Kvantová teorie nikoho nezabije

od:

Kvantová teorie nikoho nezabije

„Poté, co jsem přečetl nespočet knih, které údajně vysvětlují kvantovou teorii a teorii relativity i naprostým laikům, a nebyl jsem z nich příliš moudrý, jsem se rozhodl, že to přece musí jít i jinak – a napsal jsem tuto knihu,“ tvrdí autor. Po Vesmíru hned vedle (2003) a Čarodějné peci (2005) se tak českým čtenářům se dostává do rukou již třetí kniha Marcuse Chowna, známého popularizátora kosmologie a v současné době odborného poradce časopisu New Scientist....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/31_/31443/kvantova-teorie-nikoho-nezabije-CqZ-31443.png 4.5107

Quantum Theory Cannot Hurt You (2008)

Literatura naučná, Věda
Vydáno:, Kniha Zlín
více informací...
Nahrávám...

gladya
19. září

Četla jsem to pěkně dlouho, občas jsem musela změnit žánr na beletrii, ale stálo to za to.

Rozhodně zajímavé čtení. Netvrdím, že jsem všechno pochopila. Ale, jsem rada, že jsem se před lety přestěhovala z 10. patra do přízemí. ????

Jako čtenáře sci-fi mě nějaká ta červí díra a dilatace času nerozhodí. Jak může být částice na dvou místech, to už je horší, to beru spíš jako fakt. A Jak je to s gravitací jsem možná i pochopila.

V pondělí středu a pátek vlny, v úterý, čtvrtek a sobotu částice a v neděli se modlit, to jsem někde četla o kvantové fyzice . No, zlatý Newton a jeho jablko, i když mu na hlavu nespadlo.

ticor
15. září

Vše skvěle vysvětleno.

VesmirnaOndatra
27. srpna

Nesúrodé a blbé poznámky:

Je totiž pozoruhodnou skutečností, že 99,999999999999 procent objemu běžné hmoty je prázdný prostor.
Ha! Takže keď ma nabudúce bude nejaký koprorátny motivátor presviedčať o poloplnosti pohára, tak mu vmetiem do ksichtu, že nech sa na to pozerá ako chce, pohár je aj tak na 99,9999999999999 prázdny. A dám si záležať na tom, aby som neopomenula žiadnu z tých pätnástich deviatiek.

Když přelaďujete televizní přijímač mezi dvěma stanicami, jedno procento bílého snehu na obrazovce je tvořeno pozůstatkem velkého tresku
Ha! A že v telke nič dobré nedávajú! (Každopádne nechcem byť pri tom, keď príde pokuta za porušovanie autorských práv)

Podle speciální teorie relativity platí, že čím rychleji se pohybujete, tím více se pro vás čas spomaluje. To znamená, že pokud pracujete v přízemí kancelářského věžáku, stárnete pomaleji, než kolegové z horních pater, protože dole u země na vás působí silnější gravitace a zpomaluje váš čas
Čo na to odbory??? (Každopádne, tenot fakt budem brať do úvahy, keď sa budem najbližšie sťahovať)

K vyprodukování nesmírného množství energie, kterou Slunce vyzařuje, se musí každou vteřinu zničit čtyři miliony tun hmoty - asi milion slonů. Tady máme koněčne pravý zdroj slunečního svitu.
Čo na to Greenpeace??? (Každopádne aspoň sa ukazuje, že Pratchett mal pravdu s tým, že to všetko stojí na slonoch)

Vesmír sa nafukuje.
Čo na to PR oddelenie Espumisanu???

Udeľujem tak 3 a pol (ne)mŕtveho mačiatka.
Na jednej strane, nič čo by som ešte nečítala, na druhej strane, vďaka veľmi vydareným analógiám teraz niektoré javy chápem lepšie, na tretej strane mi veľmi chýbali obrázky, ktoré by vysvetľovené nejak dokreslili, takto som si to musela predstavovať celé sama a ako sa poznám určite zle.

