Cesta do pravěku

Cesta do pravěku https://www.databazeknih.cz/img/books/50_/507752/bmid_cesta-do-praveku-upv-507752.jpg 4 7 3

Předkládaná kolektivní monografie nabízí komplexní a rozmanitou reflexi slavného díla české kinematografie z roku 1955. Koncepčně pojatá publikace předkládá texty odborníků nejen z oblasti filmových studií. Jednotlivé příspěvky rozčleněné do pěti oddílů představují snímek ve vztahu ke Karlu Zemanovi jakožto průkopníkovi domácí science fiction či osobitému experimentátorovi, detailně se zaměřují také na produkci a distribuci filmu, na jeho mezinárodní ohlas nebo na konkrétní umělecké zdroje, včetně inspirace obrazností Zdeňka Buriana. Publikace též začleňuje snímek do širších souvislostí žánru českého filmu pro děti, dobové pedagogiky či popularizace vědy.... celý text

Přidat komentář

DennisMoore
30.07.2023 5 z 5

Cesta do pravěku sice není můj nejoblíbenější film od Karla Zemana, ale rozhodně je to jeden z nejoblíbenějších filmů mého dětství, který budu mít vždycky rád. Kniha odborných textů o něm mě proto lákala a pustil jsem se do ní opravdu s chutí. Kromě filmu samotného se texty věnují i Zemanově další tvorbě, dávají vznik Cesty do pravěku do dobových souvislostí, střízlivým pohledem se dívají na její přínos i ohlasy... Samozřejmě ne se všemi názory je nutné souhlasit, ostatně dobré odborné texty mají vyvolávat diskusi, ale zajímavého pohledu "na věc" podle mě Cesta do pravěku poskytuje více než dost. A je i skvěle zpracovaná.

jungwirth5318
15.04.2023 3 z 5

Slavný film ze všech stran... Faktografickou přesnost nejsem schopen posoudit, ale jakožto příznivce sci-fi mě velmi potěšila studie Ivana Adamoviče o možných inspiracích Karla Zemana a potom kompletně přetištěný Zemanův scénosled filmu Výlet do vesmíru, jakési zárodečné Cesty do pravěku, která pak nakonec vypadala úplně jinak a vesmír se z ní zcela ztratil.


listovétěsto
09.02.2023 2 z 5

Soubor příspěvků různého obsahu i bez vztahu k filmu Cesta do pravěku. Vedle tematické nejednosti se knize nedostává faktografické přesnosti, kterou by čtenář u takto pojaté monografie logicky očekával. Pro příklad lze uvést následující. Připojená titulková listina opravdu nepředstavuje závěrečné titulky, jak se v knize uvádí, nýbrž jen podklad pro titulky úvodní. Závěrečné titulky ve filmu nejsou. Navíc si autoři nedali vůbec práci, aby titulkovou listinu kriticky srovnali se skutečnými titulky v úvodu filmu. Zjistili by, že na trikové části (tricích) pracovali ještě další lidé (Kupčík, Krčmář), kteří se vyskytují v úvodních titulcích i na fotografiích z výroby. Protože je nekriticky přijatá titulková listina i součástí obálky, faktografická chyba se vyskytuje i na ní. Vedle jmenovaných osob je třeba zmínit i výtvarníka a sochaře Josefa Zemana, jehož fotografie, kdy modeluje návrh loutky ještěra je dokonce přetištěna v knize. Přínos těchto obětavých lidí pro film je tak opomenut.Bez odpovídající oponentury přijímají autoři výpovědi režisérovy dcery, která výrobní proces filmu vzhledem ke svému tehdejšímu dětskému věku vůbec nemůže přesně komentovat. Bohužel nebyla vyčerpána ani veškerá dostupná literatura k problematice.