Chrám Matky Boží v Paříži

Chrám Matky Boží v Paříži https://www.databazeknih.cz/img/books/31_/31620/bmid_chram-matky-bozi-v-p-31620.jpg 4 1727 233

Slavný román Victora Huga se odehrává ve středověké Paříži v době vlády francouzského krále Ludvíka XI. Dominantou je pařížská katedrála Notre Dame (Chrám Matky Boží), s níž jsou spojeny životní osudy hlavních postav, hrbatého zvoníka Quasimoda, cikánské tanečnice Esmeraldy a kněze Frolla. V roce 1956 natočil filmové zpracování tohoto slavného příběhu Jean Dellanoy s Ginou Lollobrigidou a Anthonym Quinnem v hlavních rolích.... celý text

Literatura světová Romány Historické romány
Vydáno: , Academia
Originální název:

Notre-Dame de Paris , 1831


více info...

Přidat komentář

Teraesa
21.05.2022 5 z 5

Toto krásne magnum opus Victora Huga pozdvihuje ľudskú dušu aj po storočiach...

Kozel
06.05.2022 1 z 5

Popravdě nevím, co jsem od této klasiky vlastně očekával; pravděpodobně jakousi francouzskou verzi Krásky a zvířete. To jsem nedostal, naopak se přede mnou rozprostřel hluboce temný a tragický příběh. Což by tolik nevadilo, ba naopak. Tedy pokud by četba ve mně nevyvolala především rozhořčení. Ač nedovedu říct zda rozhořčení nad sebou samým, když jsem ignoroval vnitřní varování, nebo nad Victorem Hugem, protože Victor Hugo je především žvanil. A tak si teď dovolím trochu žvanit taky.

Žvanil to byl zajisté vysoce vzdělaný, o tom není pochyb. Svou vzdělanost totiž dává po celých 500 stran hrdopyšně a namyšleně najevo, přičemž potenciál skvělého příběhu utápí ve vatě, která nebyla ani lehká ani příjemná, nýbrž mě dusila. Namátkou: prvních padesát stran knihy se odehrává při jediné scéně při premiéře hry Pierra Gringora, který se jinak na ději knihy nijak zvlášť nepodílí. Stejný počet stran vede k prvnímu nastoupení Quasimoda, aby opět rychle zmizel z dohledu. Následuje dvacetistránkový architektonický popis historické Paříže, což je završeno větou "shrnuto v několika slovech" zahrnujících dalších deset stran. Takhle prosím ne, cítím se oklamán a uražen. Hugovi trvalo 388 stran, než Quasimodo zachránil Esmeraldu ze spárů zel za zdmi chrámu Panny Marie, po nichž následovalo dalších 150 stran chaosu.

Celá kniha je spíš nahodilou kompilací nejrůznějších scén (tu lepších, tam horších, jindy naprosto zbytečných), dějovou linku a vývoj příběhu aby jeden pohledal, natož pointu. V součtu pak dá hlavní linka dohromady sotva několik stran. Byť je tu několik opravdu zajímavých scén (například vstup do Dvora divů), jsou rychle vystřídány nudou, která pak přejde do Paříže, která je brutální, krutá, hnusná, špinavá až surrealistická (což je myšleno v dobrém). Aby to Hugo rozbil naprosto bezpředmětnou kapitolou o duševní nevyrovnanosti Ludvíka XI., kdy jsem si vzpomněl na Waltera Scotta a připomněl si jeho podání téhož, leč mnohem kratší, zábavnější a výmluvnější.

Vím dlouho, že francouzská literatura není zrovna záležitost pro mě. Pan Hugo svým egem moje tušení potvrdil. A bude mi trvat drahný čas, než budu opět číst francouzského autora. Škoda, že skutečně nápaditý příběh, Hugo tak promarnil.


