Konec civilizace

Konec civilizace https://www.databazeknih.cz/img/books/59_/59620/bmid_konec-civilizace-bh1-59620.jpg 4 1623 272

Huxleyho satirická antiutopie Konec civilizace (1932) je spolu se Zamjatinovou novelou My (1920) a Orwellovým románem 1984 (1949) jednou z prvních vizí budoucnosti, která domýšlí důsledky formujících se diktátorských režimů meziválečné Evropy. K napsání knihy vedly Huxleyho vlastní zkušenosti s Mussoliniho Itálií a zprávy ze Sovětského svazu. Jeho vize budoucnosti se složitě a pevně strukturovanou společností, v níž je geneticky a psychologicky předem určeno postavení každého jedince, je sice velmi hořká a pesimistická, nicméně realita, zosobněná Hitlerem a Stalinem, byla ještě mnohem horší. Jak sám později přiznal: „Diktatura budoucnosti v mé představivosti byla mnohem méně brutální nežli budoucí diktatura výborně popsaná Orwellem." O stálé aktuálnosti této knihy svědčí to, že snahy o naplnění Huxleyho vizí – manipulace jedincem od samého jeho početí především – je možné vysledovat ve výrocích mnoha novodobých „inženýrů lidských duší" – jak u politiků s diktátorskými sklony, tak i u vědců, bádajících v podmínkách demokratických společností.... celý text

Žánr:
Literatura světová , Romány , Sci-fi

Vydáno: , Maťa
Originální název:

Brave New World , 1932


více info...

Marekh
Marekh
21.08.2020 5 z 5

Upřímně řečeno jsem se o tomto autorovi a této knize dozvěděl až v tomto roce z knižních videí, v minulosti jsem vůbec nevěděl, že tento autor existuje, což je určitě škoda, poněvadž kniha KONEC CIVILIZACE se mi líbila. Myslím si, že většina čtenářů četla knihu 1984 od Georga Orwella, anebo mají alespoň o této knize nějaké povědomí, kdežto knihu Konec civilizace bude asi znát méně čtenářů, mám takový dojem. Knihu hodnotím na 100 %.

Autor kritizuje komunismus i kapitalismus. Ve světě, který autor vytvořil, je na první pohled všechno v pořádku. „Svět je teď stabilní. Lidé jsou šťastni. Dostanou, co chtějí, a chtějí jen to, co mohou dostat. Daří se jim dobře, jsou bezpečni; nikdy nejsou nemocní, nemají strach ze smrti; netrápí je matka ani otec; nemají ženy ani děti, nemají lásku, kterou by silně prožívali; jsou predestinováni tak, že se prakticky nemohou chovat jinak, než jak se chovat mají. A když se něco nedaří, je tu soma..“ A přesto někteří hrdinové tohoto antiutopického románu nejsou spokojeni s tímto světem a přejí si změnu. Na jedné straně existuje svět, který je odlidštěný, lidé se klonují, probíhá umělé oplodnění, které se ještě v době vzniku této knihy neprovádělo, a na druhé straně existuje civilizace, která se nachází za hranicemi tohoto světa, ve kterém vše probíhá přirozeným způsobem, tak jak jsme zvyklí v současném světě a co považujeme za normální a přirozené. Autor někdy ve vyprávění přeskakuje z jednoho tématu (dialogů) na jiný, což působilo zvláštně, ale příliš mne to nevyrušovalo. V knize se vyskytují také filosofické otázky nad kterými se čtenář může zamyslet.

Kniha se četla celkově dobře, když přihlédnu k faktu, že kniha byla vydána v roce 1932. Myslím si, že kniha je nadčasová a to, co autor v knize popisoval, se může stát v budoucnosti skutečností. Některé věci autor předpověděl a dnes se běžně provádí jako umělé oplodnění, dělají se experimenty s klonováním savců apod. Čtenáři, kteří četli knihu 1984, a líbila se jim, mohou vyzkoušet také tuto knihu a myslím si, že by se jim mohla líbit. Z mého pohledu je čtivá i v současné době a je stále aktuální, aktuálnější než kdy dříve.

V knize se nachází také DOSLOV, který mi trochu zamotal hlavu. Je psaný takovou formou, že si ho musím ještě jednou přečíst, abych do něho hlouběji pronikl. Samozřejmě v knize se nacházely také pasáže, ke kterým jsem se musel vracet a znovu si je přečíst, abych je pochopil. Jsem rád, že jsem se o této knize dozvěděl a mohl si ji přečíst. Vím, že tato kniha je zařazena také do povinné četby na jednom gymnáziu, což si myslím, že je dobrá volba. Knihu si mohou vybrat maturanti, kteří mají rádi žánr sci-fi.

