Hostina sedmi mudrců

Hostina sedmi mudrců https://www.databazeknih.cz/img/books/24_/249955/bmid_hostina-sedmi-mudrcu-3xg-249955.jpg 4 4 2

Plútarchos - Hostina sedmi mudrců - přeložil Ferdinand Stiebitz. Dřevoryty vyzdobil Bohdan Lacina. Typograficky upravil Rudolf Hála. Vydal v prosinci roku 1947 Jan V. Pojer v Brně 16, Pekařova ul. č. 19, jako 69. svazek edice Atlantis. První vydání. Vytiskli Muller a spol. v Turnově písmem Garamond 12000 výtisků. Kromě vydání na ofsetu vyšlo 400 číslovaných výtisků na slovenském dílovém papíře. Spisek 'Hepta sofón symposion' (Hostina sedmi mudrců) zapadá do antického vývoje literární formy symposia. Praktická rozumová moudrost a zásady praktické morálky byly raženy do stručných úsloví - poznej sám sebe; ničeho příliš; správná míra nejlepší. Později byly tyto výroky připisovány moudrým mužům, kteří žili v VII. a VI. století př.n.l. anebo byli tradicí do té doby kladeni. Takových mudrců - řecky sluli sofoi, což značí muže dovedné, zběhlé, znalé - uznávala pozdější řecká tradice přes dvacet; zahrnovala mezi ně i osoby mythické nebo polomythické. Ale koncem VI. století se patrně ustálil zvyk uznávat sedmero mudrců. A tak se na hostině u Periandra z Korintu setkávají Thales z Miletu, Bias z Prieny, Pittakos z ostrova Lesbu a Athéňan Solon, Chilon z Lakedaimonu, Anacharsis ze Skythie a Kleobulos z Lindu, aby vedli disputace o moudrosti.... celý text

Přidat komentář

JulianaH.
17.02.2023 5 z 5

Plútarchos je plný šarmu, humoru, laskavosti a – čímž zase půjdu proti proudu – opravdové filosofie, tedy myšlenek zajímavých víc než jen z hlediska historie, literární vědy či dějin filosofie. Ale hlavně, při Diovi, napsal dialog, v němž se řeší vegetariánství a delfíni (!) a jemuž předsedá tyrannos-mudrc. Co víc si na světě vůbec přát?

Sedm polobájných mudrců se schází u Lechaia na Korintské šíji. To je místo plné té nejtřpytivější modři a mně přijde, že svoje jiskření a zář vnáší i do samotného dialogu. Potenciálně zábavná situace vzniká už tím, že symposion pořádá korintský tyran Periandros, jenž pozval převážně demokraty včetně zakladatele athénské lidovlády Solóna. Mudrci jsou veselá kopa a s (osvícenou) autokracií svého hostitele se smiřují až po krátkém brblání; však „zdědil tyranidu jako nějakou nemoc po otci a dostává se z ní ne zrovna špatně“. Nešetří ovšem ani Solóna, jenž je po svém panegyriku na demokracii upozorněn, že uzurpuje pohár určený ke kolování... =D

Plútarchos sice píše o postavách z přelomu VII. a VI. století př. n. l., ale píše o nich po 800 letech, v době římské. Proto je může obdařit cituplnými gesty, vyplývajícími z celkového zjemnění a zlidštění společnosti v helénismu. A tak čteme, jak se Periandros „zasmál, objal Thaleta a políbil ho“ – nebo jak uvítal bratra: „přivinul ho k sobě a políbil ho a on se usadil na lehátku vedle něho a cosi mu důvěrně oznamoval“. Není to sladké? – U našeho autora tolik nepřekvapí ani to, že se první fáze hostiny účastní dvě dámy, Periandrova manželka a Kleobúlova dcera „podivuhodného ducha a politického nadání“. Nevím, co pořád všichni mají s tou Periklovou érou, pozdní antika je mnohem přívětivější.

