Jak drahé je zdarma?

kniha od:


KoupitKoupit eknihuAudiokniha

Taky si namlouváte, že máte svá životní rozhodnutí pod kontrolou? Myslíte si třeba, že nikdy nenaletíte na kouzelné slovíčko "zdarma"? Nebo že lék, který je drahý, je také automaticky účinnější? Tato kniha vám ukáže, že tomu tak není. Při rozhodování nás ovlivňuje spousta skrytých, iracionálních faktorů - od rozbouřených emocí přes společenské zvyklosti a předsudky až po rafinované marketingové triky. Autor této vysoce ceněné knihy vám na konkrétních, překvapivých příkladech, které jsou podloženy jeho výzkumy, předvede, jak se rozhodovat lépe - a jak už nikdy nesednout marketingu na vějičku....celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/59_/59782/jak-drahe-je-zdarma-OJ1-59782.jpg 4.3272
Žánr
Literatura naučná, Ekonomie a obchod, Psychologie a pedagogika
Vydáno, Práh
Orig. název

Predictably Irrational, 2008

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (51)

Kniha Jak drahé je zdarma?

Přidat komentář
knihyKeMne
19. října

Autorova první kniha na toto zajímavé téma vyvracející to, co si o sobě a hlavně o ovlivnitelnosti (či spíš neovlivnitelnosti) svého rozhodování myslíme.

Ovšem jako první jsem přečetla autorovu druhou knihu Jak drahá je intuice, která je obsahově značně podobná, dle mého názoru i obsahově bohatší, a sama o sobě by bohatě stačila. Zkrátka, jestli jste četli dvojku, tohle bude v lepším případě opáčko, v horším ztráta času.

NGC6715
19. září

(+ SPOILER) Vyberu pár věcí, které mě zaujali. První je potřeba znalosti ceny. Autor ukazuje, že podnikatelé musí utajovat mzdy, aby mohli platit lidem méně. Což je velmi zajímavé a poučné. Paradoxně místo toho, aby si lidé mzdy sdělovali, doporučuje autor, aby se lidé smířili s tím, co mají, a raději nepátrali po tom, co mají ostatní – tak dosáhnou vnitřního klidu. Až na několik podobných zarážejících tvrzení má kniha většinou pravdu a je napsaná celkem dobře. Další věc, která mě zaujala je příběh černých perel, které byly považovány za téměř bezcenné – hodnotu získali tím, že někdo lidi prostě přesvědčil, že hodnotu mají. Autor také provedl pokus, kde polovině studentů nabídl, že jim bude recitovat, pokud mu to zaplatí a druhé polovině nabídl, že naopak bude platit on jim, když jeho recitaci budou poslouchat a poté se jich ptal, na jakou cenu by přistoupili. Na tom všem je vidět, jak racionálně vzniká cena. Další zajímavou věcí je rozdělení ekonomiky do dvou světů – v jednom nám jde o peníze, v druhém jsme ochotni pracovat zadarmo. Autor ukazuje, že zadarmo jsme schopni často poskytnou i lepší věci a více námahy než za peníze. Ukazuje, že tyto světy jsou neslučitelné. Za zmínku také stojí rozbor vlivu sexuálního vzrušení na naše rozhodování – lidé jsou ve stavu vzrušení schopni dělat věci, které za normálních okolností budou odsuzovat. Autor se také zabývá poctivostí a nepoctivostí a dochází k závěru, že tyto věci zpravidla nejsou ovlivněny žádnou naší racionální analýzou.


lubosvnenk
07. září

Skvela ekonomicko-psychologická kniha podložena zajimavou a zábavnou praxi

veriszv
03. září

Jak drahé je zdarma je skvělá kniha, která vám ukáže trochu jiný pohled na vaše rozhodování. Autor vám vysvětlí jak fungují v marketingu návnady, jak je propojen tržní svět a svět sociálních vazeb, jak vzrušení ovlivňuje naše rozhodování a spoustu dalších zajímavých věcí.
Nejvíc se mi líbilo, že je vše podloženo experimenty a není to jen spousta pouček, které bych si ani nepamatovala a ani by mě pravděpodobně nebavilo je číst. Kniha je přínosná pro každého, takže pokud jste měli na jazyku, že je to moc hezký, ale ekonomie vás nezajímá, tak u téhle knihy udělejte výjimku, slibuju, že nebudete litovat.

jana9561
15. července

Velice zajímavá kniha pro ekonomy, i neekonomy. Zjistíte v ní, jak klasické ekonomické zákonitosti příliš nefungují, a že se člověk chová systematicky iracionálně. Velice zajímavé experimenty, zajímavé čtení.

