Kacířka

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Proč islám právě teď potřebuje reformaci Autorka se narodila v Somálsku a v roce 1992 požádala o azyl v Nizozemsku, kde udělala úspěšnou kariéru – vystudovala politologii a byla zvolena do nizozemského parlamentu. Nesmlouvavost, s níž vystupuje proti radikálnímu islámu, jí vynesla nejen výhružky islamistů, ale paradoxně i odsouzení ze strany západních politických a intelektuálních elit, které jí vyčítají, že svou kritikou muslimy provokuje. V Nizozemsku bydlela v opevněném bytě s neustálou ochrankou, nakonec si sousedi vymohli, aby se vystěhovala, protože se báli o vlastní bezpečí. V roce 2006 odjela do USA a věnuje se mezinárodní politice. Její nejnovější kniha nabízí kritický pohled na islám, muslimský svět i západní politiku. Jde o pohled, který většinová média nenabízejí, o to je odvážnější a upřímnější. Však autorka platí za svou upřímnost vysokou cenu....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/27_/270367/big_kacirka-proc-islam-prave-ted-potreb-BBa-270367.jpg 4.440
Žánr:
Náboženství, Literatura naučná, Politologie, mezinárodní vztahy

Vydáno: , Ikar (ČR)
Originální název:

Heretic, 2015


více info...
Nahrávám...

Komentáře (9)

Kniha Kacířka

Eldar80
08. března

Ze začátku mě to moc nebavilo. Přece jen je to pořád o tom samém. Jenže Ayaan píše tak dobře, že mě to během čtení začalo bavit. Buď umí neuvěřitelně dobře psát nebo je za tím výborná práce redaktora.
Český překlad a redakce je také dobrá. Všechny tři knihy, které jsem od ní četl, byly napsané výborně. Hrozně se mi líbí jak Ayaan přemýšlí. Její argumenty jsou naprosto logické a nedá se jim nic vytknout.
Tahle kniha je nejméně autobiografická. Zatímco v první popsala především svůj životní příběh, tak ve druhé se zabývala integrací do západní společnosti. Zde se věnuje hlavně reformaci islámu a tak je kniha nejvíc teoretická.
Má to asi jen dvě chyby. Že celé myšlence nevěřím a že se stále odvolává na své osobní zkušenosti. Jenže její život se sám stává argumentem. To co ve svém mládí prožila se v různých obměnách týká milionů žen.
Samozřejmě na druhou stranu hrozí, že bude příliš subjektivní a její osobní prožitky budou mít omezenou platnost. Jenže to co ona popisuje, sami vidíme. To co se stalo jí, se děje úplně běžně v mnohem širším měřítku.
Islám se musí změnit a Ayaan píše proč. Ať už to vezmeme z jakékoli strany, nedá se než souhlasit. Cokoliv jiného bude dál přinášet zlo a utrpení. Jenže jak reformovat něco, co je jednou dané a neměnné?
Nutnost reformace bude stejně růst. Systém s tendencí vracet se zpět do 7. století bude čím dál méně kompatibilní s globalizovaným světem 21. století. Tak jako neustálý pokrok přišel k nám, přichází i k muslimům.
Už z podstaty věci vyplývá, že pokud chcete žít jako v 7. století, tak budete v rozporu s moderní společností. A je úplně jedno, jestli jste věřící nebo ne. Jediné východisko je uzavřená komunita. Ghetto.
Islám musí prodělat podobnou změnu, kterou prošlo křesťanství. Stát se užitečným pro společnost a zároveň se stát skutečným náboženstvím – tedy něčím duchovním. Jenže jak to udělat, když jeho podstata je špatná?
K reformaci jsem skeptický. Potřebné reformy budou jen chabé záplaty. Skutečná reformace by byla konec islámu. Jakmile se islám začne reformovat, souběžně začne ztrácet svou přitažlivost.
Každý chytrý muslim to ví a logicky budou proti tomu. Takže na jedné straně nutnost reformace jak o ní píše Ayaan a na druhé silný odpor věřících a učenců. Z toho plyne konflikt, který se zde neřeší. Ayaan se tomu snaží předejít.
Je zde třeba kapitola o džihádu, o kterém nedávno prof. PhDr. Luboš Kropáček, CSc., který knize dělal odbornou revizi, řekl, že „džihád neznamená válku, ale zlepšování sebe sama“. Rozhovor na iDnes.cz z 21. 02. 2021.
K čemu podobné názory vedou lze vidět v diskusi: „Podle této teorie se tedy bojovníci IS stali superlidmi a zlepšovali sami sebe k dokonalosti.“ P. I. Tady musí každý pečlivě zvážit, čí informace dávají větší smysl. Nemyslím citát z diskuse, ale zda to co píše Ayaan nebo to co tvrdí politicky korektní islamologové.
Intelektuálové, pro které je Kropáček autorita, pak Ayaan označují za islamofobku a šílenou radikální feministku. (True story.) Bez argumentů nic jiného nezbývá. Na téma reformace islámu doporučuju. Závěr si čtenář musí udělat sám. 90%