Citáty z knihy, kterém mne oslovily:

Neboť zvláštní, jak známo, přispívá ke zdatnosti a ke štěstí, kdežto obecné je pro mysl jen nutným zlem. Páteří lidstva nejsou filosofové, nýbrž kutilové, kteří si hrají s lupenkovou pilkou, a filatelisté.

Ti, kdo to myslí dobře, si často počínají právě tak jako ti, kdo to myslí špatně.

Tělesná nedostatečnost může vést k přebytku ducha. Ale proces je zřejmě reverzibilní. Přebytek ducha může způsobovat, že člověk jde za svými cíli, a může vést k dobrovolné slepotě a hluchotě osamocení, které si člověk sám zvolil, k umělé impotenci askeze.

Jedna z hlavních funkcí přítele spočívá v tom, aby snášel (v mírnější a symbolické formě) tresty, které bychom rádi uvalili na své nepřátele, ale nemůžeme.

Všeobecné štěstí udržuje kola v neustálém chodu, což pravda a krása nedokáže.

Luque17
Luque17
10.08.2020 5 z 5

Četl jsem v originále, český překlad knihy je naprosto nedůstojný. V mnohém překonané, ale v mnohém taky nadčasové. Huxley se musel při psaní bavit - narážky na skutečné postavy a charaktery (Henry Ford jako Bůh, Bertrand Russell, Helmholtz atp.), já se bavil také.

With regards,
Bernard Marx


MikeDV3
MikeDV3
05.08.2020 3 z 5

Kniha rozhodně obsahuje spoustu zajímavých myšlenek a filozofických úvah, ale styl psaní mi vůbec nesedl. Dělalo mi velký problém udržet při čtení pozornost a některé věty mi přišly takové zmatené. 1984 u mně 100% vede.

Marůš13
Marůš13
05.08.2020 5 z 5

Na knížku jsem se už dlouho těšila, a tak jsem ji přečetla v rekordním čase. Celý námět byl perfektní a kniha nutí čtenáře, aby se zamyslel nad daným tématem. Jediná věc, co mi trochu ale vadila, je český překlad názvu. Originální název Krásný nový svět dodává příběhu třešničku na dortu.

RADOST
RADOST
04.08.2020 3 z 5

Téměř sto let stará představa o životě na Zemi v daleké, předaleké budoucnosti. V tom hlavním se autor mýlil - neodhadl čas. Lidstvo k mnohému zde předvídanému, kráčí překotnou rychlostí. K mnohému již dospělo. Ve jménu štěstí, nadbytku a zábavy. Jenže v čem spočívá štěstí?
Jednoduše napsaná kniha, skrývající mezi řádky podněty nad čím se zamýšlet, co nepřehánět a co nepodceňovat.

3nitka
3nitka
10.07.2020 4 z 5

"Ľudia sú šťastní, dostávajú všetko po čom túžia a netúžia po ničom, čo by nemohli dostať. Je im dobre, sú bezpeční, nevedia čo sú choroby, neboja sa smrti... Ak sa vynorí nejaký problém, sú tu tabletky. "

No, niečo mi to pripomína.
Ibaže to nie je kniha, ale realita.

Johana
Johana
29.06.2020 3 z 5

Mám dojem, že toto není dobrá kniha, ať se na to kouknete, ze které strany chcete. Je ale nadprůměrně zajímavá. Rozhodně mne přinutila, abych si šla něco přečíst o autorovi, čili teď vím, že se A. L. Huxley narodil roku 1894 v Anglii, že po úrazu špatně viděl, od dvaceti se živil jako spisovatel, že měl slabost pro drogy a že Konec civilizace napsal mezi válkami. Ve zdrojích se také dočítám, že jsem nepochybila, když mi kniha v mnohém přišla jako reakce na utopie se světovládnou ambicí - na komunismus a nacismus. Navíc, autorův brácha že byl biolog, no, úplně vidím, jak se oba bratři při sklence něčeho ostřejšího hádávali o možnosti rozmnožovat lidstvo uměle, včetně možných následků násilného oddělování pohlavního pudu od těhotenství a rodičovství... Autor napsal o 20 let později novelu Ostrov, která má námět znovu otevírat a má to tentokrát být opravdu utopie, nikoli dystopie, tak se těším, že Ostrov seženu a dám si ho, abych získala srovnání. Potom k tomuto komentáři asi něco připíšu.

