Citadela chaosu

kniha od:

Citadela chaosu obálka knihy
Mé hodnocení:

KoupitKoupit eknihu

Citadela skývá smrtelná nebezpečí pro každého odvážlivce, který by se pokusil do ní vstoupit. A přesto se tam musíš vydat, protože Tvým úkolem je zneškodnit samotného Balthuse Dira, mocného čaroděje, který sídlí v samém srdci černé věže!

https://www.databazeknih.cz/img/books/41_/41147/citadela-chaosu-41147.jpg 3.757
Série

Fighting fantasy 2.

Žánr
Dobrodružné, Fantasy, Gamebook
Vydáno, Perseus
Orig. název

The Citadel of Chaos, 1983

více informací...
Nahrávám...

Komentáře (12)

Kniha Citadela chaosu

Přidat komentář
Ninjer
18. března

Druhý gamebook z osmdesátek měl na starosti Steve Jackson (s kolegou Ianem Livingstonem se od tohoto dílu střídali), a ten se rozhodl, že pořádně přitvrdí. A taky přidal do své hrací knížky kouzla. Hlavní hrdina je mladý čaroděj (či čarodějnice), který je vyslán jako tajný špeh do citadely, v níž přebývá jakýsi padouch chystající se zaútočit se svou armádou na poklidné Vrbové údolí. Je na čase ho zastavit, a půjde to asi jen po zlém.

Záporák si také libuje v magii, a proto budete uvnitř hradu narážet především na všemožné magické kreatury. To je upřímně řečeno trochu otrava, protože i když si na začátku naházíte velkou sílu ("umění boje"), tak většinou spíš přijdou k řeči kouzla. Magie je tu řešená tak, že si zvolíte na začátku určitá kouzla a jejich množství (které není velké), a pak vám knížka nabídne je ve správnou chvíli použít. A taky ve špatnou chvíli. Můžete si velmi snadno kouzla nevhodně vyčerpat a v kritické chvíli je pak nemít. Kromě vhodných kouzel taky musíte během čtení (hraní) nasbírat ty správné předměty. Jsou pasáže, kde bez správného předmětu prostě nepřežijete, a vracet už se nemůžete. Ačkoliv se mnohé části tváří tak, že máte více možností, je to často pouhá iluze. Vrcholem toho jsou dveře téměř na konci, ke kterým musíte znát heslo, jež lze opravdu velice snadno přehlédnout. Neznáte ho? Game over - zkuste to znovu.

Tento gamebook počítá s tím, že ho budete číst několikrát... Což se mi moc nezamlouvalo, zase tak úžasný příběh to tedy není. Jednotlivá setkání jsou často zábavná, ale hodně to kazí ta přepálená obtížnost, kde musíte mít správnou kombinaci předmětů (vybrat si správné cestičky v dobrodružství) a kouzel (vybrat si správná kouzla na začátku).

Řekl bych, že tyhlety hrátky s předměty a kouzly jen uměle prodlužují délku vašeho zážitku, protože jinak jde o poměrně stručnou záležitost. I přes všechny ty neduhy, co se týče "hratelnosti", je to ale často milé a sympatické. V každém případě porážka hlavního padoucha sice trvá dlouho, ale nakonec je jeho slabost poměrně směšná vzhledem k tomu, že to měl být nějaký bojový čaroděj toužící po válce.


Šest špatně využitých kouzel z deseti. Zkus to znova.


P.S. Překlad je občas roztomilý - docela pochybuju, že padouchova "Drápobestie" má "dlouhé vlasy" ("hair" znamená vlasy i chlupy) a taky se mi moc nezdálo, když hlavního padoucha porazíte pomocí "drapérií" ("drapes" jsou jednoduše závěsy).

Macheta
27.09.2020

Na můj první dohraný gamebook budu asi vzpomínat hodně dlouho, protože ta obtížnost teda byla dost vysoká. S ohledem na období vzniku se není čemu divit, tenkrát bylo hardcore všechno hraní, ať papírové nebo virtuální. Narazil jsem však na moment, který mi v podstatě znemožnil hru dohrát, takže malý SPOILER, až budete sbírat lahvičku, tak jsou tam dvě:) V daném odkazu je to totiž tak nějak zvlášť popsané, což mi potvrdilo pár dalších hráčů. Nicméně pocit dohrání je k nezaplacení. Hurá na Čaroděje z Ohňové hory!