Dialog se – po luštění hádanek v úvodu symposia – soustředí na tři témata:
1) jak dobře spravovat obec a hospodářství (tady Periandros vlastně proklamuje průnik demokracie a tyranidy, totiž meritokracii – sympatická myšlenka)
2) jaké společenské a filosofické dopady by mělo, kdyby byl člověk zproštěn potřeby jíst
3) záchrana lidí delfíny (kde sice nacházíme nějaké filosoficko-náboženské přesahy, ale účelem je pobavení vyprávěním historek)
Jakkoli je část s delfíny boží („[…] mají také rádi plování dětí a závodí s plovoucími. Proto jim také nepsaný zákon zaručuje bezpečnost; neboť nikdo je neloví a neubližuje jim, leda když se ocitnou v síti a škodí lovu, bývají trestáni ranami jako chybující chlapci.“), myšlenkově nejpozoruhodnější je samozřejmě prostřední otázka. Zatímco někteří mudrci považují potřebu jídla za pozitivní (a není bez zajímavosti sledovat jejich argumentaci, úzce spjatou s řeckou kulturní realitou!), Plútarchos sám je patrně na straně těch druhých. Mimo jiné prohlašuje, že nesoběstačnost lidské přirozenosti, která nás nutí brát životy druhým (zvířatům a rostlinám), je nespravedlností. Ve vegetariánství, jež sám praktikoval, spatřuje jen nedokonalý protest proti „gnosticky“ špatnému uspořádání světa. Člověk při tom nemůže nepomyslet na koncept „ontologického dluhu“ (vědomí, že existujeme vždy jen na úkor druhých) v moderní filosofii, a třeba i na touhu Simone Weilové žít z ničeho, ústící do prazvláštních experimentů této filosofky.

Jasně že Plútarchos není spekulativní myslitel Platónova formátu (taky kdo je?), ale nelíbí se mi sklon brát ho jako filosofa druhé kategorie. Jeho dialogy si uchovávají intelektuální dráždivost, navíc zkrášlenou laskavostí a smyslem pro humor. Jsem nadšená a dávám 100/100.

Plútarchos
24.05.2015 4 z 5

Plútarchos nebyl filosofem, byl spíše spisovatelem a učitelem, vedle své úřednické hodnosti. V tomto spisku využívá formu hostiny, jako místa rozhovoru mudrců - filosofů. Hodovníci spolu vedou diskuze o moudré přípravě na hostinu, o moudrosti vladařské a zákonech, o uměřenosti, o jídle a mnoha dalších otázkách.
"Postupující čas, Nikarchu, dojista velice zatemní události a učiní je zcela nejasnými, když už nyní při věcech ještě tak čerstvých a nových docházejí víry nepravdy, které byly o nich zosnovány. Vždyť se té hostiny nezúčastnilo jen sedm osob, jak jste vy slyšeli, nýbrž více než dvakrát tolik."
"Vlk uviděl pastýře, jak pojídají v chatě ovci; přiblížil se a pravil: 'Jaký byste vy ztropili povyk, kdybych to dělal já!' "
"...Solon tedy chvíli přemítal a řekl: 'Nuže já myslím, že by se král i samovládce stal nejspíše slavným tehdy, kdyby zřídil občanům místo jedinovlády demokracii' Druhý se vyslovil Bias: 'Jestliže by se první řídil zákony vlasti.' Po něm se ozval Thales, že prý vidí blaženost vládce v tom, zemře-li přirozenou smrtí, dosáhnuv stáří. ... Šestý Pittakos: 'Kdyby vládce spořádal své poddané tak, aby se báli ne jeho, ale o něho.' ... Po těchto výrocích jsme my žádali, aby také sám Periandros něco řekl. A on s tváří nikterak tuze jasnou, nýbrž zachmuřenou pravil: 'Já tedy k tomu prohlašuji, že téměř všechny pronesené rady odvracejí rozumného člověka od toho, aby vládl.' "