Labyrint světa a ráj srdce

kniha od:


Koupit

Labyrint světa a ráj srdce (původně Labyrint světa a lusthauz srdce), alegorický filosofický román-traktát, je pokládan za jedno z vrcholných děl barokní literatury. Komenský dokončil první verzi spisu v roce 1623, ale opakovaně se ke knize vracel a doplňoval ji. Některé kapitoly připsal za pobytu v polském Lešně, část o plavbě na moři po s...zobrazit vše...celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/29_/293318/labyrint-sveta-a-raj-srdce-bkO-293318.jpg 3.6578
Žánr
Literatura česká, Duchovní literatura
Vydáno, František Strnad
Orig. název

Labyrint Swěta a Lusthauz Srdce, 1631

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (91)

Kniha Labyrint světa a ráj srdce

Přidat komentář
Kariol
19.12.2020

I made it! ???? Nee, nebylo to tak hrozné. Vlastně jsem u toho ani moc netrpěla, jen mi trvalo, než jsem si zvykla na jazyk a vůbec tu celou alegorii. Ale má to hezkou útěšnou myšlenku. Sama sice asi spokojenosti nedocílím a smysl svého života nenajdu, ale i proto se mi líbí, když někdo nějaký najde. A je jedno, jakou má podobu a povahu.

JankoStirbey
11.12.2020

Túto knihu som čítal v pôvodnom znení, t.j. staročeštine. Po prvých stranách som mal chuť knihu niekam hodiť, no neurobil som to.
Možno už nežijeme v 17.storočí, nehovoríme starou češtinou, neveríme všetci úpenlivo v Boha ako jedinú spásu, no aj napriek tomu by som nepovažoval túto knihu za zastaralú.
V knihe sa totiž autor zamýšľa nad niečím úplne samozrejmým? a pritom tak komplikovaným - zmyslom nášho bytia, hľadanie uspokojenia, odpovedí...
Nadčasovosť diela nespočíva v tom, že by tam autor namiesto plachetníc vsunul nákladné lode, či namiesto konských povozov kamióny, ale v tom, že poukazuje na našu spoločnosť a jej myslenie/konanie, ktoré sa v podstate vôbec nezmenilo.
Autor nenarieka, autor poukazuje a hľadá, pýta sa a objavuje, darí sa mu krásne nazrieť skoro na všetko svetské s kritickým pohľadom, hoci je pravda, že občas možno kritika chýba.
Záver ma však tiež trochu sklamal, predpokladal som, že sa uberie týmto smerom, no dúfal som, že si to len myslím a Komenský ma prekvapí. Jemu vtedy "stačil" Boh, no dnešnej dobe už asi stačiť nebude, záleží však na tom, kde chceme nájsť svoj pokoj/odpovede.
Možno ma kniha až príliš uchvátila a nebol som schopný zhodnotiť ju objektívne, no za "blbost" by som ju určite neoznačil.
Záver? Ak sa nepýtate tak to nečítajte, bola by to pre Vás strata času.


Eldar80
22.11.2020

Už po několika prvních větách jsem si říkal, Pane Bože díky za buddhismus. A po pár stránkách mi došlo, že si z knihy nemám co vzít. Vůbec jsem nepochopil, co to má jako být. Rozhodně to nejhorší co jsem letos četl.
Silou vůle nedávám odpad, ikdyž bych moc chtěl. Ne proto, že bych se chtěl nějak mstít, ale protože to pro mě byla úplná ztráta času. Dnes je to zoufale zastaralé. Má to hodnotu už jen jako historický dokument.
Za to samozřejmě Komenský nemůže. Neměl dnešní znalosti a vůbec nemohl vědět, kam se jednou civilizace posune. Nejvíc cenné je uvědomění, jak se vůči Komenského době máme neuvěřitelně dobře.
Život je utrpení. Jen nechápu proč o tom číst 200 stran. (Počet odpovídá mému vydání s mnoha obrázky.) Posledních 60 stran byla dobová reklama na křesťanství. Selhává to jako příběh i jako duchovní literatura.
Téměř to nemá děj. Poutník vidí, že pomíjivosti se nedá utéct. Doporučit se to dá asi jen křesťanům. Já si křesťanství a jeho historické úlohy vážím, ale věřit na nesmrtelného židovského tesaře nedokážu. Paradigma se příliš změnilo a dnes máme na výběr spoustu jiných duchovních směrů nebo vědeckých poznatků.
Úprava knihy je moc hezká. Přiměřeně velká písmena, koláže na celou stranu, kvalitní papír, pevná vazba. Jako dárek perfektní. Také jsem to tak dostal. Hodně mě potěšil výborný překlad do moderní češtiny. Tím ale pozitiva končí.
Na mě jsou koláže příliš zmatené. Vždy jsem je zkoumal a nechal na sebe působit. Můj autistický mozek si s nimi nevěděl rady. Na druhou stranu tomu dávají jakousi ponurou a temnou náladu. Cílové skupině se možná budou líbit.
Hodnotím to tak špatně, protože to bylo nečitelné už od začátku. Obávám se, že díky tomu si nějaké poučení odnese málokdo. Pokud si v podání naopak někdo libuje, tak to bude vnímat absolutně jinak.
S cílovou skupinou jsem se minul tak o 150 let. Komentář jsem psal přes 5 hodin. Obrovské rozčarování. 25%

LilKure
30.09.2020

Asi je pro mě ta časová propast nepřekonatelná, jazyk krkolomný a náboženské rozjímání únavné; sečteno podrženo, posledních 20 stran jsem jednoduše vzdal... už i tak jsem nad tím strávil až moc času.

