Bídníci

Bídníci https://www.databazeknih.cz/img/books/13_/139333/bidnici-139333.jpg 5 563 67

Tento román zachycuje život francouzského lidu v 1. třetině 19. století. Ústřední postavou je Jean Valjean. Je to bývalý galejník, který se na galeje dostal za krádež chleba. Když se mu podařilo uprchnout, okradl starého kněze, který mu nabídl nocleh. Když ho ale chytli četníci, kněz jim řekl, že stříbrné příbory Jeanu Valjeanovi dal darem, přidal mu ještě stříbrné svícny a tím ho zachránil od galejí. Tím Jeana ovlivnil a ten se poté stal dobrodincem a ochráncem těch nejbídnějších. Jeho protihráčem je policejní prefekt Javert, který ho pronásleduje. Zastává názor, že galejník zůstane galejníkem, a považuje dopadení Valjeana za své životní poslání. Ženskými hrdinkami románu jsou Fantine, mladá žena, kterou bída dohnala k prostituci a její dcera Cosette, které se ujal Jean Valjean a vychovává ji. Román vyznívá jako obžaloba tehdejší společnosti a mravů.... celý text

Literatura světová Romány Historické romány
Vydáno: , Josef R. Vilímek
Originální název:

Les Misérables


více info...

Přidat komentář

Jacck
28.07.2017 5 z 5

tyto klasiky mají něco do sebe. Romantický román, kde je všechno přepáleno do černobíla - klaďas Jean Valjean, přísný Javert, lidské hyeny Thénardierovi, čistá láska Cosetty a Maria. Je to skvěle napsaná pohádka pro dospělé, navíc odehrávající se ve Francii na počátku 19. století, kdy začínala industrializace

Matty
28.07.2017 5 z 5

Třebaže jsem již četl pár klasických románů a viděl pár (stovek) filmů, jejichž důsledně sevřené vyprávění z oněch románů čerpá, preciznost, s jakou se všechny dějové linie střetnou a navzájem vyřeší v závěru Hugových monumentálních Bídníků, pro mne byl zjevením.

Nic nezůstává trčet do prostoru nebo viset ve vzduchu, každá příčiny se dočká svého následku, všechny motivy jsou vyšťaveny do poslední kapky. Prostor tak sice nezůstává nejen pro žádné nejasnosti, ale ani pro čtenáře, který nicméně může přemýšlet alespoň nad tím, co v románu je (když už ne nad tím, co v něm úmyslně chybí). A že toho v něm je!

Třeba jen ten minuciózní a přitom vtahující, s hlavním vyprávěním přímo nesovisející popis bitvy u Waterloo na několika desítkách stran. Takhle by měly být psány učebnice dějepisu. Hugovo oživující prokládání hlavního textu pseudo-intertextovými doplňky (vyúčtování nákladů na bydlení, dopisy, poznámky z okraje knihy) shledávám velmi moderním, trochu na způsob nondiegetických filmových vsuvek.

V Bídnících je toho skutečně hodně a těším, jak „TO" budu znovu objevovat v mnohých filmových a televizních adaptacích, z nichž ovšem žádná – odvažuji se tvrdit – nemůže plně obsáhnout myšlenkovou hloubku Hugovy knihy. Hlavně mne už ale žádné pozdější zpracování svým bezchybně naplánovaným rozuzlením nenadchne tolik jako originál.


konicekbily
10.07.2017

Něco to tak hezky napsaného, sice s mnoha odbočkami a vysvětlováním, v té době před více než stopadesáti a s odkazem na historické události doby předcházející době napsání, se vidí pouze u velkých spisovatelů světové literatury. Galejník a jeho napravování na jedné straně - a policista se smyslem pro stoprocentní povinnost a jejich střety - to je něco, na co nikdy nezapomenu.

Atanone
20.05.2017 5 z 5

Kniha,která je tak silná,až je neuvěřitelná.
Znám ze svého okolí podobný příběh,takže ano,vždy máme možnost volby.

