Konstantin: Cesta k moci

Konstantin: Cesta k moci https://www.databazeknih.cz/img/books/46_/466928/bmid_konstantin-cesta-k-moci-j49-466928.jpg 4 8 4

Konstantin: Cesta k moci je kniha o politických dějinách římské říše doby Konstantinovy, ale také doby tetrarchie a obecně třetího století. Sleduje Konstantinovu politickou kariéru od dramatických okolností, za kterých se stal císařem (306), až po masakr jeho příbuzných, ke kterému došlo krátce po jeho smrti (337). Věnuje pozornost také Konstantinovu mládí, jeho rodině, jeho roli v tetrarchii a mnoha dalším otázkám, často kontroverzním. Autor vidí Konstantina jako talentovaného a velmi úspěšného politika a vojevůdce, ale také jako člověka, který dovolil, aby jeho osobní obrat ke křesťanství způsobil začátek převratných změn římského impéria.... celý text

Přidat komentář

Lordmara12
17.04.2023 5 z 5

Kniha, jež alespoň částečně zaplňuje bílá místa na tuzemském trhu. První polovina je věnována politickým dějinám Římské říše, druhá samotnému Konstantinovi. Nutno podotknout, že bez kontextu první by druhá část mnohé postrádala. Kniha je čtivá a po obsahové stránce kvalitní. Poněkud rozpačitý je ovšem krátký závěr, v němž autor jako by zapomněl na předchozí text a řadí Konstantina pouze mezi císaře druhého řádu.

Péťa1950
07.04.2023 4 z 5

Odborná publikace určená čtenářům, kteří se podrobně zabývají historií Římské říše a speciálně obdobím vlády Konstantina. Anjin podala podrobný rozbor díla. Alcarmo rozebírá postoj Konstantina ke křesťanství. Pro mne jako laika se jednalo o náročné čtení. Určitě doporučuji čtenářům, kteří mají o tuto část dějin zájem. Kniha je dárek od historika, trochu nad moje znalosti. Mne zaujalo, kolik důležitých událostí je vykládáno různými historickými zdroji odlišně a vlastně se shodnou na letopočtu, datu narození a pod., ale ve výkladu se liší. Autor uvádí jednotlivé názory a vícekrát se k žádnému nepřiklání. Odborníci čtěte, ostatní to zkuste.


Alcarmo
31.03.2023 4 z 5

Odborná publikace srozumitelně vykresluje okolnosti ovlivňující vládu Konstantina. Práci sice okrajově sráží nevhodně zarovnaný poznámkový aparát, ale to je pouze detail. Do jaké míry byl Konstantin křesťanem, se po seznámení s knihou neodvažuji soudit, ale domnívám se, že mezi křesťanskou morálku rozhodně nepatří nezpochybnitelný podíl na smrti sedmi svých příbuzných, uctívání slunečního božstva Sol Invictus, svolení s uctíváním vlastní osoby a své rodiny v pohanském chrámu či pronásledování křesťanů (donatistů). Výčet pravda není kompletní, ale kdo chce, ten si obrázek udělá přečtením knihy sám. Jinak nemohu než souhlasit s Anjin, že kniha ve výsledku zviditelňuje roli Diokleciána.

Anjin
18.08.2022 4 z 5

Na českém trhu obecně poněkud postrádám kvalitní literaturu, týkající se Říma a Římské říše. Proto jsem si s potěšením přečetl tuto knihu, která zcela nepochybně onou kvalitní literaturou je. Zpočátku mě trochu zklamalo zjištění, že samotnému Konstantinovi se nakonec věnuje asi jen polovina knihy. Ale posléze jsem pochopil, že hlavním cílem autora je především zasadit Konstantina do kontextu vývoje říše, a to je velmi potěšující.

Celkově tedy hodnotím knihu nanejvýše pozitivně. Ovšem, jak je mým zvykem, nemohu si odpustit několik poznámek. Především, autorovým hrdinou je zcela nepochybně Dioklecián, přičemž silně adoruje jeho hlavní dědictví, systém tetrarchie.
Z knihy je dostatečně zjevné, že zatímco Diokleciána upřímně obdivuje, Konstantinovi spíše nefandí. Má pro to své důvody (v knize uvedené), ovšem na několika místech bych si s ním dovolil nesouhlasit.
Především, jeví se mi, že jedním z hlavních jeho výtek proti Konstantinovi je, že rozbil systém tetrarchie jeho milovaného Diokleciána. S tím souvisí i to, že Konstantina zarputile považuje za usurpátora. Přičemž tato otázka podle mého názoru není zdaleka tak jasná, jak autor tvrdí. Za prvé, je zřejmé, že hlavní osobou tetrarchie, která vymezovala její pravidla, byl Dioklecián, tedy "starší augustus." Autor tvrdí, že Konstantius I., pakliže jmenoval Konstantina před svou smrtí caesarem, neměl k tomu právo, protože tím porušil Diokleciánova pravidla.
Proč? Proč by měli vybírat západního caesara ostatní tetrarchové? Jednak Konstantius byl v té době ve stejné pozici "staršího augusta" jako předtím Dioklecián, čili pokud někdo měl právo měnit pravidla tetrarchie, pak to byl on (byť je znát, že autor spíše fandí Galeriovi) a jednak, i sám Dioklecián před svým odchodem jmenoval dva nové caesary.
Pokud mám tedy pravdu, pak Konstantin byl legitimním caesarem a tedy, ve chvíli Severovi smrti se stal automaticky (plně podle pravidel tetrarchie) augustem a tedy to nebyl on, kdo rozbíjel tetrarchii, ale ti, kteří ho za něj odmítali uznat.
Jistou nespravedlivost vnímám i u popisu Konstantinovi krutosti vůči své rodině. Jistě, je fakt, že nechal popravit svého syna a ženu, ale sám autor uvádí, že prostě není schopen rekonstruovat důvody, proč to udělal. Dále uvádí, že lepším bylo Licinius. Ale sám uvádí (!), že Licinius nechal povraždit mnohem více členů "širší tetrarchické rodiny". A propos, Konstantin nechal na živu své nevlastní sourozence a jejich děti, což se rozhodně nedá říci o Konstantiovi II.
Nic to ovšem nemění na tom, že Konstantin měl nepochybně mimořádnou vůli k moci. Je to však ovšem samo o sobě tak špatné? Faktem je, že mohl být upřímně přesvědčen, že říše potřebuje jednoho silného vládce, i vzhledem ke zmatkům, jež sám zažil. Nepochybné také je, že jeho vláda a skutečný válečný um, kdy mnohokrát porazil barbary a organizované nepřátelské kmeny udržel za hranicemi, pomáhala udržet říši i po jeho smrti.
Na závěr, nemohu se zbavit dojmu, že autor, sand rovněž pod vlivem svých sympatií pro Diokleciána, poněkud bagatelizuje jeho pronásledování křesťanů, které ovšem bylo, na čemž se shodli i pohanští autoři, skutečně rozsáhlé a brutální. A neustále opakovat, že třeba Konstantius I. je v podstatě nepronásledoval je sice fajn, ale poněkud to relativizuje fakt, že v jím ovládané oblasti jich příliš (což autor sám uvádí) nežilo.