JIC
02. dubna

Pekna knizka, dobre se cte, nezasvecene seznami s obsahem kvantove fyziky a s obecnou teorii relativity. Doporucuji!

JIC
31. března

Paradni kniha, hezky se cte a ctenar se hodne dozvi. Doporucuji!

jaroiva
06. března

pro mě je to moc pěkně napsané, po třetím, čtvrtém přečtení některých pasáží jsem kousky i pochopila :)
Řekla bych, že autorovi se povedlo do mě dostat maximum toho, co jsem schopná pochopit z teorie.
Nejvýstižnější výrok z celé knížky, který ji celou - podle mého názoru - charakterizuje, je citace výroku Chaima Weizmanna, který po námořní plavbě s Einsteinem prohlásil: "Einstein mi svou teorii vysvěloval každý den a na konci cesty jsem už věřil tomu, že jí doopravdy rozumí!"

Beeper
03.01.2017

pěkně napsané, chvílemi stejně dost obtížně pochopitelné.

fmash
02.12.2015

Kvantová teorie nikoho nezabije je kniha, která je bezpochyby přinejmenším zajímavá. Aniž bych se považoval za zcela nevzdělaného člověka, můžu říct, že rozumím slovům, rozumím větám, ale rozhodně bych o sobě neprohlásil, že rozumím celku. Nebo jinak – slyším to jako pohádku, které rozumím, ale jen těžko bych se dovedl přimět akceptovat, že by se mohlo jednat o reálný příběh. Buďto se autorovi nepodařilo splnit svůj úvodní závazek, že veškeré složité vědecké teorie převede do srozumitelného jazyka, nebo si za to můžu sám vzhledem ke své nedostatečné databázové naplněnosti a omezené výpočetní kapacitě – rozuměj vědomostem a mentálním schopnostem (kontrolní otázka by pak ovšem mohla znít, kdo tedy patří do cílové Chownovy skupiny). Kniha je nabitá zajímavými příklady, bombastickými populárně naučnými přirovnáními, ale nemohu si pomoci, nedaří se mi poskládat si v hlavě tu snůšku informací do obrazu, který je celému puzzle předlohou. Rozhodně se ale nehodlám blamovat natolik, že bych chtěl tímto popřít reálnost kvantové teorie :).
Nicméně i když se v mém případě autorovi moc nezadařilo, přinejmenším jsem na základě knihy v sobě objevil potenciál k mnoha úvahám, například o tom, zda může mít princip dekoherence paralelu ve vztahu teologických kategorií věřit/vědět, případně jak se poněkud netradičně podívat na stínohru v platónské jeskyni. A vůbec na klasické dávno překonané filosofické teorie, například že svět existuje pouze tehdy, když jej někdo může pozorovat. V neposlední řadě se nemohu ubránit potutelnému dojmu, že až se někdy v budoucnu, pokud se svět mezitím nezřítí do záhuby, budou vědci zabývat současnými teoriemi, budou se na všechny ty poněkud zarputilé logické závěry dívat asi takovým způsobem, jako se my dnes díváme na středověké přesvědčení, že kobylky se rodí z trávy a mouchy ze shnilého masa.
Samozřejmě je nanejvýš pravděpodobné, že se úplně mýlím a jsem jenom natolik blbej, že mi to prostě vůbec nedochází. Na druhou stranu mám alespoň naději, že pokud si tento můj komentář nikdo nepřečte, tak nedojde k interferenci a mé superponované paralelní já v jiném vesmíru se naopak mýlit nebude a všechno mu dojde naprosto perfektně. Vzato kolem a kolem to špatná kniha rozhodně není, přinejmenším je plná zajímavostí, které jste už možná četli někde jinde, ale opakování je jak známo matka moudrosti.
Poznámka: a teď veškerou legraci stranou, je nám doufám všem pořád ještě jasné, že náš vesmír je oblak zplodin po výstřelu z obří pistole?

