Divadlo pro anděly

Divadlo pro anděly https://www.databazeknih.cz/img/books/57_/57886/divadlo-pro-andely-57886.jpg 4 48 10

V souboru 15 esejů autor dále rozvíjí svou filozofii dialogu víry a nevíry. Jednou z inspirací jeho úvah byla výzva současného papeže Benedikta, aby ti, kteří nemohou přijmout Boha, se přesto snažili žít „jako kdyby Bůh byl“. Tomáš Halík se ptá, co vlastně rozlišuje život věřících a nevěřících a zda i věřící nemohou chápat víru jako hypotézu, kterou musí neustále ověřovat vlastním životem. Kniha vychází v roce, kdy autor získal významné evropské ocenění za „vynikající zásluhy o interpretaci našeho světa“, cenu Romana Guardiniho. ... celý text

Přidat komentář

karolina9265
13.05.2020 5 z 5

Moje první z Halíkových knih a rozhodně ne poslední. Moc oceňuji jeho kritiku dnešní církve a jeho otevřenou mysl pro rozdílná vyznání. V knize jsou velké myšlenky a to zejména pro lidi co nejsou křesťané, doporučuji.

ne.ver
15.05.2019 4 z 5

Krasna kniha; fest intelektualni prostredek mi tentokrat moc nesedl, ale jinak jsem to cetla opravdu zaujate a nasla jsem tam plno uzitecnych a hlubokych myslenek - coz je ostatne Halikuv standart (jeho knihy me provazi uz leta a opakovane se k nim vracim). Autor pise vystizne, brilantne a je u toho opravdovy, na nic si nehraje. Nikdy me neprestal fascinovat...


Simikik
08.08.2017 5 z 5

Pan prof. Halík je můj oblíbenec. Vždy, když chci sáhnout po duchovní literatuře sahám po něm a nechávám si na něj čas. Kniha, která mi otevírala oči o lidech bez víry i s ní..

micha-ella
09.07.2017 4 z 5

Knížky pana Halíka dokládají, že ve své víře v Boha není pevný, že pochybuje a hledá pravdu a to je sympatičtější než neochvějná jistota některých náboženských fanatiků. Přesto...

evelinaevelina
02.04.2016 5 z 5

Kniha, kterou když jsem četla, tak i ve chvílích, kdy jsem ji odložila, mi v hlavě neustále protáčela nastolené otázky a nutila více a více, přesně a přesněji nebo nanovo a úplně jinak formulovat své vlastní odpovědi. Souhlasila jsem i polemizovala v duchu s panem Halíkem, ale vždy s obdivem, jak své otázky nebo tvrzení dokáže formulovat. Jak hluboko sáhne do duší těch, kteří je mají - ať jsou věřící či nevěřící.
Zda lze žít víru bez víry nebo o povinnosti křesťana být někdy ateistou - ani taková témata se nebojí otevřít pravdivě v našich hlavách a srdcích. A jako nejhlubší zásah do našich niter o moci odpouštění....té největší a nejkrásnější moci co na světě můžeme najít. Ať už se k odpouštění stavíme z jakékoliv strany a vrháme pohledy z různých úhlů, bereme v drobnostech nebo velkých věcech. V tom snad nikdo nemůže nesouhlasit...?

Bublinka78
03.01.2016 5 z 5

Opravdu skvělá kniha, kterou si chci i koupit, protože se k ní hodlám vracet. Odpovídala na mé pochybnosti. Ne o Bohu, ale o mé víře. Neustále jsem jen přikyvovala, ano to je můj svět, toto cítím. Kniha je velmi aktuální v souvislosti se současnou migrační krizí, vztahem k islámu. Kniha plná tolerance a pochopení, odsuzující modlářství jakéhokoliv náboženství. Velmi dobře se čte, jazyk je vkusný a kultivovaný. Děkuji za ni, je opravdu krásná, ale potřebovala jsem na ni naprostou samotu, abych s ní mohla rozmlouvat.