roso.mak
roso.mak
19.05.2020 3 z 5

Kniha s od jiných historických románů a tím myslím i těch současných, liší tím, že nás zavede do budoucnosti tak vzdálené a v svém systému už tak zavedené, že zde vynechává tradiční prvek všech takovýchto knih. To jest hrdiny nespokojené se systémem. Naději nám nedává ani návštěva rezervace, kde lidé žijí v podmínkách dávno před 20. stoletím. A přestože se připravte na špatný konec, naděje tam přesto je. Možná jednou konec civilizace přijde od těch, kteří přes veškerou genetickou i podmiňovanou výchovu stále přemýšlí příliš.

mirektrubak
mirektrubak
18.05.2020 3 z 5

„Ale já nechci pohodlí. Chci Boha, chci poezii, chci skutečné nebezpečí, chci svobodu, chci to, co je dobré, a chci hřích.“

Když si uvědomím, že to bude brzy sto let od napsání Konce civilizace, tak mi z toho skutečně až běhá mráz po zádech. Tolik toho Aldous Huxley trefil!
Svět v Huxleyově románu nám opravdu může být v mnohém nepříjemně povědomý. Svět, ve kterém je důraz přesunut z pravdy a krásy na pohodlí a štěstí, ve kterém se pěstuje kult mladosti a zdraví, ve kterém se nekonečným proudem zábavy vyplavují z hlavy závažné otázky, kde je odlišnost vnímána jako nepatřičnost a vyvolává opovržení. Bůh v trezoru a Ford v regálech, směje se jeden z architektů toho režimu. Představa, že bych v takové společnosti měl žít... Uf!
Připomínalo mi to Bradburyho (mnohem víc než Orwella), který také do budoucnosti vkládal své obavy. V tom je Huxley opravdu dobrý, myslím, má cit pro nebezpečí, které na člověka číhají, dokáže vyhmátnout slabá místa v nás, skrze která je nás možné ovládat a udržovat v apatické poslušnosti. Jeho vize neztrácí na naléhavosti a je stále užitečné ji číst.

Ale nechtěl bych pro samou chválu zapomínat, že v radě aspektů míří Huxley totálně mimo terč. V otázce vztahu ke smrti (v románu si na ni děti od mala zvykají, v realitě ji vytěsňujeme), vztahu k dětem (v románu jsou vychovány státem, v realitě je naše péče o ně osobní a velmi, velmi úzkostlivá), samotě (v románu je člověk trávící čas sám netolerovanou úchylkou, v realitě jsou lidé vinou virtuality často dlouho bez fyzického kontaktu s ostatními) i partnerských vztazích (v románu platí heslo „přece si všichni navzájem náležíme“, v realitě máme převážně párové uspořádání). A tak dále.
Nejzásadnějšího minutí se ovšem Huxley dopouští v představě, že názorovou manipulaci s lidmi je možné provádět v zásadě transparentně. Postavy v knize vědí, že byly vystaveny hypnopedii a nijak proti tomu neprotestují. My to máme právě naopak. V našem světě je, obávám se, vcelku proveditelné donutit nás nakoupit zboží, které nepotřebujeme, anebo volit politika, který nám škodí. To známe. Ale aby to fungovalo, nesmíme si toho být vědomi. Vždyť na internetu to vidíme pořád: Zdá se snadné přesvědčit mnohé z nás jeden měsíc kritizovat EU, další měsíc školní inkluzi a o chvilku později třeba hejtovat Gretu. Spustí se vyzkoušené procesy, zahraje se správné cílovce na správně struny a jde to jako po másle. Jenže podmínkou je právě to, že oběti manipulace nevědí, že jsou obětí manipulace (slovy Václava Havla z Žebrácké opery: Kdo neví, že slouží, slouží vždycky nejlíp), to by se ten systém zhroutil. Jinak řečeno: projevů konformity lze dosáhnout podporováním pocitu výlučnosti. Ještě jinak řečeno: pokud chcete přimět někoho, aby plaval s proudem, přesvědčte ho, že plave proti proudu.

Aldous Huxley ve svém románu nepopisuje, jak režim zařídil, aby rodiče předali péči o děti státu (je zde jen povšechně zmíněna válka a propaganda proti rození živých mláďat). Nepopisuje, jak stát zajišťuje svoji ekonomickou prosperitu (spokojení lidé v zajištěných funkcích většinou nebývají příliš produktivní). Nepopisuje, jak stát provádí kontrolu nad společností (připouští se vcelku velký počet nespokojených nespolupracujících lidí – potenciálního rizika pro stabilitu -, ale nevíme nic o způsobu jejich vyhledávání a eliminace). Odpovědi prostě nemáme a Konec civilizace tak zůstává jen karikujícím náčrtem, parodií, spíš intuitivní uměleckou vizí než politologickou a společenskou předpovědí – říká co, ale neříká jak. Na pomyslný souboj s románem 1984 o titul nejpropracovanější dystopie tak ani nedojde – Huxley se ho vlastně ani seriózně nezúčastňuje.

