Mraky nad Barrandovem

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Poznali jak chutná sláva. Byli obdivovaní a hýčkaní a pak přišel pád a zatracení. Davy, které je předtím vynášely až do nebes, byly najednou plné nenávisti. Kniha odhaluje osudy předních našich herců po válce.

https://www.databazeknih.cz/img/books/58_/58798/big_mraky-nad-barrandovem-GVn-58798.jpg 4.2110
Nahrávám...

Komentáře (22)

Kniha Mraky nad Barrandovem

konicekbily
04. září

Souhrn informací o filmovém umění a kulturní sféře v Protektorátu, před ním a po něm. Autor podrobně vylíčil osudy mnoha herců, mnohdy tragických, mnoha podnikatelů a režisérů a dalších zaměstnanců ve filmovém průmyslu. Na pozadí jednotlivých událostí a osudů lidí se odkrývá zlovolnost, zloba, touha po pomstě a mstě našich spoluobčanů na těch, kteří byli ve filmovém průmyslu tehdy zainteresováni. A tak oceňuji odvahu autora popsat vše nezávisle, aby si každý mohl nastudovat, jak to tenkrát bylo.

MilanCFC
11. ledna

Stanislav Motl opět dokázal, že on prostě umí. Knížka je velice dobře zpracovaná a je jen velká škoda, že autentické dokumenty v příloze nebo i uvnitř knihy nejsou zrovna nejlépe čitelné. Ale přece jen, je to už nějakých 70+ let. Nevím, jestli jsem jediný, ale v průběhu četby jsem měl chutě podívat se na zmíněné filmy a další, a ty mám stále. Nebyla to veselá doba, některé popisované osudy jsou opravdu tragické, nicméně filmy produkoval Barrandov výborné.
A z rozhovorů v knize mi tak nějak přišlo, že nejlépe dokázal věci pojmenovávat režisér Vávra. Jasně a trefně.


chamyl
28.11.2020

Další zajímavá práce Stanislava Motla s černobílými fotografiemi pořízenými ovšem ve velmi barevné době.

Neodpustím si poznámku, která není přímo hodnocením této knihy:
Zaráží mě určitá analogie s rokem 1989, kdy také řada známých umělců, které jsme pravidelně vídali v televizi i filmu, najednou mluví o tom, jak aktivně bojovala s režimem a jak prakticky nedělala nic jiného, než s disidenty tiskla letáky. I zde máme na můj vkus až příliš vcelku prázdných vět, že "…ale prý aktivně pomáhal v odboji a podporoval postižené rodiny…"
Nevím, nesoudím. Nedělám z umělců svědomí národa. Jsou pouze jeho viditelným odrazem. Byly to zvláštní doby.

Lenka4
17.09.2020

Příliš široký záběr roztříštěný na mnoho obrazů neumožňuje souvislejší a přehlednější líčení a zasazení detailů do celkového kontextu. Autor překypuje snahou sdělit co nejvíce zjištění. Pro důkladnější seznámení s osudy jednotlivých umělců je přínosnější číst jejich biografie. Z některých je ostatně v knize také citováno.

LiborP
15.01.2019

Velmi dobře napsané bez snahy autora o bulvarizaci tématu. Děkuji.

topipig
23.09.2018

Protektorát byl jistě neveselá doba, těžko někomu vyčítat kolaboraci nebo naopak někoho z kolaborace obviňovat, když v té době nežili. Muselo to být fakt peklo a zvláště těžké to měli herci a herečky, nebo kdokoliv pohybující se v kulturní sféře. Nacisti jim pak položili nůž na krk, buď půjde s nimi a bude spolupracovat, nebo bude mít velké potíže končící většinou tragicky. Stanislav Motl s poctivým dokumentárním pohledem tak vypráví, co se mu podařilo všechno vypátrat. Většinu zdrojů má stoprocentně potvrzených a tak se dozvíme spousty zajímavých a nikdy nezveřejněných materiálů o nejen hercích, ale i dalších pracovnících filmového protektorátního průmyslu. Hodně působivá je hlavně zmínka o režiséru Janu Svitákovi, který natočil třeba kultovního Přednostu stanice a jako kolaboranta ho dav v květnu 45 lynčoval a posléze nějaký ruský voják zastřelil. Přitom podle všeho kolaborant rozhodně nebyl, ale zřejmě věděl o jiných kolaborantech a někdo se ho zřejmě snažil umlčet navždy, tak ho bez jakéhokoliv soudu předhodil roznícenému davu. Tak tenkrát bez jakéhokoliv soudu muselo zemřít hodně nevinných lidí, opravdu šílená doba! Další zajímavá kapitola je o Václavu Binovci (natočil např. Městečko na dlani), který se neštítil udávat herce a jiné pracovníky filmu Gestapu, kvůli němu zemřel v Mauthausenu Karel Hašler a to tak strašným způsobem, že bych Binovcovi přál horší osud, než kterého se nakonec jako sám přesvědčený fašista dožil. Velice zajímavá kniha, která obsahuje i řadu vyšetřujících protokolů a dokumentů s vyšetřovanými herci a kolaboranty.

IvonaK
15.07.2018

Z historického hlediska to Stanislav Motl zachytil geniálně. Život v prvorepublikových filmech byl jedna velká lež a lidé měli v realitě co dělat aby přežili psychicky i fyzicky. Ale některé příhody herců mě tam přišly zbytečné. Třeba to, kdo Baarové vedl účetnictví a že když se Goebbels chystal spáchat sebevraždu, tak hodil fotku Baarové do ohně. Kdo to tak asi mohl vědět takový detail? To by tam snad musel někdo být, aby to viděl.

bábuška
17.04.2017

Stanislav Motl je vynikající žurnalista, i když v tak obsáhlé knize jsem postrádala zmínku i o jiných hodně známých hercích. O Lídě Baarové a Adině Mandlové už toho bylo napsáno tolik, o dalších naprosto nic. Celkový dojem po četbě této knihy je ten, že většinu zla natropila docela obyčejná lidská závist. Člověk je nepoučitelný, jak se někteří lidé chovali během Protektorátu, chovali se jejich potomci i po roce 1948, 1968, i nyní. Je to smutné.

1