PeterBahn
22.09.2020

Nadčasový vhled do fungování lidské společnosti i když někdy až příliš vyhraněný a nahlížený z jedné perspektivy. Jelikož kontinuálně čtu kralickou bibli, tak jsem se chystal na toto dílo v původním jazyku, ale známý mi donesl tuto současnou jazykovou mutaci, která se (zdá se) povedla a našla si i nové čtenáře.

tez80
19.08.2020

Přiznávám se, že jsem nebyla schopná přečíst Labyrint, dokud jsem nenarazila na jazykovou úpravu Tomáše Makovičky z roku 2013. Knihu jsem vlastně nečetla, ale studovala, abych našla způsob, jak Komenského přiblížit dnešním dětem. Fascinuje mě, jak je tento obraz společnosti stále aktuální. (Když měl Komenský z nepravostí a špatností v 17. století takový pocit, co by asi psal dnes?). A cesta co s tím, kterou nabízí Komenský je také geniální - navrátit se, odkud jsme vyšli, do domu svého srdce, tam se zavřít a rozhlédnout se. Zjistit, co je v mém srdci - kdo vlastně jsem, poznat sebe sama. Komenský, jakožto hluboce věřící člověk zde nalézá Boha a ten mu pomůže nejdříve zlepšit sebe samého a takto dobrý pak může opět vyjít ven a zlepšovat společnost svým vlastním dobrým chováním a příkladem. To je geniální psychoterapie, ne? Každý najdeme ve svém srdci něco trochu jiného, ale každý v něm můžeme najít pomoc (i když ji třeba nepojmenujeme "Bůh").

DracoMalfoy
05.06.2020

Tohle je za mě velké ne. Následující text může obsahovat nějaký spoiler, ačkoli si nejsem jistá, co zde jde vyzradit. Můj názor se bude jevit jako ignorantský a povýšený, pokud to někomu vadí, s radostí ignorujte.

Kniha se mi nelíbila. Nápad jako takový mi přišel zajímavý, ale nedokážu se přenést přes neustálé povyšování se nad vše, s čím autor nesouhlasil. Viděla jsem zde totiž často rozdíl mezi kritikou systému, a tvrzením, že jsem morálně lepší, protože mám jiné zásady.

Mým dalším problém byl způsob převádění viny na někoho jiného, např. Člověka pokoušel a svedl ďábel, Šalamoun je oklamán a sveden atd. Znovu, myslím si, že člověk za své činy nese plnou zodpovědnost. Neudělalo to ono, ani nikdo jiný, ale vždy on sám.

Knihu bych tak nikomu nedoporučila. Ačkoli věřím, že ve své době mohla být důležitá a aktuální, a některé myšlenky v ní stále takové jsou, podle mého její čas už prostě přešel.

Set123
26.05.2020

Je mi nemilé hodnotit tuto knihu v zásadě záporně, bohužel však nemám na výběr. Je jisté, že toho času byl Labyrint světa a ráj srdce nejdůležitější českou knihou, hned vedle Bible Kralické, v dnešní době to už ale opravdu není ono…

Češi jsou považování za jeden z nejvíce ateistických národů na světě. To je ale nesprávná interpretace statistiky. Jsme národ, který se podivuhodně málo zařazuje do církevních struktur. Ale ateisté? Ne. Těch pravých ateistů (mezi které se počítám), znám velice málo. Lidé dnes věří v neuvěřitelné množství esoterických, astrologických a jiných nesmyslů. Ve zvěrokruhy, aury, vlastně i anděly, kteří většinou pocházejí s křesťanství, židovských textů, či islámu. Ale Bůh? Ne. Karma ano, jakási Síla, ano. Ale nikdo se nechce řadit do církve.

Problém tohoto textu je tedy jeho přílišná inklinace (a kdo by se divil?) ke křesťanství, sic jinak vedenému, však stále křesťanství. Je zde příliš mnoho dialogů, které nám dávají jakousi rigorózní podobu víry, a to dnešní čtenář nesnese. Protože dnes je k víře třeba svoboda.

Jak jsem již řekl, já nejsem věřící člověk. Mně vadí to, že Komenský, stejně jako většina lidí té doby, ve všem vidí Boha a vše na Bohu záleží a Bůh tohle a Bůh tamto… Ten strach ze samostatnosti a z opuštěnosti je mi dnes prostě proti srsti. Ale to byl problém hlavně druhé poloviny knihy.

V první polovině mi hrozně vadil náš drahý Poutník. Tak rýpavého, nepříjemného a vybíravého člověka bych zaškrtil, kdybych měl tu smůlu, že bych ho potkal. Každý dokáže najít spousty chyb v čemkoliv. (To je ostatně to, co dělám ve svých komentářích.) Je ovšem neuvěřitelně hloupé ignorovat to pěkné, což bohužel Komenský často dělal.

Kniha je psaná příjemně, svižně se čte, obsahuje spousty krásných myšlenek a alegorií (ať říkám co chci, je to stejně ji zajímavý teologický monolog), můžete na ní myslet dlouhé dny a týdny a neustále ji probírat z jiných úhlů a to je úžasné. Opravdu se jedná o hodnotnou knihu, to nelze popírat, stejně tak, jako nelze popírat to, že Komenský byl neuvěřitelně inteligentní a moudrý muž, ale kniha prostě není pro moderního čtenáře. Nebo alespoň není pro mne. Je mi to líto, ale upřímně mě to nepřekvapilo. Ale to, že jí dávám tři hvězdy, neznamená, že na ní nebudu dlouho vzpomínat.

1