Migrace a nesnášenlivost / Věčný fašismus

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Svazek z pera Umberta Eca zahrnuje dvě autorovy práce: Migrace a nesnášenlivost a Věčný fašismus. V první z uvedených prací najdeme část Ecovy přednášky přednesené v rámci sympozia uspořádaného ve Valencii na téma perspektivy třetího tisíciletí, dále úvod k Mezinárodnímu fóru o nesnášenlivosti uspořádaného v Paříži, část proslovu na univerzitě v Nijmegenu a úvod k antologii textů o reciproční antropologii, uveřejněné v Paříži. Všechny tyto texty se nesou v duchu autorova přesvědčení, že zvítězit nad rasismem znamená pochopit a přijmout odlišnost toho druhého. Ve druhé uvedené práci si autor všímá fašismu přežívajícího v nových formách dodnes....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/43_/438015/big_migrace-a-nesnasenlivost-WQ4-438015.jpg 3.722
Žánr:
Literatura naučná, Politologie, mezinárodní vztahy, Sociologie, společnost

Vydáno: , Argo
Originální název:

Migrazioni e intolleranza / Il fascismo eterno, 2019


více info...
Nahrávám...

Komentáře (6)

Kniha Migrace a nesnášenlivost / Věčný fašismus

helena8303
15.12.2021

Umět přijmout odlišnost jiného je zásadní věc.
Když připluli zdecimovaní Evropané do Severní Ameriky, Indiáni přijmuli jejich odlišnost, nakrmili je kukuřicí a krocanama a pomohli jim přežít.
Ten slavný den, Den díkůvzdání, je dodnes významný státní svátek.
( Jestli slavěj i Indiáni, to bych si netroufla odhadovat. Možná se najdou i takoví, kteří litují, že tenkrát té návštěvě z Evropy nevzali skalpy. )

666Jitka
14.12.2021

Výtahy z Ecových přednášek na téma migrace, nesnášenlivost a fašismus mě zaujaly a musím podotknout, že se s naprostou většinou názorů s autorem ztotožňuji. Velmi trefně zhodnotil knihu v prvním komentáři Jackjelly. Poslední roky mám velké obavy z toho, aby se přílišná "korektnost" neobrátila proti zdravému rozumu, protože už teď můžeme sledovat, že některé věci, které se dějí, jsou opravdu postavené na hlavu - člověku zůstává rozum stát a bojí se něco říct, právě proto, že by byl označen za fašistu.


los
20.09.2021

každý čtenář musí mít na paměti dobu a kontext, kdy a za jakým účelem eseje/přednášky vznikly - a o to mj. více vystoupí Ecova nadčasovost, např. jednoduše vyjádřené přesvědčení, abychom sami sebe ani jiné nepřesvědčovali o tom, že odlišnosti mezi námi nebo různými kulturami atd. neexistují, a místo toho se rozdílům snažili porozumět a pak je přijmout (což ještě neznamená, že s nimi musíme souhlasit nebo je prosazovat, ale spíše tolerovat)

Mordieth
17.05.2021odpad!

Za mě hrůza. Velmi nekorektní a nekritický přístup plný předsudků. V podstatě by se vyznění knihy dalo shrnout takto: "Cokoliv nemám rád, je fašismus." Problematiku vůbec nezkoumá a nezajímá se o postoje druhé strany. Přistupuje k tomu jako drtivá většina pseudohumanistů s předsudky. Třeba ty "znaky fašismus", které vypíchnul předešlý diskutující. "Odmítání modernismu. Co je moderní, je totiž nutně zlé" tak s takovým přístupem jsem se nikde nesetkal. Spíše s opakem, že co je moderní, je automaticky dobré a správné. Svého času byly moderními myšlenkami i komunismus s fašismem. Prostě změna může být k lepšímu, ale i k horšímu a je třeba kriticky hodnotit, která je která. A Eco k tomu přistupuje stylem: "Někdo kritizuje NĚCO moderního? Tak je to fašista a myslí si, že VŠECHNO moderní je automaticky špatné. Jo a taky chce stavět koncentráky." (parafrázuji vyznění) K pojmu xenofobie přistupuje jako každý pseudohumanista, označí za ni cokoliv, co se mu nelíbí. Nechceš přijímat migranty, tak jsi xenofob. Což je špatně. Chránit si své není projevem xenofobie, ale projev lidské přirozenosti a je to zcela logická a správná věc. Xenofob by se projevil tak, že by chtěl zlikvidovat cizince v jejich zemích, aby vůbec nebyli.

