Dějiny filosofie II. Novověk

Dějiny filosofie II. Novověk https://www.databazeknih.cz/img/books/17_/173109/bmid_dejiny-filosofie-ii-novovek-P2T-173109.jpg 4 24 4

Dějiny filosofie (Rádl) série

< 2. díl

„Historie filosofie se neodehrává v nadzemních oblastech čisté pravdy, kde vládnou jen definice, dedukce, poznatky, systémy noetické a metafysické, kde pravda je jen poznáním a chyba jen věcí logické analysy. Co podávají dějiny filosofie od dob Hegelových (které filosofii takto chápou), jsou jen abstraktní obsahy theorií navléknuté na nit chronologie a logiky. Skutečné dějiny filosofie však se dály a dějí na této zemi v zápase živých lidí.“ Z těchto východisek vzešlo životní dílo významného českého filosofa, pozitivisty, současníky Masarykova, dvoudílné dějiny filosofie. Ačkoli tato práce – výsledek celoživotního bádání a úsilí autora – vyšla více než před půlstoletím, mnohé její závěry jsou platné a poučné dosud. Rádlův racionální přístup a přitom akademismem nezatěžkaný vyjadřovací přístup tvoří z této publikace vynikající pomůcku při exkursu do dějin filosofie a zároveň názorný přiklad významné dobové myšlenkové konvence, jíž pozitivismus nesporně byl. Abychom zachovali autorskou dikci a nevnášeli do celistvosti díla cizorodé prvky nemístné modernizace, zachovali jsme v tomto vydání doslovný, soudobou gramatikou nekorigovaný text prvního vydání Dějin filosofie (Jan Laichter Praha, 1932–33).... celý text

Přidat komentář

monngoll
29.05.2022 3 z 5

Rádl tu polemizuje s filozofmi (s ktorými nesúhlasil), ktorí už nemôžu odpovedať, resp. miestami už nepolemizuje, ale jednoducho ich kritizuje, že mali rozmýšľať inak. Takto sa to nerobí do psej matere... chýba tu neutrálny nadhľad, ktorý je v takýchto dielach alfa a omega.

Kabuky
29.05.2022 5 z 5

Výborně.


eraserhead
20.12.2013 4 z 5

Druhý díl je značně košatější a mnohokvětnatý. To se Rádlovi musí nechat. A je to fajn, dokud se Rádl věnuje ostatním filosofům, jejich představám a názorům. problém jsem měl, když se Rádl uchýlil ke svým názorům. Jako je mi jasné, že to z tohohle směru psal, a že to tam musí být, ale jeho masarykovsko-křesťanský až se mi chce napsat konzervatismus mi moc neseděl, stejně jako jeho bohorovné odsuzování a někdy až hanlivé zesměšňování myslitelů a myšlenek, které mu neseděly a s nimiž nesouhlasil. O jeho naprostém zredukování anarchismu (to o něm radši ani neměl psát) nemluvě. Myslím, že kdyby své dílo pojmenoval jinak, a ne jako dějiny, bylo by to i v pohodě, ale na dějiny něčeho mi to přišlo moc kritické. Jinak je to ale zajímavé čtení, které jsem četl z radostí, spoustu jsem se toho dozvěděl a mám nad čím přemýšlet. Ono mě vždycky baví studovat, co všechno kdejakého filosofa napadlo a s jakou myšlenkou (někdy až absurdní) dokázal přijít. 3,5*

Stammel
12.01.2011 4 z 5

Byla by chyba přistupovat k Rádlovu dílu jako k dějinám filosofie v obvyklém školském duchu. Jeho kniha je spíše důslednou interpretací duchovního vývoje západní civilizace. Interpretací postavenou na specifických východiscích: především na víře v budoucnost, aktivní usilování člověka o život a jeho rozvíjení.
To je na té knize cenné, že není jen popisem toho či onoho filosofa, ale systematickým názorem na něj. Vtipným a ostrým komentářem, který nám ledaskteré učení ukáže v souvislostech osobité optiky.
Rádlova kniha vlastně více než dějinami filosofie je sama filosofií, filosofováním. Právě to je na ní krásné, byť se za to tu a tam platí (více než přijatelná) cena nepřesnosti nebo zjednodušení, plynoucí z Rádlovy vrcholně sympatické nekompromisnosti a nesmnlouvavosti.

Smysl nahlížet do Rádlova díla má až tehdy, využívá-li ho čtenář jako doplněk k "normálním" dějinám filosofie nebo vlastní četbě nějakého autora. Ani trochu se zde člověk nenaučí na středoškolskou maturitu, ale možná se trochu naučí přemýšlet, což je mnohem lepší!

"Filosofie je programem pro reformu lidstva."