Elementární částice
kniha od: Michel Houellebecq
Francouzský bestseller z roku 1998, který vynesl autorovi celosvětový ohlas. Uprostřed tápající a nevýrazné literatury zapůsobil jako časovaná bomba. Houellebecq v něm rozvíjí témata, která rozpracoval již v prvotině Rozšíření bitevního pole (česky 2004). Na pozadí příběhu dvou nevlastních bratrů, přísně deterministického vědce na jedné straně a sexuálního štvance na straně druhé, neúprosně tepe degeneraci mravů v Západní Evropě, kde „pocity lásky, něhy a lidské pospolitosti do značné míry zmizely“. Za střídání pronikavých analýz a klasických románových pasáží se pokouší o jakýsi všeobjímající historický průzkum vývoje mravů a důvodů současného individualismu, vedoucí k poněkud vědeckofantastickému vyústění, v němž oba hlavní protagonisté zastávají, každý svým způsobem, nezaměnitelnou roli. Pokus o „totální“ román konce století.... celý text
Literatura světová , Romány
Vydáno: 2013 , Garamond
Originální název:
Les Particules élémentaires , 1998
více info...
Komentáře (80)
Komentáře 80 Recenze 2


S Houellebecqem to mám jako s Palahniukem. Třebaže mě oba nejdříve nadchli a přinesli do mého nočního čtecího koutku svěží vítr, postupem času - mluvím za sebe - jsem se jen těžko mohl zbavit pocitu, že to celé není nic víc než jen stylisticky ucházející performativní negativismus. Proto se jeho knihy líbí všemožným kritikům současného směřování západní civilizace.


Myšlenky občas zajímavé, občas dokonce hluboké - bohužel ta pornografie mezi tím je dost únavná.


Na Houellebecqa si člověk asi musí zvyknout. Elementární částice byla(y) pro mě jeho čtvrtou knihou a myslím, že teprve po ní se mi začíná skládat celistvější obraz.
H. (fakt se mi to jméno nechce psát pořád celé) je skvělý pozorovatel obdařený depresivní jasnozřivostí. Ano, je často nechutný a politicky nekorektní (ponechávám stranou, že před těmi 25 lety, kdy tahle knížka vyšla, ještě tohle spojení nebylo zdaleka tak zprofanované jako dnes). Ale řekl bych, že to není samoúčelné. Vždyť jak jinak v době, kdy se každý tváří, že všechno zná a nic ho nemůže překvapit, přitáhnout pozornost k tomu, že jsme si stvořili nemocný svět, ve kterém zhusta chybí smysl, kde se spousta lidí cítí zbytečných a osamělých, pro společnost v podstatě neviditelných a ke spoustě dalších věcí, které si odmítáme připustit a nazývat pravými jmény, než tím, že budu šokovat.
Neříkám, že se vším, o čem H. píše a co vidí jako řešení, souhlasím a že se mi všechno líbilo, ale jako kniha, která člověka provokuje k myšlení a nastavuje nemilosrdné zrcadlo i jeho životu, je (jsou) Elementární částice skvělá(é). A v kontextu Možnosti ostrova a Platformy to platí ještě víc.


Trochu mi občas vadilo filozofovanie, pretože mi prišlo nevyvážené. Občas plné podnetných myšlienok, občas nadutý blábol.
Bavili ma Houellebecqueove postavy. Možno som úplne nepochopil, akému účelu slúžila repetitívnosť osudov ženských postáv, asi by som mal vyhľadať nejaký rozbor.
Trápna mi prišla len neuveriteľne okatá nekorektnosť za každú cenu. Nie, že bola ofenzívna, iba je to proste póza. Najlepšie onu účelovosť ilustruje fráza stupidná ženská odovzdanosť. To nie je urážka žien, ale urážka ženskosti. A tá, samá o sebe svedčí skrátka o tom, že je autor buď kretén, alebo pozér. Prikláňam sa k druhej z možností.


