Bez loga

Rozsáhlá a exaktními statistickými údaji podpořená studie o podobách moderního marketingu. Kleinová ve čtyřech oddílech své práce (Bez prostoru, Bez volby, Bez práce, Bez loga) demaskuje praktiky soudobého reklamního průmyslu, ukazuje, jak ve dvacátém století rostl význam, který hrála v propagaci výrobku rádoby prestižní značka – až do té míry, že značka zastínila výrobek a stala se sama dobře prodejným a draze placeným artiklem. Popisuje zaměstnanecké praktiky nadnárodních korporací, zejména to, jak těží z levné pracovní síly v zemích třetího světa, a bezostyšnost, s jakou si reklama přivlastňuje veřejný prostor. Kniha překvapí zejména odhalením skutečného rozměru a dosahu obchodních a reklamních praktik, kterým jsme dnes a denně vystaveni....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/28_/28410/bez-loga-28410.jpg 4.637
Originální název:

No Logo (2000)

Žánr:
Literatura naučná
Vydáno:, Argo, Dokořán
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (6)

Přidat komentář
dedliipf
01.12.2017

Několikrát jsem byla varována, že je kniha špatná, autorka špatná atp. nicméně pokud vím, většina varujících ji ani nečetla, dostala se k nim zřejmě pouze kritika, kterou mi pak misionářsky ovšem bez hlubšího kontextu přinášeli. Nevím, ale bylo to STRAŠNĚ PŘÍNOSNÉ. No fakt. Neke.

Bez loga jsem si koupila, když jsem pomáhala ladit komunikaci jedné drobné oděvní značky. V tomhle ohledu byl text hodně stimulující. Dostanete nové informace, někdy už zastaralé, někdy ale bohužel stále současné, plno věcí se spojí a napadá vás spousta dalších kroků a kreativ a... Mně prostě nešlo o to, abych nenáviděla kapitalismus, ale abych vhlédla do odvrácené, či vyprázdněné strany značek a firem. To se splnilo skvěle.

Samo o sobě je Bez loga napsáno čtivě. Opakuje se málo, informacemi je nabité a to, co se opakuje, se opakuje hlavně protože firmy neustále opakují své hrozné zlozvyky. Samozřejmě, že má autorka určitý pohled na svět a je jasný hned od prvních vět. Netají se tím, tak jí nemohu vyčítat, že by mě tahala za nos. Jen nakonec byla asi taky trochu naivní, ale to vím já teď, o 18 let později, a bez té naivity, že tentokrát to už bude lepší, by to bylo celé temnější.

Autorce jde o zmapování několika druhů a hnutí odporu proti firmám, jejichž praktiky nejsou podle západních představ etické. K tomu přidává kontext, jak se firmy během 90. let proměnily, jak bylo možné k tomuto špatnému stavu v továrnách dojít.

Ve výsledku zprostředkuje hlavně pohled do 90. let, do tehdejší atmosféry. A do různých strategií firem, jak vydělávat. I když už jsou to přes 20 let staré příběhy, dostanete vlastně trochu historie a kořenů různých hnutí, třeba boje proti GMO, fast fashion, body image reklamám. Zjistíte toho víc o Americe, protože kniha se týká té doby, kdy se tam rozšiřovaly nůžky a část obyvatel chudla a chudne a nejsou to zrovna jen přistěhovalci. Protože nakonec chování firem neovlivňuje jen zaměstnance ve východní Asii, ale i kupce výsledných výrobků.

Muflonius
14.09.2015

Pokud jste nikdy nepropadli značkám, patříte mezi ty šťastnější. Drtivá část mého okolí značkám holduje a tato kniha je vlastně takovým historickým průvodcem po dnešních největších značkách a jejich praktikách v minulosti a dnes. Abych řekl pravdu, spousta věci mě nepřekvapila a pár šokovalo.
Už jsou dávno pryč časy, kdy značka znamenala zaručenou dobrou kvalitu. Přetvoření značky v něco odhmotněného, jež nemá s výrobky nic společného, je vlasně náplní dnešních světových značek. Ruku v ruce s využívání pracovní síly, manipulací politiky a obcházením zákonů. Platí zde klasické pán psovi, pes ocasovi. Těžko bych popsal rozhořčení, které ve mně narůstalo s každou řádkou, kterou jsem přečetl.
Všichni cítíme nátlak a všudypřítomnost reklam. Vnucování se životního stylu a nastavování standardů krásy a štěstí.
Tato kniha je jedna z těch která otevírá oči nevědomým a podporuje oheň uvědomělým.
Je to další dobrá kniha, kterou stojí za to přečíst.

helmiczka
29.11.2014

Ojedinelá a zaujímavá kniha. Oceňujem predovšetkým, že sú všetky tvrdenia podporené skúmaním a faktami. Nezdieľam však nadšenie z činnosti antiglobalizačných a anarchistických aktivistov.

Lenka.Vílka
28.06.2014

Hltala jsem kazdou stranku a byla rada, ze knihu ctu...necetla jsem kvuli skole, ale kvuli sobe, abych se neco dozvedela a musim uznat, ze od te doby chovam hodne jinak...doporucuji vsem...

zutheska
14.03.2013

Vzhledem k tomu, že kniha byla povinná četba na VŠ, nečekala jsem žádnou úchvatnost. Ovšem jaké ale bylo moje procitnutí z předsudku radostné! Hodně poutavá, očiotevírajcí, kniha. Koho zajímá jak zrod a fungování značek a reklamy, tak jejich dopad na populace, směle do toho.

hlosik
27.04.2011

Neuvěřitelně komplexní analýza (především) negativního působení nadnárodních korporací. Kniha je rozdělena do čtyř kapitol - první, nazvaná Bez prostoru, pojednává o aktuální absenci "čehokoliv neoznačkovaného". Ať už se jedná o sportovce, kteří vypomáhají budovat značce image, či někteří hudebníci, kteří mohou klidně skládat antiglobalizační texty, ovšem i oni na koncertech často nějakou korporaci propagují, až po samotné hudební styly, např. Hip - hop, který vznikl s účelem bojovat se sociálními rozdíly ve společnosti a univerzity, které jsou přímo zahlceny reklamou. Další kapitola Bez výběru zpochybňuje konkurenci v éře globálního kapitalismu, neboť snaha neoliberálních vlád (USA a VB) v 80. letech o co největší deregulaci firem uvolnila cestu fúzím korporací a vzniku mnoha monopolů. Předposlední část Bez práce odhaluje zřejmě nejhrůznější aspekt nadnárodních korporací, a to tzv. robotárny, kde panují příšerné pracovní podmínky (vynucené přesčasy, do očí bijící nesouměřitelnost mezi výplatami zaměstnanců a konečnou cenou vyrobeného zboží, potlačování odborů atd.). V asi nejzajímavější kapitole Bez loga nám je na závěr zmapována historie antiglobalizačního aktivismu, který vyvrcholil v roce 1999 v Seattlu. Přestože jsem měl nemalá očekávání, kniha je předčila a poskytla mi spoustu důležitých informací. Dokonce ani levicové smýšlení spisovatelky zde není příliš patrné, takže pokud Vás toto téma alespoň trošku zajímá, neváhejte a běžte si knihu koupit. :)