Tyrkysová
15. července

Bez zbytečné omáčky okolo a navíc vtipně Dan Ariely předkládá čtenářům řadu experimentů, které po většinou sám s kolegy vedl, a jejich věděcké závěry interpretuje jednoduše a srozumitelně i pro naprosté laiky. Rozhodně doporučuji k přečtení.

MilujuV.Huga
10. července

Všichni jsme ovlivnitelní. Autor popisuje stále dokola experimenty, kdy studetům dal několik možností a sledoval, jak se budou rozhodovat. U těchto experimentů chybí podrobnější analýza. Asi to má být populárně naučná literatura, ale to nás neopravňuje k tomu, popisovat situace neobjektivně.

Text je napsán velice čtivě.

zdendaz
14. května

Dan Ariely je borec, tohle si nenechte ujít

Tebby
20. března

Pěkné příklady. Jen se občas dost opakoval.

Svatoboj
29. února

Zajímavé a pro marketing užitečné.

claudiavas89
18. února

kniha ma neoslovila, čakala som nejaké tipy

evickakyticka
17. února

Moc tyto "motivační?" knihy nemusím, v podstatě se tam omílá to samé dokola. Kolik pokusů/experimentů na nic netušícich studentech se udělalo, co z toho plyne a proč jsme ve finále my ti blbci. Ach jo. Stačí používat zdravý selský rozum:) Bohužel mi nic přínosného kniha nedala...

Prince_of_book
05. ledna

Vcelku zajímavá kniha. která nás donutí zamyslet se nad různými akcemi v obchodech či nakupování na internetu, kde na nás jako dráždidlo působí slovo ZDARMA(doprava ZDARMA, 1+1 ZDARMA).

Prostřednictvím různých experimentů na různých místech nás autor upozorňuje na různé odchylky od očekávaného chování během různých situací. Dává nám ukázky našeho iracionálního chování, někde kde bychom i my nečekali, že se tak budeme chovat a to nejen v oblasti ekonomie, ale třeba i sexu.

Jediné co bych knize vytkl, že těch experimentů bylo možná až moc. Občas mi tam chybělo, aby autor řekl více příkladů ze života místo aby nám zase nasazoval další "laboratorní" experiment.

Za mě super kniha, která mě zase v nějakém směru obohatila. 9/10

vojtech5896
26.12.2019

Úžasně chytrá a čtivá kniha. Popisuje několik zajímavých vlastností lidské mysli, které způsobují, že se člověk chová v určitých situacích neracionálně. Po přečtení už se možná budete dívat na akce typu 1+1 ZDARMA jinak.
Kniha mi pomohla si uvědomit, jaký vliv na nás mají reklamy a marketing a jaké nástroje používají, aby nás ovlivnily. Díky tomu je snad dokážu zase o něco více prohlédnout.
Z knihy také vyplývá, že politiky tolik omílaná klasická ekonomie se svým zákonem nabídky a poptávky v dnešní době plné komerce a nekonečných lákadel přestává platit.

burg
24.09.2019

Hergott - tak vám nevím... Jak a jestli by vypadal a dopadl výzkum, pokud by Danu Arielymu přišlo deset exemplářů jednoho burga, protože jsem měl při čtení pocit, že se jedná o výzkum "těch druhých".
Od reklam totiž utíkám, slovo AKCE beru jako urážku, nakupovat potraviny chodím zásadně sytý (takže nekupuju tunu kravin co nepotřebuji) a na nic zadarmo zkrátka nevěřím.
Ale musím přiznat, že při představě některých situací (zvlášť pokud bych byl v určitém rozpoložení), tak bych asi to drahé ZDARMA bral všemi deseti :)
A také nevěřím, že vy ne! :)

los
03.09.2019

behaviorální ekonomie je pozoruhodná, ale bohužel jsem se nedozvěděl nic, co bych už neznal ze skript sociální psychologie

Janek
08.07.2019

Zajímavá knížka. Autor jednoduše a s nadhledem, ale zároveň velmi výstižně a trefně popisuje to, co se týká každého z nás. Ať si to chceme přiznat, nebo nechceme.