Zdejší přímočarost a odvaha si žádá plnou pozornost. Není možné se u knihy rozptylovat čímkoli "vedlejším" a nejvýhodnější je zakázat okolí jakékoli zvuky. Celou dobu si můžeme klást otázku, ke které z postav máme blíž a má-li něco vůbec smysl. A neuniká nám to náhodou úplně mimo naši kapacitu? Je dobré si občas připomenout, že čtení se neodbývá:).
"Cítil, že je od světa oddělen několika centimetry prázdna, které jako by kolem něho tvořily krunýř nebo brnění."
"Zatímco jsem zcela závislý na okolní společnosti, sám jsem pro ni prakticky zbytečný."
"To, co muži znají, je touha...v dřívějších dobách mohli časem pociťovat v rámci manželství ke své družce určitý vděk - když jim porodila děti, starala se dobře o domácnost, osvědčila se jako kuchařka a jako milenka; potom je těšilo spát s ní v jedné posteli..."


Všechno závisí na Krauseho tělíscích ...
- tak je to od stvoření,až po zánik ...
- ... pojednává tato knížka.


Jsem upřímně překvapen, že se MH v téhle psychické "pohodě" dožil tak vysokého věku. A navíc stále píše ... Elementární částice je fascinující dílo, od kterého jsem se těžce odtrhával. Směs nekorektnosti, deprese, sexu, fyziky a existencialismu nemohla zplodit zcela normální mysl. Proto vzniklo velmi zajímavé a čtivé dílo. Co mě překvapuje, že má i hlavu a patu. Doporučuji silným povahám, co nemají rádi romantické romány:)


Po přečtení Serotoninu jsem si říkala, co všichni na tom Houellebecqovi mají a chvíli mi trvalo, než jsem mu dala další šanci a pustila se do Elementárních částic. A dostala jsem odpověď. Chápu rozhořčení a znechucení některých čtenářů ani jsem nezažívala pocity, že by mi autor tzv. mluvil z duše. Ale co jiného přežije věky a dostane se do učebnic literatury za pár desítek let, když ne kniha, která je ostrou kritikou společnosti, nepříjemnou analýzou dnešních vztahů, poukazuje na fyzický i psychický rozklad a nebojí se být značně nechutná či perverzní a ještě se u ní občas zasmějete? Neříkám, že mé vždělání stačilo na pochopení všeho, co kniha obsahuje a cítím, že bych to měla vzít ještě jednou od začátku. Na co ale mé mozkové buňky stačily, bylo uvědomění, že tohle dílo převyšuje mnohou současnou literaturu, byť není třeba s autorem ve všem souhlasit. Autor, který se nebojí dnešní hyperkorektnosti (přestože Elementární částice vznikly ještě v době, kdy slovo korektnost živořilo někde na okraji) se jednou zařadí na poličku vedle Alberta Camuse a jemu podobných. Nestal se ze mě Houellebecqův fanoušek, na to s jeho názory příliš nesouhlasím, ale za přečtení Elementárních částic jsem vděčná a snad se k nim ještě někdy vrátím a pochopím zase o kousek víc.


V Platforme mi Houellebecq sedl, bavil i filosofoval zaroven. Tady me zacina jeho postoj k zivotu (nebo alespon jeho postav) iritovat. Dalsi podivny ztrokostanci ve strednim veku, kteri jsou zoufali ve vsech oblastech zivota, nachazejici utechu (pouze) ve vytahovani penisu a nevazanem sexu.


Jedná z mála knih, kterou si vnejblizsi době přečtu znova a to z důvodu, že, jsem ji četl před časem a nemuzu si vzpomenout na detaily. Stejně jako kolega J. Frei, četl jsem tuto knihu až po přečtení několika Michelovych knih. Pro mne je autor jedinečný, řekl bych hodně vzdělaný či sectely - ale umí také ze získaných poznatku udělat své vlastní nápady, ideje, fantazie, závěry... Někdy jsou samomluvy jeho hrdinů na úrovni náročných filozofických esejů, ale je to stejné jako když člověku lítají myšlenky všude možně...a Michel je dokáže zachytit.
Zatím mne žádná jeho kniha nezklamala, při vážnosti nápadů či myšlenek dokáže být i čtivý. Pro mne je to stejný objev jako Irvin Welsh a jeho Transpotting a jiné věci.
Jen tak dál, pane Houellebecqu.


K Elementárním částicím jsem se dostal až poté, co jsem přečetl většinu pozdějších Houellebecqových knih - a zpětně mi připadá, že všechno to pozdější jsou variace na tohle: jsou tam typičtí Houellebecqovi hrdinové bez trvalých vztahů, prakticky bez příbuzných, bez naděje, beze smyslu, jsou tam jejich víceméně marné pokusy o kompenzaci tím či oním... Navíc ta Houellebecqova arcipesimistická diagnóza Francie a Západu tam je i s anamnézou sahající až někam k Druhé světové válce, ne-li před ni, s náznakem, jak snadno se od zdánlivě neškodné nevázanosti postupně sklouzne až ke zrůdnostem. Četba pro silné žaludky.