Legens
30.04.2022 5 z 5

Pět hvězd, ale varuji. Jedná se o asi nejtragičtější knihu, jakou jsem četl. Zapomeňte na ty filmové limonády s uměle vytvořeným happyendem, kde se sentimentálně dojímáme pouze nad Quasimodovými city. Ve skutečnosti je zde nemilosrdně a velmi krutě potrestán jakýkoliv náznak dobra u kohokoliv, lidí prostých i vysoce inteligentních. Mezi tyto tragické postavy počítám i kněze Frolla (při povrchní četbě či ve filmu je to hlavní padouch), který se snaží o ctnostný život, zachrání dva životy, ale je dostižen a totálně přemožen ďáblem ve slabosti svého mužství. Úspěšně a bez následků prochází dějem pouze povrchnost, ignorantství a tupá bezmyšlenkovitá hloupost. Jen tři příklady (doufám, že bez rizika spoileru):
1. Postava, které druhá postava zachrání život má možnost jí to oplatit stejným způsobem. Ve své ignorantské blbosti a tupé sebestřednosti si to ale vůbec neuvědomí a nepřipustí, a dá přednost něčemu, co ji momentálně zaujme, jelikož v tom tuší do budoucna kšefty.
2. Děsivý způsob, jakým se vyplní modlitba matky, aby se mohla aspoň krátce setkat se svým ztraceným dítětem, ve mne vyvolává pocity mrazení, kdykoliv si na to vzpomenu.
3. Jedno z nejodpornějších vylíčení vládce (zde krále), s jakým jsem se v literatuře setkal.

Naštěstí je v knize perfektně popsána historie stavebního vývoje Paříže. Je to dobře, v člověku zůstane z knihy něco pozitivního, i když to s dějem nesouvisí. Té tragiky je tam totiž tolik, že pokud by tam byl jen ten děj......brrr.

Mruskulka
15.04.2022 3 z 5

Vyčerpávající výklad prostředí a míst. Bylo mi líto Quasimoda, očividně to byl moc hodný člověk. Překvapil mě konec, že se žádný happy end nestal.

Charming
18.03.2022 5 z 5

Jsem rád, že jsem tuto knihu nečetl na škole, protože bych ji určitě nedočetl. Ted když jsem starší, tak mohu po přečtení této knihy říct, že příběh byl opravdu nádherný. Věřím, že ta kniha nebude pro všechny, ale já milovník Paříže jsem si to opravdu užil.

MatBla
24.02.2022 5 z 5

Souhlasím z AlexandraBane, pasáž o Paříži mi přišla taky moc zdlouhavá, ale pak jsem se začetla do příběhu Esmeraldy, Quasimoda a dalších a... wau, ještě dlouho do noci jsem si ten příběh promítala.
Vím, že je kniha zfilmovaná, ale nechci film vidět, nechám si dojem z knihy.

AlexandraBane
15.02.2022 2 z 5

Nádherný příběh, ale dojem kazila první polovina knihy, připomínající průvodce Paříží

Věruška994
03.01.2022 4 z 5

(SPOILER) Snad jediná kniha, která končí smrtí všech hlavních postav. Hodných i zlých. Zůstává jen zbabělý a vychytralý Gringoir. Čtivé, ale moc smutné.

amejzlík
27.12.2021 2 z 5

Já jsem tak ráda že už to mám za sebou. Kdybych si knihu nedala do maturitního seznamu, tak ji snad ani nedočtu. Bylo to velmi táhlé a nezáživné. Ani jazyk nebyl nijak zajímavý. Quasimodo byl zvláštní postava. Bylo mi ho moc líto.

verden
21.12.2021 4 z 5

Opäť kniha, za ktorej "objavenie" vďačím čtenářskej výzvě, pretože Hugo bol pre mňa obrovským prekvapením. Aj keď si presne pamätám ako som na strednej nadávala, že naša slovenčinárka nám v rámci povinného čítania ako zástupcu francúzskeho realizmu naordinovala de Balzacovho Otca Goriota, kým tie triedy v ročníku, ktoré mali slovenčinára, čítali práve Chrám Matky Božej. Netuším, prečo ma to štvalo, keďže jediné, čo som o tomto diele (až doteraz) vedela bolo, že bolo spracované Waltom Disneym. Ale zrejme som bola presvedčená, že všetko je lepšie ako Otec Goriot...

