Hovory s T. G. M.

Hovory s T. G. M. https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/12654/bmid_hovory-s-t-g-m-Nkh-12654.jpg 5 660 110

Mimořádně ceněné dílo Karla Čapka vznikalo v letech 1928–1935 na základě rozhovorů s prvním československým prezidentem T.G. Masarykem. Spis vypovídá o prezidentově životě od dětství po jeho vstup do vysoké politiky. Seznámíme se s jeho pohledem na svět, s jeho ideály demokracie a humanismu a jeho politickými, náboženskými a filosofickými názory. Obsahuje: 1. Věk mladosti -- 2. Život a práce -- 3. Myšlení a život -- 4. Mlčení s T.G. Masarykem.... celý text

Přidat komentář

JP
07.08.2023 4 z 5

Dost podnětný ponor do mysli toho, kdo, pokud vás to zajímá, vlastně T. G. Masaryk byl. Dětství, "sen o maturitě" (taky se mi občas zdá). Bystrá mysl s rozhledem, dokonce se vyjadřuje i k otázkám jako dnešní "NoFap", zdravá strava; nekouřit, nepít, "nejíst příliš vejce, slyšel jsem, že to prý není zdravé". "Člověk si stěžuje, když nemá rád svoje povolání." Pokrytec Tolstoj, rádoby asketa a mužik. Ruský lid vs jejich vládci. Smetana. Svatopluk Čech. Neruda. Masaryk byl světový, stejně jako jeho názory. Filozofická část je trochu hůře uchopitelná, řekl bych (ač obsáhlá sdostatek). Bavilo mě Masarykovo časté používání ani ne tak anglismů, ale vyloženě anglických výrazů (czenglish) - možná protože mi to připomíná DJC.

anawi
03.08.2023 3 z 5

Životopisná část, rozhovory s filozofickými myšlenkami, články z novin. Spousta podnětů k úvahám.


Hledam94
28.03.2023

Životopis T. G. Masaryka v prvních dvou částech a vysvětlení jeho světového názoru v části třetí. Ta se mi četla špatně, protože nejsem příliš vzdělaný a zaujatý filosofií. První dvě části se mi naopak velmi líbily. Řada Masarykových myšlenek je překvapivě aktuální (škola, ve které by měl být učitel a žák / student tak trochu partneři; špatné vnímání stereotypní práce, kterou v mládí vyzkoušel). Jistě jde o životopis takový, jaký ho Masaryk chtěl mít, bez nějaké hlubší kritiky, ale s tím je nutné počítat. Sám uznává řadu svých nedostatků. Navíc čtivé a přístupné zpracování.

Rihatama
10.03.2023 5 z 5

"Já jsem svým vzděláním vědomě Evropan."

K Masarykovi se dostávám léta prostřednictvím základního studia a výroky politiků ;-), ale hlavně četbou děl o Masarykovi samotném, o Janu Masarykovi, Haně Benešové nebo o Charlottě, Masarykově americké manželce. Hovory s T. G. Masarykem mi přišly do ruky v předvečer 173. výročí jeho narození a dočetla jsem je přesně v den inaugurace nového českého prezidenta. Souhra okolností, nebo možná taky ne. Podvědomí pracuje a doufám, že v náš prospěch. Tohle ale není kniha o Petru Pavlovi (už jsem přečetla tu, kde Pavel říká, že na prezidenta rozhodně kandidovat nehodlá :). Tento komentář tak nasměruji pouze k tatíčkovi.