Poslouchala jsem na Českém Rozhlasu v rámci Četby s hvězdičkou. Takže tento komentář nemůže být celistvý, protože je dílo osekané, aby se vešlo do stopáže... (Ale hodlám ho posléze doplnit, až si přečtu i knihu.)
Pro mě strašné utrpení, všude sex a ani postavy nebyly nijak sympatické. Dva bratři, kterým je tak nějak svět ukraden každému jiným způsobem. Do toho atmosféra bezútěšných příběhů ve kterých jsem nenacházela poučení a nijak mě neoslovily. Pak se čtenář dostane do fáze pomyslného konce snad všech postav a pak konce lidstva. V 75% jsem se nudila, byla rozčarovaná, znechucená nebo jsem z toho měla špatnou náladu. A proč hodnotím 3 hvězdami? Protože mi to konec vynahradil! Což jsem nečekala. Není kdo ví jak překvapivý ani velkolepý, ale já jsem konečně měla trochu pocit, že chápu, proč ty bláboly před tím M. H. psal. Asi bych chtěla více dopodrobna konec a počáteční "vatu" trochu zredukovat, ale dostala jsem nakonec, co jsem chtěla a to přemýšlení, přemýšlení a přemýšlení.
Ale jedno si nemyslím, nemyslím si, že by se lidstvo zachovalo tímto způsobem a ještě se na tom poklidně shodlo. To opravdu ne. Zase tolik depresivní lidstvo není a už vůbec by se nedokázalo na ničem shodnout, zvlášť na něčem tak fatálním.
Těším se na knihu, myslím, že začátek (3/4 knihy) pro mě bude stravitelnější, když už vím, do čeho jdu.
Budoucím čtenářům: Při čtení knihy myslete na to, že už má víc než pár let od prvního vydání, nečtěte ji smutní nebo v horším rozpoložení a také vás možná zklame, protože jak nad tím tak přemýšlím, zas tak dobrá není...a pokud vše dodržíte, věřím, že vás může překvapit a dokonce zasáhnout.
Já osobně stále váhám nad tím, jestli mě uspokojila. Když si vzpomenu, jak moc jsem trpěla při jejím čtení....


Podle M. H. se máme na co "těšit"... rok 2029 je za dveřmi... :-) A s ním i metamorfóza? Filozofická? Genetická? Kniha v mnoha ohledech dost drsná, ale závěrem tohoto neméně drsného roku mi dost sedla.


Když ze života odstraníme veškerou radost, zbude z života vůbec něco?
Elementární částice se se mnou jako s čtenářem nepotkaly. Skoro vůbec. Není to zřejmě tím, že by byly tak bezútěšné: knihy Elfriede Jelinek mám rád a romány Radky Denemarkové mám dokonce velice rád - a ty jsou pokud jde o absenci optimismu v pohledu na lidské plahočení dost podobné. Ale Elementární částice mě po většinu času jen unavovaly. Nejen přemírou sexuality, která je zde povýšena na středobod všeho. Nejen absencí lidskosti (což je něco značně odlišného od lidskosti poraněné nebo deformované v jiných příbězích o duševně strádajících osobách) jako hybatele v životech bratří.
Tím nechci říct, že jsem nenacházel pozitiva. Řadu věcí, na které Houellebecq upozorňuje, také vidím jako problémové aspekty naší doby, řada myšlenek a postřehů byla trefná a zasáhla i moje citlivá místa – občas mi i román ukázal, že citlivá místa mám i tam, kde jsem myslel, že je nemám. Přemýšlet bylo o čem, určitě. Ale, bohužel, se v tom románovém postmoderním mišmaši jednalo pouze o ojedinělé záblesky.
Můj problém s Houellebecqem byl nejspíš v tom, že jsem mu jeho román neuvěřil jako jeho vnitřní výpověď o jeho pocitech ze světa a jeho obavách o svět. Naopak se mi zdálo, že z příběhu dost zřetelně trčí touha šokovat a zaujmout, být odlišný a zapamatovatelný a stát se literární událostí. Ale nevím, nechci autorovi křivdit, možná není problém na jeho straně, možná je zkrátka jen moje současné pokojně radostné životní naladění příliš vzdálené téhle Houellebecqově totální skepsi – a stejně jako sytý nevěří hladovému, tak možná šťastný nevěří zoufalému. :-))