EricNor
20.10.2015

Pochopitelne i pro jednoducheho cloveka jako jsem ja. Misty jsem mel pocit, ze ctu detektivku se zapletenou zapletkou a naslednym rozuzlenim, ktere nechava nektere otazky neuspokojive zodpovezene. Doplnkove jsem u toho cetl Paradox od Khaliliho a tim, jak kazdy pouziva na stejne jevy jinou optiku, bylo mi to vcelku jasnejsi. Jak je tedy vlastne vesmir veliky? A co to je za zemi za vesmirem? Chcete cestovat rychlosti svetla z Muzea na Mustek? A stihnete zabrzdit?

Paulika
27.05.2015

Autor se snazi ozrejmit to, co se pred nim snazili S. Hawking, B. Greene, Thorne, ale moc se mu to nedari a na jejich latku nedosahuje. Zkuste spise tyto tri autory (jejich knihy jsou i s obrazky ;-)

Valyk
21.02.2015

Připojuji se ke komentáři, který níže výstižně uvedl koubin007. Cítím to tak, že mi v hlavě vevstaly nové a nové otázky. První část knihy vysvětlující atomy jsem pochopil. Druhá část, která se věnuje vesmíru, je sice evidentně psaná ve snaze o přiblížení relativity široké veřejnosti, ale přesto se podle mě autorovi nepodařilo to, co si dal za cíl. Já teorii relativity prostě nepochopil. Časoprostor je pro mě nadále neuchopitelnou představou. Umím si ale díky druhému dílu představit, že za vesmírem je myšlenka....

luboss23
29.12.2014

Skvělá kniha. Něco takového jsem dlouho hledal. Budu ji tedy asi muset číst ještě několikrát, abych vše pochopil, ale to mi vlastně vůbec nevadí. :-)

Monicay
17.12.2014

Kdybych nebyla na fyziku tak dutá, jak jsem... ale musím uznat, že se autor vážně snažil mi to vysvětlit. Chvílemi jsem měla dokonce pocit, že se i chytám, což se mi nikdy v minulosti v tomhle předmětu nestalo. Sleduji seriál Teorie velkého třesku, takže jsem byla ráda, že mi hodně pojmů v knize bylo povědomých a přečetla jsem si, o čem to Sheldon vlastně mluví (i když si myslím, že to zakrátko zapomenu). Oceňuji slovníček pojmů, který je na konci knihy a který shrnuje vše, co bylo v knize řečeno. Pěkně to naservíruje a připomene, o čem, že to vlastně byla celou dobu řeč.

arthera
17.11.2014

(Kvatovka teď velice frčí a kdo o ní nic neví, není in a nemůže machrovat v hospodě. Takže pro všechny, kdo chtějí trochu machrovat, dělat pózy, ale zároveň na to nemají ty mozkové správné kapacity, je kniha vhodná. )

Ba ne, je to naučně-zábavná kniha, která vám nenásilnou formou vysvětlí o co v té kvantovce tak trochu jde. Někdo na to může namontovat i své filosofické vidění světa. Skvělý dárek pro intelektuály všeho druhu i středoškoláky.

JiříŠkorpík
15.09.2014

Dávám pět hvězdiček, i když troufám si tvrdit, že některé analogie nejsou zcela korektní především co se týká vysvětlení pojmů interference a dekoherence. Na druhou stranu smekám autorovi jakou příjemnou a poutavou knihu o moderní fyzice napsal. Žasl jsem i nad tím jakým způsobem se mu to vše podařilo vložit do historického kontextu a slovníček pojmů na konci knihy se také povedl.

Kelt72
25.08.2014

Tak takhle má vypadat správná populárně-naučná knížka! Jednoduše a přitom poutavě vysvětleny základy, záludnosti a taje kvantové fyziky a teorie relativity.