ondrej-efra7649
19.12.2019

Jeden z mála gamebooků v sérii, který jde kompletně dohrát bez jediného souboje :) zároveň je pro mě Citadela Chaosu obrovská nostalgie a láska, jelikož to byl první gamebook, který jsem kdy četl. Ilustrace Russe Nicholsona jsou jedním slovem dechberoucí a celá atmosféra knihy je skvěle temná a tíživá. Zajímavý lore, který se táhne několika dalšími gamebooky od Steva Jacksona.

lukaskon
17.03.2018

Druhý gamebook už je čistě v režii Jacksona. Citadela není tak velký dungeon jako první díl, ale kreslení mapy je i tentokrát základ, protože pokud nenavštívíte ty správné místnosti a komnaty, nenajdete věci potřebné k poražení čaroděje.

Příběh působí podobně jako u Ohňové hory, ale jsou tu jisté odlišnosti. Hráč už není jen bohatství chtivý dobrodruh, ale žák mistra magie, který bojuje proti temnému čaroději z citadely, aby ochránil říši. Hlavní záporák, čaroděj Balthus Dire zase není obyčejný tajemný čáryfuk, ale namyšlený zmetek chystající se na válku.
Hratelnost se výrazně změnila. Nový prvek kouzel nabízí mnohem větší variabilitu možností, neboť hráč si může na počátku hry vybrat hned z dvanácti různých druhů kouzel, které pak v praxi slouží pro usnadnění některých situací anebo jako poslední záchrana v momentě, kdy uděláte chybu.

Obtížnost knihy je vysoká. V druhé polovině (od jídelny) už čelíte takovým protivníkům, že pouhý meč nestačí a tak musíte buť vlastnit to správné kouzlo (což ale také ne vždy zabere) anebo vlastnit správný předmět. Protože ale tyto předměty často vlastní postavy, které nejsou vyloženě agresivní, platí pravidlo likvidovat vše, co se zdá být lehce přemožitelné mečem.

Hodnocení příběhu – 40%
Obtížnost – 8/10
Délka – 400 odkazů

knihomol.petr
15.02.2018

nechápu jak to někdo může vyhrát! ti gándžíjové mě vždycky dostali
příběh dobrý ale jak to vyhrát?

pusheko
23.04.2017

Druhý díl je též dungeonovka, ačkoliv má poměrně krátký příběh a nabízí variace průchodů. Než se dostanete k černokněžníkovi, musíte najít způsob, jak přemoci fantomy v černé věži a ještě zjistit kombinaci zámku dveří, které k černokněžníkovi vedou. Závěrem jsou 3 bossové, včetně černokněžníka.
Navíc je zde magie, bez které se neobejdete. Velké množství zápasů

hanak_v_exilu
08.01.2017

I když je Citadela docela krátká, dá se v ní zemřít desítkou způsobů. Často bez předchozího varování. Můj rekord byl tuším osmý odkaz. Jako tradičně platí, že pokud hrdina špatně odbočí, do cíle nedojde. Šance na nápravu chyby není. Kniha teoreticky nabízí možnost jeden z klíčových předmětů nahradit jiným a bez druhého se obejít. O to víc frustrující je konec na další překážce. Citadela chaosu nedisponuje ani atmosférou, ani zajímavými lokacemi. Vyniká jen trýznivě obtížným závěrečným soubojem a mechanikou kouzel.

P.owl
16.11.2016

Další velmi těžký gamebook, který Vám vydrží opravdu dlouhou dobu než se doberete úspěšného konce. Odehrává se hlavně v citadele a ve finále pak v černé věži.
Kniha je neobvyklá z důvodu využívání kouzel při hře, které si na začátku zvolíte. Obtížnost je vyšší konkrétně proto, že k dokončení je třeba jedna konkrétní znalost a dále pak jeden klíčový předmět. Bez toho se prostě nehnete dál. Při dobrodružství Vám mohou pomoci další 3 specifické předměty, ale nutné nejsou. Kreslení mapy je opravdu důležité, protože dle mé zkušenosti existuje jen jedna správná cesta k cíli.
Obsah knihy jsem prošel nespočetněkrát, než jsem jí dokončil. Z tohoto důvodu je můj celkový dojem poněkud rozpačitý. Doporučil bych ji jen velmi úzké skupině hardcore hráčů s velkou porcí trpělivosti a nadšení.
Šťastné hody kostkou a mnoho zábavy!

Příběh a atmosféra - 6/10, Obtížnost - 10/10

1