Matematicka
29.06.2013 5 z 5

Rozjímání o víře (předchozí kniha Tomáše Halíka byla o naději – Stromu zbývá naděje a následující, v r. 2012 o lásce: Chci, abys byl). Impulzem pro řadu úvah této knihy byl pro Halíka překvapivý návrh, který před několika lety učinil papež Benedikt – ještě jako kardinál, 1. dubna 2005, dne před smrtí svého předchůdce – „našim nevěřícím přátelům“. Ve své řeči v Subiacu Joseph Ratzinger řekl doslova: „V osvícenství se činily pokusy vymyslet a definovat morální normy, které by platily i v případě etsi Deus non daretur (i kdyby Bůh neexistoval). Musíme tedy převrátit tento axiom osvícenců a říci: I ten, kdo nedokáže najít způsob, jak přijmout Boha, by se měl snažit žít a směřovat svůj život veluti si Deus daretur, jako kdyby Bůh existoval. To je rada, kterou dával už Pascal svým nevěřícím přátelům, je to rada, kterou chceme i my dnes dát svým přátelům, kteří nevěří. Tak nebude nikdo omezen ve své svobodě, ale všem našim záležitostem se dostane podpory a kritéria, které naléhavě potřebují.“ (citováno podle knihy, s. 33)
Dalším podnětem byl výrok Benedikta XVI. v letadle při cestě do České republiky, kde řekl, že bychom měli v současné době vytvořit jakési „nádvoří pohanů“, kde by ti, kdo nechtějí být přímo v církvi, mohli s námi být nějakým způsobem spojeni.

Tato kniha mi skutečně dala zabrat! Četla a promýšlela jsem ji zhruba rok a stále s ní "nejsem hotová"...

Citát: "Bitevním polem věčného sporu víry a nevíry jsou jednotlivé charaktery, boj probíhá ne tak mezi nimi jako v nich, své poselství mi nepředávají tím, co deklamují, ale tím, jací jsou. Nepřinesou mi důkazy, stávají se však sami odkazy a poukazy. Začínám věřit v okamžiku, kdy přestanu čekat na důkazy zvnějšku, ale sám sobě i druhým – právě se vší zátěží svých otázek a pochybností, s vědomím, že ani já nejsem jednoznačně „kladný hrdina“ a ani mé svědectví nemůže nikoho k víře přinutit a zbavit ho odpovědnosti za vlastní volbu – se podobným poukazem stávám..."

buturenka
10.02.2013 5 z 5

knihy p. profesora Halíka mám ráda, nedá se říct, že je dokážu číst jako ostatní knihy, troufám si říct, že je to studium knih, a k jedmotlivým myšlenkám se v knížce vracím

HTO
18.10.2012 5 z 5

Hluboký zážitek. Jako vždycky.

Výpisek: „Nemyslím, že by církev dneška měla uzavírat podobné politické „Svaté aliance" – ani napravo, ani nalevo. Spíše by její snahou mělo být najít a přesvědčivě ukázat, že pro křesťanství v dnešní civilizaci existuje ještě jiná alternativa než se stát betonem bunkru neochvějných, nebo naopak ochotně se rozpustit v koktejlu multikulturality.
Volání po řádu a pořádku se v době „prolínání světů" bude ozývat asi stále častěji. V této souvislosti mne napadá jedna scéna ze hry Karla Čapka Matka. Na otázku, co je to udělat pořádek, říká fašizující konzervativec Kornel: „Dát věci tam, kde byly", zatímco jeho bratr Petr, socialisticky radikál, tvrdí: „Dát věci tam, kde mají být." Matka má však jiné pojetí pořádku – pořádek znamená „dát věci tam, kde je jim dobře".
Nedělejme si pyšné iluze, že víme, kde věci mají být: neztrácejme čas marnými pokusy, dát je tam, kde byly, protože to už nejde (a navíc ani to už pořádně nevíme). Církvi by slušela mateřská moudrost: tiše, pokorně a vytrvale nacházet věcem (i lidem) místo, kde je jim opravdu dobře.“

anděla
02.04.2011

Trochu jsem se bála, že kniha nebude čtivá, ovšem opak byl pravdou! Čte se moc pěkně a myslím, že i neznámé pojmy či složitější myšlenky lze pochopit z kontextu. Některé otázky, které jsou v knize položeny, jsou i moje otázky vlastní, byť v mojí hlavě ne tak pregnantně zformulované. Knihu lze doporučit všem "hledajícím".