Ale k veci. Neskutočne ma bavil Hugov vtipný jazyk a cynický pohľad na jednotlivcov aj dobu, aj keď sa nebudem tváriť, že som rozumela viac ako len minimálnemu minimu jeho narážok :D

A naopak, trochu som trpela pri záverečných kapitolách, ktoré mi, neviem prečo, pripomínali antickú drámu, boli strašne naivné a predvídateľné. A nevedela som sa zbaviť pocitu, že v Gringoirovom vzťahu k tej koze niečo nebolo s kostolným poriadkom, hehe.

V každom prípade, čítanie som si vychutnávala tak, ako by som nikdy nebola čakala.

andrii24
12.10.2021

Tlukou, buší. Kati. Duši. Kazotvorná společnost s kladivem. Na střepy. Tolik mříží kříží, tíží žití světel, pár odlesků z nebeských luceren. Svět truchlivé, smutné pohádky a magie, gotické romance žádoucí exotické krásky s kastaněty, ohnivou stuhou ve vlasech a plachého ochránce, "domovníka" kamenného šera, zraněného "zvířete," prince se srdcem.

ElleNora
10.10.2021 4 z 5

Obrovský příběh dotýkající se mnoha témat. Všechny postavy od Esmeraldy po Gringoira byly vykresleny dokonale, lišily se od sebe tak moc, jak to jen jde. Quasimodo, který je tak obětavý, ale ohyzdný zároveň, dále arcijáhen, jehož zájem se přesunul od vzdělání k intenzivnímu chtíči, nebo právě Gringoire, jenž se naučil oceňovat jednoduché věci a v jeho srdci stále zůstalo místo pro kozičku. Je pak k podivu, že Esmeralda nikdy nezjistila Phoebovi úmysly, očekávala jsem jejich setkání, ale marně. Litovat nyní můžeme Fleur de Lys, jež se bude muset s Phoebem potýkat ještě dlouho.
Moc se mi líbil příběh Kytičky a Myší díry, přestože bylo od začátku jasné, jak to tehdy bylo. Oceňuju také spád děje ke konci knihy, to se očekávat nedalo.

Vytkla bych jen některé dlouhé kapitoly, které vlastně jen popisovaly architekturu a vývoj Paříže. Přišlo mi to poněkud zdlouhavé, dějová linka mi byla mnohem bližší.

opty
20.09.2021 2 z 5

Potenciálně skvělý příběh, ale bohužel jsem to nedokázala dočíst. Celý život jsem se považovala za nadšenou čtenářku a myslela si, že žádná špatná kniha neexistuje. Tato kniha mi ale změnila názor.
Prvních 200 stran jsem četla s utrpením - sáhodlouhé popisy budov či samotné Paříže (bohužel k tomu vůbec nemám žádný vztah) - vše následně shrnuto do 5 vět. Příběh samotný se odehrával tak na 30 stranách. Bohužel :/.

Možná by se to pak rozhoupalo, ale já u toho vyloženě usínala a byl to pro mě promarněný čas.

JohnMiller
19.09.2021 1 z 5

Bohužiaľ prvých 200-250 strán nedokážem odpustiť. Toľko zbytočného balastu, slovného šalátu, márne objemných komentárov som ešte neprečítal. Autor síce sám tvrdí, že to v podstate čitateľ potrebuje pre pochopenie a predstavu, no proti tomuto tvrdeniu som zásadne proti, Pán Hugo. Tieto veci mi vôbec neuľahčili čítanie. Skôr naopak, strácal som sa v tom a trvalo mi to stráášne dlho a to som si myslel, že horšie ako Balzac sa mi ťažšie nebude čítať už nikto. Mýlil som sa. Keby autor vynechal vlečky omáčok a skrátil by to na 100-150 stranovú novelu, dal by som o 2 hviezdičky viac. Finále bolo ozaj silné. Ale to ostatné neviem odpustiť.