LuT
14.05.2019

Zajímavá kniha, která mi dala zamyslet...že lidské a i mé chování není bohužel tak neovlivnitelné a není v podstatě v mých rukách, když nám všem iracionalita zatemňuje mozek a necháme se tak snadno polknout, oblbnout a podvést světem a lidmi...a tak jak ostatní, tak já přeci uvažovat nemohu :)

PMR
02.04.2019

Kniha je chytrá a vtipná.
Jenom mi připadá, že ta iracionalita, o které se v ní mluví, vlastně vůbec iracionální není - repsektive je to ten typ iracionality, jako že je třeba iracionální věřit, že člověk může něco vlastnit a podobně: spíš racionální předsudky založené obvykle na pesimistickém očekávaní rizik, než iracionální rozhodování.
Takové "předsudky" nejenom patří k ekonomickému chování člověka, ale tvoří snad i přímo jeho podstatu. Na druhou stranu autor není takový blázen jako jiní, co vykládají tržní chování na systémech, ve kterých ani nemůžou existovat ceny, peníze, trh, atd ... to fakt nesnáším. Myslím, že ekonomie by vůbec měla být čistě jenom věda o penězích.

veronika5179
20.03.2019

Zajímavé myšlenky, které Vás donutí podívat se na nákupní zvyklosti trochu z jiného světla. Spoustu věcí z knihy jsem znala, ale už jen pro ten nový pohled bylo fajn si ji přečíst. Bohužel příliš mnoho stránek zabíraly popisky nejrůznějších experimentů, které byly prováděny vždy na stejné sociální skupině, což není příliš objektivní. Pro naprosto neznalé čtenáře nákupního chování ale doporučuji :)

Dejvid
22.02.2019

Knihy o behaviorální ekonomii, obecněji o psychologii davu mě baví. O některých tématech jsem už četl v jiných titulech (něco v Kahnemanovi, něco v knihách od Daniela Pinka či Roberta Cialdiniho), některá témata jsou však originální a velice zajímavá. Zde bych vypíchl kapitoly Kolik nás stojí společenské normy, Jak důležité je vzrušení a Síla ceny. Jazyk je čtivý, kapitoly jsou vždy uvedeny příběhem, na který navazuje experiment provedený na studentech amerických (prestižních) univerzit (kdy autor předpokládá, že když ani elita národa není ve svém rozhodování racionální, "homo oeconomicus", nebude racionální ani běžná populace). V tomto bodě bych měl na paměti současná odhalení o špatné reprodukovatelnosti psychologických experimentů, ne vše uvedené musí být stoprocentní pravda vztažitelná všechny.

kikies
15.12.2018

Moc chytré, plné podnětných myšlenek a velice čtivě podané. Věřím, že každého v knize něco zaujme, v něčem se určitě pozná a nad něčím bude kroutit hlavou. Velice chytrá a přínosná kniha :-)

roso.mak
11.09.2018

Kniha podle názvu působí trochu jak takové ty podnikatelské žvásty, ale nebojte, je úplně o něčem jiném.

Nikdo vám tam nebude cpát jak rychle zbohatnout, ale naopak se dozvíte něco o sobě a o lidském chování (nejen stádním) a možná se příště nenecháte při nákupu nachytat.

adorjas
10.09.2018

Mňa tento psychológ/ekonóm a jeho behaviorálna psychológia veľmi, veľmi baví. Vysvetlenia jednoduché aj pre laikov, experimenty zrozumiteľné. Doporučujem.

Andi
05.09.2018

Pěkné. Zajímavé experimenty dokazující iracionalitu lidského chování a o tom jak snadno jsme ovlivnitelní.

dlabikk
27.07.2018

Za mne dobrý. SLovo ZDARMA se mnou také dělá divy :o) Tak snad si z toho něco do budoucna vezmu a přestanu utrácet!

