Lord Mord

Román se odehrává v 19. století a sleduje osudy lehkomyslného, zhýralého a zchudlého hraběte Arca, jemuž příchod moderní doby sebral jeho nejmilejší hračky - ženy, a nabídl zábavu novou: heroin. Praha před koncem 19. století. Asanační násilí páchané na městě se odráží ve vyvražďování prostitutek v židovském ghettu. Souvislost... celý text

Román se odehrává v 19. století a sleduje osudy lehkomyslného, zhýralého a zchudlého hraběte Arca, jemuž příchod moderní doby sebral jeho nejmilejší hračky - ženy, a nabídl zábavu novou: heroin. Praha před koncem 19. století. Asanační násilí páchané na městě se odráží ve vyvražďování prostitutek v židovském ghettu. Souvislost mezi úmrtími je však třeba teprve hledat, po stopě zločinců jde jednak policie, jednak Karel Adam, hrabě Arco, jejž se smrt dívek dotýká osobně a který je sám stravován těžkou nemocí dýchacích cest. Do neklidného období protivládních demonstrací a konfidentských provokací přijíždí z jedné strany, z Tyrol, Adamův bratránek Mani, a ze strany druhé, z Moravy, neznámý stařec doprovázející neskutečně krásnou dívku, o níž se v Praze začíná šeptat jako o židovské princezně, ale kterou Adam při prvním setkání nepozná. Navíc se ve městě objeví Felix Hofman, lékař a chemik z Bayerových závodů, který s sebou přivezl zázračný lék proti černému kašli a souchotinám, prášek plný heroické síly a smrtelného nebezpečí. Hrabě Arco se k němu snaží dostat, zároveň se pokouší zachránit alespoň jeden barokní dům na rozhraní Starého Města a Josefova, k tomu soupeří s policií v tom, kdo dříve odhalí vraha prostitutek a jeho motivy. Mezi tím se pod nátlakem moderních bouracích strojů poroučí jeden dům za druhým a v ruinách Židovského Města se po nocích zjevuje legendární fantom z dětských báchorek, Masíčko, před jehož dlouhým nožem je lépe co nejdál uprchnout. méně textu

https://www.databazeknih.cz/images_books/10_/1024/lord-mord-1024.jpg 4.1269
Žánr:
Romány, Literatura česká
Vydáno:, Argo
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (40)

Přidat komentář
jana3526
12. července

Zajímavý pohled na historickou Prahu, hezky se vciťovalo do osudů židů z ghett, ale příběh sám o sobě byl dosti slabý.

Pupa
16. června

Urban není spisovatel "zmučené duše", který by mohl přesáhnout obzory české kotliny, ale nedá se mu upřít, že literární řemeslo prostě ovládá. Za to umné postmoderní zasazení velkých politických a společenských otázek (nápor globalizace, válcování "páriů" mocí kapitálu a peněz...) do žánru nízké literatury, za to zručné usouvztažnění doby asanační s Prahou dnešní si nejméně čtyři hvězdičky zaslouží. "Bestia triumphans" dnes každopádně neplatí o nic méně než před těmi 120 lety.

wosch
30. května

Velké, nafouklé...málo.

trudoš
25. května

Já prostě tvorbě Miloše Urbana nedokážu přijít na kloub. Rozšafná stylistika, ve které není důležitý děj, ale pouze a jedině atmosféra, to prostě není můj šálek. A přestože je mi sympatická jeho láska k Praze a odpor k modernizaci, prakticky ve všem ostatním u mě selhává. V postavách, slohu i dialozích.
Lord Mord v tomhle ohledu taky nedopadl právě nejlépe. Tempo chytne až v poslední třetině vyprávění, do té doby máte pouze možnost soudit hrdinovy skutky a rozhodnout se, zda jej přijmete jako figuru kladnou nebo zápornou. Ono je fajn brnkat na strunu národního uvědomění odmítajícího všechno nové, ale ignorovat proto konkrétní vývoj zápletky mi nepřijde jako právě ten nejlepší způsob gradace. A tak pražská dívčata umírají rukou bestiálního vraha, ale že by to tady hrálo nějakou roli, to nemohu říci. Dám-li pak stranou podtext příběhu, s nímž můžete anebo nemusíte souhlasit, zůstává z románu historická freska, kouzelná svou detailností, ale nafouklá množstvím pro mě nepodstatných slov.