Hovory s T.G. Masarykem nenabízí pouze Masarykovův ideový a filozofický rozměr a výběr, ale i velmi osobní zpověď samotného Masaryka. Vedle jeho postojů, názorů a idejí (bez nich se žádná jeho zpověď nemůže obejít) se tak např. dozvíte Masarykův obvyklý jídelníček, který rozhodně není nezajímavý, nebo o Masarykově povaze, jak se vidí. Významnou část úvodu knihy věnuje Masaryk vzdělání národa i vzdělání svému a literatuře. Četl jsem snad všechny české a slovenské romány, říká Masaryk. Chtěla bych jej vidět dnes, kdy románů vychází hned několik každý den :-). Ovšem jeho vyznání a orientace na literaturu výhradně evropskou, od současných autorů po Platóna, je dost zajímavá, protože literaturu zbytku světa fakticky odbyl konstatováním, že nadšení pro literaturu např. čínskou jednoduše nesdílí. Škoda. Ne že neměl rád neevropskou literaturu, ale že své výhrady blíže nerozvedl. Masaryk je vůbec svéhlavička. Polemizuje s Darwinem, Kantem a dalšími. Vedle mimořádného intelektu mu ale nescházel bystrý postřeh a úsudek, jak je vidět např. na jeho posouzení rozdílů mezi jižany (polemizujícími na ulicích) a seveřany (s knihami a obklopeni rodinou doma u rozehřátého krbu).

Masaryk habilitoval s prací na téma sebevražda, což jsem nevěděla. Ve své době přitom tímto tématem vzbudil kritiku kleriků i liberálů. Až na "nějakého" německého katolického spisovatele a teologa Ratzingera, který prý hned pochopil Masarykovu knihu, že není proti náboženství :-). profesor byl znám v intelektuálních kruzích po celé Evropě. Masaryk vůbec náboženské otázce věnoval velkou pozornost, jak z rozhovorů vyplývá. Vášnivě rovněž obhajuje např. rovnost muže a ženy. Vpravdě krásné myšlenky opřené o příklady ze života. Sedláka přitom v tomto ohledu vyzdvihuje nad intelektuála, neb robota nedělá rozdílu mezi mužem a ženou. Ano, na tvrdou práci ženy byly dobré, dlouho však nemohly volit, studovat, publikovat, nebo snad učit či bádat. Dodnes někde řídit auto nebo se pohybovat samotné na veřejnosti.

Proto dnes mnoho těch, co si berou do úst citace Masaryka, působí tak nevěrohodně. Slova nestačí, když člověku chybí potřebná duše, přesvědčení a vědomosti. Hypervzdělaný profesor Masaryk ve svých hovorech působí nebývale skromně, a přitom, i díky jeho hovorové téměř staročeštině, zcela a naprosto upřímně. Je to patrné i v jeho vztahu k ženám jeho ženě, k penězům, kolegům, historii, práci svůj názor sděloval bez ohledu na to, zdali si jím získal pochvalu nebo odsudek veřejnosti. Tím se podkládá jeho (níže citovaná) víra v pravdivost a otevřenost. Opravdu jedinečný člověk. A Jihomoravan :-D. Člověk ocení právě tu jeho krásnou moravskou češtinu z konce 19. století líznutou slovenštinou a maďarštinou. Prostě ryzí Evropan.

"Kdyby si lidé dovedli navzájem rozumět, měli bychom demokracii jedním rázem. Bez vzájemného pochopení, bez tolerance není svobody. Jen když je člověk k člověku naprosto pravdivý a otevřený, lidé se opravdu poznávají. Ale bez lásky není pravdy. A bez pravdy a bez lásky nemůže člověk poznat člověka." Jenže pravdy jsou minimálně tři, jak jsem už psala v komentáři k Novákově knize Zatím dobrý. A Masaryk o relativitě pravdy nepochybně věděl, protože sám říkal: "Pravda je soud, který obstál ve zkušebním ohni kritiky.".

sabina5156
07.01.2023 3 z 5

Velmi zajímavá kniha, ve které je víceméně detailně rozebráno, proč pro náš národ Masaryk představuje to, co představuje. Seznamujeme se s jeho životem a velmi zajímavými myšlenkami, které je schopen rozvést tak, aby každá z nich měla určitý přesah. Samozřejmě, že spousta věcí, která neodmyslitelně patřila k životu T.G.M nejsou v knize vůbec zmíněny, ačkoli byly velmi důležité pro jeho názorový vývoj. Kniha je součást kultu osobnosti T.G.M nicméně není na škodu zmínit, že byly a opět budou doby, kdy bude potřeba mít takové morální majáky v naší historii.