LadyHip
02.07.2018

Zábavnou formou podané zajímavé informace. Rozhodně stojí za přečtení i za zamyšlení, i když nemám pocit, že by se mi život díky téhle knize nějak dramaticky změnil :)

zuzana4587
27.04.2018

V knize je opravdu hodně experimentů, což velmi vítám, přičemž nemálo z nich mě zaujalo a uvědomila jsem si, jak vliv slova ZDARMA působí i na mě. Nicméně jsem, jako u jiných knih, nezažívala ten pocit "už se nemůžu dočkat, až budu zase číst". Kniha se čte dobře a srozumitelně, a pár rad si do života odnesu, ale dvakrát ji číst určitě nebudu. Za mě 3 *.

ber-tram
20.11.2017

Množství zdejších hodnocení i komentářů odráží popularitu knížky - napsané snesitelně ukecaně a přesvědčivější spíše v pasážích, kde se experimentuje, než moralizuje.

dasach
23.09.2017

Zajímavé závěry o lidském rozhodování podpořené výzkumy. Také mě zaujaly příběhy z autorova života, kdy i o svých hrozných zkušenostech píše vtipně. Kniha je psána lehkým stylem a dobře se čte.

nani_nka
25.08.2017

Knižku nám ako študentom odporúčal profesor na strategickom manažmente, kde nám predčítal niektoré strany z knihy s tým, že ide o naozaj veľmi zaujímavú knižku. A tak som sa rozhodla, že si túto knihu prečítam celú. Je v nej obsiahnutých viacero veľmi zaujímavých prieskumov, na základe ktorých čitateľ zisťuje aké vplyvy na nás pôsobia pri našom rozhodovaní. Musím vyzdvihnúť to, že autor túto knihu napísal naozaj veľmi zrozumiteľne a prijateľne pre všetky typy čitateľov. Niektoré prieskumy mám stále uložené v pamäti a sem-tam nimi aj niekoho ohúrim :)

Zarganwar
03.06.2017

Ke konci jsem už ztrácel dech a jednotlivé výzkumy mi připadaly podobné, ale i tak zajímavé.

Mercatino
25.03.2017

Vždy jsem věděl, že dělám chybná rozhodnutí. Mnoho takových věcí, kterým jsem nepřikládal velký význam. Tato kniha mi jasně ukázala, že pokud děláte špatná a chybná malá rozhodnutí, tak takové chyby se můžete dopustit i při rozhodnutí velkém a důležitém pro život. Kniha je přínosná i přesto, že nedává konkrétní návod JAK, ale řeší otázku PROČ. Experimenty jsou opravdu zajímavé a docela dost pobaví. Shrnutí poté v jedné větě nebo odstavci bylo zcela jasné a říkalo jednoduše, že chyby pokud si uvědomíme, můžeme napravit a můžeme na nich pracovat. Proto se mi tato kniha líbí. Pan Ariely nám ukazuje v této knize směr, ale cestou musíme jít sami.

Eldar80
08.01.2017

Celá kniha se velmi hezky četla a tohle určitě ocení každý, kdo není zvyklý na čtení naučné literatury. Styl psaní byl totiž velmi přístupný pro všechny čtenáře, až jsem měl chvílemi pocit, že se jedná o články pro nějaký časopis. Na můj vkus byl tedy text až příliš laický a uvítal bych, kdyby jednotlivé problémy byly rozebrány do větších psychologických podrobností.
Dan Ariely v knize vysvětluje, proč se my lidé ve skutečnosti vůbec nechováme racionálně, jak předpokládá klasická ekonomika. Knížka je tak vlastně čtivým úvodem do behaviorální ekonomie. Co mě na knížce zklamalo, tak byla chybějící lokalizace do českých reálií. Přece jen si myslím, že málokdo přemýšlí v dolarech a tak byla škoda, že si to člověk někdy musel přepočítávat.
Kniha začíná úvodem, kde Ariely vysvětluje jak se dostal k této problematice a pak následuje 13 různých zamyšlení, které souvisejí s penězi a nakupováním. Všímá si jak cena a peníze ovlivňuje naše myšlení, chování a společenskou morálku. Ukazuje jak neekonomicky se často chováme a jak velký vliv na nás má placebo efekt. Jednoznačně doporučuji k přečtení. Kniha je velmi přístupná a myslím, že všechny informace v knize jsou jak zajímavé, tak hlavně užitečné. Mě osobně však zklamalo příliš laické podání. Uvítal bych text odbornější. 85%