Atanone
25. dubna

Tahle kniha mi překvapivě hodně připomínala Hastrmana. Možná to bylo tím,že jsem měla pocit,jako by autor hlavního hrdinu vysvlékl z trochu mokrého kabátku a přesadil ho do staré Prahy,aby byl svědkem toho,jak mizí jedna epocha a bere s sebou to,co znal,včetně lidí. A přes všechnu temnotu a strašidelnost a místy smutek,je to příběh lidský a přes tu propast v čase jsem jeho postavy milovala a věřila jim.
Zase jednou kniha,kdy mi stálo za to zapnout čtečku byť jen na pár minut,abych se dozvěděla jak to bude dál.
Hezké to bylo,pane Urbane.

L_Into
24. března

Jestli Urban něco umí, tak hrát si s temnou, hutnou, místy dost děsivou atmosférou. Příběh je jí protknutý. Zasazení do historicky zajímavých kulis mu pomohlo k jedinečnosti. Po Hastrmanovi pro mě nejsilnější Urbanova kniha.

anna2328
02. března

Od Miloše Urbana jsem zvyklá na skvělou literární fabulaci, na děj, který vás chytne a nepustí až do konce. Kdybych si nevybrala knihu jako součást čtenářské výzvy, asi bych ji nedočetla. Kniha je pomalá, zbytečně zaplavená detaily z doby asanace starého židovského města. Chytlavých je asi posledních 50 stran, což je celkem smutné, protože většina čtenářů se po tak nudném úvodu ke konci ani nepropracuje. Zajímavé je také vykreslení poměrů panujícím v Josefově v době asanace starého města a prostředí tzv. vykřičených domů. To je však trochu málo. Autorův vztah k ženám je podobný jako vztah zákazníka v řeznictví k masu na krámě. Román mi trochu připomíná Pražský hřbitov od Umberta Eca, zejména svou rozvláčností a také tématy souvisejícími se židovskou kulturou, možným spiknutím apod. Celkově dávám palec dolů, autor umí i lepší kusy.

jardadr
07.12.2016

Přiznám se, že jsem zmaten. Autor má nepochybně skvělý jazyk i vyprávěcí styl, dokáže vystihnout atmosféru a to co je největší jeho devizou je, že ví o čem píše. To nejsou jen nastudované reálie pro účel napsání románu, ale je zřejmé i z knihy Sedmikostelí, že Urban starou Prahu miluje a vnímá její genius loci, to co vyzařuje dosud a dokáže proniknout do toho co vyzařovala kdysi, před svým částečným zneuctěním asanací (mimochodem, kdo ví něco o tom jaký je skutečný stav starých pražských paláců dnes, ví, že to jsou víceméně bohužel již jen kulisy. Že proběhla tichá, neveřejná asanace útrob těchto úctyhodných domů, a to co zůstalo ponechané aby klamalo turisty jsou jejich venkovní štíty a fasády).
Druhou věcí je kniha samotná, která bohužel místy má slabá místa. Neškodilo by text trošku ujařmit, už po padesáti stránkách člověka trochu víc unavuje číst neustále o prostitutkách a o tom co se nimi dá dělat. Stejně tak zdlouhavých, skoro Stendhalovských popisů situací, jako je např. bezvýznamná scéna koupě hodinek, dialogů postav o ničem, vzpomínek na různé sexuální zážitky. Prokousat se přes první polovinu knihy prostě dalo zabrat a přemýšlel jsem, že ji odložím (což jak jsem četl zde není jen můj pocit). Uznávám ale, že poslední třetina knihy mi to vynahradila. Objevilo se tam konečně několik dobrých úvah, na které jsem do té doby čekal, ocenění přátelství mezi lidmi a krev zvláště rozproudil takřka westernový konec.
Co jsem však asi ocenil nejvíc byly autorovi rafinovanůstky, průniky z fikce do reality - třeba scéna z obrazu Jakuba Schikanedera Sebevražda služky, dávání jmen postav podle skutečných osob - Ignacius Hermann, bratři Urzidilové, Otka Meyrinková, doktor Hofmann a další.

laepus
24.11.2016

Můj první (a zatím poslední) Urban. Brzy si dám ale nějakého dalšího. Je to chvílemi takové moc chtěné, trošku občas exhibice autora a snaha šokovat za každou cenu, ale literární a jazyková kvalita se tomu upřít nedá. Jen to asi nebude úplně pro každého, ale za mě spokojenost - ne nadšení, ale spokojenost. Prostředí zajímavé, zápletka rovněž tak, občas postava s evidentně současnou předlohou a trochu (dost) té mystiky k tomu.