Nejslabší prvek románu je v mých očích samotný příběh – Huxley to se slovy a větami moc neumí. A s výjimkou Bernarda se mi všichni protagonisti jevili značně nepřirozeně, lidsky nevěrohodně – měl jsem pocit, že s nimi Huxley svévolně posouvá dějem podle toho, co chce zrovna demonstrovat, bez ohledu na jejich vnitřní integritu. To sice autoři, kteří mají něco důležitého na srdci, dělají docela často (i ten Orwell je toho dobrým příkladem), přesto by se nemělo stát, aby zápletky a dialogy svou úrovní připomínaly instruktážní videa Besipu ;-)
Přestože jsem se s Huxleyem jako spisovatelem-beletristou dost natrápil, tak jsem setkání s ním nelitoval. Minimálně proto, že mi odpudivá uniformita Huxleyho dystopie připomněla, co mám na světe nejraději: lidi! Nedokonalé lidi v jejich různosti, se svými bolestmi, rozmary a nešvary. Nečekaně se mi při čtení vybavil úžasný Saroyanův dr. Pingitzer a okouzlení z toho, kolik zábavy, fantazie, kouzel a čárymárů mi do života vnáší všechny ty mé nepochopitelné, šílené, zraněné, nemocné a zlomené, krásné lidské originály!!

Lac
Lac
11.05.2020 5 z 5

Model civilizace s řízeným plozením a státními drogami je v kontrastu s přírodním divoštsvím. Na jedinci nezáleží, jen držet hubu a krok, přitom nevědět proč žít. Velmi zajímavé s porovnáním na dnešní dobu, kdy je smyslem plýtvat bez ohledu na životní prostředí, taktéž s podporou státních drog. Je smyslem života otrávit Zemi pesticidy, exhalacemi a odpady jen pro zábavu lidstva? Ne, tak hnusná demokracie není...

moonell
moonell
01.04.2020 3 z 5

Něco tam je, ale nikdy dotaženo do konce. Samé začátky, žádné utažené konce.
Ale je až zarážející, jak se dá s dystopií (byť parodickou) souhlasit.

adlapadla
adlapadla
26.03.2020 3 z 5

Huxleyho dystopický svět je zajímavý a děsivý, dost možná jednou i reálný.
Tuto knížku jsem si přečetla, abych doplnila ikonickou trojici s My a 1984. A musím říct, že mě zaujala nejméně.
Nejvíce mě zde asi rušila ta divočina, kde se opravdu jako v divočině žilo - na můj vkus až moc velký kontrast s moderním světem v civilizaci. Navíc Bernard je šíleně nesympatický týpek a byla bych ocenila, kdyby příběh nebyl tolik popisován z jeho pohledu.
Zajímavý nápad, dobrá myšlenka, důležité poslání, ale kniha mě nějak zvlášť neoslovila a asi se k ní už nevrátím.

uziRM
uziRM
13.03.2020 4 z 5

Autorova utopická představa budoucnosti a její ne/dokonalé společnosti je na tu dobu jistě výjimečná. Příběh měl na jednu stranu opravdu hloubku, ale i tak se tam místy objevily pasáže, které mi přišly "mdlé".

Kmotr99
Kmotr99
08.03.2020 4 z 5

Matoucí mi přijde český překlad názvu. O žádný konec civilizace se opravdu nejedná, naopak - Huxleyho vize je spíše dovedení civilizace k dokonalosti, ad absurdum. Spíš než jako temnou vizi ji vidím jako alegorii na nešvary moderní společnosti a pokroku obecně, které byly všudypřítomné ve 30. letech, o dnešku snad ani netřeba mluvit. Překrásný nový svět (O brave new world, that has such people in't!) toho o nás říká hodně, i když možná trochu moc schematicky a návodně.

