. Jednak na výsledcích experimentální psychologie Ronalda D. Siegela, podle kterých se může lidská mysl vyskytovat ve třech pozměněných stavech působením psychotropik, holotropního dýchání nebo například repetitivní hudby. V každém takovémto stavu pak člověk vidí různé obrazy – od abstraktních až po figurální. Dalším základem této teorie je role šamanismu, ve kterém se lidé do těchto stavů dostávají. Vize šamanů měly být následně zachovávány prostřednictvím maleb v podzemí. Malby pak představovaly zásadní informace pro tehdejší společenství. To je zhruba hlavní myšlenka této knížky.
Osobně jsem k tomuto zdůvodnění skeptický. Pro životaschopnou teorii se zde vyskytuje nadmíra výrazů typu: „zdá se, může být, věřím že, pravděpodobně“ atd. A to je docela problém. Že je něco pravděpodobné, znamená, že je to podobné pravdě. Ale je to skutečná pravda? Opravdu se dá – pro mě docela pochybná – teorie tří stavů mysli v tomto případě takto použít? Opravdu se dají tímto způsobem provádět analogie s indiánskými praktikami novověkých šamanů? Sám autor to sice v jednom místě jemně zpochybňuje, ale skoro celou publikaci tyto analogie předkládá. Knížka navíc neuvěřitelně rychle zestárla. Za posledních deset let archeologové zjistili o neandrtálcích a jejich životě tolik nového, že zde uváděné informace o zvířecích lidech, kteří vůbec nemohli mít náboženské myšlení, již neplatí. I neandrtálci si zdobili jeskyně malbami. Dále zde autor na moje gusto až příliš používá marxistické názory (hned v úvodu je citováno jedno Marxovo moudro). Náboženství je tu smeteno ze stolu jako výplod pozměněné mysli, čehož si věřící nejsou vědomi, a jako takové je v dnešní době rozumu tedy nevymýtitelné. Autor zde tak, jako zarytý ateista, vnímá víru čistě materialisticky.
Chybí mi tu dále odpovědi na zásadní otázky – proč se nachází naprostá většina evropských jeskynních maleb na území Francie a části Španělska? To na jiných územích šamani nebyli a lidé neprožívali extatické stavy? Proč většina obrazů zobrazuje lovená zvířata? Proč třeba chybí rostlinné motivy?
Základním problémem je, že jakákoliv takováto teorie je nedoložitelná. Princip paleopsychologie je neověřitelný. Co když je vše jinak a jeskyně sloužily jako skladiště pro uchování ulovené zvěře a lidé si tyto sklady zdobili výjevy svých úlovků? Co když si malby malovali jen z dlouhé chvíle, když počasí neumožňovalo lov? Takových teorií tu můžu napsat spousty.
Loni se objevila bombastická zpráva, že vše je ještě jinak. Jeden londýnský restaurátor zjistil a údajně dokázal, že malby sloužily jako pravěký lunární kalendář. A teď si vyberte...

Drunknlanding
23.03.2021 5 z 5

Kniha nabízí originální pohled na původ a smysl pravěkých jeskynních maleb. Je psána formou, která zaujme i lajka, ale hodí se i třeba pro studenty archeologie, antropologie, religionistiky apod.


medvedice3
15.02.2016 4 z 5

Teorií "splétání nitek" lze vysvětlit mnohé a mezioborovou spolupráci považuji naprostou nutnost současné vědy. V knize se pohybujeme na polích atropologickcýh (paleoantropologie, kulturní antropologie, ...), archeologie, etnografie, neurobiologie, etologie, navíc velmi čtivou formou.

roman9739
19.01.2016 4 z 5

Čtivá, místo poněkud složitá, ale obohacující kniha.
Líbí se mi přesvědčení s jakým autor předkládá své důkazy - "splétá nitky".
Ačkoliv to není přímým tématem knihy, myslím si, že by si poněkud větší prostor zasloužilo ono setkávání Homo sapiens a neandertálců, které ve své studii, pokládá autor za zásadní pro vznik mladopaleolitického umění.

Ikkju
26.01.2012

Pro amatérského jeskyňáře a filosofa ideální četba. Nejvíc mě zaujal účel jeskyně podle vzdálenosti od vchodu, a přirovnání teorie architektury mysli a její změně v určitém období. A důvody proč pralidé vyhledávali jeskyně v nás z části zůstaly, viz individua jako jsem já x)

Štítky knihy

pravěk Altamira pravěké umění

Autorovy další knížky

David Lewis-Williams
jihoafrická, 1934
2007  85%Mysl v jeskyni: Vědomí a původ umění
2008  57%Uvnitř neolitické mysli: Vědomí, vesmír a říše bohů

Kniha Mysl v jeskyni: Vědomí a původ umění je v

Právě čtených1x
Přečtených28x
Čtenářské výzvě1x
Knihotéce30x
Chystám se číst34x
Chci si koupit10x
dalších seznamech1x