Migrace a nesnášenlivost / Věčný fašismus

Migrace a nesnášenlivost / Věčný fašismus https://www.databazeknih.cz/img/books/43_/438015/bmid_migrace-a-nesnasenlivost-WQ4-438015.jpg 4 39 11

Svazek z pera Umberta Eca zahrnuje dvě autorovy práce: Migrace a nesnášenlivost a Věčný fašismus. V první z uvedených prací najdeme část Ecovy přednášky přednesené v rámci sympozia uspořádaného ve Valencii na téma perspektivy třetího tisíciletí, dále úvod k Mezinárodnímu fóru o nesnášenlivosti uspořádaného v Paříži, část proslovu na univerzitě v Nijmegenu a úvod k antologii textů o reciproční antropologii, uveřejněné v Paříži. Všechny tyto texty se nesou v duchu autorova přesvědčení, že zvítězit nad rasismem znamená pochopit a přijmout odlišnost toho druhého. Ve druhé uvedené práci si autor všímá fašismu přežívajícího v nových formách dodnes.... celý text

Žánr:
Literatura naučná , Politologie, mezinárodní vztahy , Sociologie, společnost

Vydáno: , Argo
Originální název:

Migrazioni e intolleranza / Il fascismo eterno , 2019


více info...

Slunceee
Slunceee
17.03.2024 odpad!

Autor tendenčně míchá jablka s hruškami, ale je tam alespoň nějaká snaha. Škoda, že knihu nedokázal ani napsat a jen ji poskládal z přednášek.

Metsästäjä
Metsästäjä
26.09.2023 5 z 5

Kniha o nenávisti a lidech.


Kabuky
Kabuky
06.12.2022 5 z 5

Výborné téma, které autor skvěle zpracoval.

Petok
Petok
19.10.2022 4 z 5

Ide o prepis prednášok a tomu odpovedá jednoduchosť textu. Témy by zasluhovali omnoho väčšiu pozornosť, ktorá by kládla dôraz na dôsledky opísaného chorého zmýšľania, pretožeto by to možno mnohým otvorilo oči. Ak poznáte kontext súčasnej politickej sitácie na Slovensku, potom je vám jasné, že to, čo sa tam deje, napĺňa až príliš veľa znakov fašismu, ktoré Eco v prednáške stručne zhrnul…

Set123
Set123
18.08.2022

Já mám Eca rád. Kyvadlo, Hřbitov, Růže. Teď Růže podruhé. K tomu občas nějaká ta poznámka bez kontextu a všechno mě to hodně baví. Když máme něco rádi, jsme buď příliš kritičtí, nebo přehnaně nekritičtí. Což jsem já. Ale pokusím se no, alespoň u Věčného fašismu.

Migraci a nesnášenlivosti v podstatě není co vytknout. Jedná se o střízlivé a smírčí postoje, se kterými v zásadě nelze moc polemizovat, nepatříte-li k vymírajícímu druhu – rasistům. Eco byl podstatou postmodernista a nelze mu to odpárat. I zde je to patrné – odmítá násilné přibližování a vyzívá k dialogu a pochopení odlišností – jejich přijetí, pochopení. Či jinak řečeno, odmítá imperialismus, či kolonialismus a vyzývá ke globalizaci. Ještě lépe – než někoho zmlátíte za to, že je trošičku jiný, nebo se ho pokusíte danou věc odnaučit, coby mentor jej převzdělat, zeptejte se nejdřív proč to dělá a pokuste se mu porozumět. Máte něco proti této tezi? Pak brzy vymřete a v zásadě se po vás nikomu nebude stýskat, sorry jako. Problematický není, myslím, ani jeden ze zařazených textů.

Horší to je s fašismem. Aby bylo jasno, já souhlasím vlastně úplně se vším co Eco řekl a nemyslím si, že by některý ze čtrnácti bodů neseděl. Ale… víte jak, napsal to pro ty blbce Američany, takže…. Jaj, pardon, to mi ulítlo. Ale ne, vážně, jedná se o příliš jednoduchý text, jehož obsah by chtěl rozpracovat poněkud šířeji empiricky i teoreticky. Eco se snaží konkrétní body zařadit do kontextu, ale nestačí to, však je to dohromady vměstnané na kolik, šest stránek? Takto konstruované body by vskutku mohly být problematické tak, jak níže píše „Mordeith“, který, promiňte mi to, fašista (v koutku duše, trošililinku) asi bude, a který si účet založil jen aby mohl projevit své nepochopení Ecova textu – lze je aplikovat na všechno. Tradičně poukažme na antiintelektualismus, pravda, bude typický spíše pro pravicové ideologie, ačkoliv ani levicové se mu nevyhnou a dnes už neexistuje snad ani jedna jediná skupina, která by k němu netíhla. Sakra, postmoderna je v jistém smyslu nejvíce antiintelektualistická. Tradicionalismus je důležitý například pro právo jako celek, je proto právo, respektive právníci, kteří zpravidla taktéž tíhnou spíše k tradicionalismu, fašistické? No sotva a Eco to ani netvrdí, ale při… neopatrném, nedostatečně jemném zacházení, se tyto, vskutku slavné, body mohou poněkud… zvrtnout. Čili pozor, jedná se o citlivý nástroj, na který se musí opatrně.