Fifi15
04.11.2016

Odříkaného chleba největší krajíc. Opět kniha, kterou jsem na první pokus odložila. Nechápu. Autor mi svým stylem i dějem a dobou zasazení děje naprosto sedl. Kniha mě do sebe vcucla a po přečtení posledního slova teprve vyplivla zpátky do reality. Ač nejsem kdovíjaký obdivovatel Prahy, v tomto podání mě vylíčená v dané době a v konkrétní atmosféře baví. Špína, děvky, omamné látky a povalečství, přece však se svými ideály v podobě zchudlého šlechtice, jsou úchvatnými spojovacími prvky příjemně poskládaného příběhu, do kterého autor musel vložit i nemálo poznatků ze staré Prahy, jak územního rozpoložení, tak politické situace, na čemž také vlastně příběh stojí.....

hancass
16.10.2016

Tajemná, temná a poživačná Praha konce 19. století se v této skvělé knize rozprostře přímo před námi a nepustí čtenáře dokud není dočteno. V některých pasážích jsem si připomenula originální mystiku spisovatele Meyrinka a jeho Goléma. Geniální hra se slovy, pocity a atmosferou doby a přitom vše prozařuje napětí detektivního příběhu. Doporučuji.

TipsyChipsy
29.09.2016

Knihu jsem poslouchala jako audio a moc se mi líbila. Tak geniálně zachycená atmosféra staré Prahy, tak krásně se nechat vtáhnout do starých uliček, o kterých člověk jenom sní, zakusit křivolaká zákoutí a být svědkem neřestí ve starých nevěstincích. Nevím, jak to pan Urban dělá, ale jako by dokázal v člověku rozeznít utajenou lásku k milým místům...

Fuksinka
02.09.2016

Konečně můžu po druhém přečtení napsat komentář. Lord Mord je první kniha, kterou jsem od Urbana četla a díky ní jsem se do jeho knih zamilovala. Baví mě ty jeho mírně absurdní, více či méně zvrhlé příběhy se skvělou atmosférou. V Urbanových knihách se většinou stává architektura skoro samostatnou postavou, kolem které se točí veškerý děj. Zároveň tvoří i neopakovatelnou atmosféru. V Lordovi se nejedná o konkrétní budovu, ale o celou starou Prahu. Prahu takovou, jakou už ji nikdy neuvidíme a díky Adimu a jeho přátelům se můžeme projít jejími uličkami. Zároveň se otřeme i o politickou situaci konce 18. století. Dobu, kdy Češi stále snili o vlastním státě.
Grafická úprava knihy je úchvatná.

aralka
27.02.2016

Pro mě jako milovníka staré Prahy je tohle klenot! Perfektně vykreslená ponurá atmosféra židovského města a jeho křivolakých uliček, nevěstinců, dláždění, kašny, temná zákoutí, pár vraždiček, zkrachovalý hrabě "feťák"... prostě literární delikatesa!! Miluju ho!

Vilas1979
27.02.2016

Česká fantastika si mne dokonale podmanila, sáhl jsem tedy po další knize od Miloše Urbana. Lord Mord je hodnocen lépe než Sedmikostelí a tím jsem byl nadšen, zdálo se tedy, že volbou této knihy jsem nemohl udělat chybu. Hlavní hrdina, hrabě Arco, jakoby opět vypadl z povídek Edgara Allana Poea a toho já tuze rád, místo opia nebo laudána však koketuje s mladým panem heroinem. Byl jsem zvědav, jak tenhle flirt dopadne. Nu, kniha má velmi pomalý rozjezd, příliš dlouho se děje příliš málo, měl jsem pocit, že zhruba v jedné třetině zcela ztráci dech a znovu ho nabírá až někde před polovinou, ale je to dech krátký a mělký, jako dech hraběte Arca. Stále jsem si nebyl uplně jist, o čem kniha vlastně je, jistě, opět tu máme obžalobu moderní doby a jejích vymožeností, které každého romantika naplňují odporem, čistá detektivka to však není a potenciál heroinové závislosti mi připadal také poněkud nevyužit, mohla z toho být variace na Trainspotting z přelomu 19. a 20. století. Takže tu máme od každého trochu a nic pořádně, bavilo mne to, ale čekal jsem trochu víc, Sedmikostelí se mi četlo mnohem lépe.