RichardMekka
06.09.2021 5 z 5

(SPOILER) "Pokud jde o záhadné zmizení Quasimoda, mohli jsme vypátrat pouze toto:
Když asi za dva roky nebo za osmnáct měsíců po událostech, jimiž končí toto vyprávění, přišli do sklepení v Montfauconu vyhledat mrtvolu dva dny předtím oběšeného Oliviera Danka,[...]nalezli mezi všemi těmi ohavnými kostlivci dvě kostry, z nichž jedna objímala podivným způsobem druhou. Jedna z nich, byla to kostra ženy, měla dosud na sobě několik cárů šatů z látky kdysi bílé a kolem krku náhrdelník z adrezarachových zrnek s malým hedvábným váčkem, ozdobeným zelenými skleněnými korálky, který byl otevřený a prázdný. Ty předměty měly tak nepatrnou cenu, že si je kat asi nechtěl vzít. Druhá kostra, která ji držela v těsném objetí, byla kostra muže. Všimli si, že měla pokřivenou páteř, hlavu vraženou mezi lopatkami a jednu nohu kratší. Neměla zlomený vaz a bylo jasné, že nejde o oběšence. Muž, jemuž kostra patřila, přišel sem tedy umřít. Když ho chtěli odtrhnout od kostry, již objímal, rozpadl se v prach. ...."

Victor Hugo "Chrám matky Boží v Paříži"
SNKLHU, 1955
přeložila Milena Tomášková

janka2000
02.08.2021 5 z 5

Knihu zná snad každý ze školy, a proto jsem očekávala i to, co nás učili. Několikrát jsem se během četby koukala, zda čtu doopravdy tuto knihu. Příběh byl velmi obsáhlý, zajímavý a vlastně i trochu komplikovaný. Mnoho krásných zápletek se zaplete a vytvoří hutný pohled na svět, který není dokonalý, ale ani zcela špatný. Je tu příběh lásky, a to mateřské i té druhé, je tu boj, nenávist, vášeň, cit, krutost. Vše, co se od dobré knihy očekává.

Ešína
25.07.2021 2 z 5

Další kniha kterou jsem musela přečíst jako povinnou četbu. V tu dobu mě úplně nebavilo číst a tak jsem měla z knihy smíšené pocity, ale i přes to si pamatuji, že se mi líbila a ráda se k ní někdy vrátím.

ArkAngel
24.07.2021 4 z 5

Temný příběh s netvorem, cikánkou a zapšklým duchovním, který svou stavbou a prací s osudem náramně připomíná antická dramata. Kolem jednoduchého děje je ale tolik informací a faktů, které vlastně potřebovat nebudete, protože koho při čtení milostného příběhu zajímá, jak vypadá každá ulice v Paříži, kdo a kdy tu vládnul a co všechno napsal Voltaire. Člověk tak zde i krásně vidí, čeho byl autor schopen, když se kdysi platilo od slova. Až na ony faktické kapitoly se to čte dobře.

Jana512
29.06.2021 5 z 5

Historický román, který nás seznamuje se životem kolem katedrály Matky Boží v Paříži. Nejen že popisuje složitou stavbu katedrály, ale i město Paříž, význam knih pro člověka a další. To vše poznáváme, abychom hlouběji prožili tragické osudy mladičké cigánky Esmeraldy s kozičkou, zvoníka Quasimoda i kněze při katedrále a dalších hrdinů. Děj je napínavý a překvapující.

mysimas
10.05.2021 2 z 5

Potenciálně zajímavý příběh utopený v balastu - konkrétně v nabobtnalých popisech Paříže, zbytečných odbočkách a nerozvážném rozdělení prostoru mezi postavy (Esmeralda a Quasimodo by ho zasluhovali více, Klaudius a především pak Jan podstatně méně).

Nemůžu říct, že bych se vyloženě nudila, protože po stylistické stránce to byla lahůdka a i ten humor mi docela sednul; přesto jsem v druhé půlce už počítala stránky a těšila se na konec (který mě taky nakonec trochu zklamal, ale stejně). Knížku jsem četla už před lety, možná ve 14, a pamatuju se, že mě tenkrát oslovila mnohem víc.