Cortegos
20.10.2022 4 z 5

Myslel jsem si, že mě tato kniha nezaujme, ale opak byl pravdou.
O životě TGM se četlo dobře a ani poslední část, kde Masaryk vysvětluje svůj světonázor, nebyla nezajímavá. Čtenář může porovnat, co trápilo intelektuála a prezidenta narozeného v 19. století, podiví se nad myšlenkami, které patří minulosti, ale i nad těmi, které jsou dnes aktuálnější než kdy dříve.
Po přečtení této knihy chápu, proč po Masarykovi jsou pojmenovávány náměstí, ulice, instituce, proč má všude mnoho soch a bust a proč se jeho podobizna objevuje na bankovce. Pro mě osobně je inspirativnější spíše než jako politik, tak jako člověk.

adbrko
31.05.2022 4 z 5

Těžké, dlouhé, pro mě nepojatelné. Přitom dobré, uzemňující, značně výchovné a od čtvrté části už i příjemný literární zážitek. Až na některá patetická místa a duplikované části co do obsahu těch částí.

Kabuky
29.05.2022 5 z 5

Poučné kniha.

stanislav0373
23.05.2022 5 z 5

I přes určitou náročnost lze toto skvělé dílo shrnout třemi body:

1) Kniha, kterou můžete číst desetkrát a stejně najdete novou, zajímavou myšlenku platnou i po sto letech.

2) Citáty z knihy dosahují rozsahu.

3) Jedna z několika málo knih, u kterých se po dočtení těšíte na další shledání.

TaťkaMF
21.05.2022 5 z 5

T. G. Masaryk přiblížený z různých úhlů svým přítelem, obdivovatelem a jedním z nejtalentovanějších spisovatelů naší historie.

kykiryki28
24.04.2022 4 z 5

Jak již tu bylo několikrát zmiňováno - Čapek a Masaryk jsou opravdu Velikáni s velkým V. Symbolem našeho státu a národa. Tahle literatura by se měla číst a měla by se stát povinnou četbou na školách. Díky této knize jsem se dozvěděla o životě, myšlenkách a názorech našeho prvního prezidenta, T.G. Masaryka.
Jen v třetí části bylo na mě trochu obtížné porozumět filozofií a noetice, které nemám tolik nastudované a špatně se v nich orientuji. Ale zase mě bavily části o náboženství a víře, které byly velmi poučné a otevřely mi v některých směrech oči...

Denny456
28.03.2022 5 z 5

Čapek a Masaryk. Velikán a politik národem tak uctívaný, že to je na první pohled trochu nereálné. Kniha je super a mnoho se dozvíme. Škoda jen, že Čapek nežil déle a následně nenapsal nějaké neoficiální pokračování. Tedy to o čem si povídali mimo schválenou část, kterou korigovala puritánka Alice Masaryková. Myslím, že by to bylo ještě o stupeň lepší.

tittanie
23.03.2022 5 z 5

Krásná kniha. Dokonalé spojení dvou lidí, které velice obdivuju. Prezidenta Masaryka a spisovatele Karla Čapka.
Já vlastně ani nevím, co víc napsat. Ale jsem absolutně nadšená. Knihu jsem četla a zároveň jsem si vypisovala myšlenky, které se mi líbily, ale které tady vypisovat nebudu.
Kniha byla rozdělena na několik částí. V první části Masaryk popisoval svůj život. Druhá část byla rozhovor s otázkami, tato část mi přišla dost složitá a myslím, si že bych si ji měla přečíst za pár let znova, abych to všechno pochopila. A třetí část byly články z novin.
Poprvé mi u hodnocení chybí hvězdičky. A mám pocit, že čím víc jsem nadšená z knihy, tím divnější komentář napíšu. Ach jo.