baru_h
05.12.2016

Zajímavá kniha, která představuje na spoutstě 'pokusech' jak se lidi chovají, jak náš mozek pracuje a různé finty

estwen
16.10.2016

Čtivou a jednoduše pochopitelnou formou popisuje fungování lidí ve světě reklamy. Poté přechází do rozebrání celého rozhodovacího procesu člověka. Je to populární, je to naučné, je to čtivé, je to jednoduše schroupatelné, je to in :) co víc si přát :)

momo01
09.06.2016

Autor zajímavě popisuje některé aspekty toho, jak přemýšlíme a podle čeho se rozhodujeme. Vychází z kvalitních zdrojů (např. Kahneman :-)) a je až neuveřitelně kreativní ve vymýšlení nových experimentů a vytváření hypotéz.
Výzkumný soubor je bohužel většinou omezený jen na studenty prestižních amerických univerzit. Tato skutečnost omezuje možnost zobecnit výsledky na celou populaci, což autor bez okolků dělá. Jako čtivý vhled do tématu je kniha fajn, pro hlubší studium doporučuju Myšlení pomalé a rychlé.

Tatsume
28.05.2016

Každému, kdo chce na sobě pracovat, bych před čtením Kyosakiho, Carnegieho a podobně doporučila přečíst si tuhle knihu. Je v ní spoustu nápadů, jak si drobnými fígly hodně usnadnit (a vylepšit) život.

Kniha je čtivá, opravdu snadno srozumitelná a členěná do krátkých kapitol s jasně formulovanou myšlenkou.

s.mirka1
10.01.2016

Skvělý pohled na lidskou mysl .... :)) :)) V době čtení knihy se mi stalo, že i já se nechala " nachytat " a to dokonce při stejně popisovaném chytáku v knize :)):)) Opravdu s podivem, jak se my, co se pokládáme za racionálně smýšlející lidi, chováme někdy v běžných situacích naprosto iracionálně ... :))

parxel
11.09.2015

Velmi zajímavá kniha, která vám na příkladech jednoduchých experimentů vysvětlí spoustu věcí z oblasti behavirorální ekonomie a odpoví na nejrůznější otázky např.: proč máme tak rádi věci zdarma, co může ovlivnit volbu partnera, jakým způsobem ovlivňují emoce naše rozhodování.

Mimoto jsem si konečně od někoho přečetl a potvrdil, to co jsme si dlouhá léta myslel a sice, že klasická ekonomická teorie je postavená na předpokladu, že se jedinci chovají racionálně. Dan Ariely naopak tvrdí, že se jedinci sice nechovají racionálně, ale podle určitých zákonitostí (pravidel), které lze zkoumat.

Monicay
11.04.2015

Je překvapivé, na co všechno lidé při rozhodování o svých nákupech slyší. Oceňuji, že autor dal dohromady tolik různých výzkumů. Kniha je psaná čtivě.

Anya636
20.02.2015

Jedním slovnem vynikající! Každý princip v knize mne velmi zaujal a velmi často se mi stává, že si v běžných situacích vzpomenu na konkréní myšlenku. Čte se velmi příjemně a je plná zajímavých objevů, které autor empiricky ověřuje. Určitě se vrhnu i na jeho další knihy.