Nejzajímavější z autorových románů ... složený z filozofických úvah, erotických pasáží a vize o zrození nové civilizace, nezatížené minulostí ....
" Ta staletí bolesti, jež jsou našim dědictvím
můžeme dnes vytáhnout ze zapomnění
prošli jsme čímsi jako druhým dělením
a máme právo žít vlastní život ...."
Pro mne tu byly dominantní dvě strany - city a pudy ....
Příběh dvou nevlastních bratrů - jeden s absencí citu, druhý štvanec pudů ....
A ženy kolem nich - oběti své doby ....
Závěr vedený do sci-fi vize možnosti úniku ...kdy vědec vstupuje tam, kde
" nebe, světlo a voda splývají...."
P.S. Vzhledem k tomu, že autora v dětství opustila matka a konvertovala k islámu, a vychovávala jej babička - pravověrná stalinistka - je zde znát motiv k rebelii


Pro mě uhrančivý román.
Neuvěřitelné propojení vědy, života, sexuality a fikce.
Dekadence lidské rasy vyjádřená nespornou hloubkou citu a odvahy.
Vysoce smekám před francouzským autorem, jeho vzděláním, moudrostí a životní filozofií.
A oceňuji i čtenářskou obec, která Houllebecqa přijala, i když se jedná o poměrně obtížnou četbu, rozhodně neslučitelnou s obecně přijímanou beletrií.
V příběhu Michela a Bruna najdete tolik z podstaty bytí. Mnohdy se budete až červenat, s jakou otevřeností přijímáte modely života obou hlavních protagonistů.
Ve výsledku jde o pozitivní román s nádechem velkého zármutku, který je v osudech lidí všudypřítomný.
Houllebecq je génius, autor skutečné literatury, která je nadžánrová a neodolatelně přitažlivá svým charismatem.
Naprosto neodolatelně popsané románové postavy. I ony vedlejší...
Děj je záměrně rozfázován do sekvencí, které ve výsledku splynou v ohromující zážitek.
Četba pro pokročilé, ale i začínající.
Ale především skutečná četba. Nic podbízivého a manipulativního.
Nepropásněte...


Surové pravdy moderního života servírované za studena. Na druhý průchod uznávám, že na tom přece jen něco je. Ale pořád z toho leze úporná snaha provokovat, ohromit, což asi už nefunguje stejně dobře jako v roce vydání. Snad se to dá přičíst záměru čtenáře probudit a donutit k zamyšlení. A podrobně líčené sexuální scény možná slouží k tomu, aby se pak daly přežít "vědecké" pasáže. To by byl ten lepší případ. Určitá nedůvěra k čistotě autorových úmyslů nicméně přetrvává a stejně tak podezření, že si prostě jen léčí vlastní minderwertigkeitskomplex.


Příběh bratrů kteří se v životě cítí ztraceni, přestože jeden z nich by měl mít veškeré důvody ke štěstí a spokojenosti. Komunita kterou začnou navštěvovat za účelem nalezení pospolitosti a naplnění, se stává pouze další z nekonečné řady marných pokusů o oživení prázdné existence.
Příběh je proložen zajímavými teoriemi o svobodné vůli.


Tento mix románu a filozoficko-biologické úvahy se může jevit depresivně. V sexu jde na dřeň všemožných mindráků, jak už je to u autora běžné, rád ukazuje člověka nahého. Nejsou nám představeny falešné pózy, nýbrž přímo nitro člověka. Elementární částice jsou románem o naději i beznaději. Jin a Jang. 69.
Knihu si užije každý, kdo se rád zabývá smyslem života a nechodí kolem něj chodit v rukavičkách. Je to spíš přehrabování hnoje a hledání jehly, aby se o ni mohl člověk zase jen píchnout. Svým způsobem je to však naplňující, a to především v těch nevědeckých pasážích. Ony laboratorní části textu sice dodávají punc originality, ale trochu sráží plynulost úvah čtenáře.