Věruška994
15.01.2022 5 z 5

Volně cituji: "...... Jako dítě jsem jednou poprosil cikána, aby mi vyrobil grumli. Cikán chtěl, abych mu přinesl železo, pak ještě železo a další železo.... A pak zmizel. Nikdy jsem grumli nedostal a neviděl ani cikána..." To by Hodonín někdy 1855..+/-. Rozesmálo mě to. Některé věci se prostě nemění. Skvělá kniha, skvělí velikáni, přitom normální lidé, jak Čapek, tak Masaryk. Škoda jich obou, velká škoda. Měli být nesmrtelní!

petra.kosiky
03.01.2022 5 z 5

Mám chuť napsat něco podobného jako martin č., naprosto s ním souhlasím (palec).
Knihou pana Čapka jsem uchvácena! Vlastně už léta o ní vím a dlouho jsem se neodvažovala se do ní pustit. Není to v některých pasážích úplně jednoduché čtení. (A přiznávám se, že mě k přečtení tak trochu "dokopala" čtenářská výzva. Například u této knihy u mě zafungovala čtenářská výzva znamenitě!!)
Mám v knize tolik zatržených míst, tolik zvýrazněných myšlenek, že vůbec nemá cenu je nikam opisovat. Snad jen si je čas od času zase a znovu přečíst.
Zůstala jsem s ústy dokořán a s vírem myšlenek v hlavě, když jsem pochopila, co všechno pan prezident znal, přečetl, pochopil, promyslel, viděl, navštívil, objevil, domluvil, dokázal... Neznám v našich novodobých dějinách nikoho takového druhého.
Jen alespoň malinko napíšu - k tématům v knize zmíněným (a pro mě nečekaným) (tušila jsem, že bude v knize popsáno dětství pana prezidenta, dospívání, rodinný život atp., ale to všechno ostatní?? co všechno dokáže jedna lidská bytost obsáhnout???):
--- rovnost mužů a žen (str. 74),
--- sebekritika (str. 95),
--- kdo je státníkem? (str. 110),
--- lež (str. 128),
--- zahraniční politika (např. str. 155),
--- růst na zdravém vzduchu (makrobiotika) (str. 158),
--- poznání, pravda (např. str. 170, 176),
--- duše a její nesmrtnost (např. str. 194, 237),
--- duše, tělo i hmota (např. str. 197),
--- náboženství Ježíšovo (např. str. 209, 212),
--- konflikt rozumové filosofie a vědy s teologií (např. str. 226),
--- řád světa vs. církev (např. str. 232),
--- moderní kapitalismus a demokracie (např. str. 259, 263)
a další a další...

A přece alespoň jeden citát: str. 121: " Já mám i v zapomínání svou metodu; co už je odbyto, vyhodím z hlavy, abych ji měl volnou a čistou: jako když se dělá pořádek na psacím stole. A pak, abych byl upřímný, nemohu říci všechno: nejen kvůli lidem. Mám pochybnosti, má-li člověk dost vhodných slov, kterými by vyjádřil to nejvnitřnější. Kdo umí číst, najde mě v mých pracích mezi řádky."