"But I don't want comfort. I want God, I want poetry, I want real danger, I want freedom, I want goodness. I want sin."
Kolik lidí by ale dnes dalo těmto přednost před pohodlím? Jaká je lidská přirozenost? A co ta vznešená slova vůbec znamenají? Aldous Huxley nakonec nabízí víc otázek než odpovědí.

bookemma
bookemma
02.02.2020 5 z 5

Jsem ráda za všechny naše lidské problémy, které přicházejí v každodenním životě. Vážím si toho, že se sama mohu rozhodnout, co budu dělat, jak a proč. Že mohu prožít Boží zázrak stvoření a narození dítěte, které je jedinečné. To jen my, i v dnešní době, máme stále tendence děti s někým porovnávat. Proč? Jsou to jedinečné bytosti, stejně jako my všichni ostatní.
Jistí vědci se snaží už teď děti \"predestinovat\" - aby jim rostly svaly, aby měly hudební nadání, rodiče by si snad i mohli vybrat pohlaví.... Moderní a nové výdobytky \"civilizace\". A o co jsme civilizovanější, než naši předci nebo kmeny? Copak to, že z lidských bytostí děláme programovatelné věci, povyšuje naši civilizaci na vyšší úroveň?
Je mi zle z toho, co všechno se kolem mě dennodenně děje, kolik lidí umírá v důsledku mocenských válek, kolik zvířat umírá v důsledky lidské činnosti, jak mizí křehká přírodní rovnováha. Je mi zle ze vztahů mezi lidmi, z nedůvěry, z vlivu sociálních sítí a z prostředí, do kterého jednou přivedu i já své děti.
A zároveň jsem neskutečně ráda za to, že žiji tady, a ne v Africe nebo v Asii, že mám svobodnou volbu, kde budu studovat, kde budu pracovat, kolik dětí budu mít...a snad ještě stále i částečnou svobodu toho, jak je vychovám.

Zarganwar
Zarganwar
20.12.2019 3 z 5

Zajímavé myšlenky a vize budoucnosti a vcelku dost kompatibilní se současným světem. Občas jsem ale neudržel pozornost a některé pasáže nebyly moc poutavé.

MiroslavŠkraba
MiroslavŠkraba
08.12.2019 3 z 5

Pokusim se vyzdvihnout par veci, ktere mne zaujaly.

Motivy se prilis nerozvijely, pouze jako bubny busily svuj rytmus znovu a znovu. Coz je jeden z duvodu, proc mi zpusob vypravovani dobre pripominal plynuti dnu, jak je zakouseli lide z prekrasneho noveho sveta. Stale opakovana hesla, ploche zpusoby mysleni, neustale v kruhu opakovane volnocasove "vyzivani se", zkratka takrka plna determinizace... Podobne na mne pusobilo, jak vypravec menil dejove linie - to bylo zjevne minimalne v prvni casti knihy, kdy jednotlive dejove fragmenty plynuly jako na vyrobni lince. Coz opet evokovalo synteticnost spolecnosti a pozitivne se pojilo s paterni ideologii systemu.

Majak slouzi jako navigacni zarizeni ve zradnych oblastech, snad aby se predeslo nestesti. V knize vsak jakoby tragedie spise pritahoval, coz je dalsi z paradoxu, jichz je text plny. Chce Huxley, aby Divoch byl tim, kdo okolnim korabum bude udavat ten spravny smer? Koneckoncu se jednalo snad o posledniho cloveka na zemi. Kdyz na konci dojde k hromadne orgii, pri niz Divoch znasilni (ci dokonce zabije) Leninu, zproneveri se vlastni moralce a bohu, ztraci to posledni, co bylo mu oporou. Pak jiz zbyva jedine - sebevrazda, Divoch se obesi. Vsak ani po smrti nedochazi klidu, jakoby se ho buh odrekl (nebo on boha?), jeho telo se toci ve vetru.

FifrQzypf
FifrQzypf
03.12.2019 4 z 5

Pro mne velmi rozporuplná kniha. Po celou četbu jsem se nemohl rozhodnout jestli fandím na racionalitě postavené fungující společnosti nebo podlehnu sugestivnímu líčení ohavnosti tohoto fungování. I přes tuto rozpolcenost, nebo možná právě kvůli ní, jsem si četbu užil.

EsoRimmer
EsoRimmer
24.11.2019 4 z 5

Nebylo to špatné. Začátek plný různých popisů fungování fikčního světa byl pomalejší a budil ve mě velké obavy, že Huxley bude přesně kopírovat formuli dystopického žánru. (Nevýhodou pro mě bylo, že Konec civilizace není první kniha tohoto žánru, kterou jsem četl.)
Příběh šel nakonec trochu jinou cestou a jeho sdělení bylo možná trochu víc filozofické než třeba v 1984.

jiri5171
jiri5171
21.11.2019 5 z 5

Po Orwelově 1984 další kniha, která na mě velmi zapůsobila a k jejím myšlenkám se budu stále vracet.