Lenin v Zürichu

Lenin v Zürichu https://www.databazeknih.cz/img/books/45_/452745/bmid_lenin-v-zurichu-W5S-452745.jpg 4 14 1

Dej knihy Lenin v Zürichu začína pred vypuknutím prvej svetovej vojny a končí známym transportom cez Nemecko do Ruska v roku 1917. Alexander Solženicyn dlhé roky zbieral materiál nielen na Súostrovie Gulag, ale aj na románový cyklus Červené koleso, plánovaný ako cyklus dvadsiatich kníh, ktorého písaniu sa venoval počas rokov v americkom exile. Hoci v ňom videl svoje životné dielo, zostal nedokončený. Iba prvé dve knihy majú pritom románový charakter, zvyšné publikované časti sú skôr faktografickou kronikou. Autor chcel v každej z častí zachytiť dobové udalosti v tzv. uzloch, ich dej sa vždy koncentroval do niekoľkých kľúčových dní. V roku 1975 Solženicyn vydal časti týkajúce sa Lenina v osobitnej knihe s názvom Lenin v Zürichu. Lenina v nej vykreslil ako človeka posadnutého jedinou myšlienkou, rozpútať svetovú socialistickú revolúciu. Uznáva len vlastné názory, rozkolu vo svojej strane dáva prednosť pred kompromismi, a to aj za cenu vlastnej izolácie. Nepozná priateľstvo, s ľuďmi sa spája, len ak ich môže využiť pre svoju vec. Ak pre neho v danú chvíľu nie sú užitoční, odvrhne ich. Medzi využívaných priateľov patrí aj jeho milenka Inessa Armandová, na ktorej mu však prekáža príliš nezávislý spôsob myslenia, prednosť dáva Nadežde Krupskej, ktorá je poddajná a oddane sa o neho stará.... celý text

Literatura světová Romány
Vydáno: , Premedia
Originální název:

Avgust 1914, Okťabr 1916, Mart 1917 a Apreľ 1917


více info...

Přidat komentář

jozik_v_tumane
25.02.2024 3 z 5

Tak z tohoto díla jsem rozpačitý. Čekal jsem další mistrně vyprávěný román (jako V kruhu prvním a Rakovina), ale kdeže. Za prvé, tato kniha je jen soubor fragmentů zamýšleného a nedokončeného veledíla Rudé koleso, takže některé kapitoly na sebe nenavazují. Ale hlavně, je to pojaté tak zeširoka, že jsem si celkem jist, že bych se ztrácel, i kdyby většina kapitol nechyběla. Problém není ve fragmentárnosti, ale ve stylu. Ačkoli o bolševické revoluci něco vím a s většinou z těch mnoha desítek jmen revolucionářů všeho druhu se nesetkávám poprvé, naprosto jsem se neorientoval v zákrutech jejich vzájemných vztahů a souvislostech jejich jednání. Jeden příklad za všechny, dost prostoru je věnováno postavě Parvuse, několik kapitol je o tom, jak se snaží s Leninem domluvit financování bolševických revolučních aktivit, k čemuž se Lenin staví zdrženlivě (?!), načež Parvus mizí ze scény, aniž se dohodli, ačkoli následuje popis událostí, o nichž z historie víme, že je Parvus financoval... To je další věc: není zřejmé, nakolik je kniha historicky věrohodná a nakolik fiktivně přibarvená. (Obsahuje například i "dokumenty", články z novin či prohlášení, u nichž není jasné, zda jsou vymyšlené, či skutečné.) Většina knihy je v podstatě Leninův proud vědomí, což je hrozné samo o sobě, vzhledem k tomu, jaký to byl fanatik, asociál a maniak. Ani čistě stylisticky mi to nepřišlo zvlášť dobře napsané, až jsem v tom skoro nepoznával toho Solženicyna, jak ho znám z jeho brilantních románů i autobiografie. Jako by to byly jen narychlo sepsané nápady, situace, scény k zařazení či vyřazení z konečného románu. Chybí tomu sevřenost a vyváženost. Prostě nekonečný proud drobných událostí Leninova života den za dnem, přičemž dny a události nenavazují. Ve vzájemných vztazích těch desítek postav bych se úplně neorientoval ani po čerstvém přečtení Figesovy Lidské tragédie nebo Pipesových Dějin ruské revoluce. Zajímavé a napínavé je to jen díky tomu, jak fascinující jsou tyto historické události a postava samotného Lenina tím, jak byl absolutně posedlý svou myšlenkou a jak s maniakální jistotou šel za svým cílem, dokud ho nedosáhl. V tom nicméně jeho vykreslení Solženicynem působí věrohodně. Zároveň jsem si nemohl nevšimnout velké podobnosti s asketickým životním stylem samotného Solženicyna, jak je popsán v Zrnu mezi žernovy. Zkrátka, přečíst si o těchto událostech historickou studii, ať už to bude Pipes, Figes nebo Zygar, je z mého pohledu zajímavější i napínavější, než tato próza.