WiiKii
05.03.2017 5 z 5

Příjemný příběh o dobrých i zlých lidech, kteří se navzájem setkávají a ovlivňují své životy. Vše se ještě k tomu odehrává v době francouzských revolucí po Napoleonově císařství, které má v tomto příběhu také svou roli.

Brunnetka
12.01.2017

Super příběh, super knížka! Vzhledem k povinné četbě se mnou oba díly jely na dovolenou....a můžu říct že jsem je měla oba za pár dní přečtené....:-) Naše učitelka doporučuje nečíst, pouze si pustit film, že to k maturitě stačí.....nelituju toho že jsem si toto dílo přečetla...doporučuji ;-)

achilles
21.09.2016 5 z 5

Nejklasičtější klasika z dob revoluční Francie. Mistrně napsané dílo. Velice výstižně ztvárněné charaktery lidí, kteří se vlastně nemění a stále tady jsou. Několik příběhů v jedné knize. Taková bajka bez zvířat. Nádhera.

hana1984
08.06.2016 5 z 5

Můj milovaný příběh a filmové zpracování v hlavní roli s Liamem Neesonem je nejlepší.

Luvák
17.05.2016 5 z 5

Lze hodnotit jinak? Vynikající nadčasové dílo (např. v roce 2013 při presidentské volbě jsem si připadal jako v době bídníků), které rozhodně má pořád co nabídnout. Kdo nečetl, o mnoho přišel.

ttpnkov
24.04.2016 4 z 5

Celý příběh na mě působil jako příjemná pohádka pro dospělé, která v sobě skrývá mnoho skvělých myšlenek a přímou kritiku tehdejší společnosti, jež zastiňovala lidskost a dobrotu lidí, kteří neměli to štěstí žít normální život. O hvězdičku méně dávám proto, že i přes zkrácenou verzi na mě knížka obsahovala moc řečí okolo.

Shui-Xian
25.11.2015 5 z 5

Hugo si uměl vybrat námět... Stejně tak ovládal umění ho věrohodně ztvárnit, dodat k němu prvotřídní, strhující kulisy a udeřit na strunku řvoucího vlastenectví. Není divu, že Bídníci/ Ubožáci jsou dílo, na které se nezapomíná. Síla Valjeanova, Cosettina, či Javertova a Fantinina příběhu je nevyčerpatelná. Jsou to osudy, které budou inspirovat, dojímat a podněcovat ještě za další dekády let. Klasika, která si právem zaslouží žít v povědomí čtenářů - i diváků.

Alpasstyle
23.10.2015 5 z 5

Autor velmi dobře ztvárnil osobnost postav a to až do hodně velkých detailů, na to, že jich měl v románech hodně. Příběh mě zaujal, je poučný a určitě se ke čtení těchto knih zase jednou vrátím. Co na to víc říct, než jen, že jsou to úžasné knihy, nad kterými člověk neztrácí čas, protože se taky opravdu i dobře čtou? :-)
Jen musím doplnit menší dodatek. Film stejnojmenného názvu z roku 2012 se mi moc nelíbí, protože je v několika částech úplně jiný než kniha. Například se na začátku nedozvíme, proč ho z hostince vyhodili ani, že byl potrhán psem. Je to méně důležité, ale také spousta hlavních pasáží chybí. Určitě bych nezvolila ztvárnění Bídníků pouze na jeden film.

Catherine27
03.10.2015 5 z 5

Já vím, že je nemístné umístit sem komentář, když jsem knihu ještě nedočetla, ale moje pocity z ní jsou tak silné a chtějí ven!!!!! Všechny sáhodluhé popisy mi připomínají J.R.R.Tolkiena, kterého jsem četla ještě předtím. Překrásné uvádění do situace, doby a osudů lidí žijících v knize. Silné pocity. Tolik emocí. Jdu číst dál.

