Gilliameska

Gilliameska je pestrou směsí mnoha dosud nepublikovaných kreseb, fotografií a pronikavých postřehů okořeněných mnohdy drsným humorem. Vystupuje zde i řada hvězd ve vedlejších rolích – George Harrison, Robin Williams, Jeff Bridges, Robert De Niro, Brad Pitt, Uma Thurmanová, Johnny Depp, Heath Ledger, a především všichni ostatní Pythoni – a mihnou se tu i další ikony moderní doby od Woodyho Allena, Franka Zappu, Richarda Nixona až po Huntera S. Thompsona....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/33_/335586/gilliameska-ACS-335586.jpg 4.37
Originální název:

Gilliamesque: A Pre-posthumous Memoir (2015)

Žánr:
Literatura světová, Humor, Biografie a memoáry
Vydáno:, Jota
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (4)

Přidat komentář
Iki1
21. října

Jedná se o příjemné čtení s reflexí tehdejší doby a politickou situací, která jeho projektům spíše házela klacky pod nohy. Kniha je doplněna spoustou obrazového materiálu, který pomáhá tehdejší dobu dotvořit.

Matty
18. října

„Picasso měl své modré období, zato v mých raných kresbách se projevuje převážně vztah k vysavačům.“

Gilliam sice v úvodu slibuje divokou „Grand Theft Auto-biografii“, ale z hlediska struktury jde o klasické převyprávění životních osudů od života po smrt, resp. její předzvěst (díky Gilliamovu věcnému přístupu k lidské smrtelnosti a historce o přeťaté tepně nejsugestivnější část knihy). Gilliameskou je především radost listovat a prohlížet si kresby a koláže oddělující jednotlivé kapitoly, ukázky Gilliamovy velmi i pozdější tvorby nebo fotografie blízkých, doplněné vtipnými, rukou psanými popisky.

Skutečnost, že je Gilliam hlavně vizuální umělec, ještě víc vyvstává do popředí během čtení textu, který sice nemá hluchých míst a nechybí v něm sebereflexivní vsuvky a slovní hříčky, ale vedle excentrických obrázků působí vcelku usedle, málo hravě. Nedokážu přitom posoudit, jakou roli v tom sehrál překlad, který mi jinak přišel velmi kvalitní. Vůbec to ale neznamená, že by Gilliamův život nebyl bohatý na zábavné historky. Cenný je zejména popis (kontrakulturních) vlivů, které jej v 60. letech coby mladého hipíka formovaly a přivedly nejprve do Británie, později mezi nonkonformní komiky z budoucího Létajícího cirkusu.

Podstatnou část textu tvoří popis projektů, na kterých Gilliam pracoval. Pracovní linie je akcentována více než ta osobní, jakkoli u člověka, který zjevně žije svou prací, nelze dost dobře jedno oddělit od druhého. Úzká propojenost života a díla částečně vysvětluje, proč pro Gilliama bylo tak důležité třeba uvést Brazil v jeho verzi, ne s producentským happy endem. Také o svých nejbližších píše Gilliam hlavně ve spojitosti s uměleckou tvorbou.

Výroba pythonovských skečů a filmů již byla zmapována mnohokrát, což si Gilliam uvědomuje a víc prostoru věnuje svým začátkům v reklamní agentuře, kreslení pro různé časopisy, natáčení vlastních snímků a nabídkám, o nichž se moc neví (Kubrick jej např. požádal o animované titulky k Mechanickému pomeranči). Mnohdy se přitom věnuje „řemeslným“ a designovým detailům (u fotek si často všímá i toho, co mají dotyční na sobě), které potěší vyznavače rukodělných, nepočítačově dělaných triků.

Pro fanoušky Terryho Gilliama povinná položka do knihovny, pro ostatní pár hodin strávených v příjemné společnosti chlapíka, který se nepřetvařuje a nepodbízí, nemá potřebu nikomu nic dokazovat, a nebojí se přiznat, že práce je pro něj krom jiného i prostředek k dočasnému potlačení deprese.

Kortexo
23. září

Skvělá kniha o kreativním guru naší generace, který se nabojí žádného tématu a líčení těžkých začátků.Kniha i hodně pomůže pokuď, máte sami umělecké ambice, jak ve filmů, nebo v psaní.Inspirující...

DennisMoore
09. července

Přesně taková kniha, jakou jsem čekal a chtěl si přečíst. Vtipná, kousavá, plná fotografií, ilustrací i různých malůvek, zajímavá a pestrá. Navíc s velmi dobrým českým překladem (všiml jsem si snad jen dvou nedostatků - názvy všech filmů jsou přeložené, ale Easy Rider ne, a skvěle dvojsmyslný vtip s Ježíšem čmárajícím na zeď nápis God Is Dad mohl být v překladu alespoň vysvětlen, ne odbyt suchými slovy "Bůh je otec") a v tak kvalitním vydání, které snad i ospravedlňuje na první pohled lehce přemrštěnou cenu. Terry Gilliame, ještě něco natoč a klidně i napiš.