Janet11
26.02.2016

Asi jsem od knihy čekala něco trochu jiného. Příběh jako takový se mi líbil, stejně tak pěkně vylíčené pražské prostředí a rozuzlení příběhu. Nicméně jsem měla trochu problém se stylem psaní a mnou neoblíbenými vleklými popisy všeho možného i nemožného, což můj dojem z tohoto dílka trochu srazilo.

Kariol
07.02.2016

O Miloši Urbanovi jsem nikdy předtím neslyšela a tenhle dokonalý román pro mě byl velmi milým překvapením. :-)

DooFooS
03.01.2016

Postupné budování atmosféry s popisem i těch nejtitěrnějších detailů je úžasná práce. Jako detektivní příběh to rozhodně nevnímám, to je jen doplněk úžasného světa, kde jsem hned zatoužil chvíli pobýt, tedy jako minimálně šlechtic, samosebou. Příběh je vláčný, pomalý, postupně stavěný a u jiných knížek bych vytkl slabý děj, ale tady ne. Tady mělo všechno svůj smysl a řád a nic mě nenutilo hltat stránky, už abych se dozvěděl, kdo, nebo co je hybatelem a v klidném tempu jsem si vychutnával každou stránku. Klobouk dolů!

blimba
18.10.2015

Měla jsem jako audioknihu načtenou Urbanem. Dost mě to bavilo. Myslím si, že znalec reálii asi chytil daleko více skrytých vtípků a narážek...škoda pro mě. Já se aspoň bavila bratránkovými idiomy a veselou parafrázi Jakešova projevu.

Air15
07.07.2015

Vůbec mi to nesedlo. Autor sice má velkou slovní zásobu a chvílemi to je opravdu dobré čtení, ale dvě třetiny je opravdu úmorných a vleklých. Hlavní hrdina mi byl mimořádně nesympatický, až tak, že jsem mu přál aby přišel Masíčko a udělal s ním krátký proces. Bohužel.

Gothard
13.06.2015

Výborná kniha; Miloš Urban opět dokázal, že pokud najde nosné téma a dokáže ovládnout své fabulační mánie a snahu zkombinovat i nemožné do jednoho konglomerátu (často nepříliš fungujícího), pak je to pan spisovatel, který umí napsat kvalitní a přitom čtenářsky přitažlivý román. Hrabě Arco je de facto ostudná existence, kterou není snadné si oblíbit: nevěnuje se žádné rozumné činnosti, pije, většinu času tráví v nevěstincích (a krom toho si vydržuje milenky), neudržuje kontakt s rodinou a nestará se o rodinné statky. V okamžiku, kdy začne bojovat proti asanaci, mu však chtě nechtě musíme držet palce. Protože pohled hraběte Arca je vlastně náš (a samozřejmě autorův) pohled: to, co kdysi vnímali jako rozhodný krok k modernímu městu, jako příklad progresivity, jako odstranění špíny a hygienické závadnosti, to my chápeme jako necitlivé zasažení do historické podoby města a jako barbarství, kterému padlo za oběť mnoho úžasných stavebních památek. Protože asanace byla mnohdy opravdu plošná a jejím vykonavatelům bylo jedno, zda ničí chudinskou čtvrť nebo domy sahající svým původem do renesance. Netýká se samozřejmě jen Prahy a Paříže, ale i dalších měst, třeba Brna. Urban naprosto úžasným způsobem vylíčil nejen tento boj a příchod "moderních" časů, ale i atmosféru Prahy té doby, národnostní boje, byrokratický duch habsburské monarchie, působení tajné policie i úpadek (samozřejmě nejen finanční) šlechty jako stavu. A přirozeně i prostředí, ve kterém se pohyboval vrah jménem Masíčko; obě linie vyprávění se báječně proplétají a nakonec se ukáže, že spolu souvisí způsobem více než významným. Pokud pomineme poněkud podbízivý název, pak jedině závěrečné odhalení a role Manyho je poněkud přitažená za vlasy (vždyť i on byl šlechtic a přes veškeré osobní problémy by jistě nepřekročil určité společenské hranice). Na druhou stranu díky za poměrně realistické zakončení románu.

sosna
09.04.2015

Prach ze stavebního ruchu asanace pražského židovského města, zhýralost bezstarostného šlechtice, nenasytnost pražských radních a pach syrového masa z přízračného Masíčka. To všechno cítíte díky Urbanově vypravěčského umu jako na vlastní kůži.