Belbo
27.08.2015 5 z 5

Pár mnou vybraných citátů:
Staré strany, které tvrdošíjně lpí na dědičném právu z boží milosti, se pošetile domnívají, že mohou použít téhož práva odporu, z něhož se rodí revoluce. Omyl. Vždyť v revolucích se nestaví na odpor lid, nýbrž král. Revoluce je přímo opakem odporu. Každá revoluce je jen přímým dovršením skutečnosti, má své oprávnění, které falešní revolucionáři někdy zneuctí, ale přežije svou dobu, i když je zbrocena krví. Revoluce nevycházejí z náhody, nýbrž z nutnosti. Revoluce je návrat od uměle vyvolaných poměrů do poměrů skutečných. Je, poněvadž je třeba, aby byla. (124)

Z toho plyne, že odboj může v daném případě být, jak řekl Lafayette, nejsvětější povinností, a vzpoura může být nejosudnějším zločinným útokem. Je také rozdíl v tepelné síle: povstání je často sopkou, vzpoura je často jen hořící slámou. (338)

Despotové nejsou někdy pro myslitele tak docela bezvýznamní. Spoutané slovo je hrozné slovo. Spisovatel zdvojnásobuje a ztrojnásobuje sílu svého pera, přikazuje-li vládce národů mlčet. Z toho mlčení vzejde jakási tajemná plnost, která prosakuje a v mysli se slije ve zvonovinu. Nátlak na historii má za následek historikovu stručnost. Žulová pevnost takové prózy není ničím jiným než nakupením, jež způsobil tyran.

Tyranie nutí spisovatele k zestručnění, které slovo umocňuje. Ciceronská perioda, která taktak vystačí na Verra, otupila by se na Caligulovi. Čím menší je rozpětí věty, tím je rána ráznější. Tacitus myslí s vypětím všech sil. (339)

Ostatně, k rozdílům uvedeným v jiné kapitole musíme dodat, že rozlišujeme povstání uznaná, kterým říkáme revoluce, a povstání odmítnutá, které zveme vzbouření. Propukající povstání je myšlenkou, která se podrobuje zkoušce před lidem. Když lid hodí svou černou kuličku, myšlenka propadá a povstání se považuje za ztřeštěnou potyčku. (519-520)

O pařížské stoce: ... Špiní se tu, co se kdysi líčilo. Poslední závoj je stržen. Stoka je cynická. Všechno na sebe poví.

Tato upřímnost špíny se nám líbí, dovoluje duši, aby si odpočinula. Když jsme po celý život museli přihlížet, jak se naparuje státní zájem, přísaha, politická moudrost, lidská spravedlnost, stavovská čest, přísnost poměrů, soudcovská neporušitelnost, uleví se nám když vstoupíme do stoky a vidíme bahno, které přiznává, že je bahnem. (543)

Gilotina je zhmotnění zákona; říká se ji mstitelka, sama není nestranná a nedovolí ani vám, abyste zůstali nestranní. Kdo ji spatří, proběhne jím nejtajemnější chvění. Všechny sociální otázky kupí své otazníky kolem jejího ostří.

Popraviště je přízrak. Popraviště není lešení, popraviště není stroj, popraviště není bezvládný organismus sestrojený ze dřeva, železa a provazů. Je to jakási bytost, vyvíjející cosi, jako vlastní temné podněty; řekli byste, že lešení vidí, že stroj slyší, že mechanismus chápe, že dříví, železo a provazy mají vlastní vůli. V hrozném snění, do něhož popravní lešení přivádí duši, vyvolává úděs, jako by mělo podíl na tom, co dělá. Popraviště je katův spoluviník; hltá kořist, požírá maso, pije krev. Popraviště je příšera, sestrojená soudcem a tesařem, přízrak žijící obludným životem, složeným ze všech smrtí, , které rozdal. (25-26 str.