Příběh dvou bratrů, ze kterého čiší bezútěšnost, marnost ze života a z vlastní existence. Doporučuji číst jen v dobré psychické kondici:-)


Takhle to dopadá, když si jako zorný úhel na svět zvolíte sexualitu a roztáhnete ji do absolutních měřítek. Kdyby šlo o komorní příběh dvou bratří, byl bych spokojený. Ale tvářit se u toho jako mudrc poskytující celospolečenskou diagnózu vedenou prizmatem úzkého výseku lidského života... s tím na mě nechoďte.


Uf, tak tato kniha pro mě byla nálož. Nedoporučuji ji ke čtení nikomu, kdo prožívá nějakou životní krizi, má náběh na depresi nebo něco podobného, protože tahle knížka vás srazí ještě hloub. V podstatě nic v životě nemá smysl, kromě sexu, který vám přinese (možná) chvilkové potěšení a to jen proto, abyste si pak uvědomili ještě víc, jak váš život stojí za houby.
Příběh dvou nevlastních bratrů, Bruna a Michela. Oba jsou oběti svých rodičů, oba jsou životní looseři a o tom čtete celých 293 stran. Vlastně ne 293 stran, protože velká část knihy jsou texty tohoto typu:
"Aby mohlo dojít k reprodukci, obě vlákna tvořící molekulu DNA se rozdělí a navážou na sebe, každé zvlášť, komplementární nukleotidy. ..... K dosažení plnohodnotného opakování neomezeného sledu buněčných generací je pravděpodobně nutné, aby struktura nesoucí genetickou informaci měla kompaktní topologii - například Moebiovy pásky nebo toru."
Po dočteční této knihy mě asi napadá jediný pocit, který z ní mám - pocit marnosti.


Podle zběžně přečtených popisků jsem čekal depresivně intelektuální čtení. Nepřišlo mi to ale nakonec ani přehnaně depresivní, ani nemístně intelektuální. Prostě takové vyprávění ze života. A život prostě takový je.


Depresivní a zároveň chvílemi i úsměvný román s prvky filozofie ,sexuality ,sci-fi a všeho co do knihy autor namíchal. Kniha mě bavila a určitě se kouknu i po dalších knihách Michela Houellebecqa.


Houellebecq je taký Balzac pre 21. storočie. Podobne, ako jeho slávny krajan analyzuje spoločnosť, ale robí to, pochopiteľne, súčasnou optikou. Pokiaľ Balzac sa zameriava hlavne na materializmus, spoločenský rebríček a morálny úpadok, tak u Houellebecqa je morálka už prakticky neexistujúca, materializmus samozrejmý a cieľom človeka sa stáva hľadanie stratenej podstaty existencie. Obaja autori na vytvorenie zrkadla spoločnosti vytvárajú extrémy, krajne vyhrotené postavy a situácie. Balzac vytvára monštrá bez chrbtovej kosti, Houellebecq monštrá bez duše. Balzac maľuje slovami a do najmenšieho detailu opisuje, Houellebecq sucho konštatuje, vedecky analyzuje. Obaja teda veľmi zdarilo obsahom aj formou charakterizujú svoju dobu, no pokiaľ na ďalšie Balzacove osudné príbehy som zvedavý, u Houellebecqa mám pocit, že jednou knihou povedal všetko, čo chcel a ďalšie mi už nebudú mať čo ponúknuť. A jeden podstatný detail/rozdiel, Houellebecq necháva svoje postavy trpieť často samoúčelne, bezdôvodne. Ale kto vie, možno je v jeho očiach aj to len ďalšou charakteristikou úpadku civilizácie...a literárneho vkusu.


Z knihy, především po dočtení až k samotnému konci, na čtenáře sálá takové jakoby prázdno, marnivost života a bytí obecně (alespoň na mě kniha takto působila). Každopádně kniha stojí za přečtení a zamyšlení (téma mezilidských vztahů založených na touze, sexu, vášni, postrádajících hloubku, cit).

To byla přeintelektualizovaná fuška. Ale bavil jsme se dobře. Ten sarkasmus a nemilosrdnost mám rád. (audiokniha na Vltavě)
Štítky knihy
zfilmováno francouzská literatura rozhlasové zpracování
Autorovy další knížky
2015 | ![]() |
2019 | ![]() |
2013 | ![]() |
2008 | ![]() |
2007 | ![]() |
Kniha Elementární částice je v
Právě čtených | 10x |
Přečtených | 658x |
Čtenářské výzvě | 26x |
Doporučených | 48x |
Knihotéce | 195x |
Chystám se číst | 322x |
Chci si koupit | 59x |
dalších seznamech | 7x |