Apo73
27.12.2021 5 z 5

Ano, toto je povinná četba. Pro každého, komu nevadí sice mentorský přístup, ale od člověka, jehož není možné si nevážit - byť pro jednu jedinou věc, kterou v životě udělal. Můžeme s ním nesouhlasit, můžeme vnímat z rodinného kontextu, že si šel tvrdě za svým bez ohledu na své nejbližší, můžeme ho kritizovat za ledacos. Ale je to člověk, který celý život přemýšlel, jaký je svět, jak se k němu postavit, co udělat osobně pro to, aby se posunul, aby byl mravnější. Například - postavit se na odpor tam, kde je nespravedlnost. Ani hilsneriádu, ani Rukopisy, ani boj o Chorvaty, ani boj o samostatnost nemusel dělat. Byl to člověk veřejný, politický, člověk, který viděl smysl své existence ve zdokonalování společnosti.
Čapkova kniha (i tím, jak vznikala a jak v ní je patrný jeho rukopis) je také příkladná, jako propagandistický nástroj - je to pomník osobnosti, kterou Čapek bezmezně obdivuje a rád by, aby jej ostatní následovali. Ta kniha není polemika, není ani dokument. Je to pozoruhodná směs literatury faktu a svým způsobem i beletrie, která civilním, neokázalým způsobem systematicky představuje onu příkladnost. Je to vlastně učebnice. Učebnice varianty pohledu na svět, toho, jak žít: střídmě, aktivně, realisticky, konkrétně, a nábožensky pro všední den. A že to všechno říká téměř osmdesátiletý člověk (prezidentování je jen jedna z okolností), který celý život takto žil, získává váhu nejen věku a úřadu, ale hlavně jeho činů.
Řekl jsem na začátku, že by to měla být povinná četba a že to je učebnice. Kam prstem člověk píchne, tam je myšlenka, inspirující pro dnešní dny.
Tedy - doporučuji všem a na závěr píchnu několikrát prstem pro inspiraci.
- "Vývoj školy, to je vývoj demokracie." "Dítěti je první a hlavní školou rodina. Jací jsou rodiče, matka i otec, jaký mají poměr k sobě a okolí, to má největší vliv na dítě."
- "Vliv školy není jenom didaktický, ale i mravní" "Čím kluk bude, o tom nerozhodují tak vlohy, jako spíš nejbližší příležitosti."
- "Člověku je vrozeno usilovat o poznání."
- "Celá naše výchova nevede ke kuráži."
- "Kdo na malé poměry jen naříká, obviňuje tím sebe sama; sám je vinen, že žije male."
- "U nás se často začíná od začátku, místo aby se navazovalo na dílo předchůdce."
- "Jako Evropan jsem západník - to říkám vůči těm slavjanofilům, co v Rusku a Slovanstvu vidí něco nadevropského. Nejlepší Rusové byli také západníky!"
- "Co antika neměla; to, co máme my severním podnebím, ten teplý poměr k domu, ke krbu, k rodině, ženě, k dětem. Řekům a Římanům chybí naše zima, nevědí, co to je sedět v teple, děti kolem matky a babičky."
- "S ní jsem dostal z protestantismu do svého života to nejlepší - tu jednotu náboženství a života, náboženskou praktičnost, náboženství pro všední dny."
- "Ovšem, když jsem postaven před nějaký úkol, tož neuhnu, co jsem začal, to hledím dodělat."
- "Jsem individualista a demokrat - v životě i metafyzicky."
- "Osvobodili jsme se od despotických pánů; teď ještě se musíme osvobodit od velkých a despotických slov."
- "Samostatnost nás nespasí. Já jsem viděl v politice nástroj, cíl mně byl náboženský a mraví. Ale věděl jsem, že musíme být politicky svobodní, abychom mohli volně jít svou duchovní cestou."
- "Máme-li my Češi dostat ve světě slušné místo, musíme ze světových otázek udělat otázky své, musíme dovést ke světovým otázkám promluvit."
- "A říkám vám - bez Beneše bychom republiku neměli. Mezi námi byla úplná shoda v hlavních liniích; i když jsem při tom nebyl, Beneš ve všem rozhodoval tak, že se to shodovalo se smluveným celkovým postupem."
- "Musela se vědomě tvořit tradice." (po založení republiky)
- "Dobrý program je dobrá věc; ale krom toho musí na něj být čestný, statečný a moudrý člověk, který má odvahu odpovědnosti. Proto se ohlížím stále víc po lidech, než po heslech. U nás ještě příliš dáme na hesla - to, je myslím, takové jedno z dědictví po Rakousku-Uhersku."
- "Má osobní satisfakce, smím-li to tak nazvat, je hlubší: že jsem ani jako hlava státu nic podstatného nevyškrtl z toho, več jsem věřil a co jsem miloval jako chudý student, jako učitel mládeže, jako nepohodlný kritik, jako reformní politik; že stoje v moci, nenacházím pro sebe nižádného jiného mravního zákona ani jiného vztahu k bližním, k národu a k světu, než jaké mne řídily předtím....Zůstal jsem sám sebou." Zde dodávám já - to mu přeju a závidím. Mít takto uklizený stůl života.