Paříž neomezuje. Žádné město se necítilo tak nadřazeným, aby ještě zesměšňovalo ty, které si podrobuje. Vám se líbit, Athéňané! zvolal Alexandros. Paříž dává více než zákony, určuje módu; Paříž vytváří více než módu, tvoří rutinu. Paříž se může tvářit hloupě, kdykoli se ji uzdá; a někdy si toho přepychu i dopřeje, a pak hloupne celý svět s ní. Potom se paříž probudí, protře si oči a řekne: Jsem já ale hloupá! a vysměje se lidstvu do očí. (594)

Damato
21.05.2015 5 z 5

Úžasná kniha, četla jsem ji, když mi bylo tak 14-15 let a do dneška se ní k ní občas vrátím. Vždycky mě u toho dojde, jak je ten svět pořád stejný, život člověka krásný i bídný a bude to asi na věky věků, co člověk bude člověkem.
Po shlédnutí muzikálu jsem byla velice překvapená, jak to dokázali nádherně zhudebnit a zazpívat a v písni "Hlava mazaná " mi dost dlouho znělo v uších"... žiju i když nasraná...."

Rade
05.05.2015 5 z 5

Četla jsem jako trochu větší holka a dodnes si pamatuju, jak se mi u scén, kdy malá Cosette v dětství strádala a její matka si pro ní nechala zcela zbytečně vylámat zuby a ostříhat vlasy, koulely po tvářích obrovské slzy, jako hrachy....

ehoos
31.01.2015 5 z 5

Jestli dal někdo méně než pět hvězdiček, je blázen, nebo to nedočetl. Ani nemám slov, abych to popsala. Četla jsem už pětkrát a přečtu určitě znovu. Bídníci a Bratři Karamazovi od Dostojevského jsou nejlepší knihy jaké jsem v životě četla (a nemyslím, že někdy stihnu přečíst něco lepšího). Geniální. Skvěle napsané, čtivé, citlivé a plné poučení do života. Po každém přečtení se cítím neuvěřitelně povznesená a zas mám víru v dobro mezi lidmi. Napsala bych toho víc, ale jak říkám, nemám slov. Na konci jsem prostě pokaždé umřela.

gabio
25.08.2014

Kniha se mi velice líbila. Bylo tam mnoho psaní okolo, ale v této knize mi to nevadilo. Myslím, že si knihu přečtu někdy znova.

Elrus
15.07.2014 5 z 5

Kniha, která zásadně ovlivnila můj pohled na spravedlnost a morálku. Není divu, že napsání knihy trvalo autorovi tolik let, jelikož se musel potýkat s mnoha otázkami a problémy lidství samotného. Překrásný příběh, který chytí a nepustí. Ano i já měl trochu problém s kapitolami, jež měly osvítit historické pozadí, ale nakonec musím uznat, že mi pomohly lépe pochopit náladu doby a následně jsem se díky tomu mohl do příběhu ponořit hlouběji. Kniha nás dokáže především drásat a ukáže nám, že chceme-li činit dobro, musíme se připravit na to, že budeme i trpět. Avšak stojí to za to. Je to příliš krátké a chudé představení tak nádherného díla, ale obávám se, že není v mých silách učinit jej dostatečným.

kapllu
04.07.2014 5 z 5

SPOILER Zlo plodí zase jenom zlo, kdežto dobro, dobro má ohromnou sílu měnit lidi. Jeden malý čin biskupa skrze Valjeana povznesl celý kraj, prospěl tolika lidem, ale hlavně, zachránil Valjeana. Valjean je pro mě ukázkou, že obyčejný člověk se velmi lehce dostane do trablů, zato vymotat se z nich mnohdy bývá nemožné, a to ne z vůle jedince, ale protože okolí, společnost rychle soudí, odsuzuje a neodpouští. Jakmile jednou máte nějakou nálepku, nikdo vám ji neodpáře, vždyť kolik lidí se zastalo otce Madeleina? Ani Javert není s to pochopit, že na Valjeana se už nálepka "galejník, zločinec" nehodí, a proto, aby utišil zmatek v sobě, radši skončí s tímto světem. Valjean je tak dlouho pokládán za nehodného úcty a štěstí, až tomu i sám uvěří. V tu chvíli pro něho začínají ty pravé galeje, z nichž sice přijde vysvobození, ale je příliš pozdě.