Mimochodem, při čtení knihy jsem si nemohl nevzpomenout na jeden text od Slavoje Žižka. Konkrétně při níže Jackjellym citované zmínce o slepcích. Výrok, parafrázuji, v zásadě říkal, že levičáci svou snahou exkulpovat, obhajovat islámské teroristy vlastně ponižují muslimy jako celek tím, že jim odepírají i základní možnost rozhodnout se spáchat naprosto odpornou sviňárnu a místo toho o nich říkají, že jsou prostě chudinci hloupoučcí. To je, myslím, trefné.

helena8303
helena8303
15.12.2021

Umět přijmout odlišnost jiného je zásadní věc.
Když připluli zdecimovaní Evropané do Severní Ameriky, Indiáni přijmuli jejich odlišnost, nakrmili je kukuřicí a krocanama a pomohli jim přežít.
Ten slavný den, Den díkůvzdání, je dodnes významný státní svátek.
( Jestli slavěj i Indiáni, to bych si netroufla odhadovat. Možná se najdou i takoví, kteří litují, že tenkrát té návštěvě z Evropy nevzali skalpy. )

666Jitka
666Jitka
14.12.2021 4 z 5

Výtahy z Ecových přednášek na téma migrace, nesnášenlivost a fašismus mě zaujaly a musím podotknout, že se s naprostou většinou názorů s autorem ztotožňuji. Velmi trefně zhodnotil knihu v prvním komentáři Jackjelly. Poslední roky mám velké obavy z toho, aby se přílišná "korektnost" neobrátila proti zdravému rozumu, protože už teď můžeme sledovat, že některé věci, které se dějí, jsou opravdu postavené na hlavu - člověku zůstává rozum stát a bojí se něco říct, právě proto, že by byl označen za fašistu.

los
los
20.09.2021 3 z 5

každý čtenář musí mít na paměti dobu a kontext, kdy a za jakým účelem eseje/přednášky vznikly - a o to mj. více vystoupí Ecova nadčasovost, např. jednoduše vyjádřené přesvědčení, abychom sami sebe ani jiné nepřesvědčovali o tom, že odlišnosti mezi námi nebo různými kulturami atd. neexistují, a místo toho se rozdílům snažili porozumět a pak je přijmout (což ještě neznamená, že s nimi musíme souhlasit nebo je prosazovat, ale spíše tolerovat)

Mordieth
Mordieth
17.05.2021 odpad!

Za mě hrůza. Velmi nekorektní a nekritický přístup plný předsudků. V podstatě by se vyznění knihy dalo shrnout takto: "Cokoliv nemám rád, je fašismus." Problematiku vůbec nezkoumá a nezajímá se o postoje druhé strany. Přistupuje k tomu jako drtivá většina pseudohumanistů s předsudky. Třeba ty "znaky fašismus", které vypíchnul předešlý diskutující. "Odmítání modernismu. Co je moderní, je totiž nutně zlé" tak s takovým přístupem jsem se nikde nesetkal. Spíše s opakem, že co je moderní, je automaticky dobré a správné. Svého času byly moderními myšlenkami i komunismus s fašismem. Prostě změna může být k lepšímu, ale i k horšímu a je třeba kriticky hodnotit, která je která. A Eco k tomu přistupuje stylem: "Někdo kritizuje NĚCO moderního? Tak je to fašista a myslí si, že VŠECHNO moderní je automaticky špatné. Jo a taky chce stavět koncentráky." (parafrázuji vyznění) K pojmu xenofobie přistupuje jako každý pseudohumanista, označí za ni cokoliv, co se mu nelíbí. Nechceš přijímat migranty, tak jsi xenofob. Což je špatně. Chránit si své není projevem xenofobie, ale projev lidské přirozenosti a je to zcela logická a správná věc. Xenofob by se projevil tak, že by chtěl zlikvidovat cizince v jejich zemích, aby vůbec nebyli.