adelinka
27.12.2021 4 z 5

Áno super. Ale aj tak mám dojem, že mi to dlho trvalo a zrejme som až tak mnoho nepochopila. Ale knihu mam vlastnú, rak dám ju ešte raz neskôr.

knihovna1
13.12.2021 5 z 5

Nádhera. Přečetla jsem v neschopnosti, když mě vzala záda. Je to kniha do postele. A uzdravila. Myšlenky pana prezidenta a jazyk K. Čapka = blahodárná kombinace. Taky film v rolích M. Huby a J. Budaře je kouzelný.

Warty
04.12.2021 3 z 5

Nebýt čtenářské výzvy, po knize bych asi nesáhla. Není to zrovna jednoduché čtení, ale zajímavé to nezesporu je.

alef
15.09.2021 5 z 5

Karel Čapek se s TGM pravidelně vídali v klubu „pátečníků“ a pan Čapek byl často zvaný i na Hrad a na zámek do Lán a Topoľčianek, kde spolu pak ti dva často hovořili. Čapek tak příležitostně prožil s TGM vlastně „9 let hovorů a mlčení“ … z nich pak vznikla tato kniha.
Čapek se v této dlouhé „diskusi“ snažil TGM neovlivňovat, svoje myšlenky prostě nevyslovuje, jen se ptá, pokládá otázky a poslouchá odpovědi, jeho úkolem, jak říká, je dát příležitost, vyjádřit svoje stanoviska široké veřejnosti, a dát tak prostor čtenáři, aby si udělal názor sám. A tak pan Čapek svým vlastním stylem zachytil Masarykův život, …
„Já jsem nebyl horlivý učitel; přednášel jsem často nerad. Nerad veřejně mluvím, i do psaní se musím nutit. Nezajímalo mě vykládat těm hochům, co jiní už napsali a učili; říkal jsem jim, o tom jsou ty a ty knížky, pročtěte si je a basta. Raději jsem s nimi přemýšlel o konkrétních a přítomných otázkách; mně bylo milejší, když se mě na něco ptali nebo se se mnou přeli: aspoň jsem viděl, že myslí a jak myslí, a sám jsem se v ledačems poučil.“
… jeho politické názory i postřehy z kulturního života, …
„Politika mě zajímala vždycky. Už ty vesnické půtky mezi Slováky a Hanáky, později mezi námi českými a německými kluky v Brně byly politika v malém - musel jsem si uvědomit poměr Čechů a Němců. I ten můj úmysl jít na konzulární akademii byl zpola romantika, zpola neujasněný zájem politický. Můj vztah k politice byl nejdřív jen teoretický; to už Plato mě poutal tím svým filosofováním o politice, … i národní hospodářství mě poutalo; ve Vídni jsem poslouchal Mengra, v Lipsku Roschra, a jako universitán jsem se již prokousal druhým vydáním Marxova "Kapitálu". To se rozumí, že jsem vždycky reagoval na politické události.“
… jeho odpovědi na filozofické a náboženské otázky, …
„Říkáte, co bylo mezi mou padesátkou a šedesátkou... Nu, celkem nic... aspoň já měl spíš pokoj; ty zlé patálie byly za mnou. Byla kampaň pro osmihodinovou pracovní dobu, byla agitace pro obecné hlasovací právo - toť takové věci, to se rozumí, jsem dělal s sebou. Měl jsem přednášky na universitě, … dotýkal jsem se při nich našich poměrů, zejména v praktické filosofií - měl jsem v posluchárně plno ...
… A když už mluvíme o církvi: ani církev ani teologie mně není náboženstvím, totiž není náboženstvím celým. My intelektuálové se snadno zakousáváme jenom do učení, do teorií té oné církve; ale to není náboženský život. Já o náboženství neumím uvažovat abstraktně. Vidím podnes takovou neděli v Čejkovicích: celá obec se sejde, známí se pozdravují, hoši se potkávají s děvčaty, všichni hezcí a vyšňoření; voní kadidlo, hraje hudba, celá vesnice zpívá, všichni zároveň vstávají a klekají, starosta i pacholek; máte celé drama u oltáře, máte kázání, kterému rozumíte, a tajemnou latinu, které nerozumíte. Vemte si, co ta neděle člověku dá a jak ho to sdružuje … Katolická mše, to je taková lidová slavnost; … Církve vůbec mají vliv tím, že celý rok je nábožensky členěn a rámován: neděle a svátky - de facto svátky z dob pohanských a přírodní. Celý život člověka …“
… názory na jeho češství a demokracii a samozřejmě i jeho úvahy o dalším vývoji Československé republiky …
„Já jsem byl vlastně na půl Slovačiskem od malička; můj otec byl Slovák z Kopčan, mluvil slovensky do smrti, a i já jsem mluvil spíš slovensky - nějakého rozdílu mezi Slováky uherskými a moravskými, mezi kterými jsem jako dítě rostl, nebyl jsem si vědom. K nám chodívala z Kopčan babička … Neodmítal jsem nikdy právo takzvané historické, ale slučoval jsem je s právem přirozeným: předně je demokratičtější - právo není zděděná výsada, ale nárok každého národa i každého člověka na svůj život; a za druhé mně šlo o Slovensko - podle historického státního práva bychom musili Slovensko nechat Maďarům. A nakonec mně právo historické bylo nesympatické jako plod porevolučního reakčního Německa“.

