Gemma Boveryová
Posy Simmonds
Jméno hlavní hrdinky tohoto grafického románu, Gemma Boveryová, připomíná ne náhodou jméno hlavní hrdinky klasického románu Gustava Flauberta, který se stejně jako tento odehrává ve Francii. Paní Bovaryová, kterou Flaubert napsal v roce 1856, je výjimečnou a nadčasovou sondou do psychologie postav, a to zejména hlavní hrdinky Emmy Bovaryové, v níž by se jistě našla nejedna dnešní žena, tedy odmyslíme-li si tragický konec tohoto slavného příběhu. Gemma Boveryová, kterou stvořila britská ilustrátorka Rosemary Elizabeth „Posy“ Simmondsová, má s Emmou Bovaryovou velmi mnoho společných rysů: překvapivě podobnou povahu, typicky ženské nálady, ale zároveň umí zamotat hlavu mužům i sama sobě. Posy Simmondsová však Gemmu nevytvořila pouze „podle vzoru“ slavné Emmy – stejně jako Flaubert ve svém příběhu, kritizuje i Simmondsová nešvary dnešní doby, především anglickou středostavovstkou vrstvu obyvatel. Nicméně na rozdíl od Flauberta nevolí tragickou, nýbrž humornou formu, takže se při čtení jejího originálního „komiksu“ člověk výborně baví. Posy Simmondsová ve svém díle upozorňuje na některá aktuální témata dnešní doby, jako je utíkání z města na venkov nebo konzumní styl života. Velmi vtipně rovněž popisuje kulturní rozdíly mezi Angličany a Francouzy, tedy téma vzájemné konfrontace, s čímž se v současné otevřené Evropě setkáváme stále častěji. ... celý text
Literatura světová , Komiksy
Vydáno: 2009 , BB art
Originální název:
Gemma Bovery , 2001
více info...
Přidat komentář
Grafický román. Ema Bovaryová současnosti.
Humorná forma,aktuální témata.
Vtipně popisuje rozdíly mezi Angličany a Francouzy.
(2010)
Moc jsem si to užila a moc jsem se na čtení těšila. Byla jsem zvedava, jak moc velkou podobnost s klasickou předlohou příběh nabere...Komiks mě pohltil, zvyšovalo se napětí kam zápletka doputuje ...A ten závěr! No a u posledních dvou vět jsem se musela zasmát nahlas....to byla pecka.
Za mě jednoduše perfektní, byla jsem do knihy ponořená od první stránky do poslední. Nádherné spojení komiksu a klasické prozy.
Původní Paní Bovaryovou jsem nečetla, ale tohle zpracování má šťávu. Přenesení do současnosti příběhu vůbec neubírá na naléhavosti a i přes odlehčenou komiksovou úpravu (velmi sympatickou!) nepostrádá hloubku. Dík Joubertovi, který dodává pohled třetí osoby, je snad drama ještě ožehavější a provokativnější. (To voyeurství je trochu nevkusné, ale lze se mu divit, v tak malém, provinčním městečku...?) Bavil mě rozpor mezi français a anglais a jejich stereotypy, vševidoucí pohled Martine v pozadí a Patrickova nesnesitelnost. Ke konci se nicméně nemůžu ubránit rozpačitosti nad tím paradoxním, hořce humorným závěrem a týdny Joubertovy pokračující obsese. Tečka za Gemmou mohla přijít o něco dřív a pozornost měla zůstat jí...
Má to švih, jaký má komix mít. Napínavé, vtipné. Jen prosím nečekejte, že díky tomuto komixu poznáte Flauberta.
Kniha rozporov. Medzi mužmi a ženami, medzi dvoma kultúrami, medzi životnými cestami. Ako grafický román na pokračovanie isto silný, kedže vzťahy sa komplikujú každou stranou a v poločítaní - polokomix (ktorý je niekedy striktne opisný napr. opisujúci akúsi "mapu" vecí, jedla a skutkov) o hľadaní svojho miesta života, sa nájde svojím kúskom každí.
Štítky knihy
nevěra Londýn komiksy Normandie deníkové záznamy voyerství metafikce
Kniha Gemma Boveryová je v
Přečtených | 54x |
Čtenářské výzvě | 3x |
Doporučených | 1x |
Knihotéce | 21x |
Chystám se číst | 6x |
Chci si koupit | 1x |
'Teď si vzpomínám, že při slově 'rodinný' naskakovaly Gemmě pupínky'.
Paní Bovaryovou jsem nečetla, ale těžko bude zábavnější než tato černohumorná šmírácká metafikce. Konec je geniální.