Graem
29.07.2014

Konečně jsem začala a taky úspěšně dočetla nějakou populárně naučnou knihu! Asi na tom bude mít svůj podíl i tahle "zjednodušená" forma, jasné vysvětlení a trefné analogie. Autor má můj obdiv už jen za to, že těm složitostem sám rozumí natolik, aby se rozhodl je předat dál. A když o vědě, tak kreativně. Chown umí psát inteligentně, k věci, ale zároveň poutavě a zábavně, a na rozdíl od některých si nemusí moc vymýšlet a propagovat nepravděpodobné teorie, aby zaujal. Mně tahle kniha pomohla si trochu rozšířit znalosti, i když mám pocit, že bych si mohla některé kapitoly ještě tak dvakrát třikrát přečíst, nejde to zrovna dostat všechno do hlavy na jeden zátah. To, že kniha kromě různých teoretických odpovědí nabízí i plno otázek, mi nevadí, naopak. Vždyť je to známý princip vědy - získáš jednu odpověď, objeví se xkrát tolik nových otázek. Těším se na další...

LordSnape
08.02.2014

Místy i přes tak srozumitelnou formu těžké čtení. Mám rád přírodní vědy i když nemám pro ně ten správný cit, abych je pochopil přesně tak, jak bych chtěl. Se vzorci a matematikou jsem vždy zápasil, ale Chown to umí hezky názorně podat. Osobně mě bavila druhá část knihy, kde se probírá pozdější Obecná teorie relativity, to jak boří Newtonův gravitační zákon a předkládá vztah mezi prostorem, časem a hmotou.

ajinav82
20.11.2013

Pro člověka, kterému je fyzika vzdálená je to těžké čtení a místy dost nepochopitelné. Přesto obsahuje pasáže, které mi dost změnily pohled na svět kolem sebe.

Sigas
30.06.2013

Ačkoliv jsem k téhle knížce přistupoval tak trochu s obavami, musím uznat, že autorovi se povedlo přiblížit kvantovou teorii a další objevy moderní fyziky i naprostému laikovi. Obejdete se při tom bez matematiky i bez předchozích odborných znalostí a dokonce máte pocit, že je to srozumitelné, čtivé a úžasně zajímavé.
Navíc ve mně zůstalo kacířské tušení, jak se v případě vědy, která postoupila za hranice toho, co je vůbec přístupné zkušenosti i všemu konvenčnímu uvažování, zásadně problematizuje její vztah k realitě.

mautina7
02.03.2013

Nikdo nedokáže kvantovku lépe vysvětlt, než můj školitel... ale tahle knížka se mu taky dost blíží :)

zahadum
16.01.2013

Nové veci som sa nedozvedel ale Chown vie pracovať so slovom a prezentuje nám kvantovú mechaniku pomerne pútavým a aj pre laika prístupným štýlom. Je to také všeobecné opisovanie zložitých fyzikálnych javov a zoznamuje nás aj s históriou ich objavov. Začiatok a stred knihy sa nesie dosť v obdivnom spomínaní na Einsteina čo je malý paradox keďže slávny fyzik do konca svojho života neuznával kvantovú mechaniku. Ale knižka je to fajn pre človeka čo má rád tajomstvá kozmu a neuspokojí sa s odpoveďami tipu : je to tak lebo je to tak :) kvantovú mechaniku je ťažké chápať a nebodaj jej rozumieť ale zaujímať sa o ňu je vzrušujúce.

achilles
07.07.2012

Občas těžké čtení k chápání pro nefyziky, ale jinak velice zajímavé dílo o reálných věcech, které jsem vždy považoval za science fiction.

Neo1tex
22.01.2012

Podobnou knihu jsem dlouho hledal. Když jsem byl mladší, zastoupila ji kniha Vesmír v kostce, ale za tohle dílo jsem velmi rád.

Čtěte ji, pokud vás zajímá vše o vesmíru, času, časoprostoru, kvantech, pokud vás zajímá cestování časem nebo fascinuje zrod a zánik hvězd, vesmíru. A to i přesto, že vůbec nerozumíte fyzice nebo chemii a nemáte ani ponětí o podstatě a fungování toho, co jsem právě jmenoval.