Séboun
22.10.2014

Praha, fin de siecle a příběh s prvky hororu? To je kombinace podle mého gusta.

5/5

stopni
25.08.2014

Velice pěkná "detektivka", v níž se zpočátku nic moc neděje, ale samotná zápletka přichází až o mnoho později, přesto si stojí na ni počkat..;-) Je to příběh o strmém pádu šlechty na přelomu 19. a 20. století, o zhýralosti a "nemoci židovstvím"....Vřele doporučuji milovníkům magického realismu, ke kterému Urbanova próza směle směřuje...:-)

hastings
30.07.2014

Báječná a skvělá. Teď se však budu kradmo ohlížet přes rameno, zda někde v posledních koutech Josefova nečíhá Masíčko..... :-)

Martinka 135
28.05.2014

Dobře, že to skončilo vcelku realisticky, bála jsem se, že máme opravdu tu čest se "strašidlem", to by mě asi znechutilo. Krásně popsaná atmosféra katastrofálně se odvíjející asanace, nevěstinců a především Židovského města pražského. Jen se mi stále nějak nedařilo mít ráda hlavního hrdinu, těžko říci proč. Možná pro jeho sebestřednost, vulgárnost a životní styl i postoj. Trochu mi vadilo neustálé líčení sexuálních příhod, to myslím, nebylo nutné. Některé pasáže mi připadaly úsměvné (např. když si hrabě Arco koupí pro nedostatek peněz nármakové hodinky a přepovídá jim velkou budoucnost), což přidávám k dobru. Konec vypadal, jako by se autor snažil o rychlý spád, dramatičnost, ale v závěru z toho vznikl spíš tak trochu chaos.
Každopádně milá a čtivá kniha.

efka.saf
27.01.2014

Další vynikající knižní počin Miloše Urbana. Nad Zelený román Lorda Morda sice nestavím, ale Vodníkovi velmi silně dýchá na zátylek :). Urban mistrně vykreslil situace ve staré Praze, především v židovské čtvrti a čím více byly domky a uličky srovnávány se zemí, tím horší pocit to ve mě vyvolávalo. Ponurá atmosféra se linula celým románem a postupně se stupňovala až do samotného závěru. A speciálně závěr zde musím vypíchnout, u některých Urbanových románů mám pocit, že právě závěr je spisovatelovou achillovou patou, u tohoto románu to však určitě neplatí. Závěr je výborný, rozhodně žádný happy end, který by v celkové atmosféře působil jako pěst na oko, přesto pro mě plně uspokojující. Děkuji také autorovi, že reálná postava velkého rebela té doby - Viléma Mrštíka - dostala v knize alespoň malý prostor v podobě jedné věty a zapojila se do dění osobně, ne jen prostřednictvím svého díla :).

Lazebník
25.12.2013

Výborná kniha ... opět úžasná Praha ... tajemno ... jen konec jsem nějak nepobral.

LG73
07.06.2013

Snad nejlepší příběh Miloše Urbana. Dokázal vytvořit báječný detektivní příběh zasazený do staré Prahy. Dnes již velká část města zničená behěm asanace včetně židovské čtvrti se vám při čtení vykresluje přímo před očima a připadáte si jako byste skutečně procházeli temnými uličkami pražských čtvrtí. Dokonce i samotné vyvrcholení příběhu a odhalení skutečného vraha je strhující a překvapující.

evickakyticka
16.05.2013

Zprvu jsem se nemohla vžít do doby, ve které se román odehrál. Potom se karta obrátila a já nemohla odtrhnout oči. Dokonce jsem si odnesla domů dalšího Urbana, těším se.(Trochu mi to připomnělo film z Pekla)