Čapek k Masarykovi vzhlížel jako k určité autoritě, z textu je taky cítit dávka obdivu, a taky pokory, ale ještě spíš se dá říct, že se Masaryk a Čapek respektovali vzájemně (ve spoustě otázek se ve svých názorech shodovali, ale v mnoha taky lišili).

Co se mi líbilo, že Čapek Masaryka nijak nezveličuje, nedělá z něj legendu ani ho nestaví na piedestal a jeho myšlenky neprezentuje jako dogma, ale spíš jen prostě zachycuje „život a myšlení člověka z masa a kostí, protože při svých hovorech s ním ho tak i poznal“.
I Masarykovi je toho totiž spoustu vytýkáno, a určitě i více méně oprávněně (jako třeba dějinný optimismus … válka překonávající starý svět, válka jako přežitek, který se už nebude opakovat, lidstvo dosáhlo vítězství a nastoupilo cestu míru, demokracie a prosperity … to že už to nedopadlo, jak si představoval, dávno víme, na druhou stranu právě bylo po první světové válce, tragické události, která s člověkem každopádně zahýbe, je jasné že si mnozí přáli, aby se to už nikdy neopakovalo, … ovšem o lidech bych se tak optimisticky asi nevyjadřovala, a když se podíváte do budoucnosti … ani dnes tenhle pohled na budoucnost neobstojí … a zas to kazí lidi a lidi a lidi :-)), ale je toho samozřejmě daleko víc.

Což ovšem vůbec nic nemění na tom, že Masaryka je stejně dobré číst! … a o jeho názorech přemýšlet! A pokud bych si měla vybrat mě příjemné prameny, tak u mě jednoznačně zvítězí pak Čapek, … a taky Jan Patočka, jehož citací to moje „shrnutí“ asi ukončím …
„Tak se mi zdá, že Češi, tito sluhové osvobození akcí shora, propásli příležitost vybojovat si dostatečně samostatným rozhodnutím svou svobodu. Nevyužili procesu, … v první světové válce jsme povstali proti svým pánům, ale když šlo o to uhájit tuto situaci proti znovu se zvedajícímu panstvu, bylo naší odpovědí selhání – ovšem neodpustitelnou vinou jednotlivcovou, protože společnost byla připravena ve své většině k oběti.“ (Patočka, J., Co jsou Češi?, s. 103–104)