Nečtěte ji, pokud vás ze seznamu výše (a dalších podobných věcí) nechává vše chladným a při vyslovení věcí jako antihmota nebo rychlost světla se nemáte chuť ptát dál na další fakta.

Autor velmi příjemně a chytře popisuje a vysvětluje vše, od těch nejmenších částic, ze kterých jsme tvořeni, až po to největší, co existuje - vesmír. Když píšu chytře, myslím tím to, že se zcela vyhýbá 99,9% definic matematickou cestou. V knize (až na triviální výjimky) nenajdete žádné vzorce na celou dvoustranu. Vše popisuje slovy, často přirovnává k obyčejným věcem ze života, což umožňuje pochopit velmi složité teorie i obyčejným lidem s neznalostí fyziky, jako jsem já. Nepopírám, že jsem se mnohokrát vrátil na začátek strany a četl kapitolu znovu, abych pochopil, ale to se u tohoto druhu literatury tak nějak předpokládá.

janina.kub
14.12.2011

pro mě je to velmi těžké čtení
i když mi to nějaké "věci" objasnilo

koubin007

Cituji autora: „Poté, co jsem přečetl nespočet knih, které údajně vysvětlují kvantovou teorii a teorii relativity i naprostým laikům, a nebyl jsem z nich příliš moudrý, jsem se rozhodl, že to přece musí jít i jinak – a napsal jsem tuto knihu."
To se Vám ale vůbec nepovedlo pane Chowne.Tedy alespoň ne tak jak slibujete. Jak chcete vysvětlovat teorii relativity, interferenci, dekoherenci a dvojštěrbinový experiment bez jediného obrázku? Jak chcete někomu vysvětlovat podstatu světa bez jediného náčrtku? Pokoušíte se o to zjednodušenou formou, ale podle mého názoru to má asi takový efekt, jako když samička křečka džungarského běhá dokola v kulatém akváriu. Bohužel díky tomuto nedostatku dílo zůstává na úrovni filosofické polemiky vyšších vrstev místo toho, aby široké veřejnosti odhalilo něco z tajů subatomárního světa. Dalším problémem je překlad. Už jsem se v minulosti několikrát setkal, s problémem, který bych soukromě nazval: "jak může odborné texty překládat někdo, kdo tomu vůbec nerozumí?" A tohle se podle mě stalo právě zde. Někdy jsem narazil na zcela nesmyslně podanou větu, bez nejmenšího smyslu. Nebo zcela obráceně: několikrát po sobě opakující se větu, říkající dokola pořád to samé, to samé, to samé, to samé... Nejsem žádný odborník nebo vědec, ale menší povědomí díky studiu na VŠ mám a mohu zcela upřímě říci, že tato kniha ve Vás vyvolá mnohem více otázek, než kolik jich zodpoví. Jinými slovy: jsetliže chcete zodpovědět a vysvětlit nejasnosti, které jsou spojeny se vznikem Vesmíru, atomu a hmoty vůbec, tak nečekejte, že Vám tato kniha na něco odpoví. Budete odcházet s mnohem větším počtem nezodpovězených otázek, než kolik jich je na obloze hvězd. Pokud byl toto záměr autora, tak se jedná o dílo bezesporu geniální. Já bych však tak shovívavý nebyl a smířil se s tím, že vesmír je jenom černá nekonečná hmota a namísto četby této knihy bych šel raději na pivo.
PS: Některé příklady, ve kterých autor popisuje princip teleportace byly docela vtipné. Jako například: kapitán Kirk Douglas by potřeboval k teleportaci své posádky na Entrprise energii několika Sluncí. - Což zřejmě nezvládne kapesní svítilna.:-) a podobně. Ne ba ne, zas tolik vtipu tam není, ten dovětek jsem si domyslel já.