Ladislav Helge - Cesta za občanským filmem

Ladislav Helge - Cesta za občanským filmem https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/123128/ladislav-helge-cesta-123128.jpg 4 5 3

Ladislav Helge je považován za jednoho z nejangažovanějších filmových tvůrců v dějinách české kinematografie. Filmy jako Škola otců, Velká samota a Stud v 50. a 60. letech minulého století ostře vystupovaly proti stranické demagogii a estetice a jsou dodnes cenným svědectvím o soupeření svobodného tvůrčího vyjádření s cenzurou a komunistickou představou o kultuře a jejím poslání. Helge do kinematografie vstoupil záhy po druhé světové válce a jeho aktivní filmařská dráha skončila s nástupem normalizace, kdy mu byla jako nepříteli nového režimu zcela znemožněna práce v oboru. Stejně podstatnou část Helgeho života tvoří jeho organizační a politické angažmá, které vrcholilo prací pro Filmový a televizní svaz a vůdčí rolí v Koordinačním výboru uměleckých svazů na konci 60. let. Obě organizace stály v popředí obrodného procesu a po vpádu vojsk Varšavské smlouvy bránily devastaci české kultury. Během 70. let byl Helge mnohokrát vyslýchán StB, pracoval v řadě profesí a nakonec našel útočiště v Laterně magice. Po roce 1989 se pokoušel bránit českou kinematografii před divokou privatizací a krátce působil jako vedoucí Katedry režie na FAMU. Helgeho vzpomínky a názory, jež byly zaznamenány během více než dvou desítek hodin rozhovorů, odhalují řadu zapomenutých detailů i globální pohled na padesát let vývoje české kinematografie, kultury a politiky. Helgeho odzbrojující upřímnost přináší nejeden kontroverzní postoj, jenž je v rozporu se současnými mediálními interpretacemi poválečného dění a individuální umělecké i občanské participace. Publikace je složena ze dvou částí: V první polovině jsou představena jednotlivá filmová díla a přiblížen kontext kinematografie, druhý díl tvoří rozsáhlé interview vznikající v rozpětí několika let.... celý text

Přidat komentář

callahanh
13.12.2020 4 z 5

Je znát, že jde o disertační práci, protože jazyk je hodně odborný a koncept se neustále opakuje. To znamená, že vždy přijde dobový kontext a převyprávění celého filmu, což není úplně špatně, ale tím pádem se čtenářská základna zužuje. To, že je vše stereotypní, asi nelze vytýkat, protože v disertační práci se s něčím podobným počítá. Opět ale platí, že čtenářů, kteří si knihu přečtou, bude málo a těch, kteří ji plně pochopí, bude ještě méně, protože k tomu, aby se plně orientovali, je třeba znát Helgeho filmy. Nejzajímavější tak je rozhovor se samotným filmařem, z něhož je poznat, že byl svérázem československé kinematografie a tehdejší režim moc nevěděl, co s ním, protože ať ho dal kamkoli, vždy "dělal problémy". Ve výsledku je kniha rozhodně zajímavá, naláká ke zhlédnutí minimálně tří filmů, ale vzhledem ke zvolenému jazyku a celkově odbornému charakteru je opravdu určena jen malému okruhu čtenářů, kteří se o film zajímají hlouběji, což je u takové osobnosti trochu škoda. 70 %

Lady Lili
17.05.2013

Tak v předmluvě je psáno, že první oddíl vychází z dizertační práce. Naopak mě analýzy filmů do celého kontextu sedí.
Kupodivu jsem při čtení knihy úplně zapomněla, že ji napsal člověk, kterého jsem vídala celý rok na přednáškách. Jsem ráda, že taková kniha byla napsána.


Raphael
17.05.2013 3 z 5

Rozhovory skvělé, ale první část s "analýzami" filmů mi přišla jako zbytečné převypravování režisérových filmů. Přiznávám ale, že kdybych měl ony filmy v živé paměti, možná by pro mě pak první část knihy byla přínosnější.

Autorovy další knížky

Petr Bilík
česká, 1974
2011  72%Ladislav Helge - Cesta za občanským filmem
2019  80%Filmař Jaromír Kallista
2021  60%Financování filmu jako aspekt kulturní politiky

Kniha Ladislav Helge - Cesta za občanským filmem je v

Právě čtených1x
Přečtených7x
Knihotéce6x
Chystám se číst1x
dalších seznamech2x