Dyaebl
06.05.2021

Ohledně tématu migrace se vyjadřovat nebudu. O tom zde už skvěle píše Jackjelly.
K tématu nenávisti zmíním jen to, jak je zvláštní, že nenávist je založená především na drobných rozdílech. Nikoli na zásadních odlišnostech. Copak už jste někdy slyšeli, že by někdo vyjadřoval svou nenávist vůči Eskymákům nebo Aborigincům? Spíše se střetnete s nenávistí hrdého Moravana namířené proti blbému Pražákovi.

Avšak co považuji za důležité zde více rozvést, se týká právě tzv. ur-fašismu neboli věčnému fašismu.
Na základě pronikavé historické analýzy různých fašistických režimů dochází Eco k závěru, že oproti nacismu je fašismus mnohem fluidnější a přizpůsobivější termín - proto existence mnoha fašismů. Všechny však vykazují určité znaky, které zde Eco popisuje (je jich 14) a z nichž mrazí. Některé zde stručně zmíním.

Velmi silný tradicionalismus. Odmítání modernismu. Co je moderní, je totiž nutně zlé, jelikož to jde proti dobré tradici. Nesouhlas s různorodostí. Jediným privilegiem jedince bez společenské identity je to, co je společné všem - fakt, že se narodili ve stejném státě. Velmi silný nacionalismus podpořen xenofobií a velkými konspiracemi, jelikož nás „oni“ ohrožují. Odmítání pacifismu, jelikož život je permanentní boj. Odmítání rozvažování nad činem. Čin je totiž krásný sám o sobě a přemýšlení je formou kastrace. Odpor k intelektuálům (kteří za každého fašistického režimu byli první umlčováni). Hojné používání výrazů jako „intelektuálské svině“ či „univerzity jsou doupata komunismu“.

Nepřipomínají vám tyto znaky něco?

Jackjelly
22.04.2021

Myslím, že tato kniha vyšla u nás v téměř ideálním načasování. Všechna tři témata jsou více než aktuální v dnešní době rozhádané společnosti a Eco celkem srozumitelně dovozuje jejich propojenost.
Já se současně shoduji s jeho, pro někoho pesimistickým, pro jiného realistickým, pohledem na "současný" fenomén migrace, který vlastně není nijak nový a je součástí lidstva od pradávna. Přináší pozitivní i negativní důsledky a boj proti ní je něco na způsob boje proti přírodě. Občas se vyhraje dílčí "bitva, ale samotnou "válku" vyhrát nelze. Eco, stejně jako já, vidí cestu v toleranci a v pochopení odlišností, které mohou žít vedle sebe. I když se to zdá nemožné, historie lidstva ukazuje pravý opak. S vědomím skutečnosti, jak složité a krvavé to z hlediska individuálního vnímání historie bylo.
Věčný fašismus jsem četl již dříve a je pro mě zjednodušeným a přesným popisem toho, co za fašistické tendence považuji i já. Jednotlivé prvky jsou vlastně přirozenou součástí část lidské existence odkazující k animálních reflexům každého člověka. A moderní civilizace je pro mě systém, který se snaží tyto prvky lidského chování potlačit pomocí zákonů, morálky a vědomí lidské sounáležitosti.
Na závěr citace, která v sobě zahrnuje ono riziko "fašismu naruby", současně jde proti skutečné toleranci a představuje jen nesnášenlivost s opačným znaménkem.

"Vzpomeňte si na fenomén politické korektnosti, "political correctness", v Americe. Vznikl s úmyslem propagovat toleranci a uznání jakýchkoli náboženských, rasových a sexuálních rozdílů, a přece se z něj stává nová forma fundamentalismu, jež téměř rituálním způsobem postihuje každodenní mluvu a pracuje s doslovností na úkor důvtipu a tak může dokonce docházet k diskriminaci slepců jenom proto, že se takovým lidem musí ohleduplně říkat ,nevidomí", a především k diskriminaci těch, kteří se neřídí pravidly politické korektnosti.