Eressea
10.12.2014

Druhá Danova kniha (Intuici jsem četl dříve) už ve mě nezanechala tak silný dojem jako ta první. Některé kapitoly byly výborné, jiné ve mě vyvolávaly skeptické reakce. Jinak ale důležité myšlenky, které určitě jednou prošly myslí každého z nás, krásně zabaleny v na pohled obyčejné knize. Jen škoda toho množství chyb, ale za to už Dan nemůže.

geimz
09.11.2014

Ako študent ekonomiky som si vždy pokladal otázky pri rôznych klasických teóriách a ekonomických pravidlách - ako to je v skutočnosti? Predsa ľudia v reále nemajú dokonalé informácie, nerozhodujú sa vždy len na základe ceny, do ich rozhodovania vstupuje nespočet ďalších faktorov, ktorým sme sa v našich zjednodušených modeloch nevenovali. A Ariely odpovedá na väčšinu týchto otázok, a to spôsobom, ktorý zaujme každého človeka, pretože popisuje iracionálne správania nás všetkých v toku bežných dní.

Finskej
16.09.2014

Knih, které si nárokují, že jejich autor něco ví o člověku, je spousta. V drtivé většině případů to ale není až zas taková sláva a jen vzácně nám někdo sdělí skutečně zásadní a pravdivá zjištění o nás samých. Dan Ariely JE tím vzácným případem a je radost si počíst, jak iracionální jsou všichni kolem nás. I v nás. Prostě všude. (Kromě toho se vznáším blahem ze skutečnosti, že konečně někdo vědecky doložil, že člověkem vždycky pudy mávaly, i když si myslel, jak je dávno pohřbil pod nánosem civilizace...)

Modrina
03.09.2014

K téhle knížce jsem se dostala náhodou - a jsem za ni moc ráda. To je prostě dokonalé!! Leccos víme sami, leccos si (neradi) uvědomíme, ale na leccos bychom nepřišli ani ve snu. A s něčím nesouhlasíme. Jak říkám - dokonalé. :)

ichinose
12.03.2014

Já Dana prostě žeru. Od knih, přes přednášky, články, po aplikace na mobilní telefony. Je vtipný, jeho výzkumy a styl, jakým je předkládá běžnému čtenáři, je poutavý a čtivý. Takto mě snad žádný jiný autor, který nepíše beletrii, neuchvátil. Už mám vše přečtené a chci víc, pane Ariely!

Jack Bauer
13.06.2013

Velmi čtivě popsaná psychologie iracionálního chování každého z nás v běžném životě.Ani ti nejlepší lidé nejsou imunní vůči pokušení. I ti nejslušnější se někdy nechají svést a přivřou oči nad něčím špinavým. Dan Ariely zde zajimavým způsobem spojuje ekonomii s psychologií.

immortal-party
11.11.2012

úspěšný pop psychologicko-ekonomický jakože naučný bestseller. pozřete jej rychle a (možná i) s chutí, jako když si v restauraci s přáteli objednáte jídlo jako první. Ariely prostě potvrzuje, že každodenní jednání, nad kterým jste se ani v nejmenším předtím nepozastavili, není vůbec individuální, ale prachobyčejně totožné s okolím - masou.

dalimoni
05.04.2012

Čtivé, zajímavé, inspirující, opravdu dílo, které se čte velmi dobře o věcech, které zažíváme v oblasti rozhodování. Podloženo experimenty, které dokazují, že lidé se ne vždy chovají racionálně. Kniha nám může poradit, kde se vyvarovat chyb při rozhodování v běžných životních situacích. Pro mě opravdu velmi milé překvapení a skvěle jsem se u čtení pobavil.

Melic
28.09.2011

"Nesuď knihu podle obalu" se zde projevuje v plné míře. Téměř amatérsky vyhlížející knížka ukrývá velice originální a zajímavé myšlenky. Autor na základě vlastních zkušeností a vykonaných experimentech poukazuje na nelogičnosti v lidském jednání. A to sice způsobem, který musí zaujmout snad každého. Jedná se o věci z běžného života, jako je rozhodování, co se nám líbí, jakým způsobem jakožto lidé podvádíme a pdobně. U mě 5* a doporučuji k přečtení, kniha pobaví, zaujme i obohatí myšlení.

PS: Tady si dovolím přidat malou video-ukázku z Danovy přednášky, pro neangličtináře není problém zvolit si české titulky (přímo pod videem):
http://www.ted.com/talks/dan_ariely_asks_are_we_in_control_of_our_own_decisions.html