Dyaebl
Dyaebl
06.05.2021 5 z 5

Ohledně tématu migrace se vyjadřovat nebudu. O tom zde už skvěle píše Jackjelly.
K tématu nenávisti zmíním jen to, jak je zvláštní, že nenávist je založená především na drobných rozdílech. Nikoli na zásadních odlišnostech. Copak už jste někdy slyšeli, že by někdo vyjadřoval svou nenávist vůči Eskymákům nebo Aborigincům? Spíše se střetnete s nenávistí hrdého Moravana namířené proti blbému Pražákovi.

Avšak co považuji za důležité zde více rozvést, se týká právě tzv. ur-fašismu neboli věčnému fašismu.
Na základě pronikavé historické analýzy různých fašistických režimů dochází Eco k závěru, že oproti nacismu je fašismus mnohem fluidnější a přizpůsobivější termín - proto existence mnoha fašismů. Všechny však vykazují určité znaky, které zde Eco popisuje (je jich 14) a z nichž mrazí. Některé zde stručně zmíním.

Velmi silný tradicionalismus. Odmítání modernismu. Co je moderní, je totiž nutně zlé, jelikož to jde proti dobré tradici. Nesouhlas s různorodostí. Jediným privilegiem jedince bez společenské identity je to, co je společné všem - fakt, že se narodili ve stejném státě. Velmi silný nacionalismus podpořen xenofobií a velkými konspiracemi, jelikož nás „oni“ ohrožují. Odmítání pacifismu, jelikož život je permanentní boj. Odmítání rozvažování nad činem. Čin je totiž krásný sám o sobě a přemýšlení je formou kastrace. Odpor k intelektuálům (kteří za každého fašistického režimu byli první umlčováni). Hojné používání výrazů jako „intelektuálské svině“ či „univerzity jsou doupata komunismu“.

Nepřipomínají vám tyto znaky něco?

Jackjelly
Jackjelly
22.04.2021 5 z 5

Myslím, že tato kniha vyšla u nás v téměř ideálním načasování. Všechna tři témata jsou více než aktuální v dnešní době rozhádané společnosti a Eco celkem srozumitelně dovozuje jejich propojenost.
Já se současně shoduji s jeho, pro někoho pesimistickým, pro jiného realistickým, pohledem na "současný" fenomén migrace, který vlastně není nijak nový a je součástí lidstva od pradávna. Přináší pozitivní i negativní důsledky a boj proti ní je něco na způsob boje proti přírodě. Občas se vyhraje dílčí "bitva, ale samotnou "válku" vyhrát nelze. Eco, stejně jako já, vidí cestu v toleranci a v pochopení odlišností, které mohou žít vedle sebe. I když se to zdá nemožné, historie lidstva ukazuje pravý opak. S vědomím skutečnosti, jak složité a krvavé to z hlediska individuálního vnímání historie bylo.
Věčný fašismus jsem četl již dříve a je pro mě zjednodušeným a přesným popisem toho, co za fašistické tendence považuji i já. Jednotlivé prvky jsou vlastně přirozenou součástí část lidské existence odkazující k animálních reflexům každého člověka. A moderní civilizace je pro mě systém, který se snaží tyto prvky lidského chování potlačit pomocí zákonů, morálky a vědomí lidské sounáležitosti.
Na závěr citace, která v sobě zahrnuje ono riziko "fašismu naruby", současně jde proti skutečné toleranci a představuje jen nesnášenlivost s opačným znaménkem.

"Vzpomeňte si na fenomén politické korektnosti, "political correctness", v Americe. Vznikl s úmyslem propagovat toleranci a uznání jakýchkoli náboženských, rasových a sexuálních rozdílů, a přece se z něj stává nová forma fundamentalismu, jež téměř rituálním způsobem postihuje každodenní mluvu a pracuje s doslovností na úkor důvtipu a tak může dokonce docházet k diskriminaci slepců jenom proto, že se takovým lidem musí ohleduplně říkat ,nevidomí", a především k diskriminaci těch, kteří se neřídí pravidly politické korektnosti.

Štítky knihy

fašismus rasismus tolerance migrace

Autorovy další knížky

Umberto Eco
italská, 1932 - 2016
2005  89%Jméno růže
2011  78%Pražský hřbitov
2001  85%Foucaultovo kyvadlo
2015  64%Nulté číslo
2001  83%Baudolino

Kniha Migrace a nesnášenlivost / Věčný fašismus je v

Právě čtených1x
Přečtených53x
Čtenářské výzvě3x
Knihotéce25x
Chystám se číst46x
Chci si koupit18x