Citadela chaosu
kniha od: Steve Jackson
KoupitKoupit eknihu
Citadela skrývá smrtelná nebezpečí pro každého odvážlivce, který by se pokusil do ní vstoupit. A přesto se tam musíš vydat, protože Tvým úkolem je zneškodnit samotného Balthuse Dira, mocného čaroděje, který sídlí v samém srdci černé věže!
https://www.databazeknih.cz/img/books/25_/257522/citadela-chaosu-257522.jpg 3.756Série | Fighting fantasy 2. |
Žánr | Dobrodružné, Fantasy, Gamebook |
Vydáno | 1998, Perseus |
Orig. název | The Citadel of Chaos, 1983 |
více informací... |
Komentáře (11)
Kniha Citadela chaosu


Na můj první dohraný gamebook budu asi vzpomínat hodně dlouho, protože ta obtížnost teda byla dost vysoká. S ohledem na období vzniku se není čemu divit, tenkrát bylo hardcore všechno hraní, ať papírové nebo virtuální. Narazil jsem však na moment, který mi v podstatě znemožnil hru dohrát, takže malý SPOILER, až budete sbírat lahvičku, tak jsou tam dvě:) V daném odkazu je to totiž tak nějak zvlášť popsané, což mi potvrdilo pár dalších hráčů. Nicméně pocit dohrání je k nezaplacení. Hurá na Čaroděje z Ohňové hory!

Jeden z mála gamebooků v sérii, který jde kompletně dohrát bez jediného souboje :) zároveň je pro mě Citadela Chaosu obrovská nostalgie a láska, jelikož to byl první gamebook, který jsem kdy četl. Ilustrace Russe Nicholsona jsou jedním slovem dechberoucí a celá atmosféra knihy je skvěle temná a tíživá. Zajímavý lore, který se táhne několika dalšími gamebooky od Steva Jacksona.


Druhý gamebook už je čistě v režii Jacksona. Citadela není tak velký dungeon jako první díl, ale kreslení mapy je i tentokrát základ, protože pokud nenavštívíte ty správné místnosti a komnaty, nenajdete věci potřebné k poražení čaroděje.
Příběh působí podobně jako u Ohňové hory, ale jsou tu jisté odlišnosti. Hráč už není jen bohatství chtivý dobrodruh, ale žák mistra magie, který bojuje proti temnému čaroději z citadely, aby ochránil říši. Hlavní záporák, čaroděj Balthus Dire zase není obyčejný tajemný čáryfuk, ale namyšlený zmetek chystající se na válku.
Hratelnost se výrazně změnila. Nový prvek kouzel nabízí mnohem větší variabilitu možností, neboť hráč si může na počátku hry vybrat hned z dvanácti různých druhů kouzel, které pak v praxi slouží pro usnadnění některých situací anebo jako poslední záchrana v momentě, kdy uděláte chybu.
Obtížnost knihy je vysoká. V druhé polovině (od jídelny) už čelíte takovým protivníkům, že pouhý meč nestačí a tak musíte buť vlastnit to správné kouzlo (což ale také ne vždy zabere) anebo vlastnit správný předmět. Protože ale tyto předměty často vlastní postavy, které nejsou vyloženě agresivní, platí pravidlo likvidovat vše, co se zdá být lehce přemožitelné mečem.
Hodnocení příběhu – 40%
Obtížnost – 8/10
Délka – 400 odkazů


nechápu jak to někdo může vyhrát! ti gándžíjové mě vždycky dostali
příběh dobrý ale jak to vyhrát?


Druhý díl je též dungeonovka, ačkoliv má poměrně krátký příběh a nabízí variace průchodů. Než se dostanete k černokněžníkovi, musíte najít způsob, jak přemoci fantomy v černé věži a ještě zjistit kombinaci zámku dveří, které k černokněžníkovi vedou. Závěrem jsou 3 bossové, včetně černokněžníka.
Navíc je zde magie, bez které se neobejdete. Velké množství zápasů


I když je Citadela docela krátká, dá se v ní zemřít desítkou způsobů. Často bez předchozího varování. Můj rekord byl tuším osmý odkaz. Jako tradičně platí, že pokud hrdina špatně odbočí, do cíle nedojde. Šance na nápravu chyby není. Kniha teoreticky nabízí možnost jeden z klíčových předmětů nahradit jiným a bez druhého se obejít. O to víc frustrující je konec na další překážce. Citadela chaosu nedisponuje ani atmosférou, ani zajímavými lokacemi. Vyniká jen trýznivě obtížným závěrečným soubojem a mechanikou kouzel.


Další velmi těžký gamebook, který Vám vydrží opravdu dlouhou dobu než se doberete úspěšného konce. Odehrává se hlavně v citadele a ve finále pak v černé věži.
Kniha je neobvyklá z důvodu využívání kouzel při hře, které si na začátku zvolíte. Obtížnost je vyšší konkrétně proto, že k dokončení je třeba jedna konkrétní znalost a dále pak jeden klíčový předmět. Bez toho se prostě nehnete dál. Při dobrodružství Vám mohou pomoci další 3 specifické předměty, ale nutné nejsou. Kreslení mapy je opravdu důležité, protože dle mé zkušenosti existuje jen jedna správná cesta k cíli.
Obsah knihy jsem prošel nespočetněkrát, než jsem jí dokončil. Z tohoto důvodu je můj celkový dojem poněkud rozpačitý. Doporučil bych ji jen velmi úzké skupině hardcore hráčů s velkou porcí trpělivosti a nadšení.
Šťastné hody kostkou a mnoho zábavy!
Příběh a atmosféra - 6/10, Obtížnost - 10/10


Tak se tak myšlenkově vracím po gameboocích ze své oblíbené série FF. Citadelu jsem vždy řadil k těm spíše slabším. Princip, že to člověk celé nějak projde a na konci pak potřebuje použít lineárně za sebou 3 specifické předměty proti třem před-finálním bossům, a pokud tyto předměty nemá, tak kousek před koncem prostě umře - to je celkem obvyklý obtížnostní muster u řady knih z téhle série - ale tady v Citadele mi to celkově přišlo prostě takové křečovité. Navíc - nevím jestli je to špatným překladem - ale jeden z oněch potřebných kritických předmětů, který má člověk šanci dostat někde na začátku děje, je na tom začátku popsán trošku jinak než na konci, takže jsem vlastně původně vůbec nevěděl, že ten potřebný předmět vlastně mám - a žil jsem tak chvíli v domnění, že vůbec nevím jak knihu dohrát.
Štítky
Autor a jeho další knihy
- Citadela chaosu 1998
- Čaroděj z Ohňové hory 1994
- Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou 1998
- Pekelný dům 1996
- Magie: Koruna králů 1997
- Strašlivý netvor 1999
Podobné knihy
- Přízraky strachu 1999
- Najdi SMRT 1997
- Prokletý hvozd 2017
Kniha Citadela chaosu je v
Právě čtených | 1x |
Přečtených | 92x |
Doporučených | 1x |
Knihotéce | 60x |
Chystám se číst | 8x |
Chci si koupit | 8x |