Hobo
05.06.2019

Cenné hlavně proto, že je kniha od muslimky (byť bývalé) a že se věnuje možnostem reformy islámu ze všech možných hledisek. Kdo se chce seznámit s podstatou islámu, nechť si přečte Kacířku. Dozví se vše, zejména o současném dění uvnitř islámu.
Za nedostatek považuji určitý rozpor v zaměření. Autorka v zásadě celým textem dokazuje nereformovatelnost islámu, neboť ta tkví v jeho pěti základních koncepcích, zásadně neslučitelných s moderní dobou, jak uvádí sama autorka; a své návrhy i konkretizuje - nutno říci, že už by to nebyl islám, neboť by z něho nic nezbylo... Nemůžete reformovat nereformovatelné. Proto jsem ubral jednu *. Myslím si, že tento nedostatek tkví ve faktu, že jde o dílo uprchlice před islámem do západní společnosti, která je právě v zásadní krizi, vyžaduje vlastní reformaci, přičemž Ayaan Hirsi Ali vychází ze západních hodnot, s jejichž dodržováním má tato společnost vážný problém.
To nicméně neubírá knize na čtivosti, je obsahově plná a nesporně čtenáře obohatí.


Brunnetka
06.03.2019

Knížka se čte dobře, je v ní hodně příkladů ze života... Tím autorka své názory zpestřuje. Ale není to taková ta knížka, která ve mně zůstane na dlouho... Třeba Bez dcerky neodejdu nebo Květ pouště ve mně zanechaly víc...

obelux
25.11.2018

Věcná, faktická argumentace. Autorka čerpá z vlastních zkušeností a živě, až děsivě, popisuje fungování islámské společnosti. Hlavním tématem je na rozdíl od jejích předchozích knih, poměrně aktuální, otázka muslimské reformace. Ačkoli je v knize popsáno mnoho situací a okolností života v islámu, kterými si autorka sama prošla, kniha není primárně autobiografií, nýbrž objektivní vhled a zhodnocení aktuální situace islámského náboženství. Jazyk je nenáročný a kniha je napsána velmi čtivě a srozumitelně. Hodnotím jako velice kvalitní četbu a dílo a obdivuji odvahu autorky publikovat takové práce, vzhledem ke hrozbám smrtí, která dostává za svoji snahu o objektivitu a kritické myšlení.

KikinkaV
01.11.2018

No... Kniha tedy není psána zrovna jednoduchou češtinou. Možná je to jen zakrnělost mé slovní zásoby, ale dost pojmů jsem si musela hledat, abych vůbec pochopila význam věty. Každopádně je tato kniha rozhodně velkým přínosem pro všechny, kteří si na islám chtějí udělat nějaký názor. Nejedná se totiž jen o popis života autorky, ale o souhrn podložených faktů o islámu. Bohužel si myslím, že aby kniha měla skutečný vliv na co nejširší publikum, měla by být psána čtivější formou.

honza0876
07.02.2018

Tuhle knížku budu mýt připravenou v knihovně až příjde některá z dcer a bude se chtít dozvědět něco o islámu . Kdyby byl její zájem motivován seznámením se s nějakým simpatyzantem islámu ,doufám že po přečtení této knihy minimálně zpozorní .

Jarka59
14.06.2016

moc mě to neoslovilo měla jsem problém to dočíst,ale dočetla.

Onoff
23.05.2017

Ze všech tří knih od Ayaan Hirsi Ali, které u nás vyšly, je tato nejméně osobní a nejvíce teoretická (což ale neznamená, že není čtivá - právě naopak). Osobně na mě udělala největší dojem. Po jejím přečtení jsem dospěl k závěru, že kdybych byl muslim snažící se o reformu svého rigidního, ve středověku zastydlého náboženství, tak bych Západ nenáviděl úplně stejně, jako mí radikální souvěrci. Proč? Protože Západ se nijak nesnaží, aby skutečné muslimské reformisty podpořil. Naopak. Prostřednictvím bizarní směsi nechutného multikulturalistického fašismu a politické korektnosti na straně jedné a účelové, vychcané spolupráce s těmi nejhoršími režimy (Saúdská Arábie, Katar) dělá Západ všechno proto, aby pomáhal těm, kteří reformě islámu ze všech sil brání a kteří často reformistům vyhrožují smrtí (někdy svou výhružku i dokonají). Ayaan Hirsi Ali nazývá přístup západních liberálů k islámu "morální